Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBenjámin Csonka Megváltozta több, mint 10 éve
1
Kis és nagy iskolák HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
HÉTFA MŰHELY HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ A használható tudásért 1051 Budapest Október 6. utca 19.
2
Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás [CÍM]
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
3
Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata
Történet, előzmények Az iskolák közötti különbségek mértékének mélyebb vizsgálata [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
4
Történet, előzmények Célja Motiváció
Jelen kutatás célja, hogy az Oktatási Hivatal Kutatói adatbázisainak elemzésével megvizsgálja, milyen tényezők magyarázzák az iskolák közötti teljesítménykülönbségeket, és hogy ezeket milyen oktatáspolitikai döntésekkel lehetne csökkenteni. Motiváció Jól dokumentált tény, hogy a magyar iskolák közötti különbségek jelentősek. Pl.: PISA 2000, 2003, 2006, 2009, 2012 [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
5
Téma, motiváció Téma Kis és nagy iskolák közötti különbségek
a kis és nagy iskolák közötti különbségek milyen mértékben és milyen irányba befolyásolják az eredményeket Kis és nagy iskolák közötti különbségek Kis iskola hátránya, hogy drága a fenntartása és kevesebb lehetőséget tud biztosítani diákoknak (korlátozott szakkörök, nyelvek, szakosodás stb.). Előnye viszont, hogy kevésbé "kallódik el" a gyerek. Vita az optimális iskolaméretről: például Kuzienko (2007) talál hatást, miközben Lamdin (1995) a szocioökonómiai háttér kontrollálása után alig; a hátrányosabb helyzetű diákok számára kedvezőbb lehet kisebb iskola (pl. Bracey 1998, Howley és Howley 2004); ismereteink szerint nincs ilyen irányú vizsgálat a magyar iskolákkal kapcsolatban. [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
6
Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás [CÍM]
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
7
Tanulói adatbázis Rekord elemei:
az azonosításhoz szükséges adatok (diákazonosító, OM- és telephely-azonosítók); a mérés során elért eredmények; az iskola hivatalos adatai a tanulóról (ebbe tartozik a tanuló neme, születési éve, esetleges HHH- és SNI-besorolása); a tanulói kérdőív (családi állapot, háztartásban található anyagi [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
8
Tanulói adatbázis Mintában szereplő és nem szereplő megfigyelések száma Hiányzó adatok (meglévő teszteredmény és családiháttér-index szerinti bontásban) [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
9
Telephelyi / intézményi adatbázis
Rekord elemei azonosításhoz szükséges adatok (OM azonosító, telephely típusa, címe, képzési forma); a telephely/képzés 6.-os, 8.-os és 10.-es tanulói által elért kompetencia-pontszámokat matematikából és szövegértésből (telephelyi átlag és a standard hiba); az átlagos családiháttér-index az adott felmért évfolyamokon; az intézmény vezetőjének jellemzői. [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
10
TEIR – Területi Gazdasági Erő
Rekord elemei A TEIR adatbázis segítségével bontottuk a megyei GDP-adatokat kistérségi szintre. Az így számított területi gazdasági erő (TGE) segítségével az adott terület relatív gazdasági dinamikáját, "gazdagságát" építjük a modellekbe. [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
11
Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás [CÍM]
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
12
Hierarchikus modell A modell kiindulópontja egy egyszerű lineáris modell: A modell koefficienseit szintén egy lineáris modellel magyarázzuk: [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
13
Magyarázó változó Egyéni szint Telephelyi szint
tanuló családiháttér-indexe; Telephelyi szint képzési forma; fenntartó típusa; település mérete, ahol a telephely található; telephely tárgyi eszközökkel való ellátottsága (épület állapota, új számítógépek száma, könyvtár); [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
14
Magyarázó változó Telephelyi szint (folyt.) Kistérségi szint
iskola mérete; osztályok átlagos mérete; szegregációs index; telephely tanári karának jellemzői (tanárhiány, pedagógus-továbbképzéseken részt vevő tanárok aránya, fluktuáció); intézmény igazgatójának jellemzői (tapasztalat, képzettség, elégedettség a tanári karral); Kistérségi szint relatív egy főre eső gazdasági erő [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
15
Tartalom Bevezetés Adat Módszertan Eredmények Összefoglalás [CÍM]
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
16
Eredmények [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
17
Eredmények 6. évfolyamos matematika eredmények átlagos területi gazdasági erő (tge=1) mellett [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
18
Eredmények Kis és nagy iskolák közötti különbségek különböző szociogazdasági helyzet és területi gazdasági erő esetén – 6. évfolyam A 7. táblázat alapján azt láthatjuk, bár a különbségek nagyon kicsik, de 6. évfolyamosok esetében mind matematikából, mind szövegértésből kis iskolák előnye nagyobb hátrányos helyzetű diákok esetében, de ahogy a gazdasági helyzet javul már az a néhány pontnyi különbség is tovább csökken. Az utolsó két oszlopot vizsgálva azt is láthatjuk, hogy hátrányos helyzetűek lemaradása nagyobb nagy iskolákban (azonban csak 10 pontról van szó) és mindkét intézmény méret mellett növekszik hátrányos helyzetűek lemaradása, ha a gazdasági körülmények javulnak. [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
19
Eredmények Kis és nagy iskolák közötti különbségek különböző szociogazdasági helyzet és területi gazdasági erő esetén – 8. évfolyam 8-os matematika és szövegértés eredmények esetében a kedvező helyzetű tanulók átlagos eredményei már kisebbek kicsi intézményekben, de a hátrányos helyzetű tanulók egy kicsit még mindig jobb eredményeket érnek el ezekben az intézményekben. Ahogy az intézmény tágabb környezete gazdagodik, úgy csökken itt is a kis iskolák előnye, sőt gazdag kistérségekben még a hátrányos helyzetű tanulók estén is negatívra fordul különbség. 8-osok esetén is nagyobb a hátrányos helyzetűek lemaradása nagy intézmények esetén (25 pont), de itt a gazdagodás csökkenti a különbségeket (25-36 ponttal). [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
20
Eredmények Kis és nagy iskolák közötti különbségek különböző szociogazdasági helyzet és területi gazdasági erő esetén – 10. évfolyam A 10-es kompetencia eredmények más mintát mutatnak. A kedvező és hátrányos helyzetű diákok hasonlóan jobb eredményeket érnek el kicsi iskolában és minél gazdagabb a kistérség annál nagyobb ez az előny. Hasonlóan, ha hátrányos helyzetűek hátrányát vizsgáljuk, akkor azt láthatjuk, hogy ugyanakkora a kis és nagy iskolákban, de hasonlóan a 8-os eredményekhez itt is csökken a hátrány, ha az iskola tágabb környezete gazdagabbá válik. [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
21
Összefoglaló Eredményeink azt mutatják, hogy ha minimális mértékben is, de jobb eredményeket érnek el a diákok kis iskolákban. Ezt az előnyt azonban a diákok szocioökonómiai háttere és az iskola tágabb gazdasági környezete is befolyásolja. Hatások vizsgált évfolyamonként is eltérnek: 6-os évfolyamon a növekszik a hátrányos helyzetű diákok lemaradása, ha gazdagabbá válik az iskola gazdasági környezete, 8-os és 10-es esetében a lemaradás csökken ebben az esetben. Ez utóbbi eltéréseknek magyarázatát egyelőre nem ismerjük. És hogyan tovább: … A 10-es kompetencia eredmények más mintát mutatnak. A kedvező és hátrányos helyzetű diákok hasonlóan jobb eredményeket érnek el kicsi iskolában és minél gazdagabb a kistérség annál nagyobb ez az előny. Hasonlóan, ha hátrányos helyzetűek hátrányát vizsgáljuk, akkor azt láthatjuk, hogy ugyanakkora a kis és nagy iskolákban, de hasonlóan a 8-os eredményekhez itt is csökken a hátrány, ha az iskola tágabb környezete gazdagabbá válik. [CÍM] HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ [dátum]
22
HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ
Köszönöm a figyelmet! Herczeg Bálint HÉTFA Kutatóintézet és Elemző Központ 1051 Budapest Október 6. u. 19.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.