Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Gördülőelemes hajtómű
Bogár István: Gördülőelemes hajtómű
2
A fogaskerék sok évszázados fejlődése
Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű? Az elmélettől a CAD-modellig A hajtás jellemzői, előnyös tulajdonságok Lehetséges alkalmazási területek
3
A fogaskereket több ezer éve alkalmazzák.
Kezdetek, a hajtás primitív feltételei: A fogosztás a két keréken azonos legyen A fogak ne „akadjanak össze” Korszerű fogaskerekek: A primitív feltételek teljesülnek Állandó hajtó kerék fordulatszámhoz állandó hajtott kerék fordulatszám tartozik
4
Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű?
Indulás az elődök nyomdokain: ZSÁKUTCA!
5
Hogyan jött létre a gördülőelemes hajtómű?
Újraindulás, de az elődökével ellentétes irányból: Nézzük meg, hogyan mozog a gördülő golyó a térben? EREDMÉNY: általános matematikai modell
6
Az elmélettől a CAD-modellig
Bemenő paraméterek: Áttétel Tengelytáv Tengelyszög Golyóátmérő Erőátadás iránya Relatív forgásirány A golyópálya (kapcsolódási görbe) egy pontja
7
Az elmélettől a CAD-modellig
1.A jellemző görbék kiszámítása: CC: kapcsolódási görbe LC: vezérgörbe RC: gördülőgörbe
8
Az elmélettől a CAD-modellig
2. A golyó ki-és bevezető pályaszakasz kiszámítása 3. A kerekek egyszerűsített CAD-modelljének létrehozása
9
Az elmélettől a CAD-modellig
4. Szilárdsági méretezése és veszteség becslés Golyó sz. 1 2 3 4 5 6 Erő [N] Görbületi sugár[mm] 2.5693
10
Az elmélettől a CAD-modellig
5. A kerekek CAD-modelljének befejezése
11
Az elmélettől a CAD-modellig
6. Csapágyak méretezése 7. Golyóvezető elemek konstrukciója
12
Az elmélettől a CAD-modellig
8. A tengelyek, csapágyak konstrukciója
13
A gördülőelemes hajtómű működése
14
Minden nyomaték átviteli feladatra megoldást ad:
A hajtás jellemzői Minden nyomaték átviteli feladatra megoldást ad:
15
A hajtás jellemzői Tetszőleges tengelyelrendezés Magas hatásfok
Kis indítási nyomaték Nagyszámú kapcsolódó golyó (magas kapcsolószám) Egyszerű holtjátékmentesíthetőség Flexibilitás: a kerekek méretaránya független az áttételi aránytól A relatív forgásirány szabadon választható!
16
Az elmélettől a megvalósításig
CAD-Modell Konstrukció Szilárdsági méretezés Geometriai méretezés Matematikai modell A kész kerekek Megmunkálás CNC gépeken
17
Lehetséges alkalmazási területek
Kitérő tengelyű hajtások Ahol szükséges a holtjátékmentesítés Nagyobb áttételek esetén kisebb méretek Gyorsító hajtóművek Kenésmentes hajtóművek: élelmiszeripar, gyógyszeripar Hideg helyen üzemelő hajtóművek
18
Ajánlati tervek Kormánymű Áttétel: 1:1 Tengelyszög: 90o
Tengelytáv: mm Golyóátmérő: mm Kapcsolószám: 7 Befoglaló méret: 63.3 mm x 63.1 mm x mm Maximális bemenő nyomaték: 150 Nm Átlagos hatásfok: 97% Áttétel: 1:1 Tengelyszög: 90o Tengelytáv: 0 mm Golyóátmérő: mm Kapcsolószám: 8 Befoglaló méret: 68 mm x 68 mm x 63 mm Maximális bemenő nyomaték: 150 Nm Átlagos hatásfok: 94% Áttétel: mm/ford. Tengelyszög: 90o Golyóátmérő: mm Kapcsolószám: 7 Befoglaló méret: 59.1 mm x 59.1 mm x 21 mm Maximális bemenő nyomaték: 42 Nm Átlagos hatásfok: 97 %
19
Differenciálmű meghajtás
Ajánlati tervek Differenciálmű meghajtás Áttétel: Tengelyszög: 90o Tengelytáv: mm Golyóátmérő: mm Kapcsolószám: 6 Hajtott kerék átmérő: 226 mm Maximális bemenő nyomaték: 2000 Nm Átlagos hatásfok: 96 % Áttétel: /6 (3.17) Tengelyszög: 90o Tengelytáv: mm Golyóátmérő: 15 mm Kapcsolószám: 6 Hajtott kerék átmérő: mm Maximális bemenő nyomaték: 2000 Nm Átlagos hatásfok: 97 %
20
Vasúti forgózsámoly meghajtás
Ajánlati tervek Vasúti forgózsámoly meghajtás Áttétel: Tengelyszög: 90° Tengelytáv: mm Golyóátmérő: mm Kapcsolószám: 11 Hajtott kerék átmérő: 400 mm Maximális bemenő nyomaték: 1190 Nm Átlagos hatásfok: 96 %
21
Ajánlati tervek Gázturbina kihajtás Áttétel: 17/30 Tengelyszög: 39.6°
Tengelytáv: 0 mm Golyóátmérő: mm Kapcsolószám: 7 Hajtott kerék átmérő: 227/249 mm Maximális bemenő nyomaték: 815 Nm Átlagos hatásfok: 96 %
22
1:10-es áttételű, kitérő tengelyű hajtómű
Prototípusok 1:10-es áttételű, kitérő tengelyű hajtómű
23
1:50-es áttételű, csigahajtásszerű hajtómű
Prototípusok 1:50-es áttételű, csigahajtásszerű hajtómű
24
1:10-es áttételű CNC körasztal hajtás
Prototípusok 1:10-es áttételű CNC körasztal hajtás
25
A hannoveri kiállításon bemutatott alkalmazás
2011 szeptember
26
Összehasonlítás
27
Standard hajtómű
28
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Bogár István 2330-Dunaharaszti
Jedlik Ányos utca 14. Tel.: / Fax: / Weblap: Bogár István Pomáz
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.