Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei"— Előadás másolata:

1 Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei

2 Egészséghiedelem modell
Észlelt hajlam – mennyire gondolja, hogy hajlamos az adott betegségre Milyen előnyt vár az adott viselkedéstől - ár/haszon Mennyire vannak akcióra késztető jelzések – belső vagy külső környezet jelzései –fenyegetettség Észlelt akadályok –pl mellékhatások, költségek Demográfiai és pszichoszociális tényezők

3 Védekezési motiváció modell
Az a szándék, hogy valamilyen egészségvédő viselkedést folytassunk. 3 faktora: Sérülékenység Észlelt súlyosság Válaszhatékonyság A védekezési motiváció intenzitását a három faktor szorzata határozza meg –ha bármelyik faktor értéke 0, a motiváció is 0 lesz

4 Rogers: a faktorok nem összeszorzódnak,hanem összeadódnak az adott kiértékelési folyamaton belül Fenyegetés= sérülékenység+ súlyosság -jutalmak Megküzdés= válaszhatékonyság + énhatékonyság- költségek A kettő viszont a a végső értékelésnél összeszorzódik

5 Konfliktuselméleti modell – a hiedelemmodell módosítása
Beteg = aktív (racionális vagy irracionális) döntéshozó. Döntés 5 fázis: Jelen viselkedés megkérdőjelezése Alternatív megoldások keresése Mérlegelésük, döntés valami mellett Elköteleződés a döntés mellett, vállalni a konfrontációt miatta a környezettel Teljes elköteleződés A folyamat bármelyik lépcsőnél elakadhat

6 A stressz szerepe a döntésben –döntési konfliktus
3 faktor befolyásolja: Kockázat, remény, Időnyomás Kombinációik 5 megküzdési stratégát adnak:

7 Konfliktus átélés hiánya, nem észleli viselkedése kockázatait,marad az eredeti viselkedésnél
Saját életmódját kockázatosnak ítéli, de talál olyan alternatívát ami ezt csökkenti és amihez alkalmazkodni tud –nincs konfliktus átélés, jelentős viselkedés módosulás –átalakító önkontroll

8 Defenzív elhárítás: sajátviselkedését kockázatosnak ítéli,de úgy érzi nem tud olyasmit csinálni,ami használna, nincs remény,, stressz fokozódik –halogatás,tagadás, felelősség elhárítása Hipervigilancia: súlyos kockázatot észlel,úgy érzi nincs elég idő a megoldáshoz,nagy stressz, kapkodó megoldás keresés –olyan alternatíva elfogadása ami pillanatnyi enyhülést ígér Vigilancia: súlyos kockázat, de úgy véli idővel lesz megoldás, stressz nem túl erős,nagy esély a racionális döntésre

9 A mentálhigiéné intézményei
9

10 Professzionális intézmények
Laikus intézmények Család Szomszédok Közösségi kapuőrök Önsegítő csoportok Professzionális intézmények Egészségügyi intézmények Szociálpolitika intézményei Oktatási-nevelési intézmények 10

11 A mentálhigiéné intézményei
A család, kisgyerekes család 11

12 Családi szocializáció;A család funkciói
Gazdasági funkció Reprodukciós funkció, utódok felnevelése, szocializációja Segítő-támogató –mentálhigiénés funkció 12

13 Családi szocializáció (Kozma):
Beszéd megtanítása Első interakciós tér Modellnyújtás Érzelmi biztonság Érték és norma közvetítés Éntudat, identitás 13

14 Család mentálhigiénés funkciói
Információ rendszerezése, gyűjtése értelmezése Visszajelentő, útmutató Életfilozófia, identitás forrása Referencia és kontrollcsoport Gyakorlati segítség Pihenés, regeneráció 14

15 A család működése A család – rendszer Alrendszerei:
Házassági Szülői Szülő-gyerek Testvér Önszabályozó, nyílt rendszer Körkörös – a rendszer bármely részét érintő esemény az egész családot érinti 15

16 Család struktúra: Autokratikus nem kohézív Autokratikus, kohézív
Egyenlő szellemű, nem kohézív Egyenlő szellemű, kohézív 16

17 Családi életciklusok Család létrejötte Szülővé válás
Kisgyerekes család Család iskolás gyerekkel Család serdülőkorú gyerekkel Gyerekek leválása Magára maradt aktív szülők Magára maradt inaktív szülők 17

18 Család létrejötte Házasságkötés –élettársi viszony- alkalmazkodás,elkötelezettség,közös döntések Egyneműek kapcsolata,házassága Számít: életkor, korkülönbség, műveltség különbségei, Iskolázottság különbségei, társadalmi helyzet különbségei 18

19 Szülővé válás Napjainkban kitolódik
Alacsonyabb iskolázottság (főleg nők) esetén korábbi Csecsemők születése: szorongás,bizonytalanság –média fokozhatja Szülő élete teljesen megváltozik – érettség Utóbbi idők csecsemőápolási szokásai változtak –”lazábbak” 19

20 Kisgyerekes család Szülőkké a főszerep Kötöttség Fokozatos ”leválás”
Egészségszokások kialakítása 20

21 Családi válsághelyzetek - válás
Egyre gyakoribb Gyerekek akkor is a család együtt maradását szeretnék, ha a házasság nem jó Nincs szülői alcsoport Anyagi problémák Lemondás, áldozatok 21

22 Válás hatása a gyerekre függ:
Konfliktus és ellenségesség mértéke Nem és életkor(óvoda, kisiskola, fiúk) Távozó szülővel kapcsolat Gyerek személyisége, adottságai Más támogató kapcsolatok, rokonok Milyen körülmények közé kerül Mi van, ha mindkét szülő elveszti a gyermek iránti érdeklődését? 22

23 Családi válsághelyzetek - haláleset
Szülő halála egyik legtraumatizálóbb- ha nincs gyász megfelelően feldolgozva Két féle szorongás: Mások is meghalhatnak Én is meghalhatok Bűntudat 23

24 Családi válsághelyzetek – hosszú betegség
Szülő jelenléte Hospitalizáció 24

25 Családi válsághelyzetek - örökbefogadás
Kritikus pont a szülő motivációja Korai anya-gyerek kötődés sérülései Mikor mondjuk meg? És hogyan? 25

26 Családi válsághelyzetek - gyerekbántalmazás
Kempe „vert gyerek szindróma” Okok: gyakran transzgeneráció minták Segíteni szülőnek is! Gondozónő -felismerés 26


Letölteni ppt "Egészségmagatartásra késztető tényezők modelljei"

Hasonló előadás


Google Hirdetések