Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Járművillamosság-elektronika

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Járművillamosság-elektronika"— Előadás másolata:

1 Járművillamosság-elektronika
Energia ellátás Indító motorok

2 Energia ellátás Akkumulátor Generátor

3 Csavart lemezes akkumulátor

4 Optima 850 előnyei Tároló képessége átlagos: 56 Ah
Hidegindító árama: 850 A, kimagasló Háromszor rázásállóbb Élettartamuk kb. 3-szoros Önkisülés, raktározás: akár 1 évnél tovább Beszerelni tetszőleges helyzetben lehet Ára: Ft !!!

5 Ultrakapacitás Energia tárolás: Maxwell ultrakapacitás 48 V, 80 F
Nanotechnológia Grafén 85,6 Wh/kg energiasűrűségű már

6 Energia és teljesítmény grafikon

7 Energia sűrűség

8 Összehasonlító táblázat

9 Lithium akkumulátorok

10 40 Ah*30

11 Lithium akkumulátorok
Legkönnyebb fém Jó elektromos töltés tároló Nincs memória effektus Pozitív elektróda: Li-Fe-PO4,Li-Co,Li-MnO Negatív elektróda: grafit Szigetelő: műanyag membrán Tetszőleges formára kialakítható Nagyon drága

12 Lithium akkumulátorok
Töltés-kisütés: BMS (battery managment system - áram, feszültség, hőmérséklet és cella kiegyenlítés felügyelője Névleges feszültség: V Umax: 4.2 V Umin: 2.7 V szer is tölthető (kisebb töltő és kisütő áramnál tartósabb)

13 Lithium akkumulátorok
Li-Ni-Co-O UHP (ultra high power) akksik 0.13 l térfogat 7.5 Ah kapacitás 3.6 V 27 Wh 320 g tömeg 84 Wh/kg 207 Wh/l 2340 W/kg 5730 W/l

14 Energia sűrűség

15 Lithium air akkumulátorok
Li-Air (aqueous/aprotic/solid state/mixed) Li- negatív (anód) Karbon pozitív (katód) Polimer elektrolit membrán gél Oxigén a levegőből (3840 mAh/g) 7.5 Ah kapacitás 3.6 V 27 Wh 84 Wh/kg 207 Wh/l 2340 W/kg 5730 W/l

16 Energia és teljesítmény grafikon

17 Kisütés görbék

18 Töltés görbék

19 Generátorok Összes villamos berendezést ellássa Akkumulátort töltse
Széles fordulatszámon működjön Illeszkedjen a fogyasztókhoz Fellépő dinamikus változásokat viselje el

20 Váltakozó áramú generátor
Generátorok Egyenáramú generátor Váltakozó áramú generátor

21 Egyenáramú generátor Hogyan nevezhetjük másképpen? Gépjármű dinamó
Ki fedezte fel a dinamó-elvet? Jedlik Ányos 1861

22 Egyenáramú generátor Ház belső felületén a pólusvasak (acél)
Körülöttük gerjesztő tekercsek (réz) Forgórész (armatúra): belül vasmag, Kívül a hornyokban tekercselés (hurkos vagy hullámos) Tekercsvégeket a kommutátor szeletekhez forrasztják Grafit kefékkel veszik le az ind. feszt. Forgórész a pajzsba csapágyazva, ékszíj hajtja

23 Váltakozó áramú generátor
Egyenirányítás diódákkal (nem kell kommutátor- nincs körtűz) Armatúra tekercselés-3 fázisú, a lemezelt állórész hornyaiban Forgórész: egyenáramú tekerccsel gerjesztett, csúszógyűrűkön keresztül

24 Váltakozó áramú generátor
Előnyei: Nagyobb fordulatszám megengedhető Nincs kefeszikrázás és kommutáció Nagyobb egységnyi teljesítmény 30-50 W/kg helyett W/kg Kevesebb karbantartás Alapjáratnál magasabb energiát ad le Forgásirányát a ventillátor lapátozása adja

25 Váltakozó áramú generátor
Típusai: Kiálló pólusú (jellegzetes forgórészről kapta nevét) Körmös pólusú (egyes, kettes forgórészén egy gerjesztő tekercs köré) Induktor generátor (tekercseletlen forgórész, nem kell csúszógyűrű)

26 Körmöspólusú generátor

27 Körmös pólusú generátor
Csúszógyűrűs kivezetésű Csúszógyűrű nélküli (Gerjesztő tekercs is áll csőtengely kivitelű) Gerjesztő géppel egybeépített generátor (Forgódiódás)

28 Jellemző adatai Unévl (12 V) Uüzemi (14 V) Imax Inévleges = 2Imax /3
nbekapcs nmax Pnévl = UüInévl Pmax = UüImax

29 Kapcsolása Általában csillag (Uvon=1.7Ufázis alacsony fordulaton eléri a töltési feszültséget) vagy delta (Ivon=1.7Ifázis nagyobb teljesítményű generátoroknál)

30 Feszültség szabályzás
Ui = k n 600<n<6000 Ha n változik, akkor a fluxust is változtatni kell Unévl=14 V Fordulatszámra lineárisan, gerjesztő áramra nem lineárisan változik

31 Feszültség szabályzás
Hogyan szabályozzuk akkor a feszültségét a generátornak? Tirill elven működő szabályzás Adott ideig Rsz van a gerjesztő körben, utána kiiktatjuk. Ki- bekapcsoláskor tranziens állapot Nagy fordulatoknál néha ki kell kapcsolni a gerjesztést

32 Feszültség szabályzás elve
e1-e2 zár: Ig nő e1-e2 nyit: Ig csökken e2-e3 zár: nincs gerjesztés

33

34 e1-e2 zár: i=I(1-e-t/T) e1-e2 nyit: i=i0+(I-i0)e-t/T1

35 e2-e3 zár: i=i0e-t/T e2-e3 nyit: i=i0(1-e-t/T1)

36 Elektromechanikus rezgőkapcsoló
Egy érintkezős Elektromágnes kapcsolja szét az érintkezőket a rugóerő ellenében, ekkor Rsz beiktatásával Ig csökken, Uind is csökken, de akkor rugó meghúz, érintkezők zárnak

37

38 Magyarázat Növekvő fordulatnál vagy kisebb terhelésnél Ib átlag elég (kisebb fluxus elég), míg kisebb fordulatra vagy növekvő terhelésre nagyobb fluxus kell, azaz nagyobb gerjesztés Ic Legkisebb rezgési frekvencia 30 Hz Átlagos Hz között

39 Kétérintkezős Elektromechanikus rezgőkapcsoló

40 Kétérintkezős Elektromechanikus rezgőkapcsoló
Nagyobb fordulatoknál Rsz nem lehet túl nagy az érintkezők beégése miatt Nagy fordulatnál gerjesztést kikapcsolja az ábra szerinti e2-e3 zárásával Ha az elektromágnes vasmagjára egy áramtekercset is teszünk a generátor terhelő áramát rávezetve, akkor a túlterheléstől védhetjük meg

41 Feszültségszabályzás elve szerint

42 Kapcsolás elve szerint lehet
Elektromechanikus rezgőkapcsoló Elektronikus feszültségszabályzó (fesz. szabályzó egy zéner dióda) Integrált áramkörű feszültség-szabályzó (kis méret, generátorba építik be, pontosan hangolják)

43 Elektromechanikus rezgőkapcsoló

44 Elektronikus feszültségszabályzó
Előnye: nincs mozgó alkatrész, nem igényel karbantartást R1,R2 fesz. osztó Ha a Zéner fesz-ge eléri a letörési fesz-t, T2 nyit, T1 zár, gerjesztés megszűnik

45 Indító generátor Nagy elektromosenergia‑igényre
14/42 voltos rendszerre is start/stop funkció gyorsítások támogatása gyors és zajmentes motorindítás a hajtásláncba teljesen integrált indító‑generátor a motorhoz szíjhajtáson keresztül kapcsolt indító‑generátor kidolgozása

46 Indító generátor állandómágneses gerjesztésű belső rotorú szinkrongép
kiegészítő, motoroldali kuplunggal kombinálva, motorfék‑üzemmódban a motorról lekapcsolva a fékezési energia jelentős hányada visszanyerhető. Szakemberek a vázolt elrendezést "minimálhibrid„ néven említik

47 Indító generátor


Letölteni ppt "Járművillamosság-elektronika"

Hasonló előadás


Google Hirdetések