Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Buddhizmus a Chos ŏ n időszakban és a japán megszállás időszakában (1910-1945) Birtalan Ágnes 2015.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Buddhizmus a Chos ŏ n időszakban és a japán megszállás időszakában (1910-1945) Birtalan Ágnes 2015."— Előadás másolata:

1 Buddhizmus a Chos ŏ n időszakban és a japán megszállás időszakában (1910-1945) Birtalan Ágnes 2015

2 gong'an (Hangul: 공안, Hanja: 公案 ) gong'anHangulHanja Not mind, not body, not Buddha, what is this? (Hangul: 마음도 아니고, 물건도 아니고, 부 처도 아닌 것, 이것이 무엇인고 ?, Hanja: 不 是心, 不是物, 不是佛, 是什摩 ?)HangulHanja A monk once asked Dongsan Chan Master,"What is Buddha?" Dongsan replied, "Three pounds of flax" (Hangul: 마 삼근, Hanja: 麻三斤 ).Dongsan Chan MasterHangulHanja

3 The Definition of Hwadu Hwadu is made up of the word hwa, which means speech or story, and du, which is a meaningless suffix. So hwadu is just a word for speech. But we must note that Seon masters use this word in a particular way. Hwadu is a special language of Seon masters that blocks all passages for thought and discrimination. Such words cannot be grasped with everyday thought. Hwadu have the power to remove the thought and discrimination of conceptual thinking. Therefore hwadu have discarded the everyday norms, and are called exceptional words beyond the norm. This is because they are absolute words that cannot be attached to in accordance with the function of rational thinking. Forrás: Hwa du. http://koreanbuddhism.net/bbs/board.php?bo_table=3020 &wr_id=37 (07.04.2015) http://koreanbuddhism.net/bbs/board.php?bo_table=3020 &wr_id=37

4 Alapfogalmak kongan hwadu tathāgatagarbha Chogye Tae-go Kim, Jongmyung: Hyujŏng’s Sŏn’ga kwigam and its Historical Setting and Soteriological Strategies. In: Zen Buddhist Rhetoric in China, Korea and Japan. Leiden, Brill 2011. pp. 381– 398.

5

6

7 Chosŏn kori buddhizmus 1392- 1910 Yi Sŏng-kye (T'ae-jo) Koryŏ időszak vége a buddhizmusban fontosabb szerepet kap a külsőség, a szertartások a filozófia háttérbe szorul az ideológiai háttér fokozatosan a konfucianizmus lesz: An Hyang (1243- 1306)

8 Chosŏn általános jellemzők erőteljes Ming orientáció filozófiai alapja: Chŏng Tojŏn (1342-1398) munkássága, mely a Chŏson törvényeknek is alapul szolgál (társadalmi tagozódás, legitimitás) a konfucianizmus: politikai kulcshelyzet; tipikus uralkodó Se-jong (1418-1450) új társadalmi rétegződés alakul ki toch’ŏp-che rendszer (számbavétel, összeírások); a buddhizmus ellenőrzése; a wang-sa és kuk-sa rendszer eltörlése; kolostorok bezárása

9 a buddhista rendek (jong) számának a csökkentése (11-7-2) Hanggŭl Sejo király Sŏn-jong és Kyo-jong (Yŏngsangun 1494-1506)  0 hegyi menedék, kézművesség, szentélyek  raktárak, fogadók …

10 régensi időszak (Munjŏng királynő 1546-1553) buddhizmustámogatás; hwarang hagyományok → országmentés (Hideyoshi támadás, Imjin háború 1592-1598; Yi Sunsin) Hyunjŏng Sŏsan tae sa (1520-1604) Amitābha- kultusz (yŏmbul), korábbi egyesítő rendszerek, Sa myŏng; minden nagy tételes vallási és filozófiai rendszer egyesítése 1749. tilalmak kodifikálása (pl. a főváros határainak átlépési tilalma) konfuciánus uralkodók - buddhista megtérés vagy gyakorló buddhisták (Pl. Se-jong élete végén buddhista műveket ír, pagodát építtet)

11 Sŏsan Hyujong (1520–1604), aki a Konfucianizmusról és a Taoizmusról írt tanulmányiban megpróbálta ezeknek a buddhizmussal közös pontjait megtalálni. Továbbá foglalkoztatta a Sŏn és a Kyo irányzat harmonizálásának a gondolatata is. Híres műve A meditációs tan tükre (Sŏn’ga kwigam 1564) Sŏsan mester és tanítványa Yujŏng Samyŏng taesa (1544–1610) a megtestesítői a hwarang hagyományokat követő „harcos szerzetes” típusának, akik ha kellett fegyvert ragadtak annak az országnak a védelmére, mely bár őket kisemmizte, de hazájuknak vallották. A japán Toyotomi Hideyoshi (1592–1598) támadása elleni ellenállás megszervezésében a szerzeteseknek fontos szerep jutott. Hyunjŏng mintegy ötezer szerzetest szólított fegyverbe és szállt sikeresen szembe a japán hódítókkal a szárazföldi hadműveletekben.

12 A japán megszállás Kronológia: 1910-1945 Társadalmi háttér: minden társadalmi rétegben kialakulnak a megszállókat kiszolgálók illetve a velük szembe helyezkedők csoportjai. Változások a buddhista szerzetesség helyzetében: 1. Visszatérhetnek a városokba. 2. A cölibátus részleges megszűnése 3. Új irányzatok, pl. A Wŏn-jong megalapítása (Yongsun 1908)

13 A Chogye rend 1354 óta létezik Szinkretikus sŏn irányzat A Tae-go rend Sŏn alapú tanítások

14 Chinul (1158-1210)

15 Sŏngchŏl 1912-1993

16 Chogye Vándorlás Természetközeli élet Reformok (vinaya, életmód, viselet, hierarchia a szerzetesi életben)

17 http://www.kvanumzen.hu/hun/html/koanok.html Nám Cson megöli a macskát Egy nap a Keleti és a Nyugati Csarnok szerzetesei összevesztek egy macskán. Ezt látva, Nám Cson mester megragadta a macskát az egyik kezével és kést fogott a másik kezébe, majd így szólt: – Ti mindannyian! Mondjatok egy igaz szót és megkímélem a macska életét. Ha nem, megölöm! Senki se tudott válaszolni. Nám Cson végül kettévágta a macskát. Este, mikor tanítványa, Dzsó Dzsú visszatért, Nám Cson elmesélte neki az esetet. Dzsó Dzsú levetette saruját, a fejére tette és távozott. Nám Cson így szólt: – Ha itt lettél volna, megmenthettem volna a macskát.

18 http://koan.blog.hu/ Hyakujo mester egy új kolostor élére keresett valakit. Összehívta tanítványait és egy vízzel teli vödörre mutatva azt kérdezte: - Ki tudná megmondani mi ez, anélkül hogy nevén nevezné? - Farönknek senki sem hívhatja. - mondta a szerzetesfőnök. Ekkor Isan, a kolostor szakácsa felrúgta a vödröt és távozott. - A szerzetesfőnök vesztett. - mosolyodott el Hyakujo, és Isan lett az új kolostor Mestere.

19 Kegon mestertől azt kérdezte egy szerzetes: - Hogyan tér vissza a köznapi világba az, aki megvilágosodott? - A széttört tükör nem ad többé képet, a lehullott virág nem tér vissza a szárára.

20  Perfect enlightenment pervades all, serenity and destruction are not two  All that is visible is Avalokiteshvara, all that is audible is the mystical soundAvalokiteshvara  No other truth than seeing and hearing  Do you understand?  Mountain is mountain, water is water.  원각이 보조하니 적과 멸이 둘이 아니라.  보이는 만물은 관음이요 들리는 소리는 묘음이라.  보고 듣는 이 밖에 진리가 따로 없으니  시회대중은 알겠는가 ?  산은 산이요 물은 물이로다


Letölteni ppt "Buddhizmus a Chos ŏ n időszakban és a japán megszállás időszakában (1910-1945) Birtalan Ágnes 2015."

Hasonló előadás


Google Hirdetések