Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Emelt sebesség D-55 állomási áramkörök
Rétlaki Győző TEB Központ
2
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása: a sebesség miatt csak sugárzókábel lehet a váltókörzetben Ellenőrzött jelfeladás biztosítása Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
3
Kiegészítések Művi oldások kiegészítése
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Művi oldások kiegészítése Elektronikus időzítők alkalmazása Szükséges ejtőképesség vizsgálatok
4
Kiegészítések Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége Bejárat: a bejárati jelzőt Megállj-ra ejtő szigeteltsín mindig kétsínszálas 75 Hz-es. Táplálása a bejárati jelzőnél van, csak egyenes bejárat esetén jelzőkezeléskor (második jelzővezérlő jelfogók ák.) fordul. Ha a bejárati jelző vörös, az azt meghaladó vonat a jelet „maga alá tapossa” és megáll. Ez a nem emelt sebesség esetében is így van.
5
Kiegészítések Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Gépi „Megállj”-ra ejtés lehetősége Kijárat: a jelzőt egy önálló jelfeladó szakaszként kialakított rövid sugárzókábel követi, majd ezután van telepítve a „többi”. Az első - kijáró és a fogadóvágányt már elhagyó - vonatot követő második (csak bejáró) vonat megcsúszása esetén a rövid sugárzókábelen már nem kaphat jelet. Ez emelt sebességű specialitás.
6
Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása A sugárzókábel folyamatosságának ellenőrzése: Ideiglenes tervezési irányelvek szerint: nyugalmi állapotú ellenőrzés kívánatos. „Élő” áramkörök szerint: X jelfogók, ellenőrzés a menet beállításának folyamatában, időben „pontszerűen”.
7
Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása Jelfeladás ütemezésének ellenőrzése: MATÜA - vonal és állomási csatlakozás MATÜA - 1-es ütem ellenőrzése állomáson (az az aggályos ütem) illesztéshez: MÜAILL A MÜAILL az állomási 1-es ütemet - amit pl. egy ÜTK-120 sáv állít elő - illeszti az erre a célra felszerelt MATÜA ütemellenőrző részéhez. A MÜAILL a működéséhez szükséges táplálást a MATÜA 24V= tápkimenetéről kapja.
8
Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Ellenőrzött jelfeladás biztosítása Jelfeladás ütem-meglétének ellenőrzése: C1 és LK jelfogók
9
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Sugárzókábelek egymásutániságának ellenőrzése: Ha kijárat esetén a „hosszú” sugárzókábel X jelfogója nem húz meg (mert nem „érzi” a sugárzókábel jelenlétét), a „rövid” sugárzó már esélyt sem kap.
10
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Sugárzókábelek egymásutániságának ellenőrzése: Bejárat esetén az élő berendezés (Öttevény) dokumentációja szerint a bejáró vonat előtt a K-V mágnes akkor nem fordul át, ha a sugárzókábel nincs meg. (Igaz, ekkor bejárat sem lesz jelzővel.)
11
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása JM! szakasz: K-V támasz egyenes bejáratnál fordul, váltókörzet: egyenes bejáratnál jelfeladás fogadó vágány: jelfeladás mindig
12
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 1. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid bejáró vonat mögött elállítják a váltót: JF1 elejt Megoldás itt: CF1-szerű kapcsolás: C1 jelfogó Korábban: Balatonszentgyörgy JE és JF jelfogók
13
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 2. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid bejáró vonat mögött megcsúszó második vonat megkapja az elsőre vonatkozó jelet Megoldás: bejárat esetén ez nem áll fenn, mert a JM! szakasz K - V támasza a vonat alatt (után) visszafordul A K - V támasz - a nem emelt sebességű alapáramkör szerinti módon - visszafordul, amikor az első váltóra rálép a vonat.
14
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 3. Probléma: több egymás utáni jelfeladási körzetben az egyik szakasz kimaradása hamis befékezést okoz. Megoldás: sorrendkapcsolás (a JM! szakasz ebből bejárat esetén sincs kihagyva, de a sugárzók bekapcsolása közötti sorrend nem fordított) A JM! szakasz fordul utolsónak, ezért előtte a sorrend nem lényeges. Kijáratra a JM! szakasznak nem kell fordulnia.
15
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása JM! szakasz: K-V támasz alapban, váltókörzet: egyenes kijáratnál jelfeladás fogadó vágány: jelfeladás mindig
16
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 1. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid kijáró vonat mögött elállítják a váltót: JF1 elejt Megoldás: CF1-szerű kapcsolás: C1 jelfogó
17
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 2. Probléma: a hosszú váltókörzetben a rövid kijáró vonat mögött megcsúszó második vonat megkapja az elsőre vonatkozó jelet Megoldás: kijárat esetén a jelfeladás szakaszolása; a kijárati jelző utáni első szakasz külön kapcsolódik le
18
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 3. Probléma: több egymás utáni jelfeladási körzetben az egyik szakasz kimaradása hamis befékezést okoz. Megoldás: sorrendkapcsolás (a JM! szakasz valószínűleg sugároz, - mert sínáramkör)
19
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A sugárzókábelek táplálása az X jelfogókkal figyelve történik. X LK SK h LK R C1 X X X X SK r
20
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Az X jelfogó akkor képes meghúzni, ha az általa figyelt sugárzókábel rá van kapcsolódva a transzformátorra. Ezt az Rsz 4000 Ω-os ellenállással kell beszabályozni. A „figyelés” után az X jelfogónak ez a tekercse rövidre záródik. X X Rsz
21
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 1. X jelfogó „figyel” X X
22
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása 2. X jelfogó a „figyelés” után rövidzárt képez, a második tekercsén tartóra akad (48V=). X X
23
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A sorrendiség: 1. A „hosszú” szakasz 2. A kijárati jelző utáni „rövid” szakasz függetlenül a menet irányától X LK LK R C1 X X X X
24
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Első lezárás (kijárat) X LK LK R C1 X X X X
25
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A jelfeladás engedélyezése (második lezárás) után megjelenik az ütemezett jel és gerjesztést kap C1 C1-re a célpont orientalitás miatt van szükség. (D-70: CF1) 1 C1 C1
26
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Miután C1 a félhullámban egyenirányított ütemezett jelről húz és tart, az ejtési késleltetésnek a hosszú szünetnél (max. 720 ms) nagyobbnak kell lennie. (360/180 - V. kártya: 1-es ütem) 1 C1 C1
27
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A C1 tartó biztosítja, hogy az egyszer engedélyezett jelfeladás akkor is bekapcsolva marad, ha az 1-es fogalom jelfogó (ÜT) elejt. 1 C1 Ha elállítják a váltót. Vegyük észre, hogy ebben az 1-es fogalomban csak a váltók állása van benne! C1
28
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása LK jelfogó: bejárat esetén a célretesz, kijárat esetén a S1Z fényellenőrző kapcsolja be. Bejárat esetén a célretesz később húz vissza, mint ahogy a jelfeladást a váltókörzetben ki kell kapcsolni. + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
29
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása LK tartó: A „rövid” sugárzókábel által lefedett szigetelt szakaszok és első lezáró. A kijárati jelzőt visszaejtő szakasz biztosan benne van. (Ez a tartó csak kijáratra kell.) + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
30
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Előkészítés: C1 meghúz + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
31
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Működtetés: S1Z pót és LK egyszerre húz meg + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
32
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „hosszú” szakasz táplálása a C1 és LK meghúzása után kezdődik a sugárzókábel meglétének ellenőrzésével (A működést ld. korábban.) X LK LK R C1 X X X X
33
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Ha a „hosszú” szakasz ellenőrzése megvolt, a szakasz bekapcsolódik (X meghúz) ... X LK LK R C1 X X X X
34
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása + Az X jelfogók tartója: A sugárzókábeles jelfeladásban érdekelt két szélső váltó első lezáró pót jelfogói kapcsolják be. X X X X
35
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása + A „hosszú” szakasz X jelfogója tartóra akad. X X X X
36
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása és a „rövid” szakasz vizsgálata kezdődik. (A „hosszú” szakasz X jelfogója tart.) X LK LK R C1 X X X X
37
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Ha a „rövid” szakasz vizsgálata befejeződött, ott is bekapcsolódik a jelfeladás. X LK LK R C1 X X X X
38
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása + A „rövid” szakasz X jelfogója is tartóra akad. X X X X
39
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása Amikor a kihaladó vonat eleje a kijárati jelzőt követő szigetelt szakaszra lép, az LK tartója bekapcsolódik, miközben a kijárati jelző üzemszerűen visszaesik. + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
40
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „rövid” szakasz kikapcsolódik, amikor a kihaladó vonat eleje az őt követő szigetelt szakaszra lép. X LK LK R C1 A szakasz táplálása kikapcsolódik, de X tartója még él. X X X X
41
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A „rövid” szakasz végleg kikapcsolódik, ha a szakasz oldódik. LK tart, és a kikapcsolt szakasz X jelfogója is tart. X LK LK R C1 X X X X
42
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása LK elejt. A hosszú szakasz táplálása a megkerülő ágon folyamatos. X LK LK R C1 X X X X
43
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása A hosszú szakasz táplálása a C1 elejtésével szűnik meg. X LK LK R C1 X X X X
44
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Első lezárás: bejárat. X LK LK R C1 X X X X
45
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A jelfeladás engedélyezése (második lezárás) után megjelenik az ütemezett jel és gerjesztést kap C1. A meghúzó C1 tartót zár a korábban ismertetettek szerint: mindkét irányra ugyanaz az 1 db C1 jelfogó van felhasználva. 1 C1 C1
46
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) LK jelfogó: C1 meghúzása előtt a célretesz elejtése készíti elő az áramkört. (A célretesz szakító érintője a S1Z érintő kétszeres kihasználása miatt szükséges.) + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
47
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) LK jelfogó: A C1 meghúzása után LK is működhet. + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
48
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) LK jelfogó tartója jelen van, de bejáratra nem ad többlet szolgáltatást. + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
49
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A „hosszú” szakasz táplálása a C1 és LK meghúzása után kezdődik a sugárzókábel meglétének ellenőrzésével. X LK LK R C1 X X X X
50
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) + A „hosszú” szakasz X jelfogója tartóra akad. X X X X
51
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) és a „rövid” szakasz vizsgálata kezdődik. (A „hosszú” szakasz X jelfogója tart.) X LK LK R C1 X X X X
52
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) + A „rövid” szakasz X jelfogója is tartóra akad. X X X X
53
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Ha a „rövid” szakasz vizsgálata befejeződött, ott is bekapcsolódik a jelfeladás. X LK LK R C1 X X X X
54
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Ha a sugárzókábelek vizsgálata befejeződött, a bejárati jelzőre majd kivezérlődhet a Szabad. C1 1 X X 2309: második jelzővezér jelfogók áramköre (bejárat) 1 1 K V V K K V
55
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) C1 a második lezárás után húz meg. C1 1 X X 1 1 K V V K K V
56
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A sugárzókábelek folyamatosságának vizsgálata közben X-ek meghúznak. C1 1 X X 1 1 K V V K K V
57
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) A JM! szakasz K - V támasza átvált ... C1 1 X X 1 1 K V V K K V
58
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) és a bejárati jelző második vezér jelfogója meghúzhat. C1 1 X X 1 1 K V V K K V
59
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Az X jelfogók vizsgálata csak a bejáratban szerepel. Miért? C1 1 X X Bejáratra az 1-es ütem folyamatosságának hiánya (a JM! szakaszon van, a sugárzókábelen nincs) garantált nem üzemszerű befékezést okoz. Kijáratra a sugárzókábeles jelfeladás hiánya „szépséghiba”, de hamis befékezést nem okoz. 1 1 K V V K K V
60
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (bejárat) Az LK jelfogó működtetése bejáratra a célretesz, kijáratra a S1Z érintővel történik. A további működés: Xh - Xr. Ha a kijárati irányra is be akarjuk tenni a függést, akkor a második vezérnek ki kellene bírnia az S1Z - LK - Xh - Xr működést visszaesés nélkül, és további kiegészítés válna szükségessé. + + R S1Z R C1 LK LK S1Z
61
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Az SK jelfogó meghúzása a sugárzókábelek bekapcsolásának szükségességét jelzi. A jelfogó visszajelentési célú, de ejtésellenőrzése van. + S1Z S1Z SK 1 SK
62
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Az SK jelfogó tartó működtetése az első lezárással (kijárati jelző utáni váltó) készül elő. + S1Z S1Z SK 1 SK
63
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) A működtetés a be- vagy kijárati jelző Szabad-ra kapcsolásával kezdődik (ez a függés helyettesíthető a kijárati jelző utáni első váltó második lezáró érintővel is). + S1Z S1Z SK 1 SK
64
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Az SK az első lezáró oldódásáig tartóra akad. + S1Z S1Z SK 1 SK
65
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) A kijárati jelző ábrája utáni első vágánycsík bekötése vill LK LK X X X SK SK X
66
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Ha a menet során jelfeladás nem szükséges, a vágánycsík az első lezáráskor működik. vill LK LK X X X SK SK X
67
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Ha a menet során jelfeladás kell, a vágánycsíknak ez a része az első lezáráskor kigyullad, és akkor marad kigyújtva, ha a jelfeladás bekapcsolódott. vill LK LK X X X SK SK X
68
Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kiegészítések Szünetmentes jelfeladás biztosítása (visszajelentése) Ha a menet során jelfeladás kell, de valamiért nincs, a vágánycsíknak ez a része az első lezáráskor kigyullad, majd villogni kezd. vill LK LK X X X SK SK X
69
Állomási 1-es ütem ellenőrzése
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Állomási 1-es ütem ellenőrzése Az állomási ütemadók az ütemezés kódtartalmát nem képesek ellenőrizni, ezért erre a célra egy MATÜA kódtartalom érzékelő áramkörét használjuk fel. Mivel az ÜA sáv vezérlése a 75 Hz-es hálózattól nem független, ezért a 75 Hz-es jelet a MATÜA felé le kell választani. Erre szolgál a MÜAILL, amely galvanikus leválasztást biztosít. Az alkalmazott MATÜA csak ütemfigyelési feladatot lát el. A szükséges 24V= tápfeszültséget a MATÜA biztosítja.
70
Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Bejáratnál: a bejárati jelző előtti szakaszon a MATÜA ad. Vezérlése: fényellenőrző érintővel
71
Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Bejáratnál: a bejárati jelző utáni szakaszon, a sugárzókon az állomási ütemek kiválasztása Vezérlése: a kijárati jelző második vezér + 1-es fogalom 4 2 1
72
Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Áthaladásnál: ha állomási sorompó is van, a csapórudak megindulásáig a kijárati jelzőn az alsó sárga világít. A bejárati jelző utáni szakaszon csökkentett jelfeladás kell. 4 2 1 SrxJ
73
Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 1-es ütem (nincs kijárat) 4 2 1 SrxJ
74
Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 2-es ütem (kitérő kijárat van) 4 2 1 SrxJ
75
Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 2-es ütem (egyenes kijárat van, de a sorompó csapórudak még nem indultak el) 4 2 1 SrxJ
76
Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Sorompó miatti alacsonyabb sebesség jelfeladása Működés: 4-es ütem (egyenes kijárat van, és a sorompó csapórúdjai már megindultak) 4 2 1 SrxJ A működést részletesen ld. Az állomási sorompó.ppt bemutatóban!
77
Kényszer oldás Röviden: majdnem csak ennyi ... MELI 3’ MELI 16” + +
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 Röviden: majdnem csak ennyi ... + A 3’2 3’1 + B x/16 KOT 3 3 A 3’3 3’3 KE KE 3 B x x 3’3 B A x x x KOT x KO x/16 x KOT MELI 3’ MELI 16” KOT x
78
Kényszer oldás Működés: A vonat „messze” van, A és B húz
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 Működés: A vonat „messze” van, A és B húz MELI alapállás ellenőrzése. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
79
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 A kezeléskor meghúz a KO és a jelzőhöz tartozó gombjelfogó. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
80
Kényszer oldás Meghúz x (a jelzőhöz tartozó KO jelfogó).
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 Meghúz x (a jelzőhöz tartozó KO jelfogó). Második tekercsén tartót zár. Az A és B jelfogókat tartóra kapcsolja. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
81
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 A meghúzó x kapcsolja a JM! kezelést is, ezért a jelző visszaesik. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
82
Kényszer oldás A 16” késleltetés kezdődik. (KOT lámpa villog.) MELI 3’
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás A 16” késleltetés kezdődik. (KOT lámpa villog.) + A KE B x KOT x MELI 3’ MELI 16”
83
Kényszer oldás A 16” késleltetés lejár. MELI 3’ MELI 16” + KE x x KOT
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás A 16” késleltetés lejár. + A KE B x KOT x MELI 3’ MELI 16”
84
Kényszer oldás A 16” késleltetés lejár, x/16 meghúz.
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 A 16” késleltetés lejár, x/16 meghúz. (Közben a nyomógombok föl lettek engedve.) x tart. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
85
Kényszer oldás x tartásának időtartamára a művi oldás hatásos.
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás KO + x tartásának időtartamára a művi oldás hatásos. A Kiz visszahúzatást mindig ide kell kötni, hogy ne függjön a lezárók állapotától (különben a JM! szakaszon megálló, majd visszatoló szerelvény után a következő vonatot KO használata után is ki kell Hívó-zni). KE x/16 KOT KOT B x x
86
Kényszer oldás Működés:
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 Működés: A vonat „közel” van, legalább B ejt (a rajzon A is ejt) + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
87
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 A kezeléskor meghúz a KO és a jelzőhöz tartozó gombjelfogó. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
88
Kényszer oldás Meghúz x (a jelzőhöz tartozó KO jelfogó).
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 Meghúz x (a jelzőhöz tartozó KO jelfogó). Tartó még nincs, a gombokat a KOT lámpa kigyulladásáig kell nyomni. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
89
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 Meghúz KOT és kigyújtja a lámpát, valamint x-nek tartót zár. A KOT lámpa folyamatos fénnyel világít. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
90
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 A nyomógombokat fel lehet engedni. Az időzítés a nyomógombok felengedésekor kezdődik. KOT tart. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
91
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás A 3’ késleltetés kezdődik, az időzítő 3-as jelfogója meghúz. + A KE B x KOT x MELI 3’ MELI 16”
92
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 KOT tartója az időzítő 3-as jelfogójának meghúzásakor záródik. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 A MELI-01 HENGSTLER jelfogói nagyon gyors működésűek, gyakorlatilag csak a KE egységben lévő nyomógomb jelfogó repülési idejét kellett (most) KOT-nak kibírnia. B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
93
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás A 3’ késleltetés lejár, az időzítő 1-es és 2-es jelfogója is meghúz. + A KE B x KOT x MELI 3’ MELI 16”
94
Kényszer oldás Az időzítő 1-es és 2-es jelfogóinak érintői átváltanak.
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 Az időzítő 1-es és 2-es jelfogóinak érintői átváltanak. KOT tart. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
95
Kényszer oldás KO meghúz. + + 3’1 3’1 x/16 x/16 + 3’2 3’1 x/16 KOT 3’3
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 KO meghúz. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
96
Kényszer oldás KOT tartásának időtartamára a művi oldás hatásos. KO +
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás KO + KOT tartásának időtartamára a művi oldás hatásos. KE x/16 KOT KOT B x x
97
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E
Kényszer oldás Ha KOT időzítése lejár és elejt, az időzítő táplálása megszűnik. + A KE B x KOT x MELI 3’ MELI 16”
98
Kényszer oldás x tartója lekapcsolódik. + + 3’1 3’1 x/16 x/16 + 3’2
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás + + 3’1 3’1 x/16 x/16 x tartója lekapcsolódik. + A 3’2 3’1 B x/16 KOT 3 3 3’3 3’3 KE 3 x 3’3 B A x x x KO x/16 x KOT KOT x
99
Kényszer oldás KO vége. KO + KE x/16 KOT KOT x x
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszer oldás KO + KO vége. KE x/16 KOT KOT B x x
100
Kényszeroldás (visszajelentés)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszeroldás (visszajelentés) Alaphelyzet: a visszajelentő lámpa sötét. ~ vill. x KOT KOT
101
Kényszeroldás (visszajelentés)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszeroldás (visszajelentés) „Időzítés nélküli” KO esetén: a visszajelentő lámpa villog. (A nyomógombokat föl lehet engedni. Az időzítés - 16” - a gombok lenyomásakor indul.) ~ vill. x KOT KOT
102
Kényszeroldás (visszajelentés)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Kényszeroldás (visszajelentés) „Időzített” KO esetén: a visszajelentő lámpa folyamatosan világít. (A nyomógombokat föl lehet engedni. Az időzítés - 3’ - a gombok fölengedésekor indul.) ~ vill. x KOT KOT
103
Fényellenőrző ismétlők
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Fényellenőrző ismétlők Bejárati jelző fényellenőrző ismétlő jelfogók áramköre (ÜM egység) Mi miért került ide? + + + + V PV S2 S1Z S2 S1Z S2 V/PV S1Z S2
104
Fényellenőrző ismétlők
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Fényellenőrző ismétlők 1. Ha a S1Z fényellenőrző tartója nem tökéletes, az ismétlő ne ugráljon. (A vonali áramkör ne legyen szaggatott táplálású.) + + + + V PV S2 S1Z S2 S1Z S2 V/PV S1Z S2
105
Fényellenőrző ismétlők
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Fényellenőrző ismétlők 1a. Állomási hálózatkimaradás esetén a térköz a táplálásváltást ne vegye észre. + + + + V PV S2 S1Z S2 S1Z S2 V/PV S1Z S2
106
Fényellenőrző ismétlők
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Fényellenőrző ismétlők 2. Ha egy fénnyel van bejárat és kimarad a hálózat, ne okozzon sarkítás változást, hogy a PV jelfogó húz a leggyorsabban vissza. + + + + V PV S2 S1Z S2 S1Z S2 V/PV S1Z S2
107
Fényellenőrző ismétlők
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Fényellenőrző ismétlők 3. Ha emelt sebességű állomási sorompó miatt a második sárga akkor alszik ki, amikor a térközbe a villogási szünet megy ki, legyen egy rövid fix sárga sarkítás, hogy ne legyen blokkzavar. + + + + V PV S2 S1Z S2 A V/PV fényellenőrző pót a kondenzátorról felkap, ezért minden alkalommal, amikor a S2 fényellenőrző pót elejt, a V/PV átveszi a sarkítás vezérlését. Ezt a repülési időt a villogás „jel” állapotában a térközi sárga vezér a diódás késleltetése miatt „kitartja”. S1Z S2 V/PV S1Z S2
108
Vonali sorompó állomási indítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása A MELI-02 nem biztonsági időzítő, ezért itt is duplázott módon van beépítve. Időzítő táplálás: 24V= Időzítők alapállás vizsgálata: új jelfogóval. A jelfogó ejtőképességének ellenőrzése a kezdő - cél áramkörben történik. +24V= + + R J R J
109
Vonali sorompó állomási indítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása Kijárat állításakor a célretesz elejt. Az időzítők indulnak, alapállásuk ellenőrzése. +24V= + + R J R J
110
Vonali sorompó állomási indítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása Az időzítők lejárnak. Alapállás vizsgáló tart. Szinkron időzítés! +24V= + + R J R J
111
Vonali sorompó állomási indítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása J meghúz (függés: 2310) és tartót zár. +24V= + + R J R J
112
Vonali sorompó állomási indítása
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása J (függés: 2310) tart. A vizsgáló jelfogó visszaejt. +24V= + + R J R J
113
Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések) Állomási és állomási indítású vonali sorompó időzítéseinek „párhuzamos” kapcsolása. Az állomási indítású vonali sorompó időzítése helyből induló vonatnál csak a második lezárás megtörténte (és az állomási sorompó időzítésé- nek lejárta) után indul. Azért, hogy ez a két időzítés egyszerre induljon, műkapcsolás kell.
114
Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések) Alaphelyzet: célretesz és vonali ismétlőzár áramkörök + + + + + + R AS R R R R
115
Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések)
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Vonali sorompó állomási indítása (egyidejű időzítések) + + Időzítések egyszerre indulnak, ha a sorompó indító jelfogóval elejtetik a célreteszt. A célretesz pót indítja a vonali sorompó időzítését. (0008B-A-101 2/2b) + + R R R R
116
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés A D-55-nél korábbi berendezések az ismétlőzár jelfogó áramkörében ellenőrizték a többi jelfogó ejtőképességét - az ismétlőzár meghúzató ágában. Ez az ellenőrzés a menet (oldás) után történt. A D-55 berendezés ezt az ellenőrzést a kezdő - cél jelfogók áramkörében végzi a menetbeállítás kezdeti szakaszában (gyakorlatilag a függőségek vizsgálata és a menet lebonyolódása előtt). Amennyiben egy jelfogó ejtésvizsgálata működés után is szükséges (pl. sorompó indító), úgy azt a rá jellemző helyen (általában a soron következő áramkörben) kell elvégezni. (ld. 309)
117
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés A kezdő - cél áramkörben megkülönböztetünk: start, illetve cél specifikus ellenőrzéseket (ezek csak egy adott jelzőhöz, irányhoz tartozók); Példa: fényellenőrző jelfogók ejtésvizsgálata. közbenső áramköri rácsban végzett ellenőrzéseket (ezek általában valamely - a vágányhálózat adott részén elhelyezkedő - elemhez tartozó jelfogók). Példa: sorompó indító jelfogó ejtésvizsgálata. A második esetben - ha az ellenőrzésre rövidebb ideig van lehetőség, mint ahogy a kezdő - cél szétkapcsolódik - közbenső áthidalásra van szükség. Példa: sorompó indító jelfogó.
118
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelző kezdő ágában (a kezdő tartó áthidalja): új elem nincs.
119
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelző cél ágában (a cél tartó áthidalja): Állomási indítású vonali sorompóval kapcsolatos elemek: időzítők és az azokat vizsgáló jelfogó alapállása.
120
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelző közös ágában (a tartó még áthidalja): Állomásvégi A és B, SK MATÜA K jelfogója A x B x SK K
121
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a kijárati jelző közös ágában (a tartó még áthidalja): Jelfeladással kapcsolatos: C1, LK, Xh, Xr jelfogók X X C1 LK
122
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a kijárati jelző cél ágában (a tartó még áthidalja): Túlvégi jelfeladással kapcsolatos: (C1,) LK jelfogók (Akkor működnek, ha a célként vizsgált kijárati jelző start lesz.) Kijárati jelző első vezér hidalja át. (Ha előbb van kijárat kezelve, mint bejárat, lehessen bejárat is) C1 LK
123
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a kijárati jelző start ágában (a tartó még áthidalja): SK SK
124
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben a bejárati jelzőnél (a tartó nem hidalja át): Művi oldás jelfogói (amelyeket „menet közben” nem elég ellenőrizni). x KOT x/16 x/16
125
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: D-55 állomás_E Ejtőképesség ellenőrzés Kezdő - cél áramkörben az áramköri rácsban (a tartó nem hidalja át, önálló zárásról kell gondoskodni a legkorábbi működés előtt): állomási sorompó A, B, Bpót, indító, Srx1 jelfogók áthidal: azonos szigetelt szakasz első lezárója B B A 1
126
Ejtőképesség ellenőrzés (Oldás áramkörében)
Rétlaki Győző: Állomási sorompó Ejtőképesség ellenőrzés (Oldás áramkörében) A sorompó A, B jelfogói a szigetelt szakaszhoz tartozó oldó áramkörben. A T B CSTE
127
Ejtőképesség ellenőrzés (Oldás áramköre)
Rétlaki Győző: Állomási sorompó Ejtőképesség ellenőrzés (Oldás áramköre) Az állomásvég A, B jelfogói az első, lezáróval rendelkező szigetelt szakaszhoz tartozó oldó áramkörben. A B
128
Ejtőképesség ellenőrzés
Rétlaki Győző: Állomási sorompó Ejtőképesség ellenőrzés Nem számít ejtőképesség vizsgálatnak, ha egy jelfogó ejtett állapotában záró érintkezője funkcionálisan van az áramkörben. Példa: művi oldás jelfogóinak ejtve záró érintkezői a második jelzővezérlő jelfogók áramkörében.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.