Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaLőrinc Király Megváltozta több, mint 7 éve
2
A homeosztázis és rendszeregyensúly fogalmát felhasználva az egyének stressz- helyzetekre adott válaszait vizsgálta. A stresszt előidéző folyamatot három fázisra bontotta- vészreakció, mely magába foglalja a sokkot és ellen-sokkot; ellenállás, melynek során az egyén megpróbál alkalmazkodni és végül a kimerülés, mikor az alkalmazkodási mechanizmusok összeomlanak.
3
Kialakította a maga nyolcszakaszos életciklus megközelítését, mely segítségével vizsgálható az egyén képessége arra, hogy dolgozzon azokon a kulcsfontosságú pszichoszociális kríziseken, melyeket az egyes fejlődési szintek magával hoznak.
4
A krízis három csoportját különböztette meg: A biológiai alapúak, így nem elkerülhetők (serdülőkor). A környezeti alapúak, amely bizonyos fokig elkerülhetők (elvándorlás) A véletlen eredetűek (baleset, katasztrófa)
5
Integrálta a korábbi krízisintervenciós tapasztalatokat Válsághelyzetben adott érzelmi- és viselkedészavarok leginkább az adott élethelyzetre specifikus reakciók (ha az egyén egészséges volt előzőleg), nem a személyiség patológiás állapotától, hanem a válságtól függnek elsősorban (az egyén nem beteg, hanem átmeneti egyensúlyvesztés jeleit mutatja) Az egyensúlyvesztés jelei - egyébként ismert pszichiátriai tünetek, illetve tünet együttesek - szorongás, depresszió, álmatlanság, nyugtalanság, gátoltság, érzelmi labilitás, impulzív reakciók, feszültségérzés, agresszivitás, szuicid késztetések A krízis két fajtáját különböztette meg, azokat, amelyeket a normál életfolyamat változásai idéznek elő, és azokat, melyeket véletlen veszélyeztető helyzetek okoznak.
6
olyan: - lélektanilag kritikus állapot, amelyben: - a veszélyeztető helyzet nem elkerülhető, - a személy számára kitüntetett fontosságú a helyzet, - minden figyelme, erőfeszítése erre irányul, valamint: - a személy kénytelen szembenézni a helyzettel és: - a szokásos problémamegoldó eszközök elégtelenek
7
hosszabb periódusok, amelyeket a dinamikusabb, rapidabb változások jellemeznek, önmagukban is lehetnek kritikusak, valamint talajt teremtenek az akcidentális krízisre is a fejlődési szakasz nem feltétlenül kritikus, tünetgazdagság, sem jelent feltétlenül komolyabb pszichés betegséget (nagyobb a tünetek megengedhetősége) tulajdonképpen az életszakasz váltások időszaka ilyen értelemben kritikus prediszpoziciót teremtenek, illetve önmagukban is kritikusak lehetnek (pubertás, midlife krízis, menopauza) gyerekkorban a kritikus életszakaszoknál, vagyis a fejlődési átmeneteknél gyakoribb a krízis, ill. a már elégtelen elhárító mechanizmusok nem tudnak megküzdeni az új és bonyolult feladatokkal (például: pubertáskor) felnőttkorban ez a jelenség az életszakasz váltásoknál jelentkezik (az új feladatkör, az új szerepelvárások teljesítéséhez elégtelenek lehetnek a stratégiák, szerepen belüli és szerepek közötti konfliktusok jelentkeznek)
8
Rendszerint külső események által provokált Katasztrófa (komplex helyzet) Közeli hozzátartozó vagy szeretett személy halála Válás Párkapcsolat megszakadása Egzisztenciális zuhanás Munkahelyvesztés Súlyos, életet fenyegető betegség (belső esemény) Érzelmileg fontos személyek vagy jelentős dolgok elveszítése, vagyis tárgyvesztés Vezetnek a családi események: házastárs halála, válás, különélés
9
A krízist kiváltó inger erőssége A személy küzdési ( coping )készsége A személy konfliktuskezelő technikáinak a minősége Kontextuális elemek A személy szocializációs folyamatának sajátosságai A személy mentális kontrollfunkcióinak a milyensége A személy érettsége és harmonikussága A személy aktuális pszichés és szomatikus állapota Egy éven belül voltak-e krízishelyzetek, halmozódás A krízishelyzetek halmozódása valószínűsíti a pszichés megbetegedést
10
Fenyegetettség érzése, szorongás, feszültség, sebezhetőség Az eddigi problémamegoldó eszközök mozgósítása a megbomlott Érzelmi és kognitív egyensúly visszaállítására (ez rendszerint automatikus) Itt meg is oldódhat a krízis Ha nem született eredmény, akkor:
11
A feszültség tovább nő, felbomlik a cselekvések összerendezettsége aktív erőfeszítések új megoldások megtalálására (ha ez eredményes lesz, az lényeges fejlődést eredményezhet a személyiség küzdési készségében) Próba Hiba Keresés Megoldás ha nem született eredmény, tovább emelkedik a feszültségi szint
12
Újabb és újabb technikák kerülnek kipróbálásra A sok eredménytelen kipróbálási kísérlet rontja a személy önértékelését, Érzelmi állapotát, a viselkedés rendezettségét tovább lazítja, súlyosbodik a helyzet A krízis akár itt is megoldódhat - például: megszűnik a kiváltó ok Átértékelődik a helyzet, vagy a személy módosítja eredeti célját
13
A személyiség alkalmazkodóképessége végképp felborul, kimerül Megindul a személyiség harmóniájának érzékelhető felbomlása - destruktív magatartásminták jelennek meg › - szuicidium › - auto- vagy heteroagresszió › - acting out reakció › - impulzív reakciók Veszélyes körforgás indul be, egyre nagyobb regresszióba kerülhet a személy az önerősítő visszacsatolásos mechanizmusok révén Külső segítség nélkül teljes dekompenzáció következhet be
14
A krízis egy korábbi, viszonylagos egyensúly felbomlását jelenti. Az ideiglenesen fellazult rendszer (a személyiség) új egyensúly kialakulását keresi a helyzet feloldására. Az új egyensúly minőségileg több vagy kevesebb lehet az előzőnél
15
A serdülőkor legelső látható jele a testi növekedés felgyorsulása. Ebben az időszakban alakulnak ki a két nem közötti testi jellegzetességek. Az elsődleges nemi szervek funkcionálisan éretté válnak. A másodlagos nemi jellegek ezekkel párhuzamosan változnak, alakulnak ki. Genetikai és környezeti hatások befolyásolják a pubertás kezdetét, befejezését. Átlagos időtartam: 11 –12 évtől 20 –21 évig.
16
A társas környezet változásaira adott válaszként a személyiség pszichoszociális identitása is változik A legfőbb cél, hogy kialakítsuk és megőrizzük erős énidentitásunkat, ennek hiánya a bajok fő gyökere Az egyes életszakaszok a dolgok uralásával vannak összefüggésben Egy-egy szakasz sikeres teljesítése után növekszik a személyiség kompetencia érzése, sikertelenség esetén önértékelési zavar lép fel
17
A tettek rugója a kompetenciákra való törekvés Minden életszakasz váltáskor pszichoszociális krízist, konfliktust élünk meg (itt a krízis bizonyos pszichológiai minőség elérését jelenti) A krízis mindig fordulópontot jelent, olyan szakasz, amely óriási növekedési lehetőségeket rejt magában, ám egyben fokozottabban sérülékeny is a személy Az egyes válság időszakaszok viszonylag hosszúak, egy évnél egyikük sem rövidebb Nem személyek között, vagy a személyiségen belül keletkezik a válság, hanem, hogy sikerül-e elérni bizonyos pszichológiai minőséget, avagy sem
18
ÉletkorPszichoszoc iális krízis Viszonyítási személyek Pozitív erőPszichoszoci ális modalitás Csecsemők or 0-1 év Bizalom vs. Bizalmatlan ság AnyaReményElfogadok, kapok Korai gyermek Kor 1-3 év Autonómia vs. Szégyen és kétely Anya és apa AkaratMegtartom, elengedem Óvodáskor 3-6 év Kezdemény ezés vs. bűntudat Családtago k Szándék„úgy teszek, mintha” Iskoláskor 6 -12 év Teljesítmény vs. csökkentért ékűség Iskola, lakókörzet Kompetenc ia Másokkal együtt csinálni, valami helyeset tenni
19
ÉletkorPszichoszoc iális krízis Viszonyítási személyek Pozitív erő Pszichoszoc iális modalitás Serdülőkor 12-20 év Identitás vs. Identitásdiffúzió (konfúzió) „mi”, „ők”, vezérek, példaképek Hűség„Ki vagyok az én közösségemben? ” Fiatal felnőttkor 20-35 év Intimitás vs. izoláció Barátok, szexuális partner, riválisok, munkatársak SzeretMásokban elveszítem és megtalálom önmagam Érett felnőttkor 35-60 év Alkotókészség vs. énvesztés Közös munka, párkapcsolat Gondosk odás Alkotás, közös tevékenység Időskor 60 évtől Integritás vs. kétségbeesés „az emberiség”, a hozzám hasonló emberek bölcsessé g Vállalom magam, akivé lettem, tudom, hogy egyszer majd nem leszek
20
Krízis VANNINCS ElköteleződésVANMegvalósított (teljesített ) Identitás Korai zárás NINCSPszichoszociális moratórium Identitásdiffúzió vagy konfúzió
21
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.