Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Felelősen, egészségesen, biztonságosan
2
Előadó: Geskó Sándor elnök Konszenzus Alapítvány Budapesti Szervezete
cím: Telefonszám: 1/
3
Alternatív konfliktuskezelés
4
Alternatív konfliktuskezelés “Cselekedeteink következménye a tett elkövetésének pillanatában éppoly valóságos, mint később, csak ezt ’akkor’ nem vesszük figyelembe…” /A. Miller/
5
Alternatív konfliktuskezelés A konfliktus emberek, vagy emberek csoportjai közötti versengés egy formája. Akkor lép fel, ha két, vagy több személy verseng olyan célokért, vagy korlátozott javakért, amelyek ténylegesen, vagy az ő észlelésük szerint nem érhetőek el mindannyiuk számára. (Boulding, 1962)
6
A konfliktusok két alapvető megközelítésmódja:
Alternatív konfliktuskezelés A konfliktusok két alapvető megközelítésmódja: Jelenségszintű megközelítés Lehetőségszintű megközelítés.
7
Alternatív konfliktuskezelés A KONFLIKTUSKÖR ÉRTÉKEK ÉRDEKEK
INFORMÁCIÓK STRUKTÚRÁK KAPCSOLATOK ÉRDEKEK
8
Alternatív konfliktuskezelés
9
A KONFLIKTUSKEZELÉS HÁROM PARADIGMÁJA
Alternatív konfliktuskezelés A KONFLIKTUSKEZELÉS HÁROM PARADIGMÁJA 1. paradigma: A konfliktuskezelés tudatos tevékenység Minden konfliktuskezelési tevékenység alapjellemzője a tudatos cselekvés Legfőbb elemei: a konfliktus okainak feltárása; a konfliktus fázisainak feltérképezése, elemzése a helyzettel kapcsolatos érzelmek kordában tartása; 2. paradigma: A konfliktuskezelés során nem azt keressük, kinek van igaza, hanem hogy miként lehet megoldani a problémát. 3. paradigma: A konfliktuskezelő mindig pártatlan, soha nem állhat a konfliktus valamelyik résztvevőjének oldalára!
10
GYŐZELEM ÉS MEGOLDÁS-ORIENTÁLT KONFLIKTUSKEZELÉS
Alternatív konfliktuskezelés “Saját győzelem” Közös megoldás SAJÁT ÉRDEK kompromisszum ”vesztes-vesztes” ”Másik győzelme” MÁSIK ÉRDEKE
11
GYŐZELEM ORIENTÁLT KONFLIKTUSKEZELÉS
Alternatív konfliktuskezelés GYŐZELEM ORIENTÁLT KONFLIKTUSKEZELÉS A vitázó partnerek a kapcsolatfelvétel előtt kialakítják pozíciójukat, A konfliktusban állók a minél nagyobb győzelem érdekében nyitó pozíciójukat magasan határozzák meg (ebből engednek azután) gyakran elhallgatnak lényeges információkat a másik fél elől ha nem nyerhetnek, megfenyeget(het)ik a partnert A pozicionálás alapú tárgyalásnak gyakran ”vesztes-vesztes” kimenetele van. A helyzetre rávetül a „jövő árnyéka”, a „vesztes” egy következő adódó alkalommal revansra törekszik !
12
MEGOLDÁS ORIENTÁLT KONFLIKTUS KEZELÉS
Alternatív konfliktuskezelés MEGOLDÁS ORIENTÁLT KONFLIKTUS KEZELÉS A felek együtt törekszenek a minden fél számára kielégítő megoldás megtalálására. Nem a másik fél legyőzése, hanem a probléma megoldása kap elsőbbséget. Az érdekalapú tárgyalás előnye, hogy a megoldás minden érdekelt fél számára megfelel, és a bizalom megteremtésével lehetővé válik a felek közötti kapcsolatok javulása és akár a hosszú távú kooperáció. A kölcsönös információáramlás megteremtése és a bizalom kialakítása azonban hosszú időt igényel.
13
KONFLIKTUS-MEGOLDÁSI FORMÁK
Alternatív konfliktuskezelés KONFLIKTUS-MEGOLDÁSI FORMÁK a konfliktus elkerülése informális megbeszélés, probléma megoldás tárgyalás - formális megbeszélkés facilitált megbeszélés mediáció, közvetítés resztoratív eljárások arbitráció v. választott bírósági megoldás jogi megoldás erőszak - jogon kívüli megoldás
14
Alternatív konfliktuskezelés M E D I Á C I Ó - KÖZVETÍTÉS
Mi a mediáció ? A mediáció egy olyan közvetítési/tárgyalássegítő eljárás, melynek során egy külső pártatlan közvetítő segíti a vitás feleket abban, hogy: a./ vitás ügyüket, konfliktusaikat tárgyalásos úton próbálják rendezni b./ e tárgyalások során mindkét fél számára elfogadható, tartós megállapodás szülessen (A mediációs eljárás során a mediátor soha nem hoz döntéseket a résztvevők helyett, hanem segíti őket olyan helyzetbe kerülni, amelyben a felek maguk hozhatnak megállapodáshoz vezető döntéseket.)
15
A MEDIÁCIÓS FOLYAMAT SZAKASZAI
Alternatív konfliktuskezelés A MEDIÁCIÓS FOLYAMAT SZAKASZAI A mediáció szakaszai Első szakasz : előkészítés Második szakasz: mediációs ülés Harmadik szakasz: utánkövetés
16
A MEDIÁCIÓS ÜLÉS FÁZISAI
Alternatív konfliktuskezelés A MEDIÁCIÓS ÜLÉS FÁZISAI A mediációs ülés fázisai Első fázis : Bevezetés / A megbeszélésre vonatkozó alapszabályok közös meghatározása Második fázis: Monológ - a felek ismertetik álláspontjukat a mediátorral Harmadik fázis: Közvetlen, segített eszmecsere törekvés a kölcsönös megértés javítására Negyedik fázis: Megoldási javaslatok; megállapodás kidolgozása Ötödik fázis: A megállapodás formába öntése Hatodik fázis: Lezárás
17
a kontroll a felek kezében marad
Alternatív konfliktuskezelés A MEDIÁCIÓ ELŐNYEI a kontroll a felek kezében marad a partnerek a kölcsönös előnyök elérésére törekszenek, szemben a ”győztes-vesztes” dinamikával a konfliktusok más megvilágításba kerülnek, ezzel új megoldások elősegítői lehetnek időtakarékos költség kímélő az információk bizalmasak, nem kerülnek harmadik fél kezébe
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.