Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, 2011. október 14.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, 2011. október 14."— Előadás másolata:

1 Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, 2011. október 14.

2 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea Győr, 2011. október 14.

3 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 317 Az egyik legintenzívebben globalizálódó gazdasági tevékenység. A globális GDP 15%-a az autóiparban és a kapcsolódó iparágakban keletkezik. Hátterében jelentős földrajzi átrendeződések állnak. Gazdasági válság  Keletre tolódás Az autóipar jelentősége világviszonylatban

4 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 417 Skoda autógyárak Csehországban Saját szerkesztés 2011.

5 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 517 Kia, VW és PSA autógyárak Szlovákiában Forrás: dr. Sipos Mihály. 2010.

6 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 617 SkodaKia Motors 1895 –Slavia kerékpárok javítása, gyártása1944 – alapítás (acélcsövek és kerékpárok készítése) 1925 – elindult a személyautók nagyüzemi gyártása1974 – legördült Korea első kiskocsija, a Brisa 1991 – a márka a VW csoport tagja lett1976 – Kia Nehézipari Vállalat megalakulása 1992 – a magyar piacon is megjelenik1990 – a vállalat neve Kia Motors Corporation 1994 –a Škoda Felicia modell bemutatása  a márka nemzetközi elismerése 1992 – napenergiával működő autó fejlesztése 1999 – Fabia bevezetése = mérce a kisautók csoportjában 1997 – pénzügyi válság Ázsiában  Kia –csőd, a céget a Hyundai Motor Company szerezte meg 2002 - Superb (visszatérés a luxusautók világába)2006 – Párizsi Autószalon – Kia C’eed bemutatása, a gyártás elindulása Zsolnán 2011 – új logó2008 – a divatos Soul-al jelentkezett a márka Skoda és a Kia Motors márkák története röviden

7 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 717 Vizsgált telepítési tényezők CsehországSzlovákia 1.) Járműipari hagyományok Csehszlovákia - Közös gyökerek 2.) Közlekedési infrastruktúra Közutak sűrűsége (2005)(km 2 ) 1,620,89 Vasúthálózat sűrűsége (2006) (km 2 ) 0,1200,075 Légi közlekedés minősége (2008) (INDEX=10) 8,555,65 Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban I.

8 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 817 Vizsgált telepítési tényezők CsehországSzlovákia 3.) Munkaerő * EU átlag: 58 000 EUR/fő/év A munkaerő költség aránya a termelési költségen belül (%) (2006) 9,45,5 Munkatermelékenység (2005) (EUR/fő/év)* 30 00020 000 Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban II.

9 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 917 Forrás: IMD World Competitiveness Online 1995-2010, saját szerkesztés, 2011.

10 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1017 Vizsgált telepítési tényezőkCsehországSzlovákia 4.) K+F, innováció K+F-re fordított arány az ország költségvetésén belül (2005) 1,220,74 Főbb jellemzők A legtöbb egyetemen K+F központok Egyetemek, K+F központok együttműködnek a Skoda-val 2000 óta Skoda Autó Egyetem (alap- és mesterképzés) Szlovákia autógyárai nem folytatnak komoly K+F tevékenységet Lemaradás oka nehezen meghatározható: -szakemberhiány? - forráshiány? - vállalati stratégia? Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban III.

11 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1117 Vizsgált telepítési tényezőkCsehországSzlovákia 5.) Beruházás-ösztönzés, adórendszer Kiindulópont 1998-2004, Milos Zeman szoc. dem. kormánya  cél: külföldi tőke vonzása a high-tech és a gépipar területéről 1998 – Dzurinda-kormány hatalomra kerülése 2001. dec. a befektetés ösztönzésről intézkedő 565/2001 számú törvény elfogadása, 2004 - adóreform Eszközök Czech Invest Regionalitás elve, főként a magas munkanélküliséggel sújtott régiók segítése Slovak Invest A vállalati adót 2004-től 25%-ról 19%-ra csökkentették Egyéb adókedvezmények és mentességek 6.) Városi környezet a menedzsment számára Megfelelő, élhető városok Az autóipari telepítési tényezők összevetése a vizsgált országokban IV.

12 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1217 Ország Rangsor a Doing Business 2010. évi jelentése alapján Rangsor a Doing Business 2011. évi jelentése alapján Szingapúr1. Hong Kong, Kína2. Új-Zéland3. Nagy-Britannia4. USA5. Szlovákia40.41. Magyarország52.46. Lengyelország73.70. Csehország82.63. Görögország97.109. Csád183. Csehország és Szlovákia vállalkozói környezete a Világbank 2010 és 2011. évi Doing Business jelentése alapján

13 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1317 Vizsgált témákCsehország rangsora a Világbank 2010. évi jelentése alapján Csehország rangsora a Világbank 2011. évi jelentése alapján Változás a listában Cégalapítás127130-3 Építési engedély kezelése 7576 Ingatlan regisztrálása6247+15 Hitelhez jutás4446-2 Befektetők védelme9293 Adófizetés121128-7 Külkereskedelem5762-5 Szerződésben foglaltak érvényesítése 78 nincs változás Vállalkozás megszüntetése 11532+83 Összesített rangsor8263+19 Csehország vállalkozói környezetének minősítése a Világbank„Doing Business” 2010 és 2011. évi jelentése alapján

14 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1417 Vizsgált témákSzlovákia rangsora a Világbank 2010. évi jelentése alapján Szlovákia rangsora a Világbank 2011. évi jelentése alapján Változás a listában Cégalapítás6468-4 Építési engedély kezelése56 nincs változás Ingatlan regisztrálása99nincs változás Hitelhez jutás1415 Befektetők védelme108109 Adófizetés120122-2 Külkereskedelem116102+14 Szerződésben foglaltak érvényesítése 7071 Vállalkozás megszüntetése 3933+6 Összesített rangsor4041 Szlovákia vállalkozói környezetének minősítése a Világbank „Doing Business” 2010 és 2011. évi jelentése alapján

15 A szlovákiai és csehországi autóipari vállalatok telepítési tényezőinek összehasonlítása (Skoda, Kia) 1517 Csehország legfontosabb előnyei - Közlekedési infrastruktúra - Munkaerő képzettsége - Innováció, képzési lehetőségek Szlovákia legfőbb előnye -Alacsony munkaerő-költség A beruházás-ösztönzés eszközei különböznek Mindkét országnak további, nagy volumenű tervei vannak a járműipar területén. Összefoglalás

16 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!

17 Nemzeti Fejlesztési Ügynökség www.ujszechenyiterv.gov.hu 06 40 638 638 Mobilitás és környezet Járműipari, energetikai és környezeti kutatások a Közép- és Nyugat-Dunántúli Régióban A projekt a Magyar Állam és az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TAMOP-4.2.1/B-09/1/KONV-2010-0003


Letölteni ppt "Fiatal Regionalisták VII. Konferenciája Uszkai Andrea, Széchenyi István Egyetem, Regionális- és környezeti gazdaságtan MSc Győr, 2011. október 14."

Hasonló előadás


Google Hirdetések