Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A múzeumi frontszemélyzet képzése
Országos Múzeumandragógiai Konferencia Széphalom, május A múzeumi frontszemélyzet képzése dr. Juhász Erika Tanszékvezető főiskolai docens Eszterházy Károly Főiskola TKTK Andragógiai és Közművelődési Tanszék Főiskolai docens Debreceni Egyetem BTK Andragógia és Művelődéstudományok Tanszéke
2
Kiindulópont „A látogatóbarát múzeumokért! Múzeumok mindenkinek”
Oktatási és Kulturális Minisztérium Alfa-program dr. Veres Gábor, a Heves Megyei Múzeumi Szervezet, igazgató
3
Célcsoport Múzeumi frontszemélyzet - teremőrök - pénztárosok - jegyszedők - biztonsági őrök (- tárlatvezetők) A képzés tartalmának összeállítása: Megrendelői igények Múzeumi vendég-/panaszkönyv (szituációk)
4
A képzések helyszínei Észak-magyarországi régió: Eger Salgótarján
Miskolc Észak-alföldi régió: Debrecen Nyíregyháza Szolnok
5
A képzés céljai Látogatóbarát szemlélet formálása Tapasztalatcsere
Megjelenéssel, öltözködéssel kapcsolatos elvárások egyeztetése A látogatókkal való kommunikáció segítése szituációs játékokkal A látogatókkal és a kollégákkal való viselkedés elvárásainak egyeztetése A látogatókkal és a munkával kapcsolatos tapasztalatok feldolgozása
6
A képzők Előadó: dr. Juhász Erika Trénerek: dr. Juhász Erika
Herpainé Lakó Judit Simándi Szilvia Herczegh Judit Tátrai Orsolya
7
A képzés részei Előadás (szemléletes, esetpéldákkal alátámasztott előadás prezentációval 1 órában) Kommunikáció, társalgás, köszönési formák Öltözködés, megjelenés Viselkedés a múzeumban, illemszabályok
8
2. Tréning (azonos létszámú tréningcsoportok gyakorlati, szituációs, viselkedési, konfliktus-kezelési tréningje) Célok ismertetése, együttműködés Ráhangolódás – bemutatkozás Élmény (+, - tapasztalat) Megjelenés, öltözködés
9
Kommunikáció, köszönés, megszólítás, társalgás
Ön egy 70 év körüli nyugdíjas férfi és nézi a kiállítást. Ön egy teremőr, aki tájékoztatni kívánja a kiállítást néző 70 év körüli nyugdíjas férfi látogatót, hogy 10 perc múlva zár a múzeum.
10
- Viselkedés, illemszabályok, reakciók
Szerep:teremőr Ön egy olyan múzeumi teremben teremőr, amely szobrokat tartalmaz. Úgy látja, hogy egy fiatalember hozzáért az egyik szoborhoz. Tájékoztassa a múzeumi szabályokról. (Ön a szituáció kezdeményezője) Szerep: múzeumlátogató Ön egy huszonéves fiatalember, aki a párjával egy szobormúzeumba látogat el. Miközben a szobron levő díszítőelemeket mutogatja párjának, egy teremőr odalép Önökhöz, mert úgy látta, hogy Ön hozzáért a szoborhoz. Jelezze, hogy nem ért hozzá, csak mutatta. (Nem Ön a szituáció kezdeményezője)
11
„Nehéz emberek” – sajátos esetek kollégák közötti kapcsolatokban
Az okoskodó A pletykás A panaszkodó stb. Tapasztalatok a látogatókról Lezárás
12
Azt szeretem legjobban a munkámban, hogy…
…emberekkel találkozok, újat adhatok nekik, figyelnek rám. A személyes kommunikáció elkötelezett híve vagyok. Ez a terület az élet napos oldala – az emberek szabadidejüket töltik nálunk. … változatos, soha nincs két egyforma nap, gyakran vannak kihívások, amelyeket meg kell oldani és ritkán számíthatok segítségre. Nagy örömet jelent, ha a látogatók elégedetten távoznak, a gyerekek megismernek az utcán és rám köszönnek. Volt olyan kislány, aki beírta a vendégkönyvbe: az tetszett a legjobban, amikor Zsuzsa néni befonta a hajamat pataki fonásba.
13
… ismereteket közvetítek, hazaszeretetre „nevelek”, tartalmas „szórakozást” nyújtok.
… a múzeumlátogatóval együtt örülhetünk a művészet és a tudomány csodálatos világának. … ez nem a munkám, hanem a hivatásom 26 éve.
14
Tapasztalatok Résztvevők – kezdeti „szorongások” után kellemes légkör, kevés „elégedetlen” Megbízók – pozitív visszajelzések, 6 megye tapasztalatai Trénerek – új élmények, folytatás lehetőségei Más régiók és megyék Évente egyszer ismétlő/megújító képzés javasolt Más múzeumi célcsoportok képzése – különösen múzeumandragógusok képzése
15
Múzeumandragógus képzés lehetőségei
Tréningek, belső továbbképzési rendszer – elismertség?! Akkreditált felnőttképzés keretében – min. 120 óra Oktatási és Kulturális Minisztérium Muzeológiai Akkreditációs Szabizottsága – jelenleg csak egy hasonló képzés: múzeumi menedzser képzés 30 órában "A kulturális szakemberek szervezett képzési rendszeréről, követelményeiről és a képzés finanszírozásáról” szóló 1/2000. (I. 14.) NKÖM rendelet Felnőttképzési Akkreditáló Testület Felsőfokú képzés keretében
16
Master – nehéz bekerülni, korm. rendelet szabályozza általában 2 év
Ph.D. 3 év Master – nehéz bekerülni, korm. rendelet szabályozza általában 2 év Bachelor – nehéz bekerülni, korm. rendelet szabályozza általában 3 év Felsőfokú Szakképzés – fiatalok a fő célcsoport 2 év
17
Javasolt képzési rend Felsőfokú szakirányú továbbképzés
Min. 2 félév, max. 4 félév, kredit „A szakirányú továbbképzés olyan, felsőfokú végzettséget nem biztosító képzés, amelyre az alap- és mesterfokozatot, illetve egyetemi vagy főiskolai szintű végzettséget tanúsító oklevéllel lehet jelentkezni, és - általában 2-4 félév alatt - a már meglévő diplomára épülő, mélyebb szaktudást biztosító szakirányú szakképzettség szerezhető.”
18
A felsőfokú szakirányú továbbképzés előnyei
Képzési és kimeneti követelményeit a kérelmező felsőoktatási intézmény adja meg Több képzési terület végzettségéhez is kapcsolódhat Felvételi követelményeit is a kérelmező felsőoktatási intézmény adja meg Az Oktatási Hivatalnál bejegyezendő Kialakítása és engedélyeztetése max. fél évet vesz igénybe Államilag finanszírozott forma is lehetséges
19
Köszönjük megtisztelő figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.