Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
TWIST Workshop MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006 november 27. Közlekedés-szervezés a perifériákon Transport organization on the perifical areas Rugalmas közlekedési rendszerek - Kihívás és lehetőségek Magyarországon Elastic transport systems Chananges and possibilties in Hungary Dr. BERÉNYI, János okl. mérnök, a műszaki tud. kandidátusa tudományos tanácsadó a Közlekedés-szervezési és Hálózatfejlesztési Tagozat vezetője MSc. Civil Eng. PhD Head of Division at KTI Institute for Transport Sciences
2
A közforgalmú közlekedés helyzetének jellemzői
Relatív magas használati arány (50-65%), folyamatosan csökkenő tendenciával A közforgalmú közlekedés általános alulfinanszírozottsága – ami folyamatos színvonal csökkenéshez vezet A település szerkezet, a demográfiai helyzet, a munkaerő felhasználás, az intézmény szerkezet folyamatos változása – ami nem kedvez a közforgalmú közlekedésnek.
3
Kihívás és tennivalók Az autóval fel kell venni a versenyt, erre ösztökél az európai és hazai politika egyaránt. A régi, merev szolgáltatási hozzáállás csak a további térvesztéshez vezet. Nem az utas, hanem az utazó megnyerése a cél. A merev rendszert rugalmassá illetve rugalmasabbá kell tenni – az új információs és járműtechnikák ehhez minden lehetőséget megadnak. A mainál sokkal nagyobb súlyt kell helyezni a terület- és közlekedésfejlesztés között.
4
Néhány példa a KTI gyakorlatából…
Bács-Kiskun megye: tipikus agrár- és tanyavidék Nógrád megye: tipikus hegyvidéki térség, néhány nagyobb várossal és sok-sok apró településsel Nagyvárosok nagy területi kiterjedtséggel és tanyavilággal.
5
AUTÓBUSZJÁRATOK HATÉKONYSÁGÁNAK ÉS KIHASZNÁLTSÁGÁNAK VIZSGÁLATA BÁCS-KISKUN MEGYÉBEN
Dr. Berényi János tagozatvezető KTI TRANSORG Tagozat
15
NÓGRÁD MEGYEI HELYKÖZI AUTÓBUSZ-KÖZLEKEDÉSÉRŐL
2005.április. 20. KÖZLEKEDÉSTUDOMÁNYI INTÉZET KHT. <<<TRANSORG>>>
23
Kecskemét – kísérlet a település és intézményrendszer közötti optimalizálásra
100 ezres nagyváros sok külterületi lakott résszel Iskolaváros funkcióban és térben megosztva Jó kapcsolati rendszer a város és közlekedési szolgáltató között
25
Nyíregyháza – az első magyar rugalmas rendszer bevezetés előtt
A cél egy olyan rugalmas közlekedési rendszer kialakítása, amely korlátozott közlekedési képességű lakosok és a ritkán lakott területeken – bokortanyákon – élők térben és időben szórt közlekedési igényeit elégíti ki a jelentkező igényekhez illeszkedő szolgáltatás biztosításával A tervezett rugalmas tömegközlekedési szolgáltatás területe Nyíregyháza közigazgatási területe. A projekt megvalósítása a rendszer előkészítésének, kialakításának és az üzem elindításának feladataiból áll. Ezek alapján a megvalósítás helyszíne Nyíregyháza, adott helyhez köthetően a hívásközpont kialakítási feladatai jelentkeznek. A hívásközpont helyének kiválasztása a megvalósítandó szervezeti struktúra és működési modell alapján lehetséges.
26
Tömegközlekedési lefedettség Nyíregyházán
27
A bokortanyákat kiszolgáló munkanapi helyi tömegközlekedési viszonylatok
28
A Nyíregyháza területén található kb
A Nyíregyháza területén található kb. 60 bokortanyának csak kis részét szolgálja ki közvetlenül a tömegközlekedési hálózat. A külterületen lakók számára „H” jelű helyi autóbuszjáratok és a sugárirányú főutakon közlekedő helyközi járatok biztosítják a tömegközlekedési kapcsolatot a városközponttal. Az alacsony ellátottság oka egyrészt a külső területeken lévő tanyák egy része burkolt úton nem közelíthető meg vagy annak teherbíró-képessége nem megfelelő az autóbuszok közlekedéséhez, másrészről a felszálló utasok alacsony száma a normál buszok alkalmazása mellett igen alacsony kihasználtságot eredményezne. kiszolgálás módja bokrok száma népesség (fő) közvetlen helyi közlekedés 23 4 099 helyi közlekedés a bekötőútig 6 1 938 nincs helyi kiszolgálás 31 2 975 összesen 60 9 012 A helyi „H” jelű autóbuszok által nyújtott szolgáltatás
29
Működési modell a tömegközlekedési szolgáltató és támogató szolgálat(ok) bevonásával
30
Az Finanszírozási modell a tömegközlekedési szolgáltató és támogató szolgálat(ok) bevonásával
31
Tennivalók A „normál” közforgalmi közlekedési rendszer megreformálása
A regionalitás és az intermodalitás erősítése A megrendelői hozzáállás Az infotechnológia és a mögötte lévő tőkeerő bevonása és hajtó motorrá tétele Szervezett nemzetközi kooperációt!
32
Dr. Berényi János berenyi@kti.hu
MTA Regionális Kutatások Központja Pécs, 2006 november 27. Köszönöm figyelmüket! Dr. Berényi János
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.