Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fiatalok a digitális kultúrában - naiv bennszülöttek? VI. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2011. szeptember 27.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fiatalok a digitális kultúrában - naiv bennszülöttek? VI. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2011. szeptember 27."— Előadás másolata:

1 Fiatalok a digitális kultúrában - naiv bennszülöttek? VI. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, szeptember 27.

2 Miről? 2  Változások, megosztottságok, válságok  A fiatalok nyakig benne vannak  Új kulturális jelenségek  Megnövekvő kiszolgáltatottság  Új tudásszerzési és érzékelési modellek  Ezek felülírják az eddigi rendszereket  Bennszülött analógia

3 Változások Ha nem is a legnagyobb, de a leggyorsabb 3

4 On és off 4

5 A fehér ember álma 5

6 Információ és kommunikáció áradat 6  milliárd e- mail naponta, ennek 90%-a spam. Ez 1,9 millió író internetezőre levetítve naponta átlagosan 15 és fél  Youtube: percenként 48 óránál is több anyagot töltenek fel. 60 nap alatt annyi órányi videó került feltöltésre mint az ABC, CBS, NBC összes sugárzott anyaga 60 év alatt. Nem az adat a sok, hanem nincsenek szűrők

7 A folyamat és szereplői 7  Látszik, merre halad a folyamat: személyre szabott, always on jelenlét és tudásszerzés  A technológiai váltás kulturális követése náluk zajlik le, real time  Ez a harmadik lépcsőfoka a digitális kultúra vizsgálatának  Digitalizálás  A hagyományos kultúra sajátos mellékterméke  A digitális kultúra alakítja át a hagyományos kultúrát  Megismétlődik az ipari társadalom rejtélye  Új kulturális jelenségek – társasház analógia  Megnövekvő kiszolgáltatottság az üzleti szféra felé

8 A fiatalok nyakig benne vannak 8  Európai fiatalok, 9-16 év között, átlagosan 88 perc naponta. 93% minden héten, 60% minden nap netezik (EU Kids Online adatok).  49% a hálószobájában is online, 33% mobilon vagy hand held készüléken. Iskolában és otthon is  7-9 évesen lépnek be a digitális térbe  100% - házi feladat, játék (komoly játék!)  86% - megjelenik a video nézés - mass média  75% - megjelenik az interaktív kommunikáció (social netorking, IM, )  56% - megjelenik a letöltés, megosztás  23% - megjelenik a digitális tartalom létrehozása (blogolás, virtuális világok, fájlmegosztás stb.) - egyébként itt élvonalban vagyunk, Magyarország mobil és közösségi oldal függő információs társadalom (26% vs 55%)

9 Két metafolyamat 9  Újfajta (tudás) szerzési modellek  A kérdések nélküli válaszok rendszere helyett a kérdésekre adott azonnali, töredezett válaszok  Rendszer nélkül drasztikusan megnövekszik a kiszolgáltatottság és az irányíthatóság  Más területeken is: applikációk, vásárlás, étkezés  Eltávolodás a fizikai valóságtól  A látott valóság illúzió, nincsen átélés  Kézzel nem fogható pénz, könyv, levél, ajándék, emlék A kettő együttes következménye egy átalakuló mentális működésmodell, mely már zajlik, és erre vezethető vissza számos feszültség, jelenség, pl. online privacy, szerzői jog, médiafüggés, tanulási fegyelem, értékkezelés stb. Átalakulnak a rendszerek: oktatás, fogyasztás, vásárlás, magánélet szentsége

10 Digitális bennszülöttek – de nem úgy 10  Nem használják jobban, csak nem félnek a „tüzes víztől”  A bennszülöttek története teli van logikus, kiszámítható, de elkerülhetetlen változásokkal pl. értékek elszórása talmi csillogásért, visszafordíthatatlan változások után kétségbeesett és kudarcra ítélt lázadás  Nem a fiatalok indították el a változást, de ők fogják végigvinni  A mi felelősségünk az, hogy ne legyenek digitális bennszülöttek  Kérdezni tanítás, okos megoldások a megosztottságok csökkentésére, e-egészségügy

11 Köszönöm a figyelmet! 11  Budapesti Műszaki- és Gazdaságtudományi Egyetem Információs Társadalom- és Trendkutató Központ  Rab Árpád kutatási igazgató 


Letölteni ppt "Fiatalok a digitális kultúrában - naiv bennszülöttek? VI. Nemzetközi Médiakonferencia Balatonalmádi, 2011. szeptember 27."

Hasonló előadás


Google Hirdetések