Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Autóbusz légkondi tetőegységek Burkolatok nélkül … Középső elszívó nyílás Mellső kondenzátor egység Burkolatokkal … Kétoldali elszívó nyílás Középre helyezett.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Autóbusz légkondi tetőegységek Burkolatok nélkül … Középső elszívó nyílás Mellső kondenzátor egység Burkolatokkal … Kétoldali elszívó nyílás Középre helyezett."— Előadás másolata:

1 Autóbusz légkondi tetőegységek Burkolatok nélkül … Középső elszívó nyílás Mellső kondenzátor egység Burkolatokkal … Kétoldali elszívó nyílás Középre helyezett kondenzátor egység Flexibilisen kapcsolódó oldalsó elpárologtató egységek  többféle tetőíveléshez

2 Általános Autóbusz Hűtőkör Általános leírás Kondenzátor egység  axiális ventilátorok  Fordulatszám vezérlés  soros / párhuzamos kapcsolás, illetve fokozatmentes a nyomóoldali nyomásérték függvényében Elpárologtató egység  radiál ikerbefúvók  Fordulatszám vezérlés  3-fokozat, vagy fokozatmentes Teljesítmény szabályozás  Kompresszor tengelykapcsoló  „Bypass” szelep  Elpárologtató egység nyomásszabályzó szelep (EPR)  Elpárologtató egység ventilátor fordulatszám szabályozás  Kompresszor fordulatszám (meghajtás áttételi viszony)

3 EPR Szelep - Felépítése (Evaporator Pressure Regulator Valve) 1.Mérőóra csatlakozó 2.Állító Rugó 3.Állítócsavar 4.Membrán 5.Elzáró szelep 6.Magasnyomású vezeték (kompresszor nyomóoldal) 7.Nyomórúd 8.„Pilot” szelep 9.Vezető csap 10.Rugó 11.Dugattyú 12.Nyitórugó 13.Elpárologtató egység szívóoldali nyomásvezeték 14.Kompresszor szívóoldali nyomásvezeték Feladata Alacsony hűtőteljesítmény igény esetén az elpárologtató egység hőmérsékletének korlátozása R407C  50 Psig (~ 0 C°) R134a  24 Psig (~ -2 C°) Autóbusz rendszerek  elpárologtató egység nyomásszabályozó szelep

4 TK - AquaClime Rendszer Az egység hűtőkompresszorának – TK X430, vagy Bock FKX40 - meghajtása az autóbusz főmotorjáról ékszíjjal történik. Két, hűtőkörileg párhuzamosan kapcsolt kondenzátor hőcserélőben megy végbe a környezet felé történő hő leadás. Az autóbusz utastéri fűtő és egyben hűtőrendszerének folyadékát egy folyadékhűtő elpárologtató egység végzi Bova és MAN autóbuszok esetében alkalmazott, hűtőközeggel feltöltött kompakt folyadékhűtő rendszer

5 TK - AquaClime Rendszer 1.Kondenzátor hőcserélők 2.Folyadékhűtő egység 3.Kompresszor 4.Folyadékgyűjtő tartály 5.Expanziós szelep 6.Szárító – szűrő elem Hűtő- / Fűtőközeg be- és kilépés 1 1 2 3 4 5 6

6 Vasúti Alkalmazás 600 Vdc – Vonali feszültség  Fűtőelemek 400/3/50Hz – Jármű oldali Inverter  Elpárologtató Befúvó 400/3/50Hz - Saját Inverter  Hermetikus Kompresszorok  Kondenzátor Ventilátor 24 Vdc  Járműoldali Rendszer

7 Hűtőkör elvi vázlat - Vasút 1.Hermetikus Spirál kompresszor 2.CV – egyirányú szelepek 3.SRV – biztonsági túlnyomás szelep 4.Kondenzátor hőcserélő 5.Folyadék gyűjtő tartály 6.Utóhűtő hőcserélő 7.Nyomáskapcsolók (magasnyomás & moduláció) 8.YLL – folyadék ág mágnes szelep 9.GS - nézőüveg 10.Elpárologtató hőcserélő 11.Alacsony-nyomás kapcsoló

8 TK X430 típusú kompresszor Kompresszor házra szerelt tengelykapcsoló Elektromágneses tengelykapcsoló Mágnestekercs Kompresszor ház fedélre szerelt csapágy Duplasoros golyóscsapágy Teflonos zsírtöltet Zsírzás mentes csapágy – Linnig Zárt de zsírozható csapágy - TK Egyszerűen állítható tengelykapcsoló hézag Felújítható surlódó felület Rozsdamentes acél tömszelence Olajszint figyelő nyílás Mély olajteknő  nagy olajtérfogat

9 TK X430 típusú kompresszor Szívóoldali olajszűrő elem Egyirányú szelepek Rugós „fejszelep” a folyadék ütés elkerülése érdekében Szabadon-úszó nyomóoldali szeleplamellák Cserélhető hüvelyek Dugattyúgyűrű nélküli könnyűfém dugattyúk Hűtőközeg által hűtött dugattyúk Gerotor típusú olajszivattyú Olajcsatornák a kompresszor főtengelyben Kovácsolt főtengely és hajtórúd Cserélhető főtengely golyóscsapágyak Alumínium kompresszorház

10 TK X430 típusú kompresszor – olajnyomás mérés Ajánlott „nettó” olajnyomás érték: 15 – 45 PSI Számítás menete: Olajszivattyúnál mért olajnyomás – Szívóoldali nyomásérték azaz jelen esetben 60 PSI – 15 PSI = 45 PSI 60 PSI – 45 PSI = 15 PSI

11 Spirál Kompresszor

12 Felépítés Olajszivattyú Szívóoldali Szűrő Olajszűrő Tengelytömítés Meghajtás Golyóscsapágy Ellensúly Spirál elemek Hőmérséklet kapcsoló Fedél Olajszűrő elem Alumínium Ház Csapágyház Külső Fedél

13 Spirál Elemek Álló Spirál Elmozduló (bolygó) Spirál

14 Tömítési Pontok ÁllóSpirál ElmozdulóSpirál TömítőFelületekTömítőFelületek

15 Oldham Kapcsoló Elem Gátolja, hogy a bolygó spirál elfordulhasson

16 Sűrítés Menete Képekben A sűrítés vázolt menete folyamatosan megy végbe. Mielőtt a sűrített hűtőközeg kilép, a külső terekbe újabb hűtőközeg mennyiség lép be. Azonos időben hat térben történik sűrítés, ami folyamatos, egyenletes kompressziót tesz lehetővé. A sűrített hűtőközeg a középső nyomóoldali kilépésnél hagyja el a kompresszort.

17 Tengelyirányú Tehermentesítés Tengelyirányú Tehermentesítés (a leállítás pillanatában következik be) Álló Spirál elem Bolygó Spirál Az álló spirál megemelkedik NincskompresszióNincskompresszió

18 Csavarkompresszor Elektromágneses tengelykapcsoló Fogaskerék hajtásRotor Tengely tömítés Olajrendszer Rotor Olaj leválasztóOlajszűrőTehermentesítő szelepek Súrlódás mentes csapágyazás Házra csapágyazott tengelykapcsoló A két ellentétesen forgó csavarformájú forgórész – rotorok - egymásba nyúló meneteinek kapcsolódó pontjai - forgás közben - axiális irányban tovább haladnak. Ennek során a menetek és a kompresszorház közötti térben levő közeget továbbítják. A forgórészek konvex ill. konkáv profilú menettel ellátottak, így a szállítás közben a térfogat csökken, megtörténik a kompresszió.

19 „VP” vagy „DDU Truck” Ez a család a járműmotorról meghajtott raktérhűtő berendezéseket foglalja magába. A szakirodalomban „VP” azaz „Vehicle Powered”, vagy „DDU” azaz „Direct Drive Unit” néven ismeretesek. Lehetnek: Egy, vagy több tér hőmérséklet szabályozására alkalmasak hálózati hajtás üzemmóddal rendelkezőek (230 Vac/1-fázis, 400 Vac/3-fázis) Jellemző szállítási hőmérséklet tartomány szempontjából R134a, vagy R404a tip. hűtőközeggel töltöttek Homlokfalra, vagy furgon esetében tetőre szerelt kondenzátor egységgel rendelkezőek Jellemzően osztott (különálló kondenzátor és különálló elpárologtató egység) kivitelűek

20 Járműmotorról Hajtott Raktérhűtő készülékek – Hűtőköri Vázlatok -  Egy raktér  Hűtés + Fűtés  Hálózati hajtás  R404a hűtőközeg

21 Járműmotorról Hajtott Raktérhűtő készülékek – Hűtőköri Vázlatok -  Két raktér  Hűtés + Fűtés  Hálózati hajtás  R404a hűtőközeg

22 Járműmotorról hajtott rendszer - komponensek - Nyomóoldali váltószelep 1.Menetes záródugő 2.„O”-gyűrű 3.Rugó 4.Szelepülék 5.Szelep test

23 Járműmotorról hajtott rendszer - komponensek - Szívóoldali folyadék befecskendezés: Ha a kompresszor nyomóoldali hőmérséklete meghalad egy adott értéket a vezérlés nyit egy mágnes szelepet. Folyadék halmazállapotú, magas nyomású hűtőközeg áramlik egy fúvókán keresztül a kompresszor szívóoldalára Elemei: 1.Mágnes szelep 2.Fúvóka 3.Kompresszor nyomóoldali hőmérséklet kapcsoló

24 TK V-700 hűtőkör „4-ágú” szelep Hűtés üzemmód Fűtés üzemmód (ciklus fordítással) Leolvasztás üzemmód (elpárologtató egység) Leolvasztás üzemmód (kondenzátor egység)

25 „Truck” és „Trailer” „Truck” és „Trailer” hűtőknek összefoglaló néven azokat a berendezéseket nevezzük, melyek saját dízel motorral rendelkeznek. Ezen belül is a „Truck” a teherautóra szerelt önálló dízelmotorral hajtott raktérhűtő berendezéseket jelöli, a „Trailer” pedig pótkocsira szerelt, önálló dízelmotorral hajtott raktérhűtő berendezéseket jelenti. Ezeket a berendezéseket kifejezetten a 3,5 t feletti járművek rakterének hűtésére, fűtésére fejlesztették ki. Elhelyezésüket tekintve két csoportra oszthatók 1.homlokfalra szerelhető 2.alvázra szerelhető („U”, mint „under-mount” kivitelűek) Felépítésüket figyelembe véve megkülönböztetünk: Monoblokk Komponens (osztott kivitelű gépek) Egyterűek több terűek (Multi-temp, osztott kamrás)

26 „Truck” és „Trailer” Mechanikai elrendezésüket tekintve lehetnek soros és párhuzamos rendszerűek. A párhuzamos elrendezés a „Truck”, míg soros elrendezés a „Trailer” hűtőkre jellemző, de akadnak kivételek is.

27 „Truck” és „Trailer” Két fordulatszámmal arányos frekvencia jel – megfelelő áttételi viszonyt figyelembe véve - kerül folyamatosan összehasonlításra Ezen frekvenciajelek : dízelmotor fordulatszám jeladó- és generátor „W” pontjának jele Amennyiben eltér a megadottól, a vezérlés rendszert leállítja A soros elrendezés esetében az ékszíj-, illetve és röpsúlyos tengelykapcsoló esetleges csúszásának ellenőrzésére:

28 „Truck” és „Trailer” A berendezések többsége kettős üzemű, ami azt jelenti, hogy elektromos hálózatról is üzemeltethető. A kettős hajtást egy kompresszorral, az un. röpsúlyos tengelykapcsoló (kuplung) teszi lehetővé. Ez a tengelykapcsoló a dízel motoron található. A szerepe az, hogy a hálózati meghajtás során a villanymotor ne forgassa a diesel motort. Szerkezeti felépítésük többféle lehet :

29 „Truck” és „Trailer” - Üzemmódok - A hűtés-fűtés teljesítményének igény szerinti változtatását, legegyszerűbben a dízel motor fordulatszámának változtatásával (hűtőközeg tömegáram, illetve légszállítás) lehet elérni. A röpsúlyos tengelykapcsoló (kuplung) működése csak a gyár által megadott fordulatszám tartományokban megfelelő  ennek megváltoztatása kuplung meghibásodást okoz, egyúttal tűzveszélyes helyzetet teremt! Egyes esetekben rendelkezésre áll még a kompresszorokon felszerelt teljesítmény szabályozó szelep is, ekkor a szabályozás finomabb és többlépcsős. Működési, vezérlési szempontból két üzemmódot különböztethetünk meg. 1.Folyamatos üzem (Continuous) 2.Start-Stop (Cycle-Sentry) üzemmód

30 „Truck” és „Trailer” - Üzemmódok - A folyamatos üzemmód jellemzői: A berendezés nem áll meg, ha elérte a beállítási értéket (Setpoint), hanem a hűtés-fűtés váltogatásával tartja a terem hőmérsékletét a vezérlés típusától függően a hiszterézisen belül. Jellemzően friss áru szállításánál használják. Az áru szállításának teljes időtartama alatt biztosítja a folyamatos légáramot a raktérben. Kíméli a berendezés mechanikus alkatrészeit. (tengelykapcsoló, ékszíjak, stb...) Kisebb hűtési-fűtési teljesítmény is elegendő a teremhőmérséklet szinten tartásához. Megakadályozza az elpárologtató eljegesedését, valamint az áru felületének esetleges fagyását. HS Cool – Magas fordulatú hűtés LS Cool – Alacsony fordulatú hűtés LS Heat – Alacsony fordulatú fűtés HS Heat – Magas fordulatú fűtés

31 „Truck” és „Trailer” - Üzemmódok - Start-Stop ( Cycle-Sentry) üzemmód: A berendezés megáll, ha elérte a beállítási értéket (Set-pont) Jellemzően fagyasztott árú szállítására használják A berendezés tűrésen belül tatja a terem hőmérsékletét, de van állásidő, így gazdaságosabb az üzemeltetés. Figyeli (általában) az akku állapotát, a motor fagyállójának hőmérsékletét, és ennek alapján dönt a vezérlés az indításról vagy leállításról. HS Cool – Magas fordulatú hűtés LS Cool – Alacsony fordulatú hűtés LS Heat – Alacsony fordulatú fűtés HS Heat – Magas fordulatú fűtés

32 „Truck” és „Trailer” - Védelmi Rendszerek - Diesel üzemben:  túl alacsony hűtőközeg nyomás  túl magas hűtőközeg nyomás  kettős üzemeltetés megakadályozása  akkumulátor töltés  olajnyomás  motor hűtőfolyadék hőmérséklet és szint  fordulatszám hiba Elektromos üzemben :  túl alacsony hűtőközeg nyomás  túl magas hűtőközeg nyomás  kettős üzemeltetés megakadályozása  akkumulátor töltés  túl áram védelem (zárlat, túlterhelés, testzárlat)  villamos hővédelem (tekercs fejhőmérséklet)  fázissorrend figyelés vagy fordítás (esetenként opció) A berendezések vezérlése minden esetben tartalmazza a gép biztonságos üzemeltetéséhez szükséges védelmeket. A fenti esetektől eltérő védelmek,felépítéstől gép típustól függően eltérhetnek. A védelmek működése a készülék biztonságos üzemeltetésének alapfeltétele. A védelmek sorba vannak kötve és egy üzemeltetésért felelős relét vezérelnek: RR (Run Relay) jelű relé. Mind a villamos, mind pedig a diesel védelmek közvetetten, vagy közvetve, de ezt vezérelik. Amíg a Run Relay nem húz meg addig a gép nem üzemel!

33 Olaj leválasztó elem A kompresszor nyomóoldali csövébe épített olajleválasztó a hűtőközeg által a kompresszorból elhordott olajat választja ki és lehetővé teszi annak kompresszorba történő vizavezetését. Az olaj leválasztóba belépő nyomóoldali olajjal telített forró gőz halmazállapotú hűtőközeg egy hálónak ütközik. A hűtőközeg gőz molekulák akadálytalanul áthaladnak, de az apró olajcseppek fenn akadnak a hálón, és összegyűlve lecsepegnek a tartály aljára. Az olajleválasztó házából a nyomóoldali forró gőz tovább halad a nyomócsőben, az olaj pedig egy a tartályon belül felcsévélt kapilláris csövön keresztül a szívó ágba, vagy közvetlenül a kompresszor házába kerül visszavezetésre. A kapilláris cső megakadályozza, hogy a szívó ágba átjusson a forró gőz halmazállapotú hűtőközeg, mert az olaj teljes keresztmetszetében áramlik benne. A kompresszor meghibásodása esetén cserére szorul. Az olajleválasztót szakszerűen javítani tisztítani nem lehet. Gyártmánytól függően a kivitelek eltérhetnek, de szerkezetükben és elvi felépítésükben azonosak.

34 Folyadék leválasztó tartály (gáz akkumulátor) Az elpárologtatóból kilépő még folyadék állapotú hűtőközeg a nagy térfogatú térbe érkezve azonnal párologni kezd, megakadályozva a kompresszorba jutást. A belépő folyadékcseppek kompresszorba jutását a tartály szerkezeti felépítése akadályozza meg. Első lépésként a hűtőközeg egy lapnak ütközik (dome) majd a tartályban elpárologva egy pipa alakú kivezető csövön a kompresszor felé kilép a tartályból. A tartály térfogata mindig akkora, hogy semmilyen körülmények között ne juthasson folyadék a kompresszorba.

35 Nyomóoldali nyomásszabályozó szelep 1.3-ágú szelep és folyadék elosztó között elhelyezve 2.A kompresszor nyomóoldali nyomását 340 és 400 psi között tartja, ezáltal növelve a fűtés hatékonyságát

36 Szívóoldali nyomásszabályozó szelep A szívóoldali nyomásszabályzó szelep, gyakran szívóoldali nyomásvisszatartó szelepként is emlegetik, szabályozza a kompresszorhoz visszatérő hűtőközeg nyomását/mennyiségét. Ezzel a mennyiségszabályzással magas raktérhőmérsékletek mellett is biztosítani lehet, hogy a elektromotort, illetve a dízelmotort ne terheljük túl. A vázlatok két típust mutatnak, működésük megegyezik, az eltérés mindössze annyi, hogy az első kivitel szabályozott kimenő nyomása nem állítható, a szelep azonban javítható, míg a második esetében a kimenőoldali nyomás szabályozható, a szelep viszont nem javítható. Állítható kivitel … Nem állítható kivitel …

37 Folyadék befecskendező szelep 1.A kompresszor nyomóoldali hőmérsékletének függvényében folyadékot fecskendez be a kompresszor nyomóoldalának hűtésére 2.Nyitás kezdete: 121°C, teljesen nyitott helyzet:132 °C

38 3 – „ágú” szelepek 3 – „ágú” szelepek (önálló dízelmotorral hajtott egyterű rendszerek) Szerkezetüket tekintve többfélék lehetnek, de funkciójukat tekintve megegyeznek. Vezérléssel egybeépített, a Carrier Transicold által használt 3 utas szelep (three way valve), valamint a Thermo King által használt 3 ágú szelep melyet egy külső úgynevezett „pilot” szelep vezérel. Feladatuk : a kompresszor által sűrített nagynyomású, forró, gáz halmazállapotú hűtőközeg áramlási irányának meghatározása. Alaphelyzetben a szelep hűtés üzemmódban üzemel, azaz a kompresszor nyomó oldalát a kondenzátorba vezeti. Amennyiben a szelepet működésbe hozzuk átvált és a hűtőközeget az elpárologtató egység hőcserélőjébe vezeti. Így lehetőségünk van az elpárologtató leolvasztására, vagy a raktér fűtésére. Vannak berendezések melyekben a szelep funkciót két másik szelep végzi el. A két egymással ellentétes működésű szelep szinkronban működik. Az alaphelyzetben nyitott (NO), fordított működésű szelep a kondenzátorral, az alaphelyzetben zárt (NC) szelep az elpárologtatóval van sorba kötve. Az ilyen elrendezés lehetővé teszi az osztott kivitelű készülékek estében a fűtés és leolvasztás kamránkénti elvégzését, illetve ellentétes üzemmódot.

39 3 – „ágú” szelepek 3 – „ágú” szelepek (önálló dízelmotorral hajtott egyterű rendszerek)

40 Feladata: Hűtés – Fűtés/Leolvasztás közötti üzemmód váltás Pilot Szelep Kompresszor szívóoldal Kompresszor nyomóoldal Elpárologtató Egység (fűtés)Kondenzátor Egység (hűtés) Kondenzátor egység „bypass” egyirányú szelep Zárt helyzetben van hűtés üzemmódban, vagy abban az esetben, ha a kompresszor nyomóoldali nyomásérték meghaladja a kondenzátor egység nyomását Nyitott helyzetben van fűtés/leolvasztás üzemmódban, vagy abban az esetben, ha kondenzátor oldali nyomásérték meghaladja a kompresszor nyomóoldali nyomását Elősegíti a fűtésből hűtés üzemmódba történő gyors váltást

41 Expanziós / Adagoló Szelepek Expanziós / Adagoló Szelepek A KÜLSŐ NYOMÁS KIEGYENLÍTÉSŰ TERMOSZTATIKUS EXPANZIÓS SZELEP Feladata: a túlhevítést állandó értéken tartani. Biztosítja, hogy az elpárolgó hűtőközeg az elpárologtató teljes felületét igénybe vegye anélkül, hogy el nem párolgott hűtőközeg a kompresszor szívó ágába jutna. A külső nyomás kiegyenlítésű termosztatikus expanziós szelep az elpárologtatóba áramló hűtőközeg mennyiségét, az elpárologtatóból kilépő túlhevített, gáz halmazállapotú hűtőközeg hőmérséklete és az elpárologtató hőcserélő kilépő oldalának nyomása alapján szabályozza. Nyitott helyzet Zárt helyzet

42 Expanziós / Adagoló Szelepek A külső nyomás kiegyenlítésű szelepeket ott alkalmazzuk, ahol az elpárologtató hő terhelése nagy. Az expanziós szelepek teljesítményét a befecskendező egysége az úgynevezett adagoló betét („dűzni”) mérete, áteresztő képessége határozza meg. ~ 25kW hűtőteljesítmény felet megtalálhatóak már a szerkezetileg eltérő, de funkciójukban megegyező nagyobb méretű és teljesítményű egységek.

43 Expanziós / Adagoló Szelepek Léteznek úgynevezett blokkszelepek melyeket kisebb teljesítményű klímák esetében alkalmaznak.

44 Expanziós / Adagoló Szelepek Az expanziós szelepek új generációja az elektronikus expanziós szelep. Járműveken csak nagyon ritkán alkalmazzák jelenleg. Szinte minden gyártó készít már ilyet hálózati feszültséggel, de várható a járműipari elterjedése is.

45 Sarokszelep Feladata : egyes szerkezeti elemeket a hűtőkörön belül el,- illetve kizárni. Üzemelő berendezés esetén a sarokszelep ki van teljesen hajtva, így zárja szervizcsatlakozót,illetve megakadályozza az üzemi nyomás folyamatos terhelésének töm- szelencéhez jutását. A védőkupak leszerelése után lehetőség van félállásba állításra. Így a hűtőkor is üzemel és lehetőségünk van mérni is a hűtőkör nyomását az adott ponton. TILOS A SAROKSZELEPET NYITOTT SZERVIZCSATLAKOZÓVAL KINYITNI! Súlyos sérülést, és a hűtőközeg légkörbe jutását okozza. (Csőre)zárt sarok szelep. Lehetővé teszi a rendszer szakaszolását, vagy például a kompresszor kiszerelését a rendszerből amennyiben zárás után a kompresszorból lefejtettük a benne maradt hűtőközeget.

46 Önálló, dízelmotoros, teherautóra szerelt készülék felépítése * TherMax szelep * Hűtés üzemmód Kondenzátor űrítő üzemmód Fűtés/Leolvasztás üzemmód

47 Modulációs Szelep 1.Kilépő oldal 2.Belépő oldal 3.Cső 4.Vasmag 5.Elektromos tekercs 6.Dugattyú 7.Záró rugó 8.Szelep ülék 9.Nyitó rugó A szelep elhelyezése … : A szívóágban az elpárologtató egység – hőcserélő után - és a kompresszor között Szerepe … : A kompresszorhoz visszatérő hűtőközeg mennyiség – ezáltal a hűtőteljesítmény - szabályozása Vezérlés módja …: A mikroprocesszoros vezérlés a tekercsen átfolyó áramerősség szabályozásával végzi a szelep pontos nyitását, illetve zárását

48 Elektromos Szívóoldali Fojtószelep (ETV) Elektromos Szívóoldali Fojtószelep (ETV) (önálló dízelmotorral hajtott egyterű rendszerek) 1.Léptető motor 2.Szeleptest 3.Belépő oldal 4.Kilépő oldal Feladata & Működése: Szívóoldali keresztmetszet, ezáltal a hűtőteljesítmény szabályozása Mikroprocesszor vezérli a következők alapján A hőmérséklet érzékelők értékei Nyomás jeladók értékei Hűtőfolyadék hőmérséklet

49 Hőcserélő – Utóhűtés Hőcserélő – Utóhűtés (önálló dízelmotorral hajtott egyterű rendszerek) Szerepe  Utóhűtés  utóhűtéssel növelhető a fajlagos hőfelvétel Hőátadást valósít meg a tapintható hőmérsékletű, magas nyomású, folyadék halmazállapotú, valamint az alacsony hőmérsékletű, alacsony nyomású, gáz halmazállapotú hűtőközegek között (a folyékony közeg túlhűtése valósul meg egyrészről, másfelől pedig a gáznemű közeget hevítjük túl)

50 Általános hűtőköri vázlat Egyirányú szelep Szabályozó szelep Mágnes szelep Szerviz szelep Thermoszatikus expanziós szelep Szárító – Szűrő Hőcserélő

51 Önálló dízelmotorral hajtott, félpótkocsira szerelt raktérhűtő készülék  Hűtés 1.Kompresszor 2.Nyomóoldali szervizszelep 3.Nyomóoldali rezgéscsillapító elem 4.Nyomóoldal 5.3-ágú szelep 6.Kondenzátor egység „bypass” egyirányú szelep 7.Kondenzátor hőcserélő 8.Kondenzátor kilépő oldali egyirányú szelep 9.Túlnyomás szelep 10.Folyadékgyűjtő tartály 11.Nézőüveg 12.Folyadéktartály kilépőoldali szervizszelep 13.Folyadékág 14.Szárító-szűrő elem 15.Hőcserélő 16.Adagoló szelep 17.Hőmérséklet érzékelő (expanziós szelep) 18.Nyomás érzékelő (expanziós szelep) 19.Folyadék elosztó elem 20.Elpárologtató hőcserélő 21.Szívóoldal 22.Gáz akkumulátor tartály 23.Szívóoldali rezgéscsillapító elem 24.Szívóoldali szervizszelep 25.Szívóoldali nyomáskorlátozó szelep 26.Pilot-szelep 27.Forrógáz vezeték 28.Csepptálca fűtés 29.Folyadék gyűjtő tartály forrógáz egyirányú szelep 30.Folyadék gyűjtő tartály szelep forrógáz szervizszelep 31.Modulációs szelep 32.Forrógáz megkerülő szelep

52 Önálló dízelmotorral hajtott, félpótkocsira szerelt raktérhűtő készülék  Fűtés/Leolvasztás 1.Pilot szelep nyitva 2.3-ágú szelep a hűtőközeget (magas nyomású és hőmérsékletű) az elpárologtató egység felé továbbítja 3.A forrógáz az folyadék tartály egyirányú szelepén keresztül a tartályba jutva az ott rekedt folyadékot az expanziós szelepen keresztül az elpárologtató hőcserélőbe juttatja 4.A gáz akkumulátor akadályozza meg, hogy a fűtés során végbemenő kondenzáció következtében folyadék jusson a kompresszor szívóoldalára

53 Osztott kamrás – többterű – rendszerek elemei 1.CIS – Kondenzátor belépő ág elzáró szelep 2.Kondenzátor belépő ág egyirányú szelep 3.Kondenzátor kilépő ág egyirányú szelep 4.HPC – magasnyomás kapcsoló 5.Folyadéktartály kilépőoldali szervizszelep 6.Szárító – Szűrő elem 7.LLS – Folyadék ág mágnes szelep 1-es tér 8.LLS2 – Folyadék ág mágnes szelep 2-es tér 9.SLS – szívóoldali mágnes szelep 1-es tér 10.SLS2 – szívóoldali mágnes szelep 2-es tér 11.Szívóoldal egyirányú szelep 1-es tér 12.Szívóoldal egyirányú szelep 2-es tér 13.HGS – Forrógáz szelep 1-es tér 14.HGS2 – Forrógáz szelep 2-es tér 15.Egyirányú szelep – folyadék visszatérő ág 1-es tér 16.Egyirányú szelep – folyadék visszatérő ág 2-es tér 17.Folyadék gyűjtő tartály nyomás mágnes szelep 18.Űrítő ág mágnes szelep 19.Űrítő ág egyirányú szelep 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 12 11 13 14 15 16 17 18 19

54 Osztott kamrás – többterű - rendszerek 1-es tér  Hűtés 2-es tér  Hűtés

55 Osztott kamrás – többterű - rendszerek 1-es tér  Hűtés 2-es tér  Fűtés

56 Osztott kamrás – többterű - rendszerek 1-es tér  Fűtés 2-es tér  Fűtés

57 Osztott kamrás – többterű - rendszerek 1-es tér  Hűtés 2-es tér  Leolvasztás

58 Mobil Raktérhűtés - általános tudnivalók - Ami rendkívül fontos: Megfelelő csomagolás Megfelelő áru hőmérséklet rakodáskor Megfelelő rakodás Előhűtött felépítmény Legjobb ha a rakodást „dokkolva” lehet elvégezni Rakodáskor javasolt a hűtőkészülék kikapcsolása

59 Mobil Raktérhűtés - általános tudnivalók - Megfelelő csomagolás Ellenálló  nedvesség rakodás/szállítás Fagyasztott áruk  nyílások nélkül Frissáruk  nyílásokkal ellátott Megfelelő áru hőmérséklet rakodáskor A készülékek az áru hőmérsékletének fenntartására és NEM megváltoztatására szolgálnak!!!

60 Megfelelő rakodás  megfelelő levegő cirkuláció Előhűtött felépítmény  célszerű a felmelegedett felépítményt előzetesen lehűteni (falak, tető, padló és raktér levegő) Legjobb ha a rakodást „dokkolva” lehet elvégezni Rakodáskor javasolt a hűtőkészülék kikapcsolása  megelőzendő a hűtött levegő ki- és a meleg nedves levegő beáramlása Mobil Raktérhűtés - általános tudnivalók -

61 Gyakori Szerviz Eljárások - mobil raktérhűtés - Gyors hűtőközeg töltetmennyiség ellenőrzés Ellenőrzött hűtőközeg töltetmennyiség ellenőrzés Működőképes rendszer részleges hűtőközeg töltése Hűtőközeg túltöltöttség ellenőrzés Hűtőközeg feltöltés súly alapján üres, vákuumozott rendszer esetében Szívóoldali nyomásszabályozó szelep ellenőrzése és beállítása Alacsony nyomású oldal vákuumozása (diagnosztika és javítás) Kompresszor szívóoldal vákuumozás (diagnosztika és javítás) Kompresszor teljesítmény ellenőrzés Kompresszorolaj ellenőrzés Kompresszor olajszivattyú nyomásellenőrzés Kombinált Fűtés ellenőrzés A 3-ágú szelep kondenzátoroldali ellenőrzése A 3-ágú szelep kondenzátor „bypass” egyirányú szelepének ellenőrzése Hőcserélő ellenőrzés Expanziós szelep ellenőrzés Expanziós szelep beállítás

62 Gyors, előzetes diagnosztika Alacsony szívóoldali nyomás – fagyos szívóág (Ok: alacsony elpárologtató egység légáram) a)Elpárologtató hőcserélő eljegesedett b)Elpárologtató levegőáram lecsökkent (szennyeződés, lecsökkent belépő keresztmetszet) c)Elpárologtató ventilátor hiba (ékszíj, motor) Alacsony szívóoldali nyomás – száraz szívóág (Ok: alacsony hűtőközeg áram) a)Alacsony hűtőközeg töltet b)Eltömődött adagolószelep szűrő c)Elzáródott folyadékág, eltömődött szárító-szűrő elem d)Adagoló szelep hiba e)Adagoló szelep f)Szívóoldali nyomásszabályzó szelep g)Elfagyott adagoló szelep h)ETV, vagy modulációs szelep részlegesen zárt állapotban i)Meghibásodott nyomás jeladók

63 Gyors, előzetes diagnosztika Magas szívóoldali nyomás – fagyos szívóág (Ok: magas nyomású folyadék oldal átereszt az alacsony nyomású oldal felé) a)Az adagoló szelep kapilláris hőmérséklet érzékelője nem érintkezik megfelelően b)Az adagolószelep túlzottan nyitva van c)Hőcserélő folyadék ág átereszt a szívóoldal felé (hőcserélő belső hiba) d)Thermax szelep átereszt (amennyiben van) Magas szívóoldali nyomás – száraz szívóág (Ok: magas nyomású gáz halmazállapotú oldal átereszt az alacsony nyomású oldal felé) a)3-ágú szelep átereszt a szívóoldal felé b)A kondenzátor egység „bypass” egyirányú szelep átereszt c)A kompresszor nyomóoldali szelepe átereszt d)Kompresszor dugattyú vagy/és henger kopott e)Kompresszor szívóoldali szelepe átereszt f)Forró gáz egyirányú szelep átereszt g)Alacsony kompresszor fordulatszám


Letölteni ppt "Autóbusz légkondi tetőegységek Burkolatok nélkül … Középső elszívó nyílás Mellső kondenzátor egység Burkolatokkal … Kétoldali elszívó nyílás Középre helyezett."

Hasonló előadás


Google Hirdetések