Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Köves Tamás szellemi tulajdona – minden jog fenntartva!

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Köves Tamás szellemi tulajdona – minden jog fenntartva!"— Előadás másolata:

1 Köves Tamás szellemi tulajdona – minden jog fenntartva!
Szerzői jogi védelem A szerző számára minden jog fenntartva! Jelen szellemi terméket, illetve annak részleteit tilos reprodukálni, adatrendszerben tárolni, bármilyen formában részben vagy egészben a szerző engedélye nélkül közölni. A szerző által jelen formában közzétett szellemi termékben szereplő tartalom, tördelési forma, grafikai jelzésrendszer, színezés, elrendezés és minden más olyan jellemző, amely ebben az anyagban jelent meg először Magyarországon, a szerző jogtulajdona, annak a szerző engedélye nélkül bármilyen átvétele, másolása, felhasználása jogellenes, és a felhasználót felelősség terheli. Ez a szellemi termék a szerzői jogról szóló évi LXXXVI. törvény rendelkezései alapján törvényi védelem alatt áll. Bármely jog megsértése esetén a szerző anyagi követeléssel és egyéb jogi igénnyel léphet fel. Köves Tamás szellemi tulajdona – minden jog fenntartva!

2 KÖVES TAMÁS Harsányi János Főiskola Levelező tagozat
MICE ALAPJAI KÖVES TAMÁS Harsányi János Főiskola Levelező tagozat

3 Turizmus fogalma Idegenforgalom alanya utazhat
saját szabadságából és pénzéből VAKÁCIÓS TURIZMUS munkaidőben hivatásának gyakorlása vagy tökéletesítése érdekében saját költségére vagy cégének költségterhére HIVATÁS VAGY ÜZLETI TURIZMUS

4 A turizmus előnyei gazdasági hatás:
- a GDP jelentős részét adja (8.3 %) - a GDP-hez való hozzájárulásának növekedési üteme meghaladja a mezőgazdasági, az építőipari,a pénzügyi és az ingatlan szektor átlagát - növekedési dinamikája kétszerese a teljes magyar gazdaságénak - egyidejűleg alkalmas a gazdasági növekedés élénkítésére és a gazdasági egyensúly javítására

5 multiplikátor hatása van ország hírneve közérzet, feltöltődés
A turizmus előnyei ( 2 ) munkahelyteremtés: - közel embernek ad munkalehetőséget multiplikátor hatása van ország hírneve közérzet, feltöltődés desztináció ismertsége szálláshelyek és programok eladhatósága

6 TURISZTIKAI SZERVEZETEK (RÖVIDITÉSEK - STATISZTIKÁK)
WTTC = World Travel and Tourist Council UNWTO – WTO= World Tourism Organization ICCA = International Congress & Convention Association UIA = Union of International Associations KSH = Központi Statisztikai Hivatal MKI= Magyar Kongresszusi Iroda

7 Nemzetközi turisztikai érkezések (millió fő)
UNWTO

8 Nemzetközi turisztikai bevételek (milliárd USD)
Forrás: UNWTO + mintegy Mrd közlekedési költség

9 Nemzetközi utazások motivációja, 2004
Forrás: UNWTO Változás - 8,7% + 6,1% + 7.3%

10 Nemzetközi utazások motivációja, 2006
Forrás: UNWTO

11 A világ 10 vezető turisztikai
desztinációja 2006 (érkezők száma szerint) Forrás: UNWTO 1. Franciaország 2. Spanyolország 3. Amerikai Egyesült Államok 4. Kína 5. Olaszország 6. Egyesült Királyság 7. Németország 8. Mexikó 9. Ausztria 10. Oroszország

12 A világturizmus előrejelzései
2004 és 2014 között a turisztikai kereslet évi 4,5%-kal a turizmusban való foglalkoztatottság évi 1,7%-kal a turisztikai tőkebefektetések évi 4,2%-kal a turisztikai célú kormányzati kiadások évi 2,8%-.kal a turizmus GDP-hez való hozzájárulása évi 3,3%-kal fog nőni Forrás: WTTC

13 Magyarország nemzetközi turizmusa
Forrás: KSH

14 Magyarországi utazás motivációi 2005

15 Főbb turisztikai termékeink
Egészségturizmus Hívatás vagy üzleti turizmus (MICE) Kulturális turizmus Lovas turizmus Ökoturizmus Kastély- és várturizmus Gasztronómiai és borturizmus

16 HIVATÁS VAGY ÜZLETI TURIZMUS
LEHET: - üzleti utazás, kongresszuson való részvétel tanulmány út, diplomáciai út, művészek vendégszereplése vagy sportolók versenyeken való részvétele, ösztönző utazás ( incentív)

17 1. Üzleti utazások (Meetings) 2. Incentív utak (Incentives)
Hivatásturizmus (M.I.C.E. Market) Meeting Industry 1. Üzleti utazások (Meetings) 2. Incentív utak (Incentives) 3. Kongresszusok (Congress) 4. Kiállítások (Exhibitions)

18 JELLEMZŐK MUNKAIDŐBEN A KIKÜLDŐ KÖLTSÉGÉRE A KIKÜLDŐ ÉRDEKÉBEN

19 KONVERGENCIA (összetartozás)
Egyes MICE elemek egymással kombinálva jelennek meg. Például - konferenciát kiállítás kísér - kiállítás alatt konferencia - incentív utazás alatt ülés - incentív utazás célja is lehet kiállítás

20 Nem mi teszünk szívességet …
Sose felejtsük el, hogy a konferencia, az incentiv utazás nem alapvető élet-szükséglet, hanem minden résztvevő választhat, mire költi el a pénzét. Élményt – ez esetben tudást! - keres, amit szolgáltatások révén elégítünk ki. A turizmus nem karitatív tevékenység, hanem üzlet.

21 A MICE előnyei magas a résztvevők költési szintje
sokfajta szolgáltatást vesznek igénybe hosszú és szezonális ingadozástól mentes a tartózkodási idő a nemzetköziség iránti igény miatt „biztosított” a keresleti oldal a helykiválasztás bizalmi alapon történik fizetőképes vendégkört jelent nagy az ágazat szakképzett és szolgáltató jellegű foglalkoztatási igénye

22 ÜZLETI UTAZÁSOK munkaidőben, cégköltségre alapja a nemzetköziség
Európa: GDP 2,5%-a, évi $/fő európai vállalati kiadások 4,8%-a 31% külföldi utazás corporate szerződések szállodai business centerek repülőn business class

23 Üzletasszonyok Szállodai szoba elhelyezése Szoba berendezése
Fürdőszoba berendezése Éttermi odafigyelés

24 Incentív utak A dolgozók ösztönzésének modern vezetői eszköze - nem jutalomutazás!, hanem elnyert díj. különleges egyedi meg nem ismételhető marketing + PR célú

25 INCENTÍV UTAK Előnyök: határtalan kreativitás lehetősége
többszörös költés sokáig ható élmény vállalatok körének bővülése Veszélyek: összetett program nem próbálható ki VIP bánásmód nehézségei feszes időbeosztás

26 Nemzetközi konferenciák piaca
Szervezeti ülések Tudományos ülések Politikai ülések Egyéb 62 ezer Corporate (testületi) ülések Cégen belüli Cégen kívüli Vegyes ?

27 Miért jó a corporate? Sok rendezvény Gyakran egyidejű rendezvények
A cég különböző egységei szervezik Visszatérő ülések (ugyanazon helyszínre) Rövid előkészítési idő Rövid időtartam Kisebbek, mint a szövetségek ülései A cég a kezdeményező és a döntéshozó Rugalmasság a helykiválasztásban Fogékonyabbak a reklámra

28 A corporate rendezvények kedvelt helyszínei

29 A corporate ülések típusai
KÜLSŐ Árubemutató Szimpózium Viszonteladó Kiállítás Sajtó Részvényesek Egyéb BELSŐ Értékesítés Training Board ülés Technikai jellegű Incentív Brainstorming Egyéb

30 Corporate rendezvények helyszínei 2003

31 A desztináció kiválasztását befolyásoló legfontosabb tényezők
Szállodai és konferencia létesítmények % A desztináció komplexitása % A desztináció biztonsága % Megközelíthetőség % Utazási távolság a résztvevőknek % Közlekedési költségek % Nem szennyezett környezet % Időjárás % Rekreációs szolgáltatások megléte % Városnézés és program lehetőségek % Népszerűség, sikk % Forrás: The 2000 Meetings Market Study. Meetings & Conventions

32 Nemzetközi konferenciák piaca
Szervezeti ülések Tudományos ülések Politikai ülések Egyéb 62 ezer Corporate (testületi) ülések Cégen belüli Cégen kívüli Vegyes ?

33 Szervezeti, szövetségi ülések
Tudományos, kereskedelmi rendezvények Szinte minden területnek van szervezete Bizonyos időszakonként megrendezett rendezvények Hosszú előkészítést igényelnek, lehet 5 vagy több év is Helyszínek rotációja (rövid távon nem térnek vissza) 4-5 évente azonos kontinens vagy régió A helyi szervezet, szövetség meghívására Sokszor saját PCO-t használnak

34 Szervezeti, szövetségi ülések 2.
Nagyok az elvárások Helyszínkiválasztás pályázat formájában, de egy – növekvő – kisebbség (25-30%) lerövidíti a döntési folyamatot: jól kidolgozott kritériumoknak megfelelő helyszínt keresnek és választanak ki

35 Jellemzők Rendszeresség, gyakoriság Időtartam Létszám Szezonalítás
Költés Helyszín: konferencia központok, szállodák, egyetemek, egyéb helyszínek

36 Konferencia turizmus előnyei
Szakmailag fontos az adott országnak, a tudománynak presztízs ( információcsere) Magas a delegátusok költése Turisztikai szezon meghosszabbító hatása van Több évre tervezhető Jelentős adóbevételt generál Munkalehetőséget teremt, jelentős a háttéripara Fontos lehet e delegátusok véleményformáló hatása saját országukban (szájpropaganda) valamint visszatérhet látogatóként.

37 Résztvevők költése (Visitor Bureaus tanulmánya szerint 1990-ben)
A résztvevők költése ott tartózkodás alatt 4 nap Összes költés kb USD % Szállodai szoba % Szállodai étterem % Más étterem % Szolgáltatások % Szórakozás % Vásárlás % Helyi közlekedés % Egyéb % A résztvevők költésszintje 3 – 4 x magasabb mint a vakációs turistáé, mert általában nem saját maga fizeti a Költségeket. ( Adókedvezmények, cégek – egyetemek – alapítványok fizetik a költségeit.

38 Az ülések népszerűsége
1. jól megválasztott téma, előadók 2. kapcsolatteremtés lehetősége 3. színvonalas társadalmi programok

39 A konferenciák résztvevőinek céljai
(az Internet korában is) Szakmailag fejlődni Együtt lenni (és enni) Új kollégákra és partnerekre lelni Világot látni

40 A telekonferencia nem versenytárs
Csak kisebb csoportokra alkalmas Nem lehet interkontinentális az időeltoló- dás miatt Drága Műszaki fejlesztés elakadt

41 Kiszámíthatóság: Nemzetközi ülések
Oszlopok: az adott évben megrendezett ülések száma Vonalak: az egy évvel korábban már ismert ülések száma 2005-BEN 8953 ÜLÉS VOLT ülések száma lebonyolított egy évvel korábban ismert

42 Nemzetközi szervezetek számának alakulása
62.000 51.444 aktív 27.145 magyar tagok (4.360) szervezetben! 24.131 955 213 Forrás:UIA

43 Ülések piaca 2003 kb. 10.000 nemzetközi NGO ülés kb. 1.300 kiállítás
kb. 7,2 millió résztvevő kb. 6 millió repülőjegy kb. 35 millió vendégéjszaka kb. 105 millió éttermi étel

44 A konferencia piac szereplői
A PCO, a konferencia szervezője A szakmai szervezők (tudományos szervezetek) A Meeting Planner, az ülés megrendelője A helyszíngazdák (kongresszusi központ, szállodák, egyetemek) A szolgáltatók (éttermek, közlekedési cégek, idegenvezetők, grafikusok, nyomdák, fotósok, utazási irodák …) A közreműködők (tolmácsok, fordítók, hostessek, alkalmi munkaerő) A nemzeti kongresszusi iroda és a turisztikai marketing szervezet (országos, helyi) Az önkormányzatok és hatóságok, ha kell

45 Kulcstevékenység: a statisztika
Adatszolgáltatás és bizalom A lobby eszköze A nemzetközi ismertség és elismertség alapja A jó számok növekvő érdeklődést generálnak

46 Statisztikai számbavétel különbözőségei
UIA ( Az ülések... minimum 300 fő résztvevőinek legalább 40%-a külföldi résztvevő nemzetiségek száma: 5 min. 3 nap ICCA ( Az ülések... minimum 50 fő rendszeresek legalább 4 országban felváltva kerülnek megrendezésre

47 A konferenciák piaca nemzetközi ülések: 9 % hazai konferenciák: 91%
Forrás: UIA

48 Nemzetközi ülések megoszlása a kontinensek között
Forrás: ICCA

49 Nemzetközi ülések megoszlása a kontinensek között 2007-ben
Forrás: ICCA

50 Nemzetközi ülések megoszlása a kontinensek között
Forrás: UIA

51 FÖLDRÉSZEK KÖZÖTTI MEGOSZLÁS (2006-os UIA adatok alapján)
EURÓPA esemény 59,1 % ÁZSIA esemény 15,3 % AMERIKA esemény 18,5 % AUSZTRÁLIA esemény ,6 % AFRIKA esemény ,5 % Összesen : esemény %

52 Európa vezető szerepe Itt található a nemzetközi szervezetek székhelyének 65 %-a (további 24% Észak-Amerikában) nagy nemzetközi rendezvények 58,3 %-a

53 Vezető konferencia országok
(UIA ranglista) 1. USA 2. Franciaország 3. Németország 4. Szingapúr 5. Japán 6. Hollandia 7. Olaszország 8. Spanyolország 9. Ausztria 10. Egyesült Királyság …. 22. Magyarország

54 Vezető konferencia országok
(ICCA ranglista) 1. USA 2. Németország 3. Spanyolország 4. Egyesült Királyság 5. Franciaország Olaszország 7. Japán Brazília 9. Ausztria 10. Kanada ……… 22. Magyarország

55 Vezető konferencia városok
(UIA ranglista) 1. Szingapúr 2. Párizs 3. Bécs 4. Brüsszel 5. Genf 6. Barcelona 7. New York 8. Tokió 9. Szöul 10. Amszterdam 11. Berlin 12. Lisszabon 13. London 24. Budapest

56 Vezető konferencia városok
(ICCA ranglista) Bécs 2. Berlin 3. Szingapúr 4. Párizs 5. Barcelona 6. Budapest Lisszabon Peking Amszterdam 10. Madrid

57 KONKURENCIÁINK HELYZETE (UIA ADATAI SZERINT 2006)
22. Magyarország (108) 13. Budapest (88) 24. Csehország (105) 12. Prága (88) 27. Lengyelország (91) 55. Varsó (30) 31. Oroszország (75) 57. Moszkva (29) ??. Románia (33) Bukarest (21)

58 MAGYARORSZÁG helyszínei (UIA 2006)
BUDAPEST (88) EGER (3) DEBRECEN (3) PÉCS (5) EGYÉB (9) ÖSSZESEN : 108

59 Mi a sikeres kongresszusi desztináció titka – turisztikai oldalról?
Kongresszusi infrastruktúra Szabadidős turisztikai vonzerők Nagyvárosok Jó megközelíthetőség Biztonság Vendégszeretet Jó hírnév

60 Mi a sikeres kongresszusi desztináció titka – szakmai, tudományos oldalról?
Egyetemek, főiskolák, tudományos élet Nemzetközi szervezetek székhelye, szoros együttműködés Versenyképes árak Infrastruktúra Kongresszusi iroda PCO-k

61 MICE trendek a XXI. században
Mindennél - még az árnál is - fontosabb, hogy a rendezvény megfelel-e a résztvevő elvárásainak, eredményes-e számára a részvétel. Gazdasági oldalról a jövőt az ipar nagy beruházási kedve befolyásolja, azaz a létrejövő új központok. (Az évezredforduló óta eddig 42 új kongresszusi központ nyílt meg.)

62 Nemzetközi ülések szezonalítása, 2007
Forrás: UIA

63 Nemzetközi ülések szezonalitása, 2007
Forrás: ICCA

64 Nemzetközi ülések nagysága 2007
Forrás: UIA

65 A nemzetközi ülések nagysága 2007
Forrás: ICCA Átlagos létszám … fő

66 Az ülések helyszín szerinti eloszlása 2007-ben
Forrás: ICCA

67 Nemzetközi konferenciák időtartama

68 Konferenciák témája 2000.évben Magyarországon
Orvostudomány Építészek Természettudomány és egyéb tudományok Gazdálkodás és fejlesztés Mesterségek ( mérnökök) Vendéglátás és turizmus Számítástechnika, informatika

69 Döntéseknél a fontossági sorrendek:
JÓ MEGKÖZELITHETŐSÉG ÉTEL ITAL MINŐSÉGE ÁR KIKAPCSOLÓDÁS ÉS SPORTLEHETŐSÉGEK KONGRESSZUSI HELYSZIN ÉS KONGRESSZUSI SZEMÉLYZET

70 Konferencia város a település megközelíthetősége
szállodai férőhely mennyisége és minősége étkezési lehetőség ülésezési kapacitás, technikai felszereltség kiállítási terület parkolóhely kulturális élet érdekes és egyedi turisztikai kínálat

71 Ideális kongresszusi központ
Amennyiben a plenáris terem 1500 fős akkor szükséges még: 3 db 300 – 600 fős szekcióterem 5 db 100 – 200 fős szekcióterem 4 – – 20 fős iroda- kisterem 500 – 1000 m²-s kiállítási terület Regisztrációs pult

72 Ideális kongresszusi központ (2)
Catering lehetősége 1500 fő étkezésére alkalmas terület (1.5 óra alatti ebéd és kávészünet) Audió – vizuális eszközök (komputeres kivetítés, írás és dia vetítő Légkondicionálás Egyéb szolgáltatások biztosítása: (Pl. biztonsági őrizet, bank szolgáltatás, Repülőjegy, fénymásolás stb.)

73 SZÁLLODAI ELVÁRÁSOK Megközelítés
(ne legyen 10 – 15 perc sétánál messzebb) Kategóriák biztosítása: ***** 25 %, **** 25 %, *** 10%, maga intézi 40 % Minél kevesebb szállodában történő elhelyezés Árak Depozit kérdése ( általában 1 éjszaka)

74 A világ legnagyobb szállodaláncai
1. Intercontinental (GB) szoba 2. Cendant (USA) Marriott (USA) Accor (Francia) Choice (USA) Hilton (USA) Best Western (USA) 92. Danubius Hotels 148. Corinthia Hotels 183. Hunguest Hotels

75 Kongresszusi piac fejlődésének jellemző tulajdonságai
Kongresszusok száma megsokszorozódott és jelentőségük fokozódott Fokozatosan fejlődött a kongresszusokat előkésztő technika Kongresszusi Központok épültek a növekvő igények kielégítésére Felhasználják a modern audió-vizuális eszközöket az előadásoknál

76 Kongresszusi piac fejlődésének jellemző tulajdonságai II.
Telekonferencia Rögzítésre kerül és szétküldik a világba (Internet konferenciák) Új szakma alakult ki a kongresszusszervezés


Letölteni ppt "Köves Tamás szellemi tulajdona – minden jog fenntartva!"

Hasonló előadás


Google Hirdetések