Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics."— Előadás másolata:

1 A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics László Oktatási Hivatal, Közoktatási Mérési és Értékelési Osztály

2 PISA2009 MÉRÉSI EREDMÉNYEK KÉT VETÜLETÉNEK ÖSSZEFÜGGÉSEI Teljesítménymutatók: kognitív teszt Képességpontok ezzel lesz számszerűsíthető és összehasonlítható egy adott képesség Melyeket használjuk? nyomtatott szövegértés pontszám nyomtatott szövegértés digitális szövegértés pontszám digitális szövegértés Háttértényezők: tanulói kérdőív Indexek és ezek kombinációi ezek segítségével számszerűsíthető egy háttértényező hatásának mértéke Hogyan? Adott értékéhez milyen képességpont rendelhető? egységnyi változása mekkora képességpont- változással jár együtt? A tanulói teljesítmények közötti különbségek hány %-át magyarázza? Melyeket használjuk? Olvasott szövegek változatossága Tanulási stratégiák ismerete Olvasói profil Online olvasás Online információkeresés Online társas tevékenységek

3 499 493 OECD-átlag Korea, Új-Zéland, Ausztrália, Japán, Lengyelország, Belgium, Norvégia PISA2009 nyomtatott szövegértésPISA2009 digitális szövegértés Svédország, Dánia, Franciaország, Magyarország (494 pont), Írország Ausztria, Spanyolország Korea, Új-Zéland, Ausztrália, Japán, Belgium, Svédország, Írország Franciaország, Norvégia Dánia, Spanyolország, Magyarország (468 pont), Lengyelország, Ausztria 568 556 459 470 Magyarország helyezési tartománya a 34 OECD-tag között: 13-22. Magyarország helyezési tartománya a 16. OECD-tag között: 12-14. A két teszt rokon, de nem azonos képességet mér, a kettő közötti korreláció 0,83.

4 A Z OLVASÓI PROFILOK Rendszeresen olvasnak mindenféle anyagot Rendszeresen olvasnak folyóiratot és hírlapot Semmit nem olvasnak rendszeresen - híreket alkalomszerűen Jól ismerik a hatékony tanulási stratégiákat 1. elmélyült, tág érdeklődésű olvasók 2. elmélyült, szűk érdeklődésű olvasók 3. elmélyült, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók Kevéssé ismeri a hatékony tanulási stratégiákat 4. felszínes, tág érdeklődésű olvasók 5. felszínes, szűk érdeklődésű olvasók 6. felszínes, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók

5 M I VIZSGÁLHATÓ ? Hogyan függ össze a digitális és a nyomtatott szövegértési eredmény? Hogyan függ össze a diákok szövegértési eredménye az olvasói profillal? Hogyan függenek össze az online olvasási szokások a nyomtatott szövegértéssel? Hogyan függ össze az online olvasás a digitális szövegértéssel? Hogyan függenek össze az olvasói profilok a digitális szövegértéssel? Vannak-e jellegzetes háttértényezők ezeken felül? Ezek hatása magyaráz-e mindent?

6 A NYOMTATOTT ÉS DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS - EREDMÉNYEK Akiknek átlagon felüli a digitális szövegértési eredménye, azoknak ez az eredménye jobb, mint a nyomtatott szövegértésük: egyetlen olyan résztvevő van, ahol mindkét eredmény átlagon felüli, és a nyomtatott szövegértés a jobb (HK) nem szabad alábecsülni a szélessávú interneteléréssel rendelkező háztartások arányának hatását;

7 A Z OLVASÓI PROFILOK ÉS SZÖVEGÉRTÉS Rendszeresen olvasnak mindenféle anyagot Rendszeresen olvasnak folyóiratot és hírlapot Semmit nem olvasnak rendszeresen - híreket alkalomszerűen Jól ismerik a hatékony tanulási stratégiákat 1. elmélyült, tág érdeklődésű olvasók 21,3%; 538 pont 2. elmélyült, szűk érdeklődésű olvasók 30,8%; 513 pont 3. elmélyült, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók 20,5%; 499 pont 21,2%; 546 pont21,7%; 506 pont25,3%; 505 pont Kevéssé ismeri a hatékony tanulási stratégiákat 4. felszínes, tág érdeklődésű olvasók 5,7%; 425 pont 5. felszínes, szűk érdeklődésű olvasók 11%; 450 pont 6. felszínes, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók 10,7%; 416 pont 9,2%; 460 pont9,9%; 438 pont12,7%; 425 pont

8 O NLINE OLVASÁS – NYOMTATOTT SZÖVEGÉRTÉS

9 O NLINE OLVASÁS – DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS

10 O NLINE INFORMÁCIÓKERESÉS - DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS

11 O NLINE KÖZÖSSÉGI TEVÉKENYSÉGEK - DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS

12 O LVASÓI PROFILOK ÉS DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS Rendszeresen olvasnak mindenféle anyagot Rendszeresen olvasnak folyóiratot és hírlapot Semmit nem olvasnak rendszeresen - híreket alkalomszerűen Jól ismerik a hatékony tanulási stratégiákat 1. elmélyült, tág érdeklődésű olvasók 21,3%; 538 pont 2. elmélyült, szűk érdeklődésű olvasók 30,8%; 513 pont 3. elmélyült, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók 20,5%; 499 pont Digitális szövegértés- átlag: 509 pont Digitális szövegértés- átlag: 486 pont Digitális szövegértés- átlag: 473 pont Kevéssé ismeri a hatékony tanulási stratégiákat 4. felszínes, tág érdeklődésű olvasók 5,7%; 425 pont 5. felszínes, szűk érdeklődésű olvasók 11%; 450 pont 6. felszínes, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók 10,7%; 416 pont Digitális szövegértés- átlag: 406 pont Digitális szövegértés- átlag: 433 pont Digitális szövegértés- átlag: 395 pont

13 A Z ESCS- INDEX HATÁSAI mind a nyomtatott, mind a digitális szövegértési teljesítményt nemzetközi összehasonlításban is rendkívüli mértékben meghatározza Magyarországon a diák családjának gazdasági, kulturális és szociális háttere OECD-átlaga: 0, szórása 1 Magyarországon az index átlaga -0,2 ESCS-indexNyomtatott szövegértés Digitális szövegértés magyarázó ereje: 26% (14%) egységnyi pontszámnövekedés: 48 pont (38)54 pont (38)

14 A Z OLVASÓI PROFILOK Rendszeresen olvasnak mindenféle anyagot Rendszeresen olvasnak folyóiratot és hírlapot Semmit nem olvasnak rendszeresen - híreket alkalomszerűen Jól ismerik a hatékony tanulási stratégiákat Átlagos ESCS-index 1. elmélyült, tág érdeklődésű olvasók 0,08 >-0,2 2. elmélyült, szűk érdeklődésű olvasók -0,15>-0,2 3. elmélyült, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók -0,16>-0,2 Kevéssé ismeri a hatékony tanulási stratégiákat Átlagos ESCS-index 4. felszínes, tág érdeklődésű olvasók -0,54<-0,2 5. felszínes, szűk érdeklődésű olvasók -0,37<-0,2 6. felszínes, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók -0,58<-0,2

15 O LVASÓI PROFILOK ÉS DIGITÁLIS SZÖVEGÉRTÉS Rendszeresen olvasnak mindenféle anyagot Rendszeresen olvasnak folyóiratot és hírlapot Semmit nem olvasnak rendszeresen - híreket alkalomszerűen Jól ismerik a hatékony tanulási stratégiákat 1. elmélyült, tág érdeklődésű olvasók 21,3%; 538 pont 2. elmélyült, szűk érdeklődésű olvasók 30,8%; 513 pont 3. elmélyült, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók 20,5%; 499 pont Digitális szövegértés- átlag: 509 pont Digitális szövegértés- átlag: 486 pont Digitális szövegértés- átlag: 473 pont Kevéssé ismeri a hatékony tanulási stratégiákat 4. felszínes, tág érdeklődésű olvasók 5,7%; 425 pont 5. felszínes, szűk érdeklődésű olvasók 11%; 450 pont 6. felszínes, rendkívül behatárolt érdeklődésű olvasók 10,7%; 416 pont Digitális szövegértés- átlag: 406 pont Digitális szövegértés- átlag: 433 pont Digitális szövegértés- átlag: 395 pont 508 496482 434449429 494 471458 417437411

16 Ö SSZEFOGLALÁS A családi háttér nemzetközi viszonylatban is kivételes mértékű hatásától függetlenül is nagyon erős szerepe van a digitális és nyomtatott szövegértési teljesítményben az olvasói profiloknak A hatékony tanulási stratégiák ismeretének javulása adott esetben 0,5-1 képességszintnyi javuláshoz vezethet a tanulók szövegértési képességeiben

17 T OVÁBBI INFORMÁCIÓ Példafeladatok: erasq.acer.edu.au Jelentés: http://www.oh.gov.hu/orszagos-nemzetkozi/pisa/pisa- 2009-meres http://www.oh.gov.hu/orszagos-nemzetkozi/pisa/pisa- 2009-meres Kérdések: ostorics.laszlo@oh.gov.hu Fejlemények: PISA2012: digitális szövegértés problémamegoldás alkalmazott matematikai műveltség


Letölteni ppt "A DIGITÁLIS NEMZEDÉK OLVASÓI PROFILJAI A nyomtatott és digitális olvasói szokások kapcsolata a teljesítménnyel a PISA2009 eredményei alapján Balázsi Ildikó-Ostorics."

Hasonló előadás


Google Hirdetések