Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A szülői példa jelentősége az utódok életében
Dr. Pintér Sándor Szeged SZTE Gyermekgyógyászati Klinika
2
a neki megfelelő módon „Neveld a gyermeket még ha megöregszik
akkor sem tér el attól” (Példabeszédek 22, 6)
3
A modell utáni tanulás a legjobb hatásfokú
4
döntő nevelési tényező
A személyes példamutatás döntő nevelési tényező az utódok életében
5
milyen legyen gyermeke
Mit szeretne a szülő, milyen legyen gyermeke viselkedése hasonlítson rá ne hasonlítson rá?
6
Minek tartja a szülő a gyermeket
áldásnak vagy tehernek?
7
„Isten megáldotta őket és ezt mondta nekik Isten:
szaporodjatok, sokasodjatok, töltsétek be és hódítsátok meg a Földet.” (Mózes I,1,28)
8
„Bizony az Úr ajándéka a gyermek az anyaméh gyümölcse jutalom”
(Zsoltárok 127.3)
9
Hogyan neveljen a szülő megfelelő módon?
10
Minden újszülött tiszta lappal, de bűnös hajlammal érkezik a világba
(„vad” emberként) érkezik a világba
11
Mi szükséges a neveléshez?
kapcsolatteremtés kötődés
12
A kötődés (attachment) a kapcsolatok egyik formája diádikus kapcsolat
13
A diádikus kapcsolathoz
szükséges veleszületett kapcsolati kézség és megfelelő partner (már a legkorábbi életkortól, a születés utáni pillanattól kezdve)
14
A diádikus kapcsolat alapja
a szociális kölcsönösség (reciprocitás) és a megkülönböztetett, különösen szeretett (preferált) személyhez történő ragaszkodás (anya, apa)
19
Az újszülött- és csecsemőkori kötődés
elmaradását semmi nem pótolja
20
(3–5 éves kor között még igen)
5 éves kortól nem lehet a nevelés alapján a kötődésen javítani (3–5 éves kor között még igen)
21
szokásrend (szocializáció)
A kötődés eredménye a szokásrend (szocializáció) kialakulása
22
A szokásrend (szocializáció)
60%-a 6 éves korig 80%-a 12 éves korig 100%-a 18 éves korig kialakul
23
A szocializáció folyamatát
befolyásoló tényező (0–18 éves kor között) 0–3 év családi hatás 3 év közösség (óvoda, iskola, barátok, környezet)
24
A GYERMEK SZEMÉLYISÉG-FEJLŐDÉSÉT MEGHATÁROZÓ KÜLSŐ TÉNYEZŐK
25
Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek
Az intergenerációs „átörökítettség” az „intergenerációs spirál” jelentősége Az egyén magatartásában egy korábbi diád eseményei türköződnek Ez a megállapítás az anyára és az apára egyaránt vonatkozik
26
kialakításának feltételei
A jó kapcsolatteremtés kötődés szokásrend (szocializáció) kialakításának feltételei lehetőség és idő
27
kialakulásában kulcsfontosságú
A biztonságos kötődés kialakulásában kulcsfontosságú a bőr-bőrkontaktus, a szoptatás
28
elmaradt kötődési zavarokhoz vezet
Az újszülött és csecsemőkorban elmaradt anya-gyermek közötti biztonságos kapcsolat kötődési zavarokhoz vezet
29
személyiségfejlődési
A sérült kötődés személyiségfejlődési zavarokat eredményez
30
A kötődési zavar talaján kialakulhat
identitás-diffúzió izoláció kiégés agresszív viselkedés balesetekre való hajlam lelassuló neuropszichológiai fejlődés magatartási zavarok („kezelhetetlen gyermek”)
31
Kötődés hatása a felnőttkorra (I)
32
Kötődés hatása a felnőttkorra (II)
3232
33
A legfontosabb szülői feladatok
a bibliai alapértékek szerinti személyes példamutatás (modell) szeretetteljes (nyugodt) családi környezet közös élmények gyűjtése (foglalkozni a gyermekkel, idő!, idő! ...) beszélgetés (követésre méltó személyekről, történetek olvasása) a gyermek meghallgatása (a csecsemőt, kisdedet és az óvodást is) közös játék (társasjátékok, stb.) közös kirándulás közös mozgás (futkározás, labdázás, fáramászás, kerékpározás, stb.) fegyelmezés (de nem haragra ingerlés)
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.