Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
8. Vállalatgazdaságtan gyakorlat
Dr. Tóth Katalin, Tü. 308-as iroda Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Agrárgazdasági és Menedzsment Tanszék
2
Innovációhoz kapcsolódóan…
3
Mi a srartup? A startup általában az újonnan alapított, nagy növekedési potenciállal rendelkező induló vállalkozásokat jelenti, melyet többnyire termék vagy üzleti modell innováció jellemez. Ezek a cégek a nemzetközi piacokon való jelenlétet tűzték ki célul, tehát nem kizárólag a helyi piacra koncentrálnak.
4
Kiválasztották azt az öt startup céget, amelyik bemutatkozhat a bécsi versenyen
A nyertesek egyike, a Colibrilabs egy erdélyi startup vállalkozás, amely drónjaival a jelenlegi világrekordot szándékozik megdönteni. Prototípusai már most ötször több időt töltenek a levegőben, mint az átlagos versenytársai.
5
2. kiválasztott A másik kiválasztott a Codie, amely egy fejlesztő játék éves gyerekek számára, segítségével a fiatalok játszva sajátítják el a programozás és a számítógépes logika alapjait. A csomag egy robotból és egy okostelefon applikációból áll. Az applikáció a startup által készített, egyedi, grafikus programnyelvet használja, a roboton pedig a gyerekek által létrehozott programok futtathatóak.
6
Kiválasztották azt az öt startup céget, amelyik bemutatkozhat a bécsi versenyen
A DZZOM bioinformatikai vállalkozás élen jár a humán sejteken belüli gének és fehérjék által alkotott hálózatok építésében és szimulációjában, így hozzájárul a komplex betegségek biológiai folyamatainak és kapcsolatainak megértéséhez. A projekt célja, hogy a kutatók által kifejlesztett termékekkel onkológiai, szív- és érrendszeri, vagy immunológiai betegségek korai diagnózisát segítse, és lehetőséget teremtsen személyre szabott terápiák kifejlesztéséhez.
7
4. helyezett A Liber8 Technology célja, hogy megszabadítsa a világot a lemerülő akkumulátoroktól és a mindent behálózó kábelektől. A magyar cég olyan IT termékeket gyárt majd, amik kábel és gombok nélkül működnek és sohasem kell őket tölteni. Első termékük egy e-ink kijelzővel borított, NFC chippel kommunikáló luxuskarkötő lesz, amit mobiltelefonnal lehet vezérelni.
9
5. kiválasztott Az ötödik kiválasztott a GyroSet elektronikus kerekesszék vezérlő platform, amely fedélzeti számítógépe és egyedülálló fejvezérlése révén kinyitja a világot a súlyosan mozgássérült emberek számára. A megoldás a sérült felhasználók igényeit maximálisan figyelembe véve született, ezáltal található benne fejvezérlés, környezetvezérlés, beszéd szintetizátor, navigáció és internet elérés, valamint elektronikus menetstabilizáló algoritmusok, és ha mindez nem lenne elég, fékezéskor még a kerekesszék akkumulátorait is tölti.
10
Marketing számítási feladatok
11
Marketing kommunikáció
Fogalma: A termékek és szolgáltatások árának megállapítására és a piaci árváltozásokra való reagálás, illetve módszereire vonatkozó vállalati elhatározás. Árpolitikai célok: Nyereségmaximalizálás Piaci részesedés Vállalati stabilitás A marketingmix (4P) Marketing kommunikáció (PROMOTION) Termék (PRODUCT) Ár (PRICE) Értékesítési hely (PLACE)
12
Költségalapú árképzés
A költségalapú árképzés esetén a vállalat kiszámítja a termék előállításának teljes költségét, majd ezt egy meghatározott százalékkal korrigálva kapja meg az árat. Itt a teljes költséget egy meghatározott százalékkal megemelik, és így kapják meg az árat.
13
1. Feladat Egy 60 szobás balatoni üdülőszálloda a következő 90 napos nyári főszezonban átlagosan 85 %-os kihasználásra számíthat. Ez alatt az időszak alatt költségei várhatóan az alábbiak szerint alakulnak: anyagjelleg ráfordítások Ft személyi jelleg ráfordítások Ft értékcsökkenési leírás Ft egyéb költségek és ráfordítások Ft összesen: ………. Ft Mekkorának kell lennie a szobák napi árának akkor, ha a vállalat költségarányosan 20 % számviteli profitot szeretne elérni? Mennyi lesz összegszerűen a számviteli profit?
14
1. Feladat megoldás A 20 %-os költségarányos jövedelem eléréséhez ( × 1,2 =) EFt árbevételt kell elérni. A számviteli profit ebben az esetben( – =) EFt lesz, ami valóban [( ÷ ) × 100 =] 20 %-a az összes költségnek. A szálloda kapacitását és a kihasználást figyelembe véve, a 9o napos szezon alatt (60 × 90 × 0,85 =) nap kiadásával számolhatnak, ezért a szobák naponkénti árát ( ÷ =) 18 E Ft-ban kell meghatározni.
15
Keresletalapú árképzés
16
A fedezeti pont számítása
A fedezeti elv alkalmazására a keresletalapú árképzésnél van szükség. A fedezeti pont az a legalacsonyabb értékesítési szint, amely mellett a termelés (értékesítés) összes költsége (állandó+változó) megtérül, vagyis a profit nulla. Meghatározásához elsőként az egységnyi termékre jutó fedezeti összeg ismeretére van szükség: Egységnyi termékre jutó fedezeti összeg = Egységár – Egy termék változó költsége A vállalatnak az értékesítési volumentől, azaz az árbevételtől független állandó(fix) költségeit az árbevétel és a változó költségek különbözeteként jelentkező fedezeti összegből kell kitermelnie. A fedezeti pont azt mutatja meg, hogy mennyi terméket kell ahhoz értékesíteni, hogy az összes fix költség fedezetét kitermeljék, vagyis az eredmény nulla legyen: Fedezeti pont = Állandó ktg. ÷ (Egységár – Változó ktg.) Mindezekhez kapcsolódva használatos még a fedezeti hányad mutatója: Fedezeti hányad = Fedezeti összeg ÷ Árbevétel
17
Fedezeti pont, üzembezárási pont
Fedezeti pont: a legalacsonyabb értékesítési szint, itt a termelés összes költsége megtérül, azaz a változó és állandó költség is. Fedezeti ponthoz tartozó mennyiség meghatározása: Állandó költség/(Ár-változó költség) Üzembezárási, üzemszüneti pont: itt az árbevétel fedezi a változó költséget, vagyis a veszteség = az állandó költséggel. Ár és változó költség viszonya. Bezárni akkor kell, ha az ár kisebb, mint a változó költség.
18
Fedezeti pont számítása
Árbevétel Költség Fix költség Fedezeti pont Összes költség q (termelés mennyisége) A fedezeti pontban a vállalkozás árbevétele fedezi az összes költségünket, azaz a fedezeti pont feletti árbevétel már nyereség is. DE! Ne feledjük: ez csupán egy egyszerűsített ábra, mely leegyszerűsített feltételezéseken alapul!
19
2. Feladat Egy vállalat alábbi adatait ismerjük:
a termék értékesítési ára Ft/db egy termék változó költsége Ft/db a vállalat állandó vagy fix költsége Ft a) Határozza meg egy termék fedezeti összegét és fedezeti hányadát! b) Adja meg a fedezeti pontnak megfelelő értékesítési volument! c) Számolja ki, mennyi terméket kellene ahhoz eladni, hogy a vállalat évi nyeresége Ft legyen!
20
2. Feladat megoldás Egy termék fedezeti összege = 5 – 3 = 2 EFt/db
Fedezeti hányad = 2 ÷ 5 = 0,4 × 100 = 40 % b) Fedezeti volumen = ÷ 2 = db c) EFt nyereség eléréséhez a fedezeti volumen felett értékesíteni kell (5.000÷2 = db), összesen ( =) db terméket.
21
3. Feladat Egyik üzleti kisvállalkozás háztartási elektromos vízpárologtató készüléket termel, 500 db-ot havonta. Ennek teljes költsége 3 600 000 Ft/hó (2 700 000 Ft változó költség és 900 000 Ft állandó költség). A terméket 15%-os költségarányos nyereséget tartalmazó egységáron kívánják eladni. Milyen egységáron kínálja a párologtatót a vállalat a piacon? Milyen árképzési módszert alkalmazott a vállalat az eladási ár megállapításakor? Mennyi a vállalkozó havi nyeresége e terméken, ha valamennyi darabot értékesíteni tudja a kalkulált áron? Határozza meg számszerűen is, és indokolja azt a legalacsonyabb árat, amelynél a termék gyártását mindenképpen abba kell hagyni!
22
4.Feladat Számolja ki a táblázat üres sorainak hiányzó adatait és írja be azokat a megfelelő helyre! Állapítsa meg, van-e olyan termék, amelynek gyártását be kell szüntetni? Ha van, melyik az és miért? Ha nincs, miért nincs? Válaszát indokolja!
23
4. Feladat Egy üzleti vállalkozás 3 féle terméket termel, amelyek ismert adatait az alábbi táblázat tartalmazza. adatok ezer Ft-ban Adatok megnevezése A termék B termék C termék Összes termék 1. Fix költség FC 3 600 3 000 2 400 9 000 2. Változó költség VC 12 000 10 000 8 000 3. Összes költség 4. Piaci egységár P 20 25 15 5. Termelt termék mennyiség Q (db) 700 360 800 6. Árbevétel R (ezer Ft) 7. Üzleti eredmény (ezer Ft)
24
4.Feladat Számolja ki a táblázat üres sorainak hiányzó adatait és írja be azokat a megfelelő helyre! Állapítsa meg, van-e olyan termék, amelynek gyártását be kell szüntetni? Ha van, melyik az és miért? Ha nincs, miért nincs? Válaszát indokolja!
25
Adatok megnevezése A termék B termék C termék Összes termék 1. Fix költség FC 3 600 3 000 2 400 9 000 2. Változó költség VC 12 000 10 000 8 000 30 000 3. Összes költség 15 600 13 000 10 400 39 000 4. Piaci egységár P 20 25 15 5. Termelt termék mennyiség Q (db) 700 360 800 18 600 6. Árbevétel R (ezer Ft) 14 000 9 000 12 000 35 000 7. Üzleti eredmény (ezer Ft) 1 600 - 4000
26
KÖSZÖNÖM A FIGYELMET!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.