Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKarola Oroszné Megváltozta több, mint 9 éve
1
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc
2
Vezetési folyamat célkitűzése, információ, kommunikáció 72. lecke
3
VEZETÉSI FOLYAMAT Célmeghatározás ↓ Informálódás ↓ Tervezés,elemzés ↓ Döntés ↓ Rendelkezés ↓ Szervezés ↓ Ellenőrzés
4
A CÉLMEGHATÁROZÁS JELENTŐSÉGE CÉL: az a kívánatosnak tartott, az adott időpontban tudatosan meghatározott jövőbeni állapot, amelyekre a cselekvés irányul. A cél hibás, pontatlan meghatározása téves irányba viheti illetve megnehezíti a tevékenység megvalósítását. Minél inkább tudatában van az ember tevékenysége céljának és minél inkább azonosul vele, annál nagyobb a valószínűsége, hogy el is éri azt. Minél pontosabban meghatározható egy tevékenység eredménye annak célja szempontjából, annál nagyobb az eredmények javításának esélye. A vezetők, beosztottak egyetértenek a céllal, kitartanak mellette, azonosulnak vele, felelősséget vállalnak eléréséért.
5
A VÁLLALATI CÉLOK HIERARCHIÁJA Alapvető cél Küldetés Távlati, tartós célok Közvetlen, irányítási célok Operatív, működési célok
6
INFORMÁCIÓ A VEZETÉSBEN INFORMÁCIÓ: -A-A bizonytalanságot csökkentő ismeret. -A-A vállalatok működését integráló folyamatok egyik összetevője. AZ INFORMÁCIÓ FAJTÁI: -K-Kifejezési forma szerint -J-Jellegük tekintetében -M-Minőség szerint -A-A szervezethez fűződő kapcsolat szerint -S-Szabályozottság szerint -A-A közlés gyakorisága szerint -I-Időtényezők alapján
7
AZ INFORMÁCIÓS FOLYAMAT A SZÜKSÉGES INFORMÁCIÓK MEGHATÁROZÁSA AZ INFORMÁCIÓK MEGRAGADÁSA: átvétele, megszerzése, gyűjtése AZ INFORMÁCIÓK FELDOLGOZÁSA AZ INFORMÁCIÓK TÁROLÁSA AZ INFORMÁCIÓK TOVÁBBÍTÁSA SSzóban ÍÍrásban ÁÁbrák segítségével / képi informálás /
8
A JÓ MINŐSÉGŰ INFORMÁCIÓ JELLEMZŐI Idő dimenzió Tartalmi dimenzió Formai dimenzió Akkor van ott, amikor szükség van rá HibamentesKönnyen érthető formában van biztosítva NaprakészA fogadó igényeinek megfelel Részletesen vagy összegezve áll rendelkezésre A múlt, jelen vagy jövőre vonatkozik Minden szükséges információ biztosított Számszerű, szöveges vagy ábra formában Csak a szükséges információ legyen ott
9
AZ INFORMÁCIÓS RENDSZER INFORMÁCIÓS RENDSZER: adatok transzformálása a vállalati működésben felhasználható információkká, ezek rendszerezése, tárolása és továbbítása a vezetés által meghatározott módon. AZ INFORMÁCIÓS RENDSZEREKKEL SZEMBEN FELÁLLÍTOTT KÖVETELMÉNYEK: Teljesség és optimalitás. Rendszerezett információáramlás. Pontosság, időszerűség és ellenőrizhetőség. Flexibilitás és folyamatosság. Hasznosság és gazdaságosság. Biztonság elvének érvényesülése.
10
VEZETŐI INFORMÁCIÓS TAKTIKÁK INFORMÁCIÓS SZEREPEK információ gyűjtés információ szétosztás szóvivői szerep INFORMÁCIÓS TAKTIKÁK INFORMÁCIÓ VISSZATARTÁS GUMICSONT – eltereli a figyelmet a lényegről CSÖPÖGTETÉS – részinformációk ELÁRASZTÁS – információ dömping IDŐZÍTÉS – túl későn – sürgősség érzés keltése túl korán – tompítás INFORMÁCIÓVÉDELEM ÉS BIZTONSÁG Az információk elérése, sérthetetlensége, jogosultak számára való hozzáférhetőség
11
COMMUNICATIO = közzététel communis = közös INFORMÁCIÓK átadása, cseréje, a közös értelmezésre való törekvés AZ EMBERI KOMMUNIKÁCIÓ JELLEMZŐI visszafordíthatatlan és megismételhetetlen nem lineáris, hanem cirkuláris a teljes személyiséget magába foglalja bonyolult folyamat, sok befolyásoló tényező A SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ FOGALMA: A vállalatok, vállalkozások közötti kommunikációs, információs, valamint a szervezeten belüli információs és kommunikációs rendszer.
12
A KOMMUNIKÁCIÓ FUNKCIÓI ÉS TÍPUSAI A SZERVEZETBEN Érzelmi funkcióÉrzelmi funkció Motivációs funkcióMotivációs funkció Információs funkcióInformációs funkció Ellenőrzési funkcióEllenőrzési funkció EGYIRÁNYÚ KOMMUNIKÁCIÓ autokratikus stílusautokratikus stílus vészhelyzetvészhelyzet KÉTIRÁNYÚ KOMMUNIKÁCIÓ demokratikus szervezet
13
A megértést befolyásoló tényezők Az üzenet A vonatkoztatási keret A helyzeti kontextus Az érzelmek A személyes bizalom hiánya A szelektív figyelem „Zaj” A küldő szándékából, hibájából eredő zajok A fogadó észleléséből, értelmezéséből eredő zajok A fogadó észleléséből, értelmezéséből eredő zajok Egyéb zajok, problémák
15
A szóbeli és írásbeli kommunikáció összehasonlítása
16
A SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ MÓDJAI HIRDETMÉNY KÖRLEVÉL NEM HIVATALOS BESZÉLGETÉSEK HIVATALOS BESZÉLGETÉSEK ÉRTEKEZLETEK BESZÁMOLÓK, ELŐADÁSOK
17
Hivatalos beszélgetések Felvételi beszélgetés /interjú/ Új munkatárs munkába állítása, beillesztése Munkafeladat kiadása Feladat-delegáló megbeszélés Értékelő, minősítő megbeszélés Problémamegoldó, segítő megbeszélés Tárgyalás
18
Tárgyalás Mindkét /vagy több/ félnek joga van a döntésekbe beleszólni. Közös végeredményt kell elérni. A döntés a két /vagy több/ pozíció közötti alkudozás végeredménye. A tárgyalás folyamata: a tárgyalás előkészítése a tárgyalás lefolytatása a tárgyalás befejezése, a megállapodások rögzítése
19
ÉRTEKEZLET
20
BESZÉDEK ÉS ELŐADÁSOK
21
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.