Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaElvira Biróné Megváltozta több, mint 10 éve
2
A címet Az Európai Unió ítéli oda egy évre Előzmények 1985. Athén, Melina Mercouri, görög kulturális miniszter javaslatára Európa kulturális városa, Athén Népszerű rendezvény a város kulturális életének és fejlődésének bemutatására
3
1990 Európai kulturális hónap A közép- és kelet-európai országok részére Rövid ideig tartó kulturális esemény 1999 Európa kulturális fővárosa Weimar, Németország
4
2000-ben 10 város Reykjavik (Izland), Bergen, Helsinki, Brüsszel, Prága, Krakkó, Santiago de Compostela Avignon, Bologna
5
2005. Írország, Cork városa kapta a címet először Cork az ír-sziget 3. legnagyobb városa Dublin és Belfast után 2006. Patras Görögország Idegenforgalma jelentős Pátrai Karnevál (160 éve megrendezik)
6
Új szabályozás 2005-19-ig ez idő alatt minden tagországnak lehetősége lesz arra, hogy egyik városa megkapja a címet. 2007-től kezdve évente két város osztozik a címen. 2006. március 11. Három város 2010-ben Pécs, Essen, Isztambul EU városok, de a Tanács odaítélheti még egy nem tagnak. Egyhangú döntés esetén
7
Versenyző magyar városok Budapest, Debrecen,Eger, Győr, Kaposvár,Kecskemét, Miskolc, Pécs, Sopron, Székesfehérvár, Veszprém Pályázatok eredménye: I. Pécs II. Miskolc III. Debrecen (2005. okt.19)
8
Miskolc Mottó: A kultúra várost épít A Miskolci Egyetemmel A technika története, a jövő technikája Avas őskőkori élménypark Rocklegendák csarnoka
9
Debrecen Városok, falvak szövetsége Új kiállítási negyed Nagy-tó, Nagyerdő, Lúdas Matyi – park (témapark) Latinovits Színház Kölcsey Konferencia Központ Nomád olimpia (pusztai hagyományok, sport és ügyességi versenyek)
10
Eger Eger nyitva A Kepes projekt az új mediális művészetek lehetőségei innováció és kreativitás A Város a város alatt program, történelmi látványpark, tudáspince, történelmi játszóház, fórumtér,mélygarázs Tudásközpont három szintes föld alatti művészeti, tudományos bázis Panelprogram város rehabilitációs kísérlet
11
Pécs A határtalan város kulturális pólussá váljon a magyar kultúrában "A kultúra tervezése a város tervezését jelenti, és viszont” Célok: a kulturális ipar helyi és regionális fejlődése egy-egy városrész városias jellege megerősítése Pécs egy nemzetközi régió egyik kulturális központjává váljon
12
Négy téma Pécsi konferencia és koncertközpont Zsolnay Kulturális Negyed Dél-Dunántúli Regionális Könyvtár és Tudásközpont Közterek és parkok újjáélesztése
13
Európa Kulturális Fővárosa alapvető céljai az európai integráció kulturális dimenzióinak erősítése, a múlt és jelen kulturális folytonosságának kiemelése, az adott város kultúrájának eljuttatása az európai közönséghez
14
Glasgow 1990 volt az első meglepetést okozó kiválasztott, s az első olyan kulturális város, amely esetében bebizonyosodott, hogy a kultúra életképes gazdaságfejlesztési eszköz is: a Kulturális Főváros kezdeményezésbe való bekapcsolódás olyan városfejlesztési lehetőség, amely lehetővé teheti egy település imázsának átpozícionálását, hozzájárulva ezáltal a turizmus fellendítéséhez és a gazdaság élénkítéséhez
15
Egy város feladata elsősorban a helyi lakosság megfelelő életkörülményeinek a biztosítása, a turisták igényeinek kiszolgálása az esetek többségében ennek alárendelődik, városonként és általában városrészenként változó gazdagítja a lakosság életminőségét
16
A kulturális turizmus az ún. történelmi városok tekinthetők az egyik legvonzóbb helyszínnek erőforrásaikat és értékeiket turisztikailag legkönnyebben hasznosíthatják, általában jelentős keresletet vonzanak, s ebből fakadóan gyakran komoly teherbíró képességi problémákkal küszködnek ( Puczkó-Rátz)
17
az egyszeri és megismételhetetlen események, nem csak az eseménysorozat ideje alatt képesek látogatókat vonzani A bevételek döntő többsége az igénybe vett egyéb szolgáltatásokból származik a szálláshely- és vendéglátó szektorokból
18
Összegzés A KF címre pályázó települések esetében a fő célkitűzések a város beutazó turizmusának fejlesztése A turisták számának alakulása számos tényező függvénye: a vonzó, sokszínű és kreatív kulturális programkínálat a kulturális főváros marketingkommunikációs tevékenysége A KF évben tapasztalt jelentős turistaszám-növekedést egy évvel később számos esetben hasonlóan látványos visszaesés követte pl.: Glasgowban 1990-ben 39,6%-al emelkedett a vendégek száma, 1991-ben viszont 28,4%-al csökkent
19
Összegzés A KF főváros cím kitűnő lehetőség egy város kulturális desztinációként való pozícionálására, imázsának megteremtésére, megváltoztatására vagy megerősítésére, a kivívott pozíciót fenn is kell tartani a hosszú távú gazdaság- és turizmusélénkítés érdekében, évről évre újabb és újabb városok kerülnek ugyanabba a reflektorfénybe
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.