Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
kollégiumi nevelőtanári szak
PROJEKTPEDAGÓGIA KÉSZÍTETTE: PENGŐ JULIANNA ETELKA kollégiumi nevelőtanári szak YYW6HW
2
A család- a gyermekjóléti szolgálatok-a kollégium együttműködése a tények tükrében
Forrás: 1. Lorántffy Zsuzsanna Kollégium - AJKP toborzási terv – belső forrás 2. 3. 4. 5. 6.
3
Témaválasztás indoklása
2010/2011-es tanévben kerültem a salgótarjáni Lorántffy Zsuzsanna kollégiumba nevelőtanárként, ahol a 2006-ban beindult Arany János Kollégiumi Program (AJKP) is működött. Ebben az évben már tevékenyen is részt vettem benne, mint toborzásér felelős pedagógus. Feladatom a programba bekerülendő halmozottan hátrányos helyzetű fiatalok felkutatása, ill. a velük és a szülőkkel való szoros kapcsolatok kialakítása volt. Az AJKP legfontosabb szervezési szakasza a toborzás, a feladat sokrétű, sok esetben a szervezés nem is egyszerű. Egy pedagógus számára ez egy jó kihívás, a téma kiválasztása ezért is erre a területre koncentrálódik.
4
A tanulók felkutatásának és beiskolázásának folyamata
Iskolai, önkormányzati kapcsolati táblázat Névtáblázat (adatbázis) Települési útvonal Tájékozató levél Prezentáció Média (Bátonyterenye TV, Tarján TV, Fókusz Rádió, Hírvivő, Nógrád) Marketing eszközök
5
Kapcsolati háló kiépítése szeptember-október
Kapcsolatfelvétel céljából szóba jöhető intézmények adattárának elkészítése (részletes táblázat: Nógrád megye, Heves megye és BAZ megye keleti része) Kapcsolatfelvétel levél formájában Személyes beszélgetés a osztályfőnökökkel, iskolaigazgatókkal,pedagógusokkal Részletes TÁJÉKOZTATÁS a programról Megállapodás a kapcsolat módjáról, információ az érintett tanulói kör elérhetőségeiről Helye: Általános iskolák Családsegítőkkel való kapcsolatfelvétel, információgyűjtés Önkormányzatokkal, jegyzőkkel való kapcsolatfelvétel Civil szervezetek kapcsolati hálójának kiépítése
6
Tanulói hozzáállás A tanulók elfogadási készsége
Jelentkezik-e igény a programban való részvételre?
7
Találkozás a gyerekekkel október-november
Személyes kapcsolatfelvétel TALÁLKOZÁS a nyolcadik osztályos GYEREKEKKEL - ismertető a programról Szülői értekezlet, osztályfőnöki óra „a gyerekekkel való személyes találkozás után néhány nappal a szülők felkeresése. Időpontot kérünk a felkeresésére.
8
Szülői hozzáállás A szülők elfogadási készsége
A szülőt mennyire sikerül motiválni abban, hogy kollégiumi körülmények közé helyezze gyermekét? A szülő átérzi-e annak jelentőségét, hogy gyermeke biztonságos fejlődéséhez a program jó körülményeket biztosít?
9
Találkozás a szülőkkel október-november- december
Személyes kapcsolatfelvétel a szülőkkel családlátogatás formájában Az érdeklődő gyerekek felkeresése, a család és a környezet megismerése A szülők, nagyszülők, rokonok személyes tájékoztatása a programról, lehetőségekről.
10
Kollégiumi hétvége december
Ismerkedés a kollégiummal és a programmal A program iránt ÉRDEKLŐDŐ NYOLCADIK OSZTÁLYOS gyerekeket, akik megfelelnek a felvétel feltételeinek, egy hétvégére (péntek, szombat, vasárnap) beköltöznek a kollégiumba - ez legyen ingyenes számukra! - Játékos ISMERKEDÉS - ők a kollégiummal, mi velük! - MÉRÉSEK (logika, szövegértés, szociális készségek, IQ, motivációk, stb.) - Közösségformáló játékok, események, foglalkozások
11
Visszajelzés január KÖZÖS TÁJÉKOZTATÓ: visszajelzés a mérésekről, a benyomásokról Résztvevők: osztályfőnök - gyerek - szülő Helye: Ált. iskola Akik kellően motiváltak, akiről úgy gondoljuk, hogy őket kerestük, ösztönözzük a pályázata beadására, jelezzük, hogy felvettük, ha beadja! Pályázati határidő: Adott év szeptember 15-ig megjelenő pályázati felhívás rögzíti!
12
Szülői értekezlet február
Szülői értekezlet a felvettek részére (január 30-ig megkapják az előzetes értesítést a felvételről, ha hozzánk jelentkezik) ISMERKEDÉS a kollégiummal, a leendő tanárokkal, foglalkozás megtekintés, szerződéskötés. Helye: Kollégium
13
Kapcsolattartás február-június
A felvettekkel történő kapcsolattartás Levelezések – feladatokkal (ütemterv szerint) Találkozások Osztálytalálkozó - egy-egy kollégiumi rendezvényen, eseményen
14
Gólyatábor június Gólyatábor – egy kollégiumi hét modellezése
Ismerkedés a kollégiumi élettel, a pedagógusokkal, a várossal (iskola és kollégium részéről egyaránt) További mérések elvégzése Kirándulások, színház, mozi, közösségformáló foglalkozások, Ekkor kell beiratkozniuk a gyerekeknek, amit a kollégium koordinál.
15
Közvetett szempontok Létszámadatok Egyéni beszélgetések - benyomások
Kollégiumi hétvége - tapasztalatok Mérési eredmények
16
Visszajelzés január KÖZÖS TÁJÉKOZTATÓ: visszajelzés a mérésekről, a benyomásokról Résztvevők: osztályfőnök - gyerek - szülő Helye: Általános iskola Akik kellően motiváltak, akiről úgy gondoljuk, hogy őket kerestük, ösztönözzük a pályázata beadására, jelezzük, hogy felvettük, ha beadja! Pályázati határidő: Adott év szeptember 15-ig megjelenő pályázati felhívás rögzíti!
17
Egyéni fejlesztési tervek
Háromoldalú megállapodás (tanuló-szülő-kollégium) Együttműködési megállapodás az iskolákkal
18
Mit tanultam projektpedagógiából ?
1) Tapasztalat alapján új ismeretek megszerzése. 2) Szervezés, kommunikáció, találékonyság. 3) Hatékony megismerési folyamat. 4) Partneri együttműködés: Családsegítők, ifjúságvédők, , önkormányzatok, szülők. 5) A kommunikáció szerepe a nevelő-szülő, nevelő-diák kapcsolatban. 6) Az AJKP program, mint projekt bekapcsolja a közelebbi és távolabbi környezetet. 7) Valamilyen hiány megszüntetésével hasznot hoz a „megrendelőnek” és a „kivitelezőnek” egyaránt. 8) Gyakorlat felőli megközelítés: biztosítja az új ismeretek gyakorlat felőli megközelítését, ami a legtöbb ember preferált tanulási stílusa. 9) A program előnyben részesíti a csoportban végzett tevékenységet az egyéni munkával szemben, ezzel jól szimulálja a valódi munkahelyi tevékenységet. 10) A nevelői szerep mellett a diákközpontú tanulás lesz a központba. 11) A programban részt vevő diák a tanítás-tanulás folyamatának főszereplőjévé válik.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.