Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

PMS Premenstruációs szindróma Mindent a premenstruációs tünetegyüttesről és kezeléséről Dr. Kovács Péter szülész- nőgyógyász főorvos Budapest2011.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "PMS Premenstruációs szindróma Mindent a premenstruációs tünetegyüttesről és kezeléséről Dr. Kovács Péter szülész- nőgyógyász főorvos Budapest2011."— Előadás másolata:

1 PMS Premenstruációs szindróma Mindent a premenstruációs tünetegyüttesről és kezeléséről Dr. Kovács Péter szülész- nőgyógyász főorvos Budapest2011

2 Mi a PMS?  A nők 80 %-a észlel a menstruáció előtt 7-10 nappal, a peteéréstől kezdődően valamilyen tünetet.  A PMS a peteérést követő tünetből álló általános és kismedencei panaszokat magába foglaló összetett tünetegyüttes, mely a menstruációs vérzés kezdetekor megszűnik, tehát ciklusosságot mutat.  Valódi PMS-ről akkor beszélhetünk, ha a fizikai, érzelmi és pszichológiai tünetek a mindennapi életet befolyásolják - ez a nők 20-30%-ra igaz.  A legsúlyosabb tünetegyüttest külön névvel jelölik, ez az úgynevezett PMDD, amelynek jelentése premenstruális diszfóriás rendellenesség. Ez a változat a nők 2-6%-át érinti és súlyos hangulatingadozásokat, fizikai tüneteket okoz.

3 Mi okozza?  A női nemi hormonok (ösztrogén, progeszteron) szintjének ciklikus változása hatással van a központi idegrendszerre.  A hormonszintek ciklikus változása befolyásolja a szerotonin és más neurotranszmitterek anyagcseréjét.  Köztudott, hogy a szerotoninnak szerepe van a depresszió, a szorongásos zavarok, az evés- és az alvászavarok kialakulásában. menstruációovuláció ösztrogén progeszteron menstruáció Menstruáció napjai Menstruáció kezdete Menstruáció vége ovuláció a megtermékenyítetlen petesejt elpusztul a méhszövet tovább vastagszik A közösülés eredményezhet megtermékenyülést tüszőérés tüsző- repedés sárgatest-képződéssárgatest elhal méhszövet megvastagszik

4 Az életmóddal kapcsolatos tényezők, amelyek hormonszint kiegyensúlyozatlansághoz és így PMS kialakulásához vezethetnek.  magas cukortartalmú ételek  finomított szénhidrátban gazdag étrend  koffein  stressz, mozgásszegény életmód  húsokban és tejtermékekben található hormonok  növényvédő szerekben található ösztrogénszerű toxinok  alacsony vitamin és ásványi anyag bevitel  túl sok só fogyasztása

5 A PMS kialakulásának esélye összefüggésben van a serdülőkortól a menopauzáig  a szülések számával  az életkorral - gyakoribb éves nők körében  a lelkiállapottal - feszültséggel, szorongással, lelki traumákkal  a mozgásszegény életmóddal  a súlygyarapodással vagy súlyvesztéssel  a rendszertelen táplálkozással vagy alacsony tápértékű élelmiszerek fogyasztásával

6 Színes tünetegyüttes  Több mint 200 tünetet lehet a PMS-sel kapcsolatba hozni, amelyek nem csak az érintett nőt, hanem többnyire a környezetében élőket is megviselik.  Mégis a páciensek többsége érzékenyen reagál, ha ezt a kellemetlen időszakot betegségként aposztrofáljuk.  Éppen ezért érdemes kiemelt figyelmet fordítni arra, hogy hangsúlyozzuk, ez egy természetes folyamat.

7 Pszichés tünetek  ingerlékenység  hangulatingadozás  szorongás  zavarodottság  nyugtalanság  feszültség  önbecsülés csökkenése  depressziós hangulat  koncentráció zavar  feledékenység  magányérzet  agresszió

8  haspuffadás  hátfájás  emlőfájdalom, érzékenység és/vagy duzzanat  fejfájás  izomfájdalmak  szédülés  súlygyarapodás  fáradtság  álmatlanság  bőrelváltozások (pattanások)  sóvárgás bizonyos ételek után  változó szexuális érdeklődés  állandó éhségérzet és falánkság Testi tünetek

9 A változatos tünet- kombinációk 4 fő típusban öltenek testet

10 PMS-A: ingerlékenység, az érzelmi instabilitás, a szorongás és a feszültség*  a nők nagy részét érinti  szenved a család, a környezet  az ösztrogénszint túl magas, míg a progeszteroné túl alacsony * Forrás:

11 PMS-C: a menzeszük előtt farkasétvágyuk lesz*  az evésre, és különösképpen az édességre irányuló vágyat nem tudják megzabolázni.  gyakran fejfájás, fáradtságérzet, szédelgés vagy szívdobogás is jelentkezik.  a progeszteron hiánya miatt a vércukorszint ingadozik, amit a szervezet falásrohamokkal próbál kiegyensúlyozni. * Forrás:

12 PMS-D: depresszió*  koncentrációs zavar  álmatlanság  aluszékonyság  önbizalomvesztés  napi tevékenység iránti érdektelenség  csökkent szexuális vágy * Forrás:

13 PMS-H: vízvisszatartás, puffadás, ödémás arc, kéz és láb*  tipikus jellegzetesség a mellek érzékenysége.  a tünetekért ebben az esetben az aldoszteron nevű szteroid hormon magasabb szintje felelős. * Forrás:

14 A kezelési lehetőségek több-kevesebb eredményt hozva a tünetek nagy száma miatt igen szerteágazóak. A PMS kezelése

15 A hormonális egyensúlyt befolyásoló törekvések  nyugtatók  diuretikumok  fájdalomcsillapítók  homeopátia  súlyosabb esetekben pszichoterápia tüneti kezelések  különböző természetes progeszteron tartalmú gyógynövény-kivonatok  hormontartalmú fogamzásgátló gyógyszerek

16  Kutatások alátámasztják, hogy a vérzés előtti problémák kialakulásában a táplálkozásnak jelentős szerepe van.  Ezért napjainkban fokozott hangsúlyt kap az egészséges életmód és a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyagok, valamint a megfelelő vitaminok pótlása. Táplálkozás

17 Sportolás: miért hatásos? Sportolás: miért hatásos?  A folyamatos, minimum percig végzett ritmikus testmozgás által fokozódik a jobb agyfélteke aktivitása, mely endorfin, azaz örömhormon-termelést indít el a szervezetben.  Az endorfin aktivizálja az immunrendszer működését és csökkenti a stressz-hormon szintjét.  Javul a közérzet, csökken a szorongás, a levertség érzése, amely jellemző lehet a menstruációt megelőző időszakban.

18 Hogyan segíthetnek az ásványi anyagok?  Magnézium A magnézium a szervezet számára alapvető fontosságú ásványi anyagA magnézium a szervezet számára alapvető fontosságú ásványi anyag Számos enzim működéséhez szükségesSzámos enzim működéséhez szükséges Segít a megfelelő szellemi és érzelmi állapot fenntartásábanSegít a megfelelő szellemi és érzelmi állapot fenntartásában Hozzájárulhat az ingerlékenység, a fáradtság és kimerültség leküzdéséhez.Hozzájárulhat az ingerlékenység, a fáradtság és kimerültség leküzdéséhez. Hiányát izomgörcsök,ingerlékenység, fáradtság jelzi Hiányát izomgörcsök, ingerlékenység, fáradtság jelzi

19 Hogyan segíthetnek az ásványi anyagok?  Kalcium Csontok és fogak építőelemeCsontok és fogak építőeleme Szerepe van az izomműködésben és az idegi ingerületvezetésbenSzerepe van az izomműködésben és az idegi ingerületvezetésben Támogatja a szervezet energiatermelő folyamataitTámogatja a szervezet energiatermelő folyamatait A véralvadási mechanizmusnak is lényeges elemeA véralvadási mechanizmusnak is lényeges eleme Segíti az emésztő enzimek normális működésétSegíti az emésztő enzimek normális működését Hiányát gyulladásra való hajlam, stressz érzékenység, ödéma hajlam jelzi.

20 A magnézium és kálcium együttes szükségessége   A magnézium és a kálcium a szervezet számára nélkülözhetetlen ásványi anyagok közé tartozik: Csökkenti az ingerlékenységet és az alvászavarokat. Hozzájárul az egészséges csontokhoz és fogakhoz, a szabályos szívműködéshez és vérkeringéshez, az idegek és az izmok hatékony működéséhez.

21 A B6-vitamin jelentősége  A B6-vitamin vízben oldódik, szervezetbe kerülése után 8 órával kiürül a szervezetből, ezért rendszeres fogyasztása javasolt. 8 órával kiürül a szervezetből, ezért rendszeres fogyasztása javasolt.  Élettani hatásai: Részt vesz az izmok és más testi szövetek felépítéséhez szükséges fehérjék képzésében és lebontásában. Részt vesz az izmok és más testi szövetek felépítéséhez szükséges fehérjék képzésében és lebontásában. Szerepe van a nemi hormonok egyensúlyának fenntartásában és az idegrendszer kiegyensúlyozott működésében. Szerepe van a nemi hormonok egyensúlyának fenntartásában és az idegrendszer kiegyensúlyozott működésében. Alkalmazása kedvező hatással lehet a szív és érrendszeri megbetegedések, a szélütés, a depresszió, az álmatlanság esetén Alkalmazása kedvező hatással lehet a szív és érrendszeri megbetegedések, a szélütés, a depresszió, az álmatlanság esetén Kiegészíti a magnézium hatását, elősegíti annak felszívódását. Kiegészíti a magnézium hatását, elősegíti annak felszívódását. Hogyan segíthetnek a vitaminok?

22 A B6-vitamin jelentősége Nélkülözhetetlen az enzimek előállításában. Nélkülözhetetlen az enzimek előállításában. Segíti a vörösvérsejtek képződését. Segíti a vörösvérsejtek képződését. Szerepe van a fertőzések leküzdéséhez szükséges antitestek termelésében. Szerepe van a fertőzések leküzdéséhez szükséges antitestek termelésében. Hozzájárul a megfelelő fizikai erőnlét, mentális frissesség és a kiegyensúlyozott lelkiállapot fenntartásához. Hozzájárul a megfelelő fizikai erőnlét, mentális frissesség és a kiegyensúlyozott lelkiállapot fenntartásához. Segít a fáradság és a kimerültség csökkentését. Segít a fáradság és a kimerültség csökkentését. Hozzájárul az egészséges bőrképződéshez. Hozzájárul az egészséges bőrképződéshez. Hogyan segíthetnek a vitaminok?

23 Az E-vitamin jelentősége  Az E-vitamin más, zsírban oldódó vitaminokkal ellentétben csak rövid ideig raktározódik a szervezetben.  Élettani hatásai: Antioxidáns vegyület lévén hatásosan veszi fel a harcot a szabadgyökökkel szemben. Antioxidáns vegyület lévén hatásosan veszi fel a harcot a szabadgyökökkel szemben. Lassítja az öregedés folyamatát. Lassítja az öregedés folyamatát. Szerepe van a gének működésében. Szerepe van a gének működésében. Jó állapotban tartja a sejtfalakat. Jó állapotban tartja a sejtfalakat. Erősíti az immunrendszert. Erősíti az immunrendszert. Pozitív hatással van a bőrre, az idegekre, az izmokra, a vérkeringésre, a szívműködésre. Pozitív hatással van a bőrre, az idegekre, az izmokra, a vérkeringésre, a szívműködésre.

24 Miért fontos a stressz csökkentése?  A stressz-hormon és a progeszteron a sejtek azonos receptoraihoz kapcsolódik a szervezetben, így ha a kortizol szintje magas a stressz következtében, akkor az a progeszteron aktivitását gyengíti, így viszont az ösztrogén dominál.  Ez a hormonális egyensúlyváltozás hozzájárulhat a vérzés előtti kellemetlenségek kialakulásához.

25  Olyan táplálék-kiegészítőket érdemes használni, amelyek a bennük lévő magnéziumnak, kalciumnak, B6- és E-vitaminnak köszönhetően segítik leküzdeni a menzesz előtti napokon jelentkező ingerlékenységet és a kellemetlen tüneteket.  A menstruáció előtti és alatti kismedencei kellemetlen fizikális tünetek kezelésére bizonyítottan hatásosak a nem szteroid gyulladáscsökkentők. Az ideális kombináció HU.MGP

26 Köszönöm a figyelmet! Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "PMS Premenstruációs szindróma Mindent a premenstruációs tünetegyüttesről és kezeléséről Dr. Kovács Péter szülész- nőgyógyász főorvos Budapest2011."

Hasonló előadás


Google Hirdetések