Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Adótudatosság és a magyar néplélek László Csaba adópartner, KPMG Tanácsadó Kft. 2010. október 1.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Adótudatosság és a magyar néplélek László Csaba adópartner, KPMG Tanácsadó Kft. 2010. október 1."— Előadás másolata:

1 Adótudatosság és a magyar néplélek László Csaba adópartner, KPMG Tanácsadó Kft. 2010. október 1.

2 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 2 Bevezető Helyünk Európában a számok tükrében Kulturális értékek szerepe Milyenek vagyunk? Lehet-e változtatni a magyar néplelken?

3 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 3 Összes adó és TB jellegű bevétel a GDP arányában 1995200020052008 EU 27 (súlyozott) n.a.40,639,239,3 EU 16 (súlyozott) 39,841,239,639,7 Magyarország40,83937,540,4 Csehország36,233,837,136,1 Szlovákia40,334,131,329,1 Lengyelország37,132,632,834,3 Románia29,130,227,828 Ausztria41,443,242,342,8 Németország39,841,938,839,3 Forrás: Eurostat

4 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 4 Implicit adóráta a fogyasztáson 1995200020052008 EU 27 (súlyozott) 19,9 19,619,5 EU 16 (súlyozott) 19,419,619,1 Magyarország29,627,526,326,9 Csehország22,119,422,221,1 Szlovákia26,421,721,918,4 Lengyelország20,717,819,721 Románian.a.1717,917,7 Ausztria20,522,121,722,1 Németország18,818,918,119,8 Forrás: Eurostat

5 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 5 Implicit adóráta a munkaerőn 1995200020052008 EU 27 (súlyozott) 36,9 3636,5 EU 16 (súlyozott) 38,339,238,138,6 Magyarország42,341,438,442,4 Csehország40,540,741,739,5 Szlovákia38,536,332,933,5 Lengyelország36,833,633,832,8 Románian.a.33,528,129,5 Ausztria38,540,140,841,3 Németország39,440,738,839,2 Forrás: Eurostat

6 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 6 Implicit adóráta a tőkejövedelmeken 1995200020052008 EU 27 (súlyozott) n.a. EU 16 (súlyozott) 2630,228,829,8 Magyarország14,817,117,419,2 Csehország26,320,92221,5 Szlovákia35,122,919,416,7 Lengyelország20,920,520,722,5 Románian.a. Ausztria27,127,724,727,3 Németország21,828,421,523,1 Forrás: Eurostat

7 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 7 TÁRKI kutatás A közgazdasági elméletek egyre inkább felismerik a kulturális tényezők fontosságát Nemzetközi érték kutatások World Value Survey Záró tanulmány Tóth István György: Bizalomhiány, normazavarok, igazságtalanságérzet és paternalizmus a magyar társadalom értékszerkezetében Budapest, 2009.

8 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 8 „Soha ne higgyünk a politikusoknak, vallási vezetőknek vagy vezető üzletembereknek, amikor azt ígérik, hogy megreformálják a nemzeti értékeket. Ezeket adott tényként kell kezelnünk, ugyanúgy, mint egy adott ország földrajzi helyzetét vagy időjárását.” Geert Hofstede

9 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 9 Nyugattól távol, az ortodox kultúrához közel Nyugat-európai országok átlagához képest Kevésbé tartjuk fontosnak a civil és politikai szabadságjogokat Kisebb mértékű a mindennapi aktív politikai szerepvállalásunk Kevésbé toleráljuk a másságot Értékszerkezetünkben kisebb szerepet játszanak az önmegvalósítási értékek Kevésbé bízunk másokban

10 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 10 Négy kiválasztott dimenzió Bizalom (intézmények, egymás felé) A magyar társadalom bizalomhiányos Egyenlőtlenségek értékelése Nagyon kevéssé fogadjuk el az egyenlőtlenségeket Normakövetés, normaszegés Felemásan viszonyulunk a korrupcióhoz Az egyéni és közösségi felelősségvállalással kapcsolatos elvárások iránya és karaktere Alulértékeljük az állami szolgáltatások adóárát, túlzott elvárások

11 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 11 A bizalomhiány következményei Szép dolog a családi, baráti összefogás, bizalom, de Hajlamosak vagyunk bizalmatlanok lenni az idegenekkel, intézményekkel, politikusokról ne is beszéljünk Történelmi tapasztalatok, Média szerepe Saját tapasztalataink, csalódásaink Rossz fiúk: politikusok, akikre a jövőnket bízzuk bankárok, akikre a pénzünket bízzuk újságírók, akiktől a hiteles tájékoztatást várjuk

12 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 12 A bizalomhiány költségei Tranzakciós költségek (pl. szerződések, garanciák, stb.) Visszaélést megelőző intézmények költségei Jogkikényszerítés, jogviták eldöntésének költségei Bizalom köreibe való bekerülés SÚLYOS GAZDASÁGI KÖLTSÉGEK Jellemző példák: Közbeszerzés, engedélyezési dzsungel, EU pénzek pályázatai

13 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 13 Hogyan vélekedünk másokról? Mit tenne, ha betörést ÖnÖn szerint észlelne a szomszédban?a többség Semmit.133 Értesítené a szomszédot.99 Szólna egy szomszédnak, Hogy intézkedjen57 Értesítené a rendőrséget8552 Forrás: Tárki A többiekkel kapcsolatos negatív várakozásaink akkor is rombolják a normáinkat, ha egyébként jó fiúk vagyunk!

14 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 14 Mit tenne Ön és Ön szerint a többség, ha találnának egy pénztárcát az utcán? Mit tenne a kérdezett? % A kérdezett szerint mit tenne a többség? EltennéNem tenné elÖsszesen Eltenné150 Nem tenné el652085 Összesen8020100 Forrás: Tárki Gazdasági kultúra vizsgálat, 2009.

15 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 15 Az adócsalás társadalmi megítélése Forrás: Tárki Látszólag utáljuk az adócsalókat! Őszinteség hiánya vagy csak a nagy halakat gyűlöljük? Állami támogatás lenyúlást jobban elítéljük. Megítélés199119981999200020032009 Nagyon helytelen 243330353740 Helytelen483850394333 Egy kicsit helytelen 242117201617 Nem helytelen 5745410

16 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 16 Ön mennyire tartja helytelennek, ha valaki hamis adatokat ad magáról azért, hogy megkapjon olyan állami támogatást, ami nem illeti meg? Megítélés % 199119981999200020032009 Nagyon helytelen5556 61 44 Helytelen403637333432 Egy kicsit helytelen 4555418 Nem helytelen222116 Összesen100 (N=)(993)(986)(1311)(3797)(3942)(1004) Forrás: Tárki, 2009

17 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 17 Ön mennyire tartja helytelennek, ha egy adófizető nem vallja be a teljes jövedelmét, hogy kevesebb jövedelemadót fizessen? Megítélés %CsehországLengyelországMagyarország Elítélendő776553 Megbocsátható183042 Dicséretes553 Összesen100 Forrás: Tárki-CEORG omnibusz 1999/10 Ön mennyire tartja helytelennek, ha valaki hamis adatokat ad magáról azért, hogy megkapjon olyan állami támogatást, ami nem illeti meg? Megítélés %CsehországLengyelországMagyarország Elítélendő818486 Megbocsátható161413 Dicséretes321 Összesen100 Forrás: Tárki-CEORG omnibusz 1999/10

18 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 18 A gazdasági erkölcsösségre ösztönző norma – normakövetési index országonként (%) Forrás: Special Eurobarometer 284 / 67.3. hullám (2007) adatai alapján Keller, 2009b, 9,2. ábra

19 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 19 A korrupció elfogadottságát mérő kumulált index (aktív és passzív korrupció elfogadásának átlaga) országonként Forrás: ESS 2. hullám (2004/2005), WVS, 4. hullám (1999/2000) alapján Keller és Sik 2009, 10.9. ábra

20 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 20 SI faktor szerepe, ki, miért felelős? Az összes vizsgált európai és nem európai országból Mo-on terjedt el leginkább az a felfogás, hogy a gazdaság szereplői csak egymás rovására tudnak meggazdagodni. Statisztikai tényekkel szemben az uralkodó felfogás, hogy „túl nagyok a jövedelmi egyenlőtlenségek.” Görögország után Mo-on a legnagyobb a társadalmi támogatottsága a kormányzati beavatkozásoknak az egyenlőtlenségek csökkentésére. Saját felelősségünk fontosságának alulbecsülése a saját sorsunk alakulásában. Hátulról második. Rendkívül magasak az állam gazdasági és jóléti szerepvállalására vonatkozó elvárások. Politika illúziókeltése?

21 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 21 Miért szeretjük az államot? Kulturális tényezők Status Quo Önmagában nem a munkához való viszonnyal van a baj Medián szavazópolgár jövedelméből Mo-on a legnagyobb az állami transzferek aránya

22 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 22 Riasztó vélemények Tisztességesen nem lehet meggazdagodni. 82% Aki vinni akarja valamire, annak át kell hágnia egyes szabályokat. 75% Aki keményen dolgozik, az biztos, hogy eléri, amit akar. 51% Mindenkinek egyenlő esélye van az érvényesülésre. 19% EU-ban Mo-on a legalacsonyabb azoknak az aránya, akik szerint a végzettség fontos, miközben a legmagasabb azoké, akik szerint az érvényesülés titka az, ha az ember jó családba születik.

23 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 23 Nincs remény? Könnyű recept biztosan nincs Reális szakmai helyzetértékelés Történelmi, kulturális okok feltárása Példamutatás (állam, üzlet, politika) intézmények, személyek Szabálykövetés, szabály az szabály. Életszerű, betartható szabályok Dereguláció!!! Nyilvánosság (előzetes kontroll, utólagos szankció) Stabilitás intézményekben, szabályokban „Népnevelés”, média BIZALOM!

24 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. Köszönöm a figyelmet! 24

25 © 2009 KPMG Tanácsadó Kft., the Hungarian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. Printed in Hungary. 25 László Csaba KPMG Tanácsadó Kft. +36 1 887 7420 csaba.laszlo@kpmg.hu kpmg.hu The information contained herein is of a general nature and is not intended to address the circumstances of any particular individual or entity. Although we endeavor to provide accurate and timely information, there can be no guarantee that such information is accurate as of the date it is received or that it will continue to be accurate in the future. No one should act on such information without appropriate professional advice after a thorough examination of the particular situation.


Letölteni ppt "Adótudatosság és a magyar néplélek László Csaba adópartner, KPMG Tanácsadó Kft. 2010. október 1."

Hasonló előadás


Google Hirdetések