Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Kvalitatív hibaterjedési analízis Autonóm és hibatűrő információs.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Kvalitatív hibaterjedési analízis Autonóm és hibatűrő információs."— Előadás másolata:

1 Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Kvalitatív hibaterjedési analízis Autonóm és hibatűrő információs rendszerek Kocsis Imre ikocsis@mit.bme.hu 2014

2 Hibaterjedés  Függőségek o erőforráshasználat o adatcsere  Hibaterjedés: o erőforrás-állapot o adat o … vagy hiánya

3 Hibaterjedés függő komponensek között (Laprie et al.: Basic Concepts of and Taxonomy of Dep. And Secure Computing, 2004) Eltérés a hibamentes rendszer viselkedéséhez képest Eltérés a hibamentes rendszer viselkedéséhez képest EPA: az eltérés data flow- szerű terjedését vizsgáljuk Belső és külső hibákra is

4 4 Problem Dependability and security: Mandated by business needs & regulatory compliance Dependability and security: Mandated by business needs & regulatory compliance Controls: technical, management, operational; checked by audits e.g. Risk Assesment of physical faults Threat Service impact HA  only short Cashier outages At most longer service completion Cashier transactionality Maximum business impact IT audit & compliance today Rudimentary Computer Assisted Audit Tools & Techniques (CAATT)  labour-intensive work Complexity and system/service change rate rise Continous auditing? Full coverage instead of sampling? IT audit & compliance today Rudimentary Computer Assisted Audit Tools & Techniques (CAATT)  labour-intensive work Complexity and system/service change rate rise Continous auditing? Full coverage instead of sampling? The example was radically simplified! BPM: rapidly becoming the norm in some sectors CMDBs: mandated by ITIL v3 (and necessity) Idea: automated dependability and security analysis on existing models Idea: automated dependability and security analysis on existing models

5 5 Example Single Fault Outage OK Failover DELAYED STUCK DELAYED

6 Fault Propagation Transformation Calculus

7

8 Hibaterjedés modellezésének szintjei

9 Önálló komponensek: hibaautomata Inputs and outputs: behavior v 0, v 0, v 3, v 2, v 0, … reference v 1, v 0, v 4, v 2, v 0, … actual E 1, E 0, E 2, E 0, E 0, …  Kapcsolatok: protokoll- automata saját abc-vel  Kompozit-automata: referencia + egy adott mutáció  Adathiba: referenciarendszer viselkedésétől eltérés  Ill. hipotézise  Klasszifikáció: „mérnöki tapasztalat”  A végeredmény egy errorokat olvasó és író automata! ( / mutáció)

10 Pontosítsunk.

11 Követelménymodellezés

12 LTL & CTL

13 LTL

14 Kompozit modellek  „Referencia” és „valódi” (actual) komponens  Valódi komponens: o Lehet mutáció (jobbra lent épp nem az) o A bemenetek eltérhetnek a „referencia-futástól”  Ötlet: hasonlítsuk össze a kettőt!

15 Hibahatás-alapú kvalitatív modellezés

16

17 Kompozit modell Kompozit modell, mint error-automata: bemeneti és kimeneti változókon predikátumok

18 18 Példa: Cruise Control

19 19 {OK, OMISSION, VALUEERR} …,s s3,s s2,s s1,s s0 Példa: Cruise Control

20 20 {OK, OMISSION, VALUEERR} …,s s3,s s2,s s1,s s0 …,s k3,s k2,s k1,s k0 {OK, OMISSION, VALUEERR} Példa: Cruise Control

21 21 …,s sp3,s sp2,s sp1,s sp0 {OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR} Példa: Cruise Control

22 Temporális absztrakció a hibaautomatán  Rendszerfutás: hibák sorozatai a kapcsolatokon o „no error” error  Lehetséges hiba-futások halmazának particionálása: szindrómák o Időbeli absztrakció o Példa: vegyük a legsúlyosabbat (  „súlyossági” reláció!)  Végeredmény: „táblázat” (reláció) a bemeneti/kimeneti szindrómákon (+ belső hibamód)  „Overabstraction”: kútfőből építkezve a táblázat akár „hamis” sorokat is tartalmazhat… E 1, E 0, E 2, E 2, E 0, … S5S5

23 Miért? Dinamikus vizsgálatok korlátai  Állapottér-kezelés problémái o precíz modellezés o kompozit rendszerek o lásd modellellenőrzés (Formális módszerek)  Modellezési problémák o "fekete doboz" rendszerek  Sebesség - valósidejű diagnosztika?

24 Hibaterjedés statikus leírása  Informálisan: dinamika elhagyása  Állapot-absztrakció o komponensek belső hibamódja  Absztrakció az adatfolyamon o térbeli: kvalitatív hibamódok o időbeli: hiba-futás klasszifikálása o mellékhatás: ütemezés, szinkronitás elvesztése

25 Elemtípus-szintű hibaterjedés statikus leírása  Reláció o bemeneti szindróma-változók o kimeneti szindróma-változók o (belső) hibaállapot  Topológia o dinamikus struktúrák modellezése?  Valódi pesszimista túlabsztrahálás o „pessimistic overabstraction” o szemantika

26 Hibaterjedés statikus analízise  Kihívások o mérnöki modellezés o kvalitatív hibamódok között teljes rendezés? o Szindróma-készletek kompozicionalitása o leképezés matematikai analízisre o analízis-megoldás illesztése nyílt rendszertervezési és rendszermenedzsment eszközökhöz metamodellezés

27 Példa

28 28 Various sensors Speed sensor (km/h) Példa

29 29 Various sensors Cruise control keypad, boolean status message: Active/inactive Increase CC speed value Decrease CC speed value Példa

30 30 Various sensors Accelerator pedal sensor (0-100 integer) Példa

31 31 Various sensors Ignition state sensor (on/off) Példa

32 32 Various sensors Engine sensor: rotation (1/min) and temperature (Celsius) Példa

33 33 Cruise control When CC is active, periodically emits simulated pedal positions to keep the speed set. Példa

34 Engine control Computes necessary fuel valve position. 1.Ignition off: valve = 0 2.Active CC overrides real pedal position if CC >= pedalPosition 3.Engine status influences computation (  protection) Példa

35 35 Various sensors Cruise control Engine control Fuel valve Példa

36 Cruise control Példa

37  Simple existential partitioning of error-runs  Example: simulatedPedalPosition error dictionary o OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR Failure category nameDescription OKNo error in the run OMISSION{OK, OMISSION} ω ERRACTIVE{OK, ERRACTIVE} ω VALUEERR{OK, VALUEERR} ω MIXEDAt least two different errors that are not OK Syndromes

38  Simple existential partitioning of error-runs  Example: simulatedPedalPosition error dictionary o OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR Failure category nameDescription OKNo error in the run OMISSION{OK, OMISSION} ω ERRACTIVE{OK, ERRACTIVE} ω VALUEERR{OK, VALUEERR} ω MIXEDAt least two different errors that are not OK Propagation relation: (speed, keyStatus, simPedalPos) (failure) syndromes Syndromes

39  Simple existential partitioning of error-runs  Example: simulatedPedalPosition error dictionary o OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR Failure category nameDescription OKNo error in the run OMISSION{OK, OMISSION} ω ERRACTIVE{OK, ERRACTIVE} ω VALUEERR{OK, VALUEERR} ω MIXEDAt least two different errors that are not OK Will be omitted for sake of simplicity Syndromes

40 The question to ask: what do we know about the component?  1. Nothing: relation contains all combinations  2. No internal fault modes: for OK inputs OK output  3. Detection of input OMISSIONs o Response?  e.g. fail-silent for input OMISSIONs  4. Contextual knowledge: inputs are fail-silent o No VALUEERR and therefore MIXED Syndrome relations

41 The question to ask: what do we know about the component?  1. Nothing: relation contains all combinations  2. No internal fault modes: for OK inputs OK output  3. Detection of input OMISSIONs o Response?  e.g. fail-silent for input OMISSIONs  4. Contextual knowledge: inputs are fail-silent o No VALUEERR and therefore MIXED First ruleset: assumptions 2. + 3. + 4. Second ruleset: assumptions 2. + 3. Szindróma-relációk

42 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_1OK CC_2OKOMISSION CC_3OMISSIONOKOMISSION CC_4OMISSION FS szenzor és CC

43 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_5OKVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_6OMISSIONVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_7VALUEERROKOK, VALUEERR CC_8VALUEERROMISSIONOK, OMISSION, VALUEERR CC_9VALUEERR OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC FS a kihagyásra

44 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_5OKVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_6OMISSIONVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_7VALUEERROKOK, VALUEERR CC_8VALUEERROMISSIONOK, OMISSION, VALUEERR CC_9VALUEERR OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR + rules CC_1 – CC_4 CC FS a kihagyásra

45 45 ERRACTIVE Fixed (hypothesis or monitoring) Analízis-példa

46 46 ERRACTIVE speed = ? keyStatus = ? Analízis-példa

47 47 ERRACTIVE speed = ? keyStatus = ? We simulate Constraint Satisfaction Problem solving by hand Analízis-példa

48 48 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_1OK CC_2OKOMISSION CC_3OMISSIONOKOMISSION CC_4OMISSION CC_5OKVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_6OMISSIONVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_7VALUEERROKOK, VALUEERR CC_8VALUEERROMISSIONOK, OMISSION, VALUEERR CC_9VALUEERR OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR Analízis-példa

49 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_1OK CC_2OKOMISSION CC_3OMISSIONOKOMISSION CC_4OMISSION CC_5OKVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_6OMISSIONVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_7VALUEERROKOK, VALUEERR CC_8VALUEERROMISSIONOK, OMISSION, VALUEERR CC_9VALUEERR OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR Analízis-példa

50 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_1OK CC_2OKOMISSION CC_3OMISSIONOKOMISSION CC_4OMISSION CC_5OKVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_6OMISSIONVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_7VALUEERROKOK, VALUEERR CC_8VALUEERROMISSIONOK, OMISSION, VALUEERR CC_9VALUEERR OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR {OK, OMISSION, VALUEERR} {VALUEERR} Analízis-példa

51 speedkeyStatussimSpeedPos OK, OMISSION, VALUEERRVALUEERRERRACTIVE 51  Solution:  Conclusion: for a fail-silent cruise control component, we need a fail-silent keypad. Analízis-példa

52 52 simPedalPos = ? VALUEERR OK Analízis-példa

53 53 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_1OK CC_2OKOMISSION CC_3OMISSIONOKOMISSION CC_4OMISSION CC_5OKVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_6OMISSIONVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_7VALUEERROKOK, VALUEERR CC_8VALUEERROMISSIONOK, OMISSION, VALUEERR CC_9VALUEERR OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR Analízis-példa

54 54 Rule IDspeedkeyStatussimSpeedPos CC_1OK CC_2OKOMISSION CC_3OMISSIONOKOMISSION CC_4OMISSION CC_5OKVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_6OMISSIONVALUEERROK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR CC_7VALUEERROKOK, VALUEERR CC_8VALUEERROMISSIONOK, OMISSION, VALUEERR CC_9VALUEERR OK, OMISSION, ERRACTIVE, VALUEERR  Conclusion: cruise control masks speed sensor value errors only sometimes  Actually when it is inactive Analízis-példa

55 55 VALUEERR OK OK, VALUEERR Analízis-példa

56 56 VALUEERR OK OK, VALUEERR OK More involved rules. 1.Normal op.: CC>= pedal  uses CC 2.Safe state: valve = 0 3.Can detect OMISSION, but not CC ERRACTIVE Analízis-példa

57 57 VALUEERR OK OK, VALUEERR OK, ERROPEN, VALUEERR OK Analízis-példa

58 58 VALUEERR OK OK, VALUEERR OK, ERROPEN, VALUEERR OK Note: in practice this is a one-pass operation; the whole system is translated to a single CSP problem Analízis-példa

59 59  Possible system outputs:  OK, ERROPEN, VALUEERR  Conclusion: speed sensor value errors can compromise not only functionality, but system safety. Analízis-példa


Letölteni ppt "Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Méréstechnika és Információs Rendszerek Tanszék Kvalitatív hibaterjedési analízis Autonóm és hibatűrő információs."

Hasonló előadás


Google Hirdetések