Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Vállalatirányítási rendszerek
Dr. Honfi Vid KE-GTK, Informatika Tanszék
2
Vállalati Információs Rendszer
Vezetői információk??? Gazdasági információk ISO xxxx Termelési, energetikai információk Biztonsági jelentési rendszer I N F O R M A T I K A I E S Z K Ö Z T Á R Logisztikai információk Karbantartási információk Kereskedelmi információk Beruházási információk Környezeti információs rendszer Személyügyi információk
3
Információs rendszerek
Információátadás nélkül nincs szervezett csoporttevékenység Hatékony információ kezelés ==> hatékony működés VIR elméleti célok: közvetlen és közvetett eredmények - információ feldolgozás hatékonyságának növelése - piaci versenyhelyzet javítása - termelékenység növelése - ügyvitel javítása - technológia fejlesztése - hatékonyabb kapcsolat az ügyfelekkel - hatékonyabb kapcsolat a partnerekkel - hatékonyabb döntéshozatal , tervezés
4
Vállalatirányítási rendszer: eszik, vagy isszák?
A vállalatirányítási rendszerek a gazdálkodó szervezetek számára pénzügyi, számviteli, logisztikai folyamataik tervezhetőségét, kontrollálhatóságát, a termelés és a vevők kiszolgálásának rugalmasságát biztosítják.
5
A termelésirányítási rendszerek fejlődése
6
Material Requirement Planning (MRP)
Anyagszükséglet-tervezés Cél: meghatározni, hogy a termelés ütemezésének megfelelően a részegységeket, alkatrészeket mikor, milyen mennyiségben kell elkezdeni gyártani vagy a rendelést feladni.
7
Manufacturing Resource Planning (MRP II.)
Gyártási források tervezése Gyártási források: Anyagszükségletek Kapacitás szükségletek (CRP) Likviditási szükségletek (A gyártási csomag kalkulátora)
8
Money Resource Planning (MRP III.)
Finanszírozás tervezés
9
Enterprise Resource Planning (ERP)
Vállalati erőforrás tervezés „Egy termelő vállalat teljes egészére telepített átfogó, interaktív üzleti rendszer.” (B. Mcilvaine- Advanced Manufacturing Research Inc., Boston 1996.) Cél: Üzleti funkciók egyensúlyba hozása Az anyag mellett minden más erőforrást, még az emberi képességet is figyelembe veszi.
10
Tipikus ERP funkciók Pénzügy, Marketing, Disztribúció, Termelés,
Humán erőforrás, Könyvelés, Vállalati információ rendszer ERP= BPR (Business Process Reengeneering) üzleti folyamatok újjászervezése
11
Dynamic Enterprise Modelling (DEM)
Dinamikus vállalatmodellezés A tapasztalatok hasznosíthatóak hasonló vállalatok esetén, Változó körülményekhez való igazodás, A létrehozható vállalatmodell nézetei: Funkcionális Folyamat Szervezeti modell.
12
Mit? Hogyan? a legkisebb szervezetektől a legnagyobbakig
minden iparág, megtalálhatja a megfelelő informatikai támogató rendszert folyamatai hatékony működtetéséhez.
13
Minden üzleti funkciót lefedni
Anyag & erőforrás tervezés Termék fejlesztés Pénzügy, számvitel Folyamatos & diszkrét gyártás Megrendelés teljesítés
14
Jellemző alkalmazási területek
15
Elvárások a vállalati információs rendszerekkel szemben
A folyamatokat egymásra építi A vállalat teljes működését lefedi Az adat a keletkezés helyén kerül rögzítésre Az adatért az a felelős aki bevitte Egyszeres adatbevitel Egységes adatokból egységes de tetszőleges kimutatások, diagrammok, táblázatok készítése.
16
Általános jellemzők Többségre igaz állítások: Moduláris felépítés
Több telephely kezelése Projekt típusú üzletvitel Internetes támogatás Kliens-szerver architektúra SQL alapú relációs adatbázis kezelés (MS SQL, DB2, ORACLE, INFORMIX, SYBASE) Elektronikus adatcsere (EDI, EDIFACT) Több nyelv, több valuta….
17
IVR-ek szerepe,haszna Elsődleges szerep: lerövidíteni az információáramlást a cég különböző egységei között, a leggyorsabb, pontos adatszolgáltatás biztosítása az üzleti döntések meghozatalához. Feltétele: az információk rögzítése azok keletkezési helyén,a többszörös adattárolás elkerülése. Az adatok transzformálás nélküli elérhetővé tétele a vállalat minden pontján, így adott időben mindenki számára ugyanazok az adatok állnak rendelkezésre. Ok: a felgyorsult piaci folyamatok megkövetelik a döntési mechanizmusok lerövidülését, a cégek élete múlik a reakcióidejükön, a megalapozott, megfelelő információs háttérrel meghozott üzleti döntéseiken.
18
Mikor szükséges IVR bevezetése?
1. Méretben akkora, hogy integrált informatikai rendszer nélkül nem képes üzleti folyamatait támogatni. 2. Olyan tevékenységet folytat, amely nagyon gyors információáramlást követel meg a cégtől. 3. Alkalmazkodnia kell a versenytársaihoz, akik már használnak vállalatirányítási rendszert, és ezáltal növelik teljesítményüket, javítják döntéseik pontosságát.
19
Döntés IVR bevezetéséről
A döntéshozatalt kísérő szempontok: A meglévő rendszerek, nem elég rugalmasak, szigetrendszerek, nem képesek megfelelő szinten leképezni az ügyviteli folyamataikat ill. nem képesek követni azok változásait. A meglévő szoftverkörnyezet nem képes a biztonságot jelentő adatszolgáltatási szintet biztosítani, jellemző a többszörös adatrögzítés ill. a rendszerek közti adat transzfomáció. A vállalat nem tudja kinyerni a döntéseihez szükséges információkat.
20
A bevezetés részfolyamatai
Minden integrátornak saját módszertana van. Messziről nézve ezek nagyon hasonlóak, az ördög azonban a részletekben rejlik. A legfontosabb lépései egy ERP rendszerbevezetésnek időrendben a következők:
21
A bevezetés részfolyamatai
1. Vállalati folyamatok felmérése 2. Vállalati folyamatok modellezése 3. Vállalati folyamatok újraszabályozása 4. Rendszer testre szabása 5. Mintatermi tesztelés 6. „Éles-használat” előkészítése 7. Felhasználók oktatása 8. „Éles-használat” kezdete
22
Vállalatmodellezés Folyamatok modellezése (FOM)
Szervezet modellezése (SZEM) Hatásköri modellezés (HAM) Információs rendszer modell (IFO)
23
Folyamatok modellezése (FOM)
A vállalkozások folyamatai Struktúrára gyakorolt hatás szerint: Működési folyamat Fejlődési folyamat (állapotváltozások tartósan megváltoztatják a rendszer struktúráját) Működés szerint: Alapvető (fő) folyamat (anyag és energia átalakítási, munkafolyamatok) Kapcsolódó folyamat (hír és információs folyamatok)
24
Folyamatmodell létrehozása
Folyamatképzés Folyamat tipizálás Folyamat szabályozás Folyamat optimalizálás
25
I. folyamatképzés 3 lépés
Függetlenül a profiltól a vállalkozást 5 alrendszerre bontjuk fel Meghatározzuk az egyes alrendszereket mely szakirányítási ágak működtetik Az egyes alrendszerekben milyen folyamatok zajlanak?
26
I. folyamatképzés Alrendszerek Szakirányítási ág Folyamatok
Input → kereskedelmi → piaci Erőforrás → műszaki és → gazdálkodási gazdasági Átalakító → termelési → termelési Output → kereskedelmi → értékesítési Visszacsatoló → társasági vezetés → irányítási, pénzügyi és számviteli
27
II. Folyamat tipizálás Az általánosan megalkotott folyamatokat konkrét, a profilnak megfelelő tartalommal, tevékenységgel töltjük fel
28
Szervezet modellezés (SZEM)
Modell alkotás feladatai: FOM-SZEM kapcsolatok feltárása Szervezetrend építés Szervezet elemzés
29
FOM-SZEM kapcsolatok Érvényesüljön a cél-folyamat-szervezet összhangjának az elve! Folyamatok nem lehetnek sem egyszerűbbek, sem bonyolultabbak, mint amit a célok elérése megkíván, továbbá a szervezet sem lehet kisebb vagy nagyobb, mint amit a folyamatok működtetése igényel
30
Szervezetrend építés, szervezet elemzés
Tulajdonosi szervezet Munkaszervezetek Jellemzői, Fajtái Szervezet elemzési mutatók: Irányítás bonyolultsági Irányítás igényességi Optimális irányítási lánc
31
Hatáskör modellezés (HAM)
A döntési folyamat elemeinek telepítése a szervezeti hierarchiában Hatásköri mátrix felépítése
32
Hatásköri mátrix A feladat-hatásköri mátrix egy olyan elrendezési forma, amely könnyen áttekinthetővé teszi az egyes folyamatokkal kapcsolatos döntési, végrehajtási, ellenőrzési tájékoztatási feladatok szervezeti egységek (vezetők) közötti megosztását.
33
Hatásköri mátrix Szervezeti egység Feladat Terme-lési osztály Anyag-beszer-zés Műsza-ki osztály Pü-i osztály Fő-mérnök Minő-ségügy Raktár Anyagmegrendelés V T E D - Beszerzés Áruátvétel . Készlet nyilvántartása D-döntés, V-végrehajtás, E-együttmőködés, T-tájékoztatás
34
Hatásköri mátrix elemzése
Soronként: Az adott döntési folyamatba, mely szervezeti egységek, milyen hatáskörrel integrálódnak Oszloponként: Adott szervezeti egység mely folyamatokban, milyen hatáskörrel jogosult részt venni.
35
Információ rendszer modell (IFO)
FOM: adja logikailag összetartozó és sorrendileg egymást követő tevékenységeket SZEM: adja az információáramlás csoportjait (adó, vevő) HAM: megmutatja, az információkat milyen vezetési, irányítási célra használják
36
Vállalatok információs rendszerei
Vállalati információs rendszerek alrendszerei: Számviteli információs rendszer Vezetői információs rendszer Informális információs rendszer
37
Számviteli információs rendszer
a. Követi és rögzíti a tranzakciókat: Bevételi ciklus: értékesítést és az abból származó bevételhez jutást foglalja össze (elemei: rendelés fogadás és nyilvántartás, teljesítés, számlázás,vevőállomány nyilvántartás, elszámolás, jelentés készítés) Kiadási ciklus: alapanyag v. áru beszerzéstől a fizetési kötelezettség teljesítéséig terjedő folyamatok (rendelés feladás, szállítói rendelés nyilvántartás, beérkeztetés, számlafogadás, kiegyenlítés, elszámolás, jelentés készítés Erőforrás menedzsment ciklus:a szükséges erőforrások beszerzéséhez, tárolásához felhasználásához kapcsolódik
38
Számviteli információs rendszer
Kimutatásokat, jelentéseket készít Pénzügyi, Költséggazdálkodási kimutatások Kontrolling jelentések Input a vezetői döntésekhez
39
Információrendszer piramis
Döntések típusai Információs rendszer FVTR Stratégiai tett SZR Szabályozási DTR ismeret Operatív információ VIR Végrehajtási EAF adat Informatikai rendszerek típusai
40
Információrendszerek típusai
Döntések típusai Érintett vezetők Stratégiai Felső vezetés Szabályozási Közép vezetés Szervezett tevékenység, együttműködés nincs információcsere nélkül! Operatív Operatív vezetés Végrehajtási Közvetlen munka irányítás gyártás Értékesítés, marketing Pénzügy, számvitel Emberi erőforrások Informatikai rendszerek típusai
41
VIR információ szintjei
részletezettség stratégia szint taktikai szint operatív szint technológiai szint absztrakciós szint Információ áramlások (vertikális, horizontális) szervezett tevékenység, együttműködés nincs információcsere nélkül
42
VIR fejlődési fázisai Döntési funckiók bevétele Elemi, sziget funkciók heterogenitás Elosztott, több-rétegű modellek Egységes adatrendszer Funkció integrálás monolit rendszerek WEB-es szabványok átvétele Szolgáltatási modulok megjelenése Kliens -szerver struktúra
43
VIR rendszerek Magyarországon
SAP piacvezető általános információs rendszer MOL, Richter, EGIS, Matáv, Magyar Posta, OMV,.. Schwar System Integrált vállalatirányítási rendszer (hazai) Malév, Titász, EGIS, Primagáz, Főtáv, Medicor,.. BPCS teljeskörű vállalati erőforrás tervező rendszer Douwe Egberts, Biogal, Fotex, Heinz, Pharmavit, Profi, TVK Oracle Applications Átfogó vállalatirányítási rendszer MÁV, Paksi atomerőmű, Tungsgram, Westel, Rába, Postabank,
44
VIR rendszerek Magyarországon
JD Edwards közép és nagyvállalatok részére, ahol kiemelt szerepe van gyártásnak, Shell, Electrolux, Primagáz Kybernos Rugalmas átfogú irányítási rendszer BUBIV, Dunaferr, Mezőgép, Orion, Medicor Libra teljeskörű vállalati erőforrás tervező rendszer MÁV, Hungária Biztosító, Vízmű, Vegyépszer,PannonGSM SunSystem pénzügyi és számviteli programcsomag HP, Kabai cukorgyár, UPS, Hasbro, Kraft Jacobs,..
45
VIR rendszerek Magyarországon
46
SAP rendszerek fejlődése
1972: Systems, Applications and Products in Data Processing Waldorf (Németország) (5 volt IBM dolgozó) „to develop standard application software for real-time business processing” 1973: R/1 „valós idő”, „laza integráció” 1984: R/2: integrált, nagygépes környezet, nemzetközi környezetre való áttérés 1994: R/3: integrált, kliens-szerver környezet, GUI felület, nyílt adatbázis és modul kapcsolat 1999: mySAP: integrált, együttműködő Net-környezet, e-business orientált 2005: SAPNetWeaver: virtuális vállalatok felé nyitás
48
A VIR több, dinamikusan változó modulból épülhet fel
SCM: ellátási lánc CRM: vevő kapcsolat SEM: vállalati stratégia CIM: gyártás tervezés ERP : erőforrás tervezés EIS: vezetői BPR : átszervezés e-commerce: kereskedelem DSS: döntéstámogatás SRM: szállítói kapcsolat MIS: menedzsment információs rendszer
49
A „bővös hármasok” EDP (Electronic Data Processing- elektronikus adatfeldolgozás) rutinfeladatok automatizálása MIS (Management Information System- vezetői információs rendszer) egy funkcionális területet átfogó jelentések DSS (Decison Support System- döntéstámogató rendszerek) probléma modellezés, szimuláció,eredmény analízis EIS (Executive Information System- felsővezetői információs rendszer) nagy támogatottságot igénylő, személyre szabott alkalmazások, elsősorban múltbéli működésre vonatkozó elemzések
50
További bűvös szavak OLAP (On Line Analitical Processing- online analízis) interaktív információ elemzés, jellemzően a középvezetők eszköze DM (Data Mining- adatbányászat) új lehetőségek keresése, alapvető szabályok találása révén a látszólag összefüggéstelen adatok között BI (Business Intelligence- üzleti intelligencia alkalmazások) gyűjtőfogalom: OLAP, DSS…
51
Kiterjesztések CRM e-Business
52
Customer Relationship Management (CRM)
Ügyfélkapcsolatok kezelése Az ügyfelet középpontba helyező vállalati filozófia informatikai eszközökkel való támogatása. Célja az ügyfél elégedettség, a bevétel és a profit optimalizálása. Nagyvállalatok- piacorientáció fejlődése (Kotler: társadalom-központú marketing koncepció)
53
Milyen területeken alkalmazzák a CRM-et?
54
eBusiness Általános értelemben az interneten lebonyolított kereskedelmi tranzakciók és az ezekhez kötődő üzleti tevékenységek. Előnyei: Piackiterjesztés, Hatékonyság növelés, Költségcsökkentés, Földrajzi és időkorlátok nincsenek Kényelem.
55
eBusiness tranzakció típusok
vállalkozás-ügyfél B2C (business to consumer) vállalkozás-vállalkozás B2B (business to business) vállalkozás-közigazgatás B2A (business to administration) ügyfél-közigazgatás C2A (consumer to administration) vállalkozás-alkalmazottak B2E (business to employee)
56
Köszönöm a figyelmet!
57
Vállalati alrendszerek
1. stratégiai célok, tervezés, irányítás 2. piackutatás, marketing 3. termelési feladatokat végző tevékenységek alrendszerei, termelési/szolgáltatási rendszerek 4. logisztikai rendszer: beszerzés, áruátvétel; készletgazdálkodás; értékesítés, kiszállítás 5. humán erőforrás-gazdálkodás, 6. pénzügyi folyamatok, elszámoló rendszer, 7. adminisztráció, hivatali munka: office tevékenység Informatikai rendszerek
58
Informatikai rendszerek szerepe
Termelékenység fokozása Hatékonyság növeléssel vagy Költség csökkentéssel Gyorsabb reagálás a piaci és környezeti (jog, adó, számvitel stb.) szabályok változására Gyorsabb reagálás a fogyasztói igényekre és azok változására Hatékonyabb döntéshozás Jobb hozzáférés a lényeges információkhoz Üzleti folyamatok újraszervezése (BPR) Informatikai rendszerek szerepe
59
Informatikai rendszerek típusai
Kommunikációs rendszerek Csoportmunkát támogató rendszerek Felsővezetői Informatikai rendszerek (FVTR) Szakértői rendszerek (SZR) Döntéstámogató rendszerek (DTR) Vállalati informatikai rendszerek (VIR) Elektronikus adatfeldolgozó rendszerek (EAF) Irodaautomatizálási rendszerek Informatikai rendszerek típusai
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.