Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc."— Előadás másolata:

1 Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc

2 Vezetési folyamat célkitűzése, információ, kommunikáció 72. lecke

3 VEZETÉSI FOLYAMAT Célmeghatározás ↓ Informálódás ↓ Tervezés,elemzés ↓ Döntés ↓ Rendelkezés ↓ Szervezés ↓ Ellenőrzés

4 A CÉLMEGHATÁROZÁS JELENTŐSÉGE CÉL: az a kívánatosnak tartott, az adott időpontban tudatosan meghatározott jövőbeni állapot, amelyekre a cselekvés irányul. A cél hibás, pontatlan meghatározása téves irányba viheti illetve megnehezíti a tevékenység megvalósítását. Minél inkább tudatában van az ember tevékenysége céljának és minél inkább azonosul vele, annál nagyobb a valószínűsége, hogy el is éri azt. Minél pontosabban meghatározható egy tevékenység eredménye annak célja szempontjából, annál nagyobb az eredmények javításának esélye. A vezetők, beosztottak egyetértenek a céllal, kitartanak mellette, azonosulnak vele, felelősséget vállalnak eléréséért.

5 A VÁLLALATI CÉLOK HIERARCHIÁJA Alapvető cél Küldetés Távlati, tartós célok Közvetlen, irányítási célok Operatív, működési célok

6 INFORMÁCIÓ A VEZETÉSBEN INFORMÁCIÓ: -A-A bizonytalanságot csökkentő ismeret. -A-A vállalatok működését integráló folyamatok egyik összetevője. AZ INFORMÁCIÓ FAJTÁI: -K-Kifejezési forma szerint -J-Jellegük tekintetében -M-Minőség szerint -A-A szervezethez fűződő kapcsolat szerint -S-Szabályozottság szerint -A-A közlés gyakorisága szerint -I-Időtényezők alapján

7 AZ INFORMÁCIÓS FOLYAMAT A SZÜKSÉGES INFORMÁCIÓK MEGHATÁROZÁSA AZ INFORMÁCIÓK MEGRAGADÁSA: átvétele, megszerzése, gyűjtése AZ INFORMÁCIÓK FELDOLGOZÁSA AZ INFORMÁCIÓK TÁROLÁSA AZ INFORMÁCIÓK TOVÁBBÍTÁSA SSzóban ÍÍrásban ÁÁbrák segítségével / képi informálás /

8 A JÓ MINŐSÉGŰ INFORMÁCIÓ JELLEMZŐI Idő dimenzió Tartalmi dimenzió Formai dimenzió Akkor van ott, amikor szükség van rá HibamentesKönnyen érthető formában van biztosítva NaprakészA fogadó igényeinek megfelel Részletesen vagy összegezve áll rendelkezésre A múlt, jelen vagy jövőre vonatkozik Minden szükséges információ biztosított Számszerű, szöveges vagy ábra formában Csak a szükséges információ legyen ott

9 AZ INFORMÁCIÓS RENDSZER INFORMÁCIÓS RENDSZER: adatok transzformálása a vállalati működésben felhasználható információkká, ezek rendszerezése, tárolása és továbbítása a vezetés által meghatározott módon. AZ INFORMÁCIÓS RENDSZEREKKEL SZEMBEN FELÁLLÍTOTT KÖVETELMÉNYEK:  Teljesség és optimalitás.  Rendszerezett információáramlás.  Pontosság, időszerűség és ellenőrizhetőség.  Flexibilitás és folyamatosság.  Hasznosság és gazdaságosság.  Biztonság elvének érvényesülése.

10 VEZETŐI INFORMÁCIÓS TAKTIKÁK INFORMÁCIÓS SZEREPEK információ gyűjtés információ szétosztás szóvivői szerep INFORMÁCIÓS TAKTIKÁK INFORMÁCIÓ VISSZATARTÁS GUMICSONT – eltereli a figyelmet a lényegről CSÖPÖGTETÉS – részinformációk ELÁRASZTÁS – információ dömping IDŐZÍTÉS – túl későn – sürgősség érzés keltése túl korán – tompítás INFORMÁCIÓVÉDELEM ÉS BIZTONSÁG Az információk elérése, sérthetetlensége, jogosultak számára való hozzáférhetőség

11 COMMUNICATIO = közzététel communis = közös INFORMÁCIÓK átadása, cseréje, a közös értelmezésre való törekvés AZ EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ JELLEMZŐI visszafordíthatatlan és megismételhetetlen nem lineáris, hanem cirkuláris a teljes személyiséget magába foglalja bonyolult folyamat, sok befolyásoló tényező A SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ FOGALMA: A vállalatok, vállalkozások közötti kommunikációs, információs, valamint a szervezeten belüli információs és kommunikációs rendszer.

12 A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI ÉS TÍPUSAI A SZERVEZETBEN Érzelmi funkcióÉrzelmi funkció Motivációs funkcióMotivációs funkció Információs funkcióInformációs funkció Ellenőrzési funkcióEllenőrzési funkció EGYIRÁNYÚ KOMMUNIKÁCIÓ autokratikus stílusautokratikus stílus vészhelyzetvészhelyzet KÉTIRÁNYÚ KOMMUNIKÁCIÓ demokratikus szervezet

13 A megértést befolyásoló tényezők Az üzenet A vonatkoztatási keret A helyzeti kontextus Az érzelmek A személyes bizalom hiánya A szelektív figyelem „Zaj” A küldő szándékából, hibájából eredő zajok A fogadó észleléséből, értelmezéséből eredő zajok A fogadó észleléséből, értelmezéséből eredő zajok Egyéb zajok, problémák

14

15 A szóbeli és írásbeli kommunikáció összehasonlítása

16 A SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ MÓDJAI HIRDETMÉNY KÖRLEVÉL NEM HIVATALOS BESZÉLGETÉSEK HIVATALOS BESZÉLGETÉSEK ÉRTEKEZLETEK BESZÁMOLÓK, ELŐADÁSOK

17 Hivatalos beszélgetések Felvételi beszélgetés /interjú/ Új munkatárs munkába állítása, beillesztése Munkafeladat kiadása Feladat-delegáló megbeszélés Értékelő, minősítő megbeszélés Problémamegoldó, segítő megbeszélés Tárgyalás

18 Tárgyalás Mindkét /vagy több/ félnek joga van a döntésekbe beleszólni. Közös végeredményt kell elérni. A döntés a két /vagy több/ pozíció közötti alkudozás végeredménye. A tárgyalás folyamata:  a tárgyalás előkészítése  a tárgyalás lefolytatása  a tárgyalás befejezése, a megállapodások rögzítése

19 ÉRTEKEZLET

20 BESZÉDEK ÉS ELŐADÁSOK

21 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések