Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaArtúr Kis Megváltozta több, mint 10 éve
1
1 4.7. Árnyalás – a felületi pontok színe A tárgyak felületi pontjainak színezése A fényviszonyok szerint
2
2 árnyalás - megvilágítás Előzmények: egy-egy képpontban: mi látszik Árnyalás: C(u,v) := {r, g, b} helyüktől, állásuktól, anyaguktól, és fényviszonyoktól függően Megvilágítási modell ( illumination model ): a fényviszonyok fizikai-matematikai modellje
3
33 Összefoglalva Lokális megvilágítási modellünkben (egyszerűsítések!) a képernyő egy pontjában látott szín: a fény visszaverődése szemünkbe C(u,v) = L [ I L r (u,v) ] + I a r (u,v) = L [ I L dr (u,v) + I L rs (u,v) ] + I a r (u,v) =...
4
44 Az árnyalás kiinduló adatai Adatszerkezet: testek – lapok – csúcspontok A képernyő minden (u,v) képpontjában ismert: - F[u,v]; melyik lap látszik ott (mutató a listára), - Z[u,v]: a látott pont (x,y,z) koordinátája A sokszög (poligon) adatcella: A, B, C (, …) csúcspontok n; illetve: n A, n B, n C normális (a,b,c,d): a sík-egyenletének együtthatói felületi jellemzők (szín, textúra), befoglaló doboz, rendezés, térfelosztás
5
5 A fény fizikája A fény elektromágneses hullám (útján terjedő energia) A (látható) fény: 380 760 nm (n = 1/ ) 760 nm : infravörös (vörös „alatti”) 380 nm: ultraibolya (ibolyán túli) A legtöbb fény: keverék-fény; spektrum: az energia eloszlása szerint
6
6 A fény fizikája A látható színek érzete (majdnem minden színé) előállítható három alapszín keverékével. Modellünk közelítése: minden fényt három összetevő erősségével: cy { r, g, b } vagy { c, m, y }
7
7 Egy felületi pontban … Egy pontban látott fény eredete lehet: fény kibocsátás (emisszió) fény visszaverés (reflexió) fény áteresztés (transzmisszió) (és fény elnyelés)
8
8 Egy felület megvilágítása A felület egy pontjában a megvilágítás erőssége: az időegység alatt, egységnyi felületre eső energia Egy P pontban az L ff -ból nyert megvilágítás: I m L (P) = I L cos = I L ( N 0 L 0 )
9
9 A „tökéletes tükör törvénye” Az ideális fényvisszaverődés törvénye: - (i) „beesési szög = visszaverődési szög”: (N 0 L 0 ) = (N 0 S 0 ) - (ii) N 0, L 0, S 0 egy síkban vannak
10
10 A fénytörés törvénye A Snelius-Descartes törvény...
11
11 A visszavert fény (színe) Beeső = visszavert + elnyelt (energia) A visszavert energia: I v L = k v I f L ; a k v fvv tényező; 0 < k v < 1; de k v ( ) !! Modellünkben: - az L fényforrás fénye: I f L = { r L, g L, b L } - a felület fvv tényezője: k v = { k v r, k v g, k v b } - a visszavert fény: I v L = { r v L, g v L, b v L }; Számítása: r v L = k v r r L, g v L = k v g g L, b v L = k v r b L
12
12 Megvilágítási modellek Lokális megvilágítási modell: - egy-egy felületi pontban - a többitől függetlenül vizsgáljuk a visszaverődését Globális megvilágítási modell: - egy zárt térrészben vizsgáljuk -az összes fényjelenséget együtt Az utóbbi „drága” (l. pl. Szirmay-Kalos könyve)
13
13 Egy lokális megvilágítási modell - 1 A képernyőn, mint ablakon át nézzük a tárgyakat A szemből egy-egy képponton át: „fordított fénysugarak” Ez döfi az ott látott felület
14
14 Egy lokális megvilágítási modell- 3 A fényforrások fényének visszaverődése - tökéletes tükrös felületen: I r s - tökéletesen matt felületen: I r d - „tökéletlen” felületen: I r d + I r s A környezetben eloszlott (ambiens) fény visszaverődése): I r a A szemünkbe visszavert fény: I r a + ( I r d + I r s ) Egy felület jellemző adatai: k a = {k ar, k ag, k ab } ambiens visszaverési tényező, k d = {k dr, k dg, k db } szórt visszaverési tényező, k s és n: tükrös visszaverési tényező és fényességi kitevő
15
15 A környezetben eloszlott (ambiens) fény Eloszlott (körülvevő, szórt, ambiens) fény (ambiens = körülvevő, környezeti) Ködös napon látható fényforrás nélkül is látunk Feltételezés: minden irányban egyenlő erősségű és egyformán verődik vissza (a szembe is) Visszaverődésének modellje: C ar = k a I a = {k ar r a, k ag g a, k ab b a } Nélküle: „villanófényes fénykép” Csak vele: a térérzet hiánya
16
16 A fényforrások fényének visszaverődése Nincs „tökéletes felület” Modellünkben: minden felületre kétféle fényvisszaverés: az ff fényének szórt (diffúz) visszaverése, és tükrös (spekuláris) visszaverése (a kettő együtt < mint a beeső fény)
17
17 Szórt (diffúz) fény-visszaverés A „tökéletesen matt” felület minden irányban egyformán veri vissza A felület szórt visszaverési tényezője k d = { k d r, k d g, k d b } I rd (u,v) = k d I f L = = k d I L cos = = { k d r r L cos , k d g g L cos , k d b b L cos }; cos = (N 0 L 0 )
18
18 Tükrös (specular) fény-visszverődés Az L irányból jövő fény legerősebben S irányba verődik vissza, ettől eltérő irányokban fokozatosan csökken. A felület tükrös visszaverési tényezője k s = { k s r, k s g, k s b }; gyakran: k s r = k s g = k s b Az irányfüggő visszaverést cos n -val modellezve: I r s = k s I f L cos n ( ) = k s I L cos cos n ( ) = { k sr r L cos cos n ( ), k sg g L cos cos n ( ) k sb b L cos cos n ( ) }; cos = (N 0 L 0 ), cos( )= (E 0 S 0 )
19
19
20
20 Összefoglalva Lokális megvilágítási modellünkben (egyszerűsítések!) a képernyő egy pontjában látott fény (szín): C(u,v) = = I ra (u,v) + L [ I rd L (u,v) +I rs L (u,v) ] = = k a I a + L [ k d I L cos( ) + k s I L cos( ) cos n ( ) ] = = k a I a + L [ I L (N 0 L 0 ) ( k d + k s (E 0 S 0 ) n ) ] = = { k ar I ar + L [ I Lr (N 0 L 0 ) ( k dr + k sr (E 0 S 0 ) n ) ], k ag I ag + L [ I Lg (N 0 L 0 ) ( k dg + k sg (E 0 S 0 ) n ) ], k ab I ab + L [ I Lb (N 0 L 0 ) ( k db + k sb (E 0 S 0 ) n ) ] }
21
21 Függvény lineáris interpolációja síklapokon Görbült felület közelítése sokszögekkel Számított N i vektor minden csúcsban: a lap-normálisok súlyozott átlaga Gouraud- interpoláció: a csúcsokban számolt szín interpolációja az éleken, és a pásztákon Phong-interpoláció: - az N vektor interpolációja az éleken és a pásztákon, - a szín kiszámítása minden képpontban. - Ez lassabb, de szebb.
22
22 Az élek simítása Felületek közelítése sokszöglapokkal Az éleknél színugrás; látszanak a síklapok! A Gouraoud és Phong árnyalás ezt megszünteti!
23
23 Finomítások… Továbbiak: textúra levegő perspektíva alakos fényforrások globális megvilágítási modell stb.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.