Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Fónai Mihály – Márton Sándor A tehetséggondozó program hallgatóinak professzió-képe – egy sokváltozós modell- magyarázat lehetséges elemei – 2010. május.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Fónai Mihály – Márton Sándor A tehetséggondozó program hallgatóinak professzió-képe – egy sokváltozós modell- magyarázat lehetséges elemei – 2010. május."— Előadás másolata:

1 Fónai Mihály – Márton Sándor A tehetséggondozó program hallgatóinak professzió-képe – egy sokváltozós modell- magyarázat lehetséges elemei – 2010. május 14., TERD

2 2 Mi a DETEP? Tehetséggondozó program 2001 óta működik Nappali tagozatos II. évfolyamok felső ötödéből választ, három lépcsőben Egy évfolyam 1-2 százaléka kerül be Fő elemei: tutori támogatás, szakmai és tudományos programok, ösztöndíj Konferenciák és kiadványok Eddig: 3600 hallgató kapott lehetőséget Eddig: mintegy 700 hallgatót válogattak be a karok

3 3 A DETEP első kiválasztási lépcsőjébe került hallgatók megoszlása karok szerint KarFőSzázalék Agrárgazdasági-és Vidékfejlesztési Kar2397,5 Állam-és Jogtudományi Kar1956,1 Általános Orvoskar2748,6 Bölcsészettudományi Kar51116,1 Egészségügyi Főiskolai Kar2537,9 Fogorvostudományi Kar391,2 Gyermeknevelési-és Felnőttképzési Kar1334,2 Gyógyszerészettudományi Kar481,5 Informatikai Kar1103,5 Közgazdaságtudományi Kar1725,4 Mezőgazdaságtudományi Kar2838,9 Műszaki Főiskolai Kar2206,9 Népegészségügyi Kar130,4 Természettudományi Kar68921,37 Összes3183100,0

4 4 Szignifikáns különbségek a karok hallgatóinak rekrutációjában Apa iskolai végzettsége, p< 0,01 Anya iskolai végzettsége, p< 0,01 Nemek szerint, p< 0,01 Megyék szerint, p< 0,01 Tagozatos iskolába járt-e, p< 0,05 Szakmunkásképzőbe járt-e, p< 0,01 Szakközépiskolába járt-e, p< 0,01 Négyosztályos gimnáziumba, p< 0,05 Hatosztályos gimnáziumba, p< 0,01 Nyolcosztályos gimnáziumba, p< 0,01

5 5 A hallgatók megoszlása az apák iskolai végzettsége szerint, százalékban Kar Befejezetlen ált. iskola Befejezett ált. iskola Szakmunká sképző ÉrettségiFőiskolaEgyetem AVK -5,831,832,314,215,9 ÁJK 0,53,229,931,011,823,5 ÁOK -2,326,030,214,027,5 BTK 0,23,734,429,215,716,4 EK 0,22,540,427,911,317,1 FOK -2,620,530,817,928,2 GYFK -3,142,026,012,216,8 GYOK -6,530,423,921,717,4 IK -9,723,342,75,818,4 KTK 0,63,031,126,816,522,0 MTK -3,036,134,214,711,7 MK -5,236,035,511,811,4 NK -8,316,750,016,78,3 TTK 0,55,129,934,511,019,0 Összes 0,34,133,531,813,218,1

6 6 A hallgatók megoszlása az anyák iskolai végzettsége szerint, százalékban KarBefejezetlen ált. iskola Befejezett ált. iskola Szakmun- kásképző ÉrettségiFőiskolaEgyetem AVK0,46,724,733,525,511,3 ÁJK0,57,220,129,918,620,6 ÁOK-5,514,231,423,423,0 BTK-5,521,436,221,112,3 EK-7,121,736,817,811,5 FOK-2,615,433,323,1 GYFK-4,521,045,118,09,8 GYOK-10,414,620,829,222,9 IK-2,712,742,720,916,4 KTK0,63,516,936,621,518,0 MTK0,45,022,040,420,97,1 MK-7,323,440,417,97,3 NK-7,715,430,815,423,1 TTK0,15,716,637,622,213,5 Összes0,25,719,036,521,213,7

7 7 A hallgatók megoszlása a középiskola típusa szerint, százalékban KarNégy osztályos gimnázium Hatosztályos gimnázium Nyolcosztályos gimnázium Szakközép-iskolaIfjúsági tagozat AVK38,831,89,318,70,5 ÁJK48,535,58,34,11,2 ÁOK46,436,512,90,4- BTK44,436,58,86,80,9 EK54,017,45,424,13,1 FOK51,429,78,1-- GYFK41,924,82,923,81,9 GYOK54,531,811,44,5- IK45,517,32,731,8- KTK44,326,49,317,13,6 MTK39,536,34,914,40,8 MK33,18,42,852,22,2 NK76,9--15,47,7 TTK41,736,79,28,00,9 Összes43,830,67,814,41,2

8 8 Megfelel-e a szak választása… az apák iskolai végzettsége szerint A képességeinek – p< 0,01 Tudásának – p< 0,01 Érdeklődésének – p > 0,05 Korábbi elvárásainak – p > 0,05 További életpályájának – p > 0,05 Eltérés: a feltételezett képességekben és tudásban A többi összetevő viszonylag biztos pályaválasztást és pályaképet jelent

9 9 Megfelel-e a szak választása a képességeinek és a tudásának – az apák iskolai végzettsége szerint (tízfokozatú skálán)

10 10 Megfelel-e a szak választása a képességeinek és tudásának – szignifikáns különbségek az apák iskolai végzettsége alapján Az egyetemi végzettségű apákhoz képest: befejezett általános iskola – p< 0,01 szakmunkás – p< 0,01 főiskola – p< 0,01 Tudásban: egyetemi – szakmunkás végzettségű apa – p< 0,01 Eltérés: az önértékelésben? (társadalmi státusz)

11 11 Megfelel-e a szak választása… az anyák iskolai végzettsége szerint A képességeinek – p< 0,01 Tudásának – p< 0,05 Érdeklődésének – p > 0,05 Korábbi elvárásainak – p > 0,05 További életpályájának – p > 0,05 Eltérés: a feltételezett képességekben és tudásban A többi összetevő viszonylag biztos pályaválasztást és pályaképet jelent Az anyák iskolai végzettsége kevésbé hat, mint az apáké?

12 12 Megfelel-e a szak választása a képességeinek és a tudásának – az anyák iskolai végzettsége szerint (tízfokozatú skálán)

13 13 Megfelel-e a szak választása a képességeinek és tudásának – szignifikáns különbségek az anyák iskolai végzettsége alapján A szakmunkás végzettségű anyákhoz képest: főiskola végzettség – p< 0,01 egyetemi végzettség – p< 0,01 Az érettségizett anyákhoz képest: egyetemet végzettek – p< 0,01 főiskolát végzettek – p< 0,01 Tudás szakmunkás végzettségű – egyetemi végzettségű – p< 0,05 „Érzékelhető” és „lebontható” különbségek: társadalmi státusz, kulturális tőke, énkép

14 14 Megfelel-e a szak választása - karok szerint Képességeinek – p< 0,01 Tudásának – p< 0,01 Érdeklődésének – p< 0,01 Elvárásainak – p< 0,01 Életcéljainak – p< 0,01 (elemzés: csak a képességek és tudás alapján)

15 15 Megfelel-e a szak választása a képességeinek – karok szerint (tízfokozatú skálán)

16 16 Megfelel-e a szak választása a tudásának – karok szerint (tízfokozatú skálán)

17 17 Megfelel-e a szak választása az érdeklődésének – karok szerint (tízfokozatú skálán)

18 18 Megfelel-e a szak választása a korábbi elvárásának – karok szerint (tízfokozatú skálán)

19 19 Megfelel-e a szak választása a távolabbi életcéljának – karok szerint (tízfokozatú skálán)

20 20 Következtetések A társadalmi háttér alapján a hallgatók szakválasztását a „képességek” és a „tudás” alakítja szignifikánsan – kulturális tőke? A karok között más területeken, így pl. a jövőképben, érdeklődésben és jövőképben is vannak különbségek – ezeket részben a professziókról kialakult sztereotípiák és az elvárások alakítják? A különbségeket a karok között a karok és szakok presztízse, a szakmák/hivatások kongruens helyzete, és a szakokról, szakmákról kialakult sztereotípiák alakítják A szakok „énképe” jelentős mértékben alakíthatja a szakmai identitást – az eredmények a képzés szempontjából ezért fontosak

21 21 Köszönjük megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Fónai Mihály – Márton Sándor A tehetséggondozó program hallgatóinak professzió-képe – egy sokváltozós modell- magyarázat lehetséges elemei – 2010. május."

Hasonló előadás


Google Hirdetések