Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Diszkont légitársaságok - Robbanásszerű változások?

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Diszkont légitársaságok - Robbanásszerű változások?"— Előadás másolata:

1 Diszkont légitársaságok - Robbanásszerű változások?
Kiss Kornélia kutatási igazgató, Magyar Turizmus Rt. Talking about low cost carriers, destination managers generally refers to the advantages and their potention of boosting inbound tourism. At the same time, one often forgets the impacts of low cost carriers on outbound tourism (so from the point of view of the origin country). Destination management organizations which are responsible also for the promotion of domestic tourism, should take into account the more and more strong market presence of low cost carriers while they provide/promote a very attractive alternative for domestic tourism. In my presentation I would like to provide you a short overview about the low cost flights’ characteristics, then I will talk about the demand side (domestic tourism and characteristics of low cost travellers), and finally I will give some inputs or raise some questions about the correspondence of domestic tourism vs. outbound trips by low cost flights. In the presentation we refer to the following sources: IPK International Low-cost flights report (based on the European Travel Monitor 2003) Figures of the Hungarian Statistical Office (domestic tourism, outbound tourism, air passengers) Research about the travelling habits of the Hungarian population (yearly based household survey, with 3000 personal interviews, analysing one-day trips, overnight trips and main holidays) Research conducted by KPMG Consulting about the low cost carriers (2005)

2 A diszkont és a hagyományos légitársaságok jellemzői
Diszkont légitársaságok Hagyományos légitársaságok Egyszerű márka, alacsony útiköltség Rövid távolságok, helyközi kiszolgálás Közvetlen foglalás az interneten vagy Call centeren keresztül Magasabb kihasználtsággal működő gépek Rugalmatlan feltételek (lemondás, jegyár visszatérítés) Összetett márka, ár és szolgáltatások Rövid és hosszú útvonalak egyaránt, légi kiszolgálással összekötve Jegyértékesítés főként utazási ügynökökön keresztül Alacsonyabb kihasználtsággal működő gépek Rugalmas feltételek (lemondás, jegyár visszatérítés) Compared with traditional airlines – besides low fares -, low cost airlines have the advantage of direct booking opportunity via the internet (this is also more and more so in the case of the traditional carriers!). Providing point-to-point service, low cost airlines mainly fly short-haul/intraregional destinations (however there are already some overseas routes). The disadvantage is that low cost carriers are much less flexible than traditional ones which means strict conditions regarding cancellation or refund. But, we should not forget that recently also traditional carriers are highly affected by the increased competition among airlines (which results special offers, discounts via the internet, etc.). Az első low-cost légitársaság - a Southwest Airlines - több mint 20 évvel ezelőtt alakult meg az USA-ban, és az alapító, Herb Keheller koncepcióját más amerikai és kanadai légitársaságok is átvették, az európai térségben főként az elmúlt években gyorsult fel a diszkont légi társaságok fejlődése. A Ryanair, az Írországban bejegyzett első brit diszkont légitársaság 2003-ban már több mint 21 millió utast szállított, s ehhez hasonló teljesítményt nyújtott a rivális (szintén brit) EasyJet, amely 2004-ben már több mint 24 millió utast szállított, s 54 desztinációra repültek járatai. A „Low-Fares/No-Frills” (Alacsony árak/semmi fölösleges kiadás) koncepció mára megváltoztatta az európai nemzetközi turizmus szerkezetét, kiemelt keresletnövekedési lehetőséget biztosítva a diszkont járatokat nagy számban fogadó turisztikai desztinációknak. Mindez olyan időszakban történt (és történik), amikor az Európai Unió nagy küldő országainak, s különösen Németországnak a gazdasági helyzete nem ösztönzi a turisztikai kereslet növekedését. Forrás: KPMG (2005)

3 Miért utazunk diszkont légitársasággal?
From the point of view of the travelers, no doubt, the biggest reason for taking a low cost flight is the price (‘low fare’) – which is a very attractive point for outbound tourism, as well. But, there are other reasons to be mentioned. One quarter of the low cost passenger says they have chosen low cost carriers because the schedule (which could seem to be a bit strange, as low cost carriers generally fly besides the peak hours – e.g. late in the evening), meanwhile one tenth says there were no other flights to the destination. Source: KPMG research (Hungarians returning to Hungary by low cost flights, sample size 400 persons, personal interview) MÜTF: A primerkutatásba a diszkont légi járatokkal érkező külföldi turistákat vontak be. A megkérdezett utasok száma 414 fő volt. A turisták kiválasztása egyszerű véletlen mintavétellel történt. Ugyanerre a kérdésre: 73,4% olcsóbb 27,3% így többször utazhatok külföldre 19,3% szolgáltatásban nem különbözik 10,6% nem volt más választás 8,5% ismerőseim is ezzel utaztak 3,4% egyéb Forrás: KPMG (2005)

4 Európaiak külföldi utazásai – közlekedési eszköz szerint
With reference to the means of transport, European outbound is dominated by plane. The role of air travel has had a dynamic increase during the last decade: meanwhile in the year 1996 only 39 percent of Europeans travelling abroad has chosen it, in 2004 almost half of the travellers (47 percent) opted for flights. The market share of the low cost flights – from the total air travel – is 27 per cent which meant about 109 million outbound trip in 2003. The market share of the flights (45 percent) meant a volume of about 150 million (147 million) outbound trips in 2003. The growing importance of air travel also point out a future growth potential for low cost carriers. Forrás: IPK (2003)

5 Diszkont légitársasággal tett külföldi utazások
Magas Piaci részesedés Alacsony According to the results of the IPK research about low cost flight trips in 13 important Western & Eastern European countries, even if the market share of low cost flight trips is between 25 and 50 persent in some countries, we can talk about low volumes (with the exeption of the United Kingdom). This means growth potential for countries with high share and low volume, furhtermore for countries with both low share and volume. As seen in the matrix, Hungary belongs to the later group. Markets having high, Low Cost share are: Czech Republic (43%), Slovakia (40%), Ireland (41%), Great Britain (37%), Spain (37%) Markets having low, Low Cost share are: Hungary (7%), Poland (6%) Markets having high, Low Cost volume are (million): Great Britain (14,4), Germany (4,9), Spain (2,3), France (1,8), Ireland (1,6) Markets having low, Low Cost volume are: Poland (0,06), Hungary (0,04) Low cost outbound flight trips Spain: 25% Great Britain: 11% Italy: 10% France: 8% Ireland: 6% Turkey: 3% Portugal: 3% USA: 3% North Africa: 3% Asia-Pacific Region: 3% Market share held by Low Cost flight trips Netherlands: 66% Great Britain: 52% Ireland: 49% France: 49% Italy: 43% Greece: 21% North Africa: 16% Turkey: 14% USA: 11% Asia-Pacific Region: 9% Alacsony Magas Utazások száma Forrás: IPK (2003)

6 A belföldi turizmus szerepe az európai országokban, 2003
Források: KSH, WTO The importance of domestic tourism is quite difficult to measure and make general conclusions. Regarding the European countries, the market share of domestic guest nights varies between 10 and 90 percent. Hungary is close to the ‘average’ which means a market share of about 45 percent.

7 A magyar lakosság utazási szokásai – legkedveltebb úti célok
16% 7% 36% 3% 90% 17% Főutazás Kirándulás As you can see on this chart, traveling habits of Hungarians are dominated by domestic destinations. And the longer the trip is, the bigger the market share of foreign destination is. Compared with the results of the previous researches, during the last few (4-5) years we can see a trend of increase travellers taking trips to abroad or taking both domestic and foreign trips. This means a strong and stabel demand for travelling which results the increase of domestic tourism, as well. At the same time, low cost carriers come into the picture as a high competive factor (domestic vs. foreign destinations). Share of travelling households: per cent (stable) Share of travellers abroad: 2002: 6 percent, 2003: 9 percent, 2004: 17 percent. Share of travellers taking both domestic and foreign trips: 2002: 10 percent, 2003: 24 percent, 2004: 16 percent. 67% Utazás Kirándulás 64% Forrás: MT Rt. (2004) Utazás Főutazás belföldi külföldi belföldi és külföldi

8 Egy főre jutó belföldi vendégéjszakák száma
CH A, NL, DK, D, S, I, E CZ, FIN, IRL Kereskedelmi szálláshely vendégéjszaka száma alapján In order to give a more precise picture of the importance of domestic tourism, we have analysed two indicators: namely the number of domestic guest nights per population and the number of trips abroad per population. The number of domestic guest nights per population is quite low in Hungary (together with other countries of the region i.e. Slovakia, Slovenia, the Baltic countries, Poland, etc.). Anyway, this indicator is on the growth recently which again shows the role and potential of domestic tourism. SK, H, SLO, LT, LV B, PL, EST, CY Forrás: WTO

9 Egy főre jutó külföldi utazások száma
Forrás: WTO CH, EST, H, S, FIN, IRL DK, LV, LT, PL, NL, FIN, CY, D, UK, SLO As opposed to the domestic guest nights, the number of trips abroad per population is quite high in Hungary. For the near future we do not expect any changes, so traveling abroad probably stay stable and high. A, B, E, SK, FR, I

10 A belföldi turizmus alakulása Magyarországon, 1990 - 2004
+62% +122% 1990 és 2004 között a kereskedelmi- és magánszálláshelyeken regisztrált vendégek száma közel megduplázódott (+89,2%), ezzel szemben a vendégéjszakák száma 12,4%-kal nőtt. 1991 és 2004 között a több mint megkétszereződött (+122,1%), a vendégéjszakák száma 61,7%-kal emelkedett. 1991 és 2004 között, kereskedelmi szálláshelyek belföldi vendégforgalmának változása: Vendégek száma +134% Vendégéjszakák száma +176,8% 1991 és 2004 között, magánszálláshelyek belföldi vendégforgalmának változása: Vendégek száma +51,3% Vendégéjszakák száma -52,3% Módszertani megjegyzés: időszak elején még szervezett fizetővendéglátás („utazási irodákkal, idegenforgalmi hivatalokkal és egyéb feljogosított jogi személyekkel szerződésben álló vendéglátók által üzemeltetett férőhelyek és azok vendégforgalma”) óta fizetővendéglátás, amely magában foglalja a magánszállásadást és a falusi turizmust. 1990-ben a belföldi vendégéjszakák 38,8%-a, 2004-ben 84,7%-a realizálódott a kereskedelmi szálláshelyeken. vendégek száma a kereskedelmi- és a magánszálláshelyeken külföldre utazók száma (ezer fő) vendégéjszakák száma a kereskedelmi- és a magánszálláshelyeken Outbound tourism: At the beginning of the 1990s there was a boom because of the transition. In the middle of the decade, the attractiveness of travelling abroad has decreased, and at the same time domestic tourism has begun to developing. Recently (as of ), thanks to the supply and demand trends, both are on the growth. Amont the factors affecting this process we should outline the role of low cost carriers which on the one handside has given the opportunity of travelling for new segments (previous no-travellers), and on the other handside it has facilitated second holidays, short trips for more experienced travellers. Forrás: KSH

11 A belföldi és kiutazó turizmus fejlődése Magarországon
2004: Number of Hungarians travelling abroad persons (17.6 million) Number of domestic guest nights at commercial accommodation establishment nights (8.4 million) Impacts on outbound and domestic tourism: Terrorism Recovery of the world economy The exchange rates Higher oil prices affected air transport and package prices Especially good growth figures were recorded in the new and coming member states of the EU In Central and Eastern Europe Low -cost flights increased demand and improved accessibility of many destinations Big events like these make on the other hand people stay at home in front of their televisions, but the tourism in the region is growing Forrás: KSH

12 A diszkont légitársaságokkal utazók számának alakulása a budapesti Ferihegyei repülőtéren, 2003-2005
I-XII. 2003: 68272 2004: 2005: * jan-aug. These figures include the number of total passengers, unfortunately there is no separate data for foreigners and Hungarians. Low cost carriers boosted the number of passengers arriving by air to Hungary, and at the same time, the number of Hungarians travelling abroad. In the year 2003 about 70 thousands passengers chose low cost carriers which increased to about one million next year. This trend is tend to be continued, as the number of low cost passengers surpassed one and a half million between January and September 2005. Forrás: Budapest Airport

13 Légi utasforgalom Budapest és London között, 2004
easyJet Wizzair Sky Europe In order to give you an overview about the growing importance of low cost carriers, this chart summarizes – as an example – the traffic between Budapest and London. As you can see, with the entry of the low cost carriers, the number of passengers increased very dynamically which – at the same time – resulted a loss of both volume and market share for traditional airlines (in this case for MALÉV and for British Airways). Járatindítások időpontja. Forrás: KPMG (2005)

14 Budapestről diszkont légitársasággal elérhető országok
As the result fo the market presence of low cost carriers, Hungarians have the opportunity to travel to almost all the most popular European destinations/countries. We should outline furthermore the closeness of Vienna and Bratislava airports which gives a big impulse for travelling for people living in the most developed western counties of Hungary.

15 A magyar lakosság utazási szokásai - közlekedési eszköz
Forrás: MT Rt. (2004) 2000 2003 2004 2004/2000 Repülőgép 17% 20% 25% Menetrend szerinti vagy charterjáratok  - 21% Diszkont repülőjárat 4% - Személygépkocsi 41% 52% 51% Bérelt autó 2% 3% Autóbusz 38% 35% Bérelt autóbusz 33% 32% 22% Menetrendszerinti autóbuszjáratok 5% Vasút 9% 7% Egyéb 6% Főutazások száma (n) 143 157 156 ! ! ! As of 2000, the Hungarian National Tourist Office conducts a yearly research about the traveling habits of the Hungarian population. The random sample of 1000 (in ) Hungarians over 18 years of age is representative in terms of county, settlement structure, gender and age. Respondents were interviewed personally in their homes. The household survey examined day trips, overnight trips and main holidays. Recognizing the growing importance of low cost carriers, low cost flights were included among the means of transport in Furthermore we have included an exclusive question about low cost flights’ effect on traveling habits/decision-making/destinations chosen. As you can see in this chart, the market share of air travel increased in the last five years, from 17 percent ot 25 percent of which 4.3 percent was the share of low cost flights. As the same time, the bus has lost of its importance.

16 A magyar lakosság utazásai során használt közlekedési eszközök és az egy főre eső költés
Forrás: MT Rt. (2004) Egy utazásra jutó költés (euró) Egy főre jutó költés (euró) Egy napra és egy főre jutó költés (euró) Menetrendszerinti vagy charter járat 1182 650 69 Fapados járat 805 416 58 Személygépkocsi 567 233 34 Bérelt autó 1056 337 56 Bérelt autóbusz 741 322 47 Menetrendszerinti autóbuszjárat 716 224 35 Vasút 456 466 24 Egyéb 1044 272 51 Átlagosan 702 328 43 ! ! ! ! Talking about Hungarian outbound travelers by low cost carriers, we can outline a segment with high expenditure. As you can see on this chart, travellers chosing low cost flights have the second highest expenditure, regarding total, per capita and daily spending, as well. With reference to domestic tourism, this means a stronger competition, as I will outline it later, there are more similarities between the segment of domestic and outbound travellers by low cost (e.g. high quality services, niche products).

17 A diszkont légitársasággal utazó magyarok demográfiai jellemzői
Az átlagosnál magasabb arányban utaznak diszkont légitársasággal: 25-30 évesek párok átlag feletti jövedelemmel rendelkező háztartások ahol a háztartások egy főre jutó jövedelme: euró euró 800 euró- Csak az utazókra vonatkozik Above-avarage represented in the case of: 25-30 years olds (4%) couples (4%) respondents with upper household’s income (4%) household’s income per capita: Euro: 7% Euro: 5% 800 Euro : 9% Hungarians traveling abroad by low cost flights are years old, generally we can talk about couples, travelers with high(er) income which means 400 euro plus per capita income in the household. Forrás: Magyar Turizmus Rt. (2004)

18 Elutazott-e volna, ha az adott diszkont repülőjárat nem közlekedett volna?
Low cost flights mainly affect leisure tourism. As it can be seen on this chart, travelers with holiday motivation and visiting friends and relatives have mentioned mostly the impact of low cost carriers. At the same time, people traveling for studying or business had no influence by the low cost carriers. Forrás: KPMG (2005)

19 Megváltoztatták-e a diszkont légitársaságok az utazási szokásaitt?
A diszkont légitársaságok megváltoztatták-e az Ön utazási szokásait? igen: 2,3% nem: 97,7% Több rövidebb utazás egy hosszabb helyett: 8,1% Diszkont légitársaság hagyományos légitársaságok helyett: 61,2% Önállóan szervezett utazás az utazási irodánál történt foglalás helyett: 8,5% Új, más utazási időpont a preferált időszakon belül: 34% Korábban megtervezett utazások: 16,7% Gyorsabb döntés a kedvező árak miatt: 43,3% Nem tervezett desztinációk felkeresése: 41% Más úti célok felkeresése a kedvező jegyárak miatt: 34,1% Külföldi utazás belföldi utazás helyett : 32,1% Több külföldi utazás az előző évhez képest: 16,5% Kevesebb belföldi utazás az előző évhez képest: 3% ! This question was included in our survey about the traveling habit of the Hungarian population in The low cost carriers have influenced only 2.3 percent of the travelers. But, the different reasons why the low costs have influenced the travel decision, can provide us a more detailed picture about the potential impacts. We can differentate the following main impacts: more, shorter trips low cost as means of transport instead of other options change in the traveling habits new or other destinations foreign destinations instead of domestic ones ! ! Forrás: Magyar Turizmus Rt. (2004)

20 Többet utazik-e a magyar lakosság a jövőben a diszkont légitársaságoknak köszönhetően?
Utazott külföldre az elmúlt egy évben? Diszkont légitársasággal utazott? Utazik külföldre a következő 12 hónapban? Diszkont légitársasággal utazik? igen: 25% The future growth potential of low cost flights is indicated on this chart. Compared with the past travels when about one fourth of the respondents traveled abroad and from them 5 percent has taken a low cost flight, in the future 14 percent is planning to take a trip abroad by low cost carriers. Forrás: KPMG (2005)

21 Ferihegyi repülőtér utasaink száma – előrejelzés 2010-ig
Forrás: KPMG (2005) Regarding the passenger traffic at Budapest Ferihegy airport, this means a continous increase in the following years. However, as you can see on this graph, the passenger traffic of low cost carriers shows a moderate growth between 2006 and 2010 (compared to the very dynamic growth between 2003 and 2006). Utasok száma összesen Nem menetrendszerinti Malév Nemzetközi hagyományos légitársaságok Diszkont légitársaságok

22 Versenyben az utazókért – belföldi vs. külföldi úti célok
Magas minőségű szolgáltatások Réstermékek (például wellness) Városlátogatások Rövid utazások, hosszú hétvégék Magasabb képzettséggel rendelkező utazók Magasabb költésű utazók Tapasztaltabb utazók Internet növekvő szerepe Belföldi desztinációk Külföldi desztinációk Domestic and foreign destinations reached by low cost carriers often compete for the same travelers/segments. On this chart I would like to outline some ideas – for discussion – about the competition factors between domestic and outbound tourism by low cost carriers. In accordance with the lates tourism supply and demand trends, also domestic destinations are focusing on high quality services, niche products, short trips, more educated and more experienced travelers with higher spending. And, outbound tourism by low cost flights react rights this needs/segments.

23 Diszkont légitársaságok hatása az utazási döntésekre
Több rendelkezésre álló jövedelem Kedvező csomagárak Második utazások, rövid utazások Separating the impact of low cost carriers is quite difficult, as recently a lot of factors influence travel decision making like more disposable income, the increased importance (both volume and market share) of second holiday and short trips, more experienced travelers, the very attractive package prices, the growing importance of internet, the EU enlargement or last but not least the low cost carriers. The question is, if these positive factors could be converted into domestic or outbound trips?? Internet használata Tapasztaltabb utazók EU bővítés

24 Növekedési potenciál – belföldi és kiutazó turizmus
Finally I would like to raise the question/idea whether without low cost carriers – which boosted outbound tourism in 2003 and 2004 – how domestic tourism could have developed?

25 A diszkont légitársaságok hatása a beutazó turizmusra I.
Dinamikus vendégforgalom-bővülés Budapesten: Városlátogatások növekvő népszerűsége Külföldi vendégéjszakák száma +15,5% Forrás: KSH

26 A diszkont légitársaságok hatása a beutazó turizmusra II/a.
% 2003 2004 2005. I-IX. hó  Németország -9,2 -5,7 -4,6 Ausztria -3,3 +0,3 -1,2  Olaszország +6,7 +25,4 -1,8  Hollandia -1,4 -4,2 -7,0 USA +4,1 +11,0 +10,0  Nagy-Britannia +52,5 +54,7  Franciaország +8,7 +23,8 -5,1  Spanyolország +4,3 +27,6 +6,3  Dánia +14,0 0,0 -12,4 Izrael +0,7 +21,3 -29,0  Lengyelország -33,5 -2,3 +4,2 Svájc +2,9 +11,2 -7,9 Forrás: KSH, vendégéjszakák számának változása a kereskedelmi szálláshelyeken

27 A diszkont légitársaságok hatása a beutazó turizmusra II/b.
% 2003 2004 2005. I-IX. hó  Belgium +6,7 +9,9 -2,9  Bulgária -7,6 +37,5 -14,5  Csehország +8,1 -1,6 +7,2  Finnország -4,0 +12,4 -6,2  Görögország +12,6 +7,6 -0,2  Horvátország +8,3 +11,6 -7,3 Írország +35,2 +37,7 +37,8  Norvégia +5,0 +14,3 +21,4  Románia +17,2 -10,1 +14,8  Svédország +12,3 +5,3 +3,7 Forrás: KSH, vendégéjszakák számának változása a kereskedelmi szálláshelyeken

28 A diszkont légitársaságok hatása a beutazó turizmusra III.
% 2003 2004 2005 január +2,5 +10,7 +20,0 február -6,3 +17,8 +13,8 március -15,1 +15,7 április +4,3 +8,4 +1,0 május -9,4 +4,0 +4,1 június -3,2 -0,1 -3,9 július -9,2 -3,3 -2,6 augusztus +0,2 +0,4 -2,4 szeptember 0,0 +2,2 +3,9 október -0,7 +7,7 n.a. november +18,5 december +14,5 +19,5 Forrás: KSH, vendégéjszakák számának változása a kereskedelmi szálláshelyeken

29 Köszönöm megtisztelő figyelmüket! kissk@itthon.hu www.itthon.hu


Letölteni ppt "Diszkont légitársaságok - Robbanásszerű változások?"

Hasonló előadás


Google Hirdetések