Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium."— Előadás másolata:

1 A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium

2 Mire lehet jelentkezni a felsőoktatásba? •Alapképzés, •Egységes, osztatlan képzés, •Mesterképzés, •Felsőfokú szakképzés, •Doktori képzés, •Szakirányú továbbképzés.

3 A képzési szintek egymásra épülése fizika csillagásztanári szak elméleti fizika neveléstudományi MA/MSc fizikus Két kérdés: •Erről a BSc-ről melyik MSc- re lehet továbblépni? •Erre az MSc-re milyen BSc szükséges? BA/BSc PhD informatikus fizikus informatikai

4 A képzések egymásra épülése pszichológia BAandragógia BApedagógia BA pszichológia MAandragógia MAneveléstudományi MA tanári MA

5 Tanári szakképzettségek •Közismereti tanári például: magyartanár, angoltanár, matematikatanár, történelemtanár, biológiatanár, ének-zene tanár, vizuális- és környezetkultúra-tanár, testnevelő tanár. •Szakmai, művészeti tanári például: mérnöktanár, közgazdász tanár, gyógypedagógia tanár. •Hitoktatás területén: hittanár-nevelő tanár.

6 Kizárólag második tanári szakképzettségek •Előtanulmányok szükségesek például: magyar mint idegen nyelv tanár, nyelv- és beszédfejlesztő tanár, filozófiatanár, etikatanár, gyógytestnevelő tanár, technikatanár, •Nem szükséges előtanulmány például: drámapedagóga-tanár, tehetségfejlesztő tanár, multikulturális nevelés tanára, kollégiumi nevelőtanár, tantervfejlesztő tanár, andragógus tanár, könyvtáros- tanár.

7 Kétszakos tanárképzés •„A”: = 160 szakterületi kredit •„B”: = 90 szakterületi kredit •pedagógia-pszichológia: = 50 kredit •szakmai gyakorlat = 30 kredit „B” szak„A” szak ped- pszich. „A”„B”p-pgy alapképzés mesterképzés Összesen 330 kredit

8 Szakmai és művészeti tanárképzés •mesterképzés3+1 félév •alapképzés 6 félév „A” szak „A” szak tanár

9 Nem tanári mesterszak után vagy párhuzamosan •mesterképzés 3 félév •mesterképzés 4 félév vagy egységes, osztatlan vagy 10 félév „A” szak „A” szak tanár

10 Nem tanári művész mesterszak után vagy párhuzamosan •mesterképzés 2 félév •mesterképzés/ 4 félév/ vagy egységes, osztatlan vagy10 félév művész „A” szak művész „A” szak tanár

11 Főiskolai szintű kétszakos tanári oklevéllel •mesterképzés 3 félév •mesterképzés 2 – 2 félév •főiskolai szint 8 félév „A” + „B” szak tanár „A” szaktanár „B” szak tanár „A” + „B” szak

12 Változások 2007-ben •Bolognai folyamat lezárása, már csak a többciklusú képzés szakjai indulhatnak. •Az új felsőoktatási törvény előírásai szerint zajlik a felvételi eljárás. •Az államilag támogatott képzés keretszámának csökkentése 62 ezerről 56 ezerre.

13 Kapacitás •A felsőoktatási törvény értelmében a felsőoktatási intézményeknek meg kell határozniuk a kapacitásukat, és ennek alapján a felvehető létszámukat közölniük kell a felvételizőkkel. •A kapacitás kiszámításánál figyelembe kell venni – a tulajdonos által kiadott alapító okiratot, –az Oktatás Hivatal által kiadott működési engedélyt. •A felsőoktatási intézmények ezek és saját távlati elképzeléseik és fejlesztési koncepciójuk alapján határozzák meg ezt a számot. •Természetesen a kapacitás együtt tartalmazza az államilag támogatott és a költségtérítéses hallgatók számát is.

14 Felvehető létszám a felvételi tájékoztatóban •A felsőoktatási felvételi tájékoztatóban a következő információkat kell a felsőoktatási intézményeknek megadniuk: - az adott felsőoktatási intézménybe felvehető államilag támogatott és költségtérítéses hallgatók összlétszáma, - az adott intézménybe felvehető hallgatók száma képzési területenként, képzési helyenként és a képzés munkarendje szerint (nappali, esti és levelező tagozat, valamint távoktatás), - egy adott szakra (szakirányra) vonatkozóan azt, hogy milyen finanszírozási formában, munkarendben indítja és az adott szakra minimum és maximum hány hallgatót tud és akar felvenni. Az adott szakra, intézménybe jelentkezők szándéka, az általuk nyújtott teljesítmény (pontszámok) határozza meg azt, hogy egy adott intézménybe, karra, szakra hány államilag támogatott és hány költségtérítéses hallgató kerül felvételre.

15 Alapelvek – egységes rangsorolás •A felsőoktatásba egységes rangsorolás alapján a legjobban felkészült és legjobb teljesítményt nyújtó jelentkezők kerüljenek be. •Egy meghatározott jelentkezőről minden adat központi adatbázisba kerül, minden jelentkezési helyén ugyanazokkal az adatokkal szerepel. •Egy meghatározott szakon minden jelentkezőnek ugyanúgy számolják a pontjait, teljes és egységes országos rangsor születhet minden szakon. •Minden jelentkezőnek a középiskolai tanulmányi eredményei és két érettségi vizsgatárgy százalékos eredménye alapján számolnak pontot, függetlenül az érettségi évétől és a korábbi végzettségeitől.

16 Felsőoktatási törvény 54. § (1) •Az alapképzésben és a felsőfokú szakképzésben az államilag támogatott hallgatói helyeket a felvételi jelentkezések rangsora és a jelentkezési lapokon felállított intézményi rangsorok alapján kell elosztani. Az adott felsőoktatási intézmény az alapító okiratában meghatározott felvehető maximális hallgatói létszám mértékéig annyi államilag támogatott hallgatót fogadhat, ahány felvételi kérelem teljesítése az adott felsőoktatási intézményre jut.

17 A felvételi tapasztalatok alapján •Meghatározó a jelentkezők teljesítménye és választása! •Ez azt jelentette, hogy •a felvételi ponthatárok kiegyenlítődtek, •természetesen mindenki oda került be, ahol a prioritási sorrendjének megfelelően elsőnek elérte a ponthatárt.

18 Mi változik és mi nem 2010-ben? •A keresztféléves eljárási határidők maradnak. •Pontozási rendszer nem változik. Orvos! •Hatályba lép a 200 pont, mint minimális ponthatár (alapképzés és egységes, osztatlan képzés). •Felsőfokú végzettséggel rendelkezők, és előtt érettségizők számára egy érettségi eredménye alapján is lehet pontot számítani (ha nincs neki két tárgya).

19 Változások, és azok bevezetése A változás lényegeBevezetésÉvfolyam a 2009/2009-es tanévben A felvételi eljárásban kevesebb érettségit lehet figyelembe venni 2009A most 11. évfolyamosokat érinti 2011-ben. A többletpontok mértékének változása 2011A most 11. évfolyamosokat érinti 2011-ben. A tanulmányi pontokban kötelező természettudományos tárgy 2012A most 10. évfolyamosokat érinti 2012-ben.

20 Többletpontok változása 1. Jogcím Legfeljebb két emelt szintű érettségiért 40+40Nem változik! Legfeljebb két nyelvvizsgáért Maximum 50Maximum 40 B/2 szint komplex35 pont28 pont C/1 szint komplex50 pont40 pont

21 Többletpontok változása 2. Jogcím Tanulmányi verseny, OKJ, sport stb pont között 80-8 pont között Hátrányos helyzet25 pont20 pont Halmozottan hátrányos helyzet pont20+20 pont Fogyatékossággal élő50 pont40 pont Gyermeknevelésért50 pont40 pont

22 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "A felsőoktatási felvételi eljárás Dr. Bakos Károly szakmai főtanácsadó Oktatási és Kulturális Minisztérium."

Hasonló előadás


Google Hirdetések