Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA?
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet A DÉLKELET-EURÓPAI TÉRSÉG ÉS MAGYARORSZÁG EURÓPA KÖZLEKEDÉSÉBEN ELŐADÁSOK A BALKÁNRÓL 6. Balkán-tanulmányok Központ, Európa Intézet MTA Társadalomkutató Központ Budapest, 2006 május 16.
2
Közlekedés 50 000 éve Amikor a Balkán volt „Európa kapuja”
Forrás: Első kézből. Élet és Tudomány 2006/12. sz. (március) Forrás: Élet és Tudomány, 2006/12. sz.
3
Transzeurópai folyosók – a meglévők hosszabbítgatása, vagy egy összeurópai hálózat kialakítása?
Balkán – tanulságok az eddigi konferenciákból CADSES - együttműködő térség TEN, PEN, PETRA, TINA, TIRS, REBIS Nem beszélek az AGR, AGC, AGTC, TEM és TER hálózatokról Összefoglaló, tanulságok (1) Interregionális összefüggésben máshol meghatározott hálózatok hatása válik dominánssá a térségi összefüggéseken alapuló tervezéssel szemben (2) Az egyedi projekt-finanszírozhatóság szempontjának kizárólagossá emelése miatt a korábban kialakult struktúrák, hálózatelemek tudnak csak megerősödni, elsikkad az új struktúrák létrehozásának az esélye
4
A Balkán és környezete Mettől-meddig Balkán? Van-e kapuja?
(Merre tartunk?) Mettől-meddig Balkán? Van-e kapuja? Forrás: Első kézből. Élet és Tudomány 2006/12. sz. (március)
5
Forrás:
6
Történelmi nézőpontok
Forrás:
7
Történelmi nézőpontok
Forrás:
8
1760 Forrás:
9
Kortárs nézőpont INTERREG III.B együttműködési térségek
Eltérő térségi logika: Európa nyugati részén partvonalak, tengeröblök, beltengerek határozták meg az összetartozó téregységeket Forrás: Zonneveld, Wil (2005) Expansive Spatial Planning: The New European Transnational Spatial Visions. European Planning Studies, Vol.13. No.1. pp Forrás: Zonneveld, Wil (2005) Expansive Spatial Planning: The New European Transnational Spatial Visions. European Planning Studies, Vol.13. No.1. pp
10
Kortárs nézőpont INTERREG III.B (2004-2006) együttműködési térségek
CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. Árulkodó a maradék-elv, a külső nézőpontból való lehatárolás Forrás: INTERREG térségek.
11
Kortárs nézőpont INTERREG III.B (2004-2006) együttműködési térségek
CADSES = Central European, Adriatic, Danubian and South-Eastern European együttműködési térség. Forrás: INTERREG térségek.
12
A Duna vízgyűjtő medencéje
A Duna vízgyűjtője lefedi a CADSES térség szárazföldi régióit
13
A Balkán belülről strukturálva: keleti részén a magot négy nagyváros által kifeszített zóna képezi
Forrás: Papadaskalopoulos, A. – Karaganis, A. – Christofakis, M. (2005) The spatial impact of EU Pan-European transport axes: City clusters formation in the Balkan area developmental perspectives. Transport Policy Vol.12. No.6. Forrás: Papadaskalopoulos, A. – Karaganis, A. – Christofakis, M. (2005) The spatial impact of EU Pan-European transport axes: City clusters formation in the Balkan area developmental perspectives. Transport Policy Vol.12. No.6.
14
A folyosók előképe Új útszámozás 1975-ből: a TEN és a korridorok előképe
15
A folyosók előképe 1990 Európa keleti felében az autópályák szinte mindenütt a fővárosok bevezető szakaszait váltották ki
16
TEN-T - uniós átlapoló közlekedéshálózat
80-as évektől „Közös hálózatot a közös piachoz” Transzeurópai hálózat (TEN-E, TEN-C, TEN-T) 1992 – Maastricht - EU 12 (-> EU 16-ra számítva) kiemelt projekt (2004 ápr. 29: 30-ra emelik) Mateu Turro (1999) Going Trans-European: Planning and financing Transport Networks for Europe. Elsevier „regionális érdekektől vezérelt folyamat, drága megoldások” Közben 1989 a berlini fal és a vasfüggöny leomlik Pán-európai konferencia Prága, 1994 Kréta, 1997 Helsinki „Krétai folyosók” v. Helsinki folyosók v. Páneurópai folyosók – a TEN keleti kiterjesztése
17
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
Mit jelent a TEN keleti kiterjesztése ?
18
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
A hálózat kiterjesztése kelet felé
19
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása
20
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása
21
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása
22
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
A kelet-nyugati folyosók meghosszabbítása
23
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
Forrás: A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók
24
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
(Gdansk – ) Varsó – Bukarest – (Alexandopolisz) alternatív IX-es folyosó elképzelések (2000) Forrás: Köller László (2000) A Krakkó – Kassa – Miskolc – Nagyvárad útirány vizsgálata a vasúti forgalomban. Közlekedéstudományi Szemle Vol.50. No.12. pp
25
Páneurópai hálózat – a TEN kiterjesztése
Helsinkiben a 10 folyosó mellett négy páneurópai közlekedési térséget is kijelöltek PETRA (Pan-European Transport Areas) Ezek tengerhajózási medencék A Fekete-tenger az egyik PETRA térség (BS-PETRA) Fő fejlesztési prioritása Constanta kikötője
26
TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése
TINA – Transport Infrastructure Needs Assessment (There Is No Alternative) 1995 – 11 csatlakozó ország módszertani segítése 1999 zárójelentés főhálózat = páneurópai folyosók + másodlagos hálózat (amit még a 11 ország javasolt)
27
TINA – a Páneurópai hálózat kiegészítése
Forrás: A 8. sz. főút fejlesztési feladatai... UKIG Hálózatfejlesztési Főosztálya szept. 13 A helsinki folyosók és a TINA-hálózat kiegészítő elemei
28
TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése
TIRS – Transport Infrastructure Study in Balkans 2002 – 7 ország ALB, B-H, BG, CR, SR-M, MAC, RO BG és RO az alaphálózat azonos a TINA folyamatban meghatározottal, A többi országban EIB Western Balkans Transport Infrastructure Inventory – 223 projekt finanszírozhatóság szempontjából kategorizálva
29
TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése
A helsinki, vagy pán-európai közlekedési folyosók a balkáni térségben
30
TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése
TIRS – A közúti kapacitások kimerülése
31
TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése
TIRS – Tervezett közúthálózat 2015-re
32
TIRS – a TINA hálózat kiterjesztése
TIRS – Tervezett vasúthálózat 2015-re
33
REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése
REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study 2003 – 5 ország ALB, B-H, CR, SR-M, MAC, Cél: finanszírozható projektek keresése, majd rangsorolása 20 projektet kiválasztottak
34
REBIS – a TIRS hálózat kiegészítése
Általános áttekintés és 20 projekt részletes előtanulmánya (pre-feasibility study) REBIS – Regional Balkans Infrastructure Study
35
Összefoglaló, tanulságok
A TEN 12 (15) uniós ország saját közlekedési hálózatának figyelembevételével alakított ki egy átlapoló hálózatot (1992) Azóta a hálózat háttérbe szorul, főleg 14 (30) projektről van szó A PEN (páneurópai hálózat) a TEN kelet-nyugati folyosói meg-hosszabbításaként próbálta lefedni Európa keleti részét (1997) A TINA megtartotta a PEN hálózatát, de lehetővé tette másodlagos folyosók beiktatását (1999) A TIRS kiindulásnak tekintette a PEN és a TINA folyosókat, és kiegészítette öt további ország irányában (2002) A REBIS az utóbbi öt ország hálózatát felmérte és kiegészítő javaslatokat tett (2003) A teljes folyamatban dominál a projekt-orientált megközelítés, kizárólagosan az elemi projektek finanszírozhatósága képezi a rangsor alapját - és hiányzik az átlapoló hálózat funkcionális szerepének a tudatosítása. Ilyen módon a meglévő struktúra őrződik (erősödik) meg, nincs mód struktúraváltásra.
36
TRANSZEURÓPAI FOLYOSÓK – A MEGLÉVŐK HOSSZABBÍTGATÁSA, VAGY EGY ÖSSZEURÓPAI HÁLÓZAT KIALAKÍTÁSA?
Fleischer Tamás MTA Világgazdasági Kutatóintézet KÖSZÖNÖM A FIGYELMET ! A DÉLKELET-EURÓPAI TÉRSÉG ÉS MAGYARORSZÁG EURÓPA KÖZLEKEDÉSÉBEN ELŐADÁSOK A BALKÁNRÓL 6. Balkán-tanulmányok Központ, Európa Intézet MTA Társadalomkutató Központ Budapest, 2006 május 16.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.