Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTibor Vörös Megváltozta több, mint 10 éve
1
MUTASS UTAT! Budapest, 2013. november 28. A TERMELŐISKOLAI MODELL mint a hátrányos helyzetű munkanélküli fiatalok munkaerő – piaci reintegrációjának KOMPLEX PROGRAMJA
2
Alapítás: 1993 Cél: A Zala megyében élő, szakmával nem rendelkező, alulképzett, 16 – 35 év közötti, társadalmi beilleszkedési zavarokkal küzdő fiatal felnőttek képzése és foglalkoztatása dán pedagógiai elvek alapján. Közhasznú szervezet A célcsoport kibővült: ◦ 50 év felettiekkel ◦ GYED-ről visszatérőkkel ◦ Tartós munkanélküliekkel
3
1.) Szakiskolai képzés (szünetel) tetőfedő dísznövénykertész élelmiszer- és vegyi áru eladó 2.) Felzárkóztató képzés: 8. osztály befejezése nincs forráslehetőség 3.) Betanító szakmai képzés korlátozott lehetőség 4.) OKJ szakmai képzés kőműves, tetőfedő, épületburkoló, vasszerelő, szárazépítő, épületszigetelő, festő – mázoló – tapétázó szakács, pincér, élelmiszer- és vegyi áru eladó szerkezetlakatos, épületbádogos 5.) Hálózati munka szervezés, tanácsadás
4
1.) Az iskola önmagát építi – termelve tanít 2.) A termelőiskola vállalkozó és foglalkoztató intézmény 3.) A termelőiskolai program rugalmas és egyénre szabott 4.) Családias jelleg 5.) Hagyományoktól eltérő pedagógiai légkör - pedagógiai kiindulópont: „Senkinek nem lehet megtanítani semmit, ha ő nem akarja” - nagymama törvénye: „Aki dolgozik az tanul is valamit” - újszerű tanár - diák kapcsolat
5
Képzés típusaÖsszes Induló Befejezte tanulmányait % Bizonyítványt szerzett % Felzárkóztató képzés - nem volt 8 általános iskolai végzettsége 325 235 295 221 90,76 94,04 221 100 Betanító képzés 17215488,9514896,1 OKJ képzés 1271120494,72117097,17 Mindösszesen 1768165393,5154993,71
6
1.) Kiválasztás (1-3 hónap): Felkutatás: - lakóhelyen - nem regisztráltak Pályaorientáció: - valóságos - kipróbálás a gyakorlatban Kiválasztás: - képezhetőség felmérése - egyéni szükségletek feltárása - nem a tudáshiány a fő szempont
7
2.) Foglalkoztatás, képzés (8-13 hónap): Közismereti felzárkóztatás: szakmatanuláshoz szükséges alapok Foglalkoztatás, termelés: partnervállalatok, iskolai műhelyek Szakmai képzés: elméleti-, tanműhelyi oktatás Külső munkahelyi gyakorlat: eltérő technológia, potenciális munkahely Pszicho szociális gondozás: magatartási zavarok csökkentése, egyéni szociális gondok megoldása Lemorzsolódás megelőzése: hiányzás maximálása, többlethiányzások ledolgozása, hiányzók felkutatása, anyagi ösztönzés Munkaerő-piaci tréning: álláskeresési technikák Kulcsképességek fejlesztése Elhelyezkedés előkészítése
8
3.) Utógondozás ( 2-6 hónap): Munkába helyezés: - elkísérni a munkahelyre Résztvevők munkában tartása: - rendszeres munkahelyi látogatás, havi munkáltatói igazolások Utógondozás: - problémás egyénekkel kiemelt foglalkozás - közreműködés a munkahelyi problémák rendezésében - új munkahely keresése
9
1.) munkakedv: akarjon dolgozni, tanúsítson érdeklődést a munkahelye iránt, legyen kezdeményező 2.) megbízhatóság:pontos megjelenés, indokolatlanul nem hiányzik, a munkát az elvárt módon és minőségben elvégzi, lojalitás a munkaadóval és kollégákkal szemben 3.) együttműködési készség: tudjon kollektívában dolgozni. 4.) alkalmazkodási és kitartási képesség: tudja végigdolgozni a munkaidőt 5.) gyors reagáló képesség: az egyén tudjon gyorsan dolgozni gondolkodni, a váratlan újszerű dolgokra reagálni
10
6.) szakmai felkészültség, ügyesség: rendelkezzen az egyén a szakmával kapcsolatos legfontosabb jártasságokkal és képességekkel, amelyek birtokában rövid idő alatt képes a szakmai elvárásoknak megfelelni 7.) tanulási alkalmasság: legyen képes elsajátítani a munkával összefüggő újabb ismereteket, 8.) reális értékítélet: reálisan tudja értékelni a munkaerő-piaci helyzetet, benne saját maga lehetőségeit, legyen hajlandó szakmaváltásra, átképzésre és átmenetileg alacsonyabb végzettséget igénylő munkák elvégzésére 9.) nagyobb szakmai mozgékonyság és földrajzi mobilitás igénye: az egyén alkalmazkodjon a munkaerő-piac igényeihez, ha kell váltson munkakört és lakóhelyt
11
ObjektívSzubjektív - életkörülmények- nincs eladható szaktudás - szociális helyzet, család- munka motiváció hiánya - várostól való távolság- kulcsképességek hiánya - anyagi helyzet- negatív életvitel - Előítélet- magatartási problémák, a többségi társadalomtól eltérő értékrend: - társadalmi szabályok nem ismerete - konfliktuskezelés hiánya - alacsony ingerküszöb - önbíráskodás, bosszú - rövid távon való gondolkodás - kritika elutasítása - kitartás hiánya
12
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Molnár Máté programigazgató www.termeloiskola.hu termeloiskola@zelkanet.hu
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.