Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Horváth Zoltánné A portáloktól az „Evidencia” és „Best practise” központokig Az információ szállítás új dimenziói.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Horváth Zoltánné A portáloktól az „Evidencia” és „Best practise” központokig Az információ szállítás új dimenziói."— Előadás másolata:

1 Horváth Zoltánné A portáloktól az „Evidencia” és „Best practise” központokig Az információ szállítás új dimenziói

2 Új generációs könyvtári informatika MIÉRT „NEXT GENERATION”? OCLC és könyvtári stratégiák Portálszerű katalógus GRID és webscle, web2.0, „cloud” Portálok és az információszállítás új dimenziói Szelekció – szintézis – mobilizálás Speciális integrált tartalmak Új könyvtári szerepek – webszerkesztő, virtuális mentor

3 Miért az OCLC?

4 „Stratégia nélkül a web túl nagy”: új generációs könyvtári stratégiák Világméretű könyvtári infrastrukturális hálózati kooperáció GRID - Infrastruktúra és szolgáltatási hálózat Skálázható infrastruktúra a növekedés függvényében – „CLOUD” Világméretű felhasználói közösség / social networking WEB2.0 – felhasználók hozzáadják a tudásukat Könyvtárak a közösségi helyeken „WEB Scale”– az alkalmazások és műveletek a weben vannak Egyesített világszintű katalógusok és technológiák, globális meta- adat integráció Publikálás weben – rekordból hálózati információk Virtuális kooperáció, közös ‘intelligencia” Virtuális gyűjtemények közvetítése, a „host” és „local” rendszerek kooperációi Portál szolgáltatások és mobil információ menedzsment

5 Our vision of Web scale is to bring the power of cloud computing to library management activities. These network-level tools for managing library collections … are being built with new technologies and platforms that allow libraries to customize workflows based on the changing nature of their collections, their users and their business processes. (Larry Alford elnök)

6 Új generációs eredmények Újszerű katalogizálás: kooperációs, meta-adat integrációs folyamat Új típusú katalógus: portál funkciókkal jelenik meg Új könyvtárosi szerepek: web szerkesztőként működik Technológia vezérelt könyvtár: egyesíti a technológiákat A digitális könyvtár: a tartalom feltárására, az összefüggések kiemelésére új és attraktív technológiákat tömörít Új technológia: minden munkafolyamatban és szolgáltatásban megjelenik, „kinn vagyunk a weben” Új portálfunkciók: a technológiai alapú szolgáltatások keretrendszere „virtuális szerkesztőség” – globális tartalmak „kapu” és publikációs tárhely – felhasználói szerepek kommunikációs eszközkészlet a virtuális közösségeknek specializált tartalmak irányába fejlődik Belső és külső tartalmak integrációja: szelekció és szintézis

7 – Minden funkció elérhető web browser alapján millió rekord reprezentál több, mint 17 milliárd tételt az OCLC tagkönyvtáraiban világszerte

8 Egy globális katalógus vallomásai Total number of holdings:1,754,630,064 Entered: 09/01/ :42 PM OCLC No: Contributed by:GWDNB Total number of holdings:1,754,630,218Note: Entered: 09/01/ :43 PM OCLC No: Contributed by:LIBRARY OF CONGRESS l number of holdings:1,754,630,664 Entered: 09/01/ :45 PM OCLC No: Contributed by:PIONEER LIBR SYST Előző előadásban: Total number of holdings:1,643,782,952 Entered: 09/29/2010 2:59 PM EST/EDT Total number of holdings:1,643,783,126 Entered: 09/29/2010 3:02 PM EST/EDT

9 Hogyan építik a globális katalógusokat kooperációban? In: WorldCat in the Global Information Space by Cathro Warwick (NLA Australia)

10 OLIB – fejlesztés - kooperáció web portál segítségével

11 Az információszállítás új dimenziói Nem dokumentumszintű bibliográfiai rekord Nem dokumentum alapú tájékoztatás Nem könyvtári típusú információk bevonása Tematikus csoport portálok, tématérképek Top listák (Top 100 Journals in Biology ….) Alert funkciók Ha a cikket használják, hivatkozzák Ha korrekció érkezett Ha e-levél érkezett Hasonló cikkek a periodikában Hasonló cikkek más helyen Használati statisztikák Információ szelekció, monitorozás Információ források értékelése A klinikai kutatások 14 %-a 17 év alatt válik rutinná az orvosi gyakorlatban (BMJ információ)

12 Miért nem dokumentumszintű tájékoztatás BMJ – British Medical Journal – evidence based információk biomedical cikk évente cikk havonta RCT évente cikk indexelése évente a PubMed-ben Életek múlnak azon, hogy időben rendelkezésre áll-e, előkereshető-e, hozzáférhető-e az információs tényanyag Új módszerekre van szükség

13 A (portál) funkciók változása ROBIN MURRAY Specializálódás, szintetizálás, mobilizálás - MIÉRT?

14 …a web túl nagy – új módszerek: érték hozzáadás Specializálódás Szintetizálás Speciális külső tudástárak és tudáselemek bevonása meghatározott céllal vagy konkrét szakmai feladathoz Az alkalmas tartalmak szelektálása Változások monitorozása Összevonni és kombinálni a gyakran szerteágazó koncepciókat koherens egésszé A megjelenő alkalmas tartalmak analizálása a helyi használatra Mobilizálás: az alkalmazható szolgáltatások bekapcsolása a helyi rendszerbe Szelektált folyóiratcikkek Rendszerezett áttekintések (summaries) Evidence based folyóirat abstractok Evidence based kiadványok Számítógéppel támogatott döntéstámogatás

15 „Evidencia-based…” – könyvtári kapcsolatai Az egyes beteg kezelése során hozott döntések, amelyek igazoltan helyesnek bizonyultak, az elérhető legjobb evidenciákon alapulnak, ezért bizonyítékokon alapuló orvoslásnak (evidence based medicine) nevezzük Tudásmenedzsment Best practise – jógyakorlatok, mintatárak, esettanulmányok Tényanyagok Először a British Medical Journal egyik cikkében alkalmazták a megnevezést (David Sackett, BMJ 1996; 312:71-2) mint a kezelési és vizsgálati döntéshozatalban az előzőekben legjobban igazolt eljárások megfontolt alkalmazásának leírását. Más szakterületeken is használják (pl. oktatás). Hogy kapcsolódik a könyvtári információs szolgáltatásokhoz? Adatbázisok alkalmazása, amelyek az esetek leírását tartalmazzák Keresési filterek stratégiai alkalmazása, amelyek elvezetnek a megfelelő információhoz Könyvtáros, mint információs mentor és webszerkesztő

16 Evicence központok Mit nyújt egy evidencia központ és egy szakkönyvtár, amely támogatja? Szolgáltatást, amely kereshetővé teszi a mértékadó klinikai és nem klinikai evidenciákat és jógyakorlatokat egy web alapú portál segítségével Segít a klinikának és tágabb környezetének a jobb döntések meghozatalában Felhasználja a technológiákat az eredmény eléréséhez Biztosítja az adatbázisokat, azok szakszerű keresését Szintetizált információforrásokat nyújt

17 Evidencia-based információk Szisztematikus áttekintések, kontrol próbák, jógyakorlatok, klinikai gyakorlati kézikönyvek, review-k Intézeti minőségi fejlesztési projektek, menedzsment kezdeményezések, klinikai tapasztalatok Páciensek igényei

18 Az evidencia alapú információk hierarchiája ininnininn Eredeti kutatások és folyóirat cikk kivonatok, áttekintések Szisztematikus áttekintések és gyakorlati útmutatók Klinikai döntés támogatáshoz alkalmazott evidenciák

19 Evidencia szintek kódolása Wi ley: EBM Guideliness) A Erősen megalapozott kutatási alapú evidencia Többszörösen releváns, magas minőségű kutatási tanulmányok homogén eredményekkel B Mérsékelten megalapozott kutatási alapú evidencia Legalább egy releváns, magas szintű tanulmány, vagy többszörösen adekvát tanulmányok C Limitáltan megalapozott kutatási alapú evidencia Legalább egy adekvát tudományos tanulmány D Nem tudományos evidencia Szakértői panel kipróbálása más információ alapján

20

21 Dokumentum típusok - kódolva Szisztematikus áttekintések Azonosítja a beavatkozást, és meghatározza, hogy a beavatkozás összesített eredménye egyezik-e a kontrollált próbákkal (Reviews) Áttekintések kivonatának adatbázisa Speciális fertőzések és problémák összefoglalói Kontrollált vizsgálatok központi regisztere Publikált klinikai próbák adatbázisa Methodology regiszterek Publikált módszerek jelentései kontrollált próbákkal, amelyek relevánsak bármely szisztematikusan előkészített áttekintéssel (cikkek, könyvek, konferencia jelentések Reviews Methodology Diagnostic Overwiev Withdrawn Comment Major change New The Cohrane Library

22 Best practise - jógyakorlatok Gyors és könnyen elérhető up-to date információ a diagnózis felállításához és a kezelési döntéshez. jógyakorlatok adatbázisa, tudásbázisa alkalmazása az információmenedzsment (tudásmenedzsment) új koncepciója speciális, gyakorlati információkat szállít egy meghatározott kérdéshez Egy forrás, amely kombinálja a legutolsó kutatási evidenciát, útmutatást és szakértői véleményt lépésről lépésre történő megközelítés diagnózishoz, kezeléshez, és prognózishoz, beleértve a megelőzést is. Másodlagos hasznosítás – megoldások publikálása és terjesztése anélkül, hogy többféle forrásból ellenőrizni kellene a tartalmát és a megállapításait. Nagy előrelépés az információk szállításában kifejezetten páciens szempontjából közelíti meg a kérdést és az információk összegzését. Nem dokumentum alapú…

23 Best practise és könyvtár összefüggések W21C forrásból Szolgáltasson kutatási asszisztenciát a könyvtár a klinikák számára Biztosítson bibliográfiákat az igényelt témákban Válogasson összefoglalókat és cikkeket a páciensek gondozásához, a megelőzéshez és a kezeléshez is Mentorálja a hallgatókat és a klinikai teamek tagjait az információkeresésben és a forráskutatásban Szolgáltasson információkat a páciensek és családtagjaik számára Medical Ward of the 21st Century, - Ward of the 21st Century (W21C) – Medical Ward Innovációs Központhttp://www.w21c.org

24 Gyakorlati megközelítés

25 Könyvtárosok kulcsszerepben Tanítsák meg az egészségügyi szolgáltatókat a legjobb eredmények előkeresésére Támogassák az evidencia lehetőségét a validálással és az alkalmazhatóság elősegítésével Az egészségügyi szolgáltatók számára emeljék ki az evidencia alapú praktizálás fontosságát Vegyenek részt abban, hogy az evidencia-based gyakorlat fontosságát minden szolgáltató elfogadja Segítsék elő a folyóirat klubok működésében, hogy a legfrissebb klinikai gyakorlati kézikönyvek tartalmát megbeszéljék Váljanak „Evidencia Mentorrá” az intézetben University Hospital of Leicester

26

27 Könyvtáros szerepek Hasznos volt-e a könyvtárossal való együttműködés Mi volt a legfontosabb információ, amelyet az orvosi könyvtáros segítségével megtaláltam Mit találtam még, amely eltért a könyvtárostól kapott információtól Miben segített a kapott információ alapján megszerzett tudás Megváltoztatta-e a könyvtárostól kapott forrás az álláspontot diagnózisban kezelési tervben (prognózisban) IN:

28 Könyvtári intervenció Hipotézis: Bár a tájékozottság, a tanulás és a könnyen használható rendszerek irányában haladunk, az evidencia és szintézis alapú orvosi szolgáltatásokat a könyvtári intervencióval jobban is lehetne támogatni. Intervenció: Reggel átadott információs anyagok, áttekintések (Reviews) Jelenben élés Hármas szerep: Oktató és mentor szerep Sürgős kérések támogatása és full text szállítása Megelőző információk betegeknek absc.ca/2010/graphics/chla2010-slides- paper09.pdf /http://www.chla- absc.ca/2010/graphics/chla2010-slides- paper09.pdf / Ward of the 21st Century, W21C Research and Innovation Centre

29 A mobil információ szelekció és szintézis lehetőségei Mobilizáció!

30 Új típusú felhasználó kezelés : WEB-scale/social networking felhasználói közösségek WorldCat® változatos eszközkészlet a felhasználóknak Perszonalizáció és social network /web2.0 eszközök Egyéni profilok szerkesztése, keresési listák megőrzése, frissítése Vélemények hozzáadása az egyes tételekhez Tagging funkció: kategóriák fűzése a tételekhez Kedvenc könyvtárak a katalógustételből nyílnak WorldCat Search elhelyezése a saját Google-kezdőlapon Google gadgets, widgets WorldCat Facebook WorldCat CiteMe WorldCat on Twitter, Flickr Fazetták a kereséshez Felhasználó nyilvántartás

31 Új típusú - nem dokumentum alapú… Szíves figyelmükbe ajánlom a Zala Megyei Kórház Egészségügyi Szakkönyvtár portálját Beke Gabriella bemutatásában


Letölteni ppt "Horváth Zoltánné A portáloktól az „Evidencia” és „Best practise” központokig Az információ szállítás új dimenziói."

Hasonló előadás


Google Hirdetések