Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
INFORMATIKA 3. előadás
3
Internet (hálózatok hálózata)
Informatika – EG200AAAAA Internet (hálózatok hálózata) Topológia Protokoll: TCP/IP
5
Hierarchikus szervezet irányítása
politika Irányítás- stratégia Irányítás- taktika Folyamat ? Alap- jel Különbség- képző
6
Információs rendszer Információs rendszer Fizikai rendszer 6
7
1990-es évektől: integrációs és stratégiai szerep
IS – történet 1950-es, 1960-as évek: EDP TPS 1960-as évek közepe: MIS 1970-es évek: DSS 1980-as évek: EIS, ES 1990-es évektől: integrációs és stratégiai szerep 7
8
TPS = Transaction Processing System = Tranzakció feldolgozó rendszer
Adatok bevitele manuális automatikus Adatok feldolgozás batch real-time Adatbázisok karbantartása „naprakészség” Jelentések készítése rendszeres, szabványos ellenőrző listák Lekérdezések feldolgozása előre definiált ablakok lekérdező nyelvek (SQL) 8
9
MIS = Management Information System = Vezetői információs rendszer
Rendszeres jelentések Kivételes esetek jelzése speciális esemény normálistól eltérő lefolyás Igény szerinti jelentések Esetenkénti lekérdezések 9
10
Alkalmas Nem alkalmas strukturált problémák kezelésére
MIS Alkalmas strukturált problémák kezelésére nagy mennyiségű adat kezelésére illeszkedik a vállalati struktúrához Nem alkalmas nem strukturált problémák kezelésére stratégiai szint információs igényeinek kielégítésére 10
11
DSS = Decision Support System
Számítógépes eljárások adatbázisok döntési modellek interaktivitás Vezető ítélőképessége Cél: döntés minőségének javítása Felhasználóbarát, rugalmas DSS 11
12
DSS a döntési folyamatban
Feladat-meghatározás adatbázis-lekérdezés Tervezés statisztikai modellezés szimuláció pénzügyi tervezés kockázat-elemzés Választás „mi lenne, ha…” érzékenységvizsgálat célkeresés optimum-keresés Megvalósítás 12
13
Táblázatkezelő – limitált DSS generátor
Közismertség Kommunikáció ikonok, menük Adatbázis-kezelés Modellépítés adatok és adatok közötti összefüggések megadása; aritmetikai, statisztikai, logikai, pénzügyi függvények; célérték-keresés; esetvizsgáló stb. 13
14
GDSS = Group Decision Support System
Döntés: csoportmunka – döntési szoba Kommunikáció! jobb kommunikáció = jobb döntés Egy időben – egy helyen hálózatba kötött személyi számítógépek Egy időben – különböző helyeken távkonferencia (audió, videó) Különböző időben – azonos helyen Egymás adatainak elérése Különböző időben – különböző helyeken , hirdetőtáblák 14
15
EIS = Executive Information System
Felső szintű vezetők részére tömör, összegzett információ „mélyfúrás” lehetősége eltérések kiemelése interaktív használat lehetősége „prezentációs” jellegű kimenet gyors válaszok, rövid válaszidő adatvédelem (bizalmas információk!) múlt – jelen – jövő (modellezés) 15
16
Felhasználói interfész Tudásbázis Munkamemória Következtető gép
ES = Expert System Döntési javaslatot ad strukturálatlan vagy félig strukturált döntésekhez Részei: Fejlesztő gép Felhasználói interfész Tudásbázis Munkamemória Következtető gép 16
17
Mindkettő speciális problémákat old meg
ES kontra DSS Mindkettő speciális problémákat old meg Probléma megoldá-sához ajánl segít-séget Magyarázza a meg-oldást Szimbolikus, szöve-ges adatokkal dol-gozik Nagy mennyiségű adat feldolgozásá-ban segít Úgy dolgozik, ahogy a menedzser elkép-zeli Numerikus adatokkal dolgozik 17
18
Információs rendszerek
ESS EIS ES GDSS DSS MIS TPS 18
19
Információs rendszerek szerepkörei
Automaták Vezetői döntéstámogatás eszközei Stratégiai fegyver Üzleti folyamatok katalizátorai Szervezeti memória Szervezeti hatalom forrásai Panoptikon Önálló organizmus 19
21
megváltozott a környezet, versenytársak (már) léptek,
Új rendszer kell, … mert a régi lassú, pontatlan; mert megváltozott a környezet, versenytársak (már) léptek, a stratégiai tervben szerepel, megváltozott a menedzsment, „baj van”.
22
Strukturált rendszerszervezés
23
Rendszerszervezés lépései
24
Átállás az új rendszerre
25
Klasszikus kiszervezés Kapacitásbérlés Alkalmazás-szolgáltatás
Outsourcing Klasszikus kiszervezés Kapacitásbérlés Alkalmazás-szolgáltatás Üzleti folyamat kiszervezése Offshore outsourcing
26
Informatikai beruházások megtérülése
Költségek Beruházás (egyszeri) Hardver Szoftver Infrastruktúra Projektköltségek Működtetés (folyamatos) Személyi költségek Külső szolgáltatások Fenntartás, üzemeltetés
27
Informatikai beruházások megtérülése
Hasznok Bevétel-növekedés Gyorsabb, jobb kiszolgálás Új termék Költségcsökkenés (háttérfolyamatok) Működési kockázat csökkenése Üzleti folytonosság biztosítása
28
Informatikai beruházások megtérülése
Megtérülés-számítás Megtérülési ráta Nettó jelenérték Belső megtérülési ráta Business Case Forgatókönyvek elemzése
29
Stratégia és technológia
30
Elektronikus kereskedelem
Időbeli határtalanság Térbeli határtalanság
31
Nyitottság Részvétel Számonkérhetőség Visszacsatolás Hatékonyság
E-közigazgatás Nyitottság Részvétel Számonkérhetőség Visszacsatolás Hatékonyság Elérhetőség
32
Elektronikus közszolgáltatások
1. szint: Információ 2. szint: Egyirányú interaktivitás 3. szint: Kétirányú interaktivitás 4. szint: Teljes körű elektronikus ügyintézés
33
Elektronikus aláírás
35
Számítógép generációk
36
számítógép, PC, laptop, mobil eszközök új „szervezés”
Trendek X, Y, Z (generációk) számítógép, PC, laptop, mobil eszközök új „szervezés” töredékidők új eszközök élménytervezés folyamatos jelenlét felhő
38
Zárthelyi dolgozat 2014. október 20., hétfő 800 – P épület Pótlás (csak igazolt hiányzás ese-tén): 2014.november 10., hétfő, 1000; 16-os tanterem ? (E épületnél gyülekező) KEZDÉS
39
Csoportbeosztás változtatása
Zárthelyi dolgozat Csoportbeosztás változtatása Nem lehetséges igazolatlan hiányzás és késés Időtartam: 60’; terem elhagyása: 40. perc után Fényképes igazolvány + toll(ak) Semmilyen segédeszköz nem hasz-nálható
40
Mértékek összehasonlítása Ábrák kiegészítése Kifejtendő válasz
Zárthelyi dolgozat Fogalmak Definíciók Mértékek összehasonlítása Ábrák kiegészítése Kifejtendő válasz
41
Segítség Zárthelyi dolgozat Jegyzet (nettó 100 oldal)
ZH hete: elméleti konzultációs hét
42
Eredmény közzététele: elektroniku-san és az E épület hirdetőtábláin
Zárthelyi dolgozat Eredmény közzététele: elektroniku-san és az E épület hirdetőtábláin Megtekintés és reklamáció: közzété- tel után 8 napig (csak személyesen) Javítás: előzetes bejelentkezéssel, péntek délutánonként, szóban.
43
The End Önök az Informatika tantárgy 2013/14-es tanév őszi szemeszterének előadá-sait látták, hallották Prezentálta: (Facskó Ferenc) Találkozunk még!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.