Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

 A szakképzés az elmúlt 20 év vesztese: számbeli és presztízs veszteség egyszerre jelentkezett.  Az egyre fogyatkozó számú tanulók közül egyre kevesebben.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: " A szakképzés az elmúlt 20 év vesztese: számbeli és presztízs veszteség egyszerre jelentkezett.  Az egyre fogyatkozó számú tanulók közül egyre kevesebben."— Előadás másolata:

1

2  A szakképzés az elmúlt 20 év vesztese: számbeli és presztízs veszteség egyszerre jelentkezett.  Az egyre fogyatkozó számú tanulók közül egyre kevesebben választják a szakiskolát.  A hazai munkaerőpiacról 1 millió szakmunkás hiányzik, ugyanakkor van 0,5 millió munkanélküli.

3  A szülők természetes vágya, hogy gyermekük sokra vigye és könnyebben keresse majd meg a kenyerét.  Érdemes azonban megnézni az oktatási rendszer kimeneteit: a megszerzett papír mire lesz majd elég.  A hazai oktatási rendszer mára egy vízfejű képződménnyé vált.

4  A 10 milliós Magyarországon ma annyi felsőoktatási intézmény van, mint a 80 milliós Németországban…  A felsőoktatás ma több hallgatót vesz fel, mint ahány gyermek egy évben születik…  A jelentkezők 80%-t felveszik…  A tömegképzésből problémák következnek…  Ny-Európában a felsőoktatás első 3 éve után folynak bele a tanulók a szakképzésbe...

5  A felsőoktatás felhígulásából következik az egyre gyengébb be- és kimenet (pl. helyesírás felzárkóztatás jövendő magyar szakos tanároknak)  A tömegképzés aláásta a diplomák minőségét.  Felvetődik a diplomát kapók alkalmassága is, hol a mögöttes tudás, mit takar a papír?  Ennek mindennapi megjelenése: diplomás betanított munkások.  Mindez nagy luxus, hatalmas pénzkidobás egyéni, családi, társadalmi szinten egyaránt.

6  Eltorzult a képzés szerkezete:  sok olyan diplomát osztanak, melyek távolról sem piacképesek (pl. jazz gitáros, esztéta stb.),  ebből következik a diplomás túlkínálat,  a diplomás alul foglalkoztatottság és munkanélküliség.  Ugyanakkor a műszaki pálya iránti alacsony érdeklődés máris egy nemzetgazdasági versenyhátrány.

7  A szakképzéssel ma mindenkinek van valamilyen problémája: diáknak, szülőnek, iskolának, gazdaságnak, társadalomnak.  Az egyre kevesebb és gyengébb be- és kimenetért azonban mindenki felelős így vagy úgy, kisebb vagy nagyobb mértékben.  Ezért nincs helye az egymásra mutogatásnak,  ellenben helye van annak, hogy mindenki végre elmondhassa, hogy mindent megtett a közös célért: a megfelelő számú és minőségű képzett szakemberért.

8  A munkanélküliség csökkentésére a szakképzést kell erősíteni.  A kisipar egyéni igényeket elégít ki, így a multik nem jelentenek számára konkurenciát.  A versenyképesség növelése és a munkaerőpiac igényli a műszaki szakembereket minden szinten: pl. villanyszerelő, elektronikai technikus, villamosmérnök egyaránt kell.

9  A 328/2009. Korm. rend. bevezette a szakiskolai tanulmányi ösztöndíjat febr. 1-től.  A Kvtv. betervezett 2,1 md Ft-t a tanulmányi ösztöndíj bevezetésére a kiemelten támogatott hiányszakmák esetén  a Táncsicsban: a kőműves, ács-állványozó, vízvezeték- és készülékszerelő, bútorasztalos, villanyszerelő,  a Jendrassikban a gépi forgácsoló szakma tanulói havi ezer forint ösztöndíjat realizálhatnak.

10  2010-től nyolcadik után újra 3 éves lehet a szakképzés.  Az ún. előrehozott szakképzés törvényi alapja a évi XLIX. tv. (amely módosította a Közoktatásról szóló törvényt).  Az új típusú képzés 3 éves lesz 86 szakképesítés területén.  A végzettséget szerzett 17 éves tanulónak kérelmére megszűnik a tankötelezettsége.

11  Az előrehozott szakképzésben érintett szakmák  a Táncsicsban:  ács, festő, kőműves, bútorasztalos, villanyszerelő, vízvezeték-szerelő,  a Jendrassik-Veneszben:  gépi forgácsoló, karosszéria lakatos, pincér, szakács.

12  Az 1/2010. SZMM rendelet módosította a szakmai és vizsgakövetelményt:  a osztályra épülő szakképzés idejét 3-ról 2 évre csökkentette.  A nem szakképző szakiskolai évfolyamok a további középiskolai tanulmányok során egy az egyben beszámíthatók.  A szakma tanulása így már nem zsákutca a továbbtanulás szempontjából

13  „Egy jó szakma többet ér, mint egy diploma.”  Nyolcadik után 3 vagy 4 év alatt szakmát lehet szerezni.  Aki hiányszakmát tanul, jelentős versenyelőnnyel indul a munkaerőpiacon.  Aki szakmát tanul nem kerül zsákutcába, mert tanulmányait beszámítással érettségire készítő középiskolában folytathatja.

14  Szakközépiskola + technikus képzés = érettségi + szakma, felsőfokú továbbtanulási lehetőséggel, 6 év alatt.  Szakiskola régi típusú: év szakma, 2 év „ráfejeléssel” érettségi, 6 év alatt.  Szakiskola új típusú: 3 év alatt szakma, 3 év „ráfejeléssel” érettségi, 6 év alatt.

15  Szakma érettségi után: a Dohnányiban, az Ipariban, a Jendrassik-Veneszben, a Közgazdaságiban, a Táncsicsban és a Pannon Egyetemen.  Újdonság 2011-től: rendészeti szakközépiskola indul a Táncsicsban.  Szakma nyolc osztály után a Jendrassik-Veneszben és a Táncsicsban.  Ha szakmai kínálatunk tetszett, a nyolcadikosok márc én még sorrendet módosíthatnak az általános iskolában.  A szakmai képzések részleteiről az iskolák képviselői várják érdeklődő kérdéseiket.

16


Letölteni ppt " A szakképzés az elmúlt 20 év vesztese: számbeli és presztízs veszteség egyszerre jelentkezett.  Az egyre fogyatkozó számú tanulók közül egyre kevesebben."

Hasonló előadás


Google Hirdetések