Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA
Mészáros Milán Kisköre, március 21.
2
A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA
- A Csörsz-árok a legmonumentálisabb Kárpát-medencei építmény, közel 1260 km hosszú - Ókori sánc-árok rendszer, ami végighúzódik Magyarország területén - A Dunakanyar vidékéről indul ki, és végighalad az Alföld északi részén - Majd délre fordul és az országhatáron kilépve éri el az Al-Dunát - A Duna-Tisza közi szakaszt, ahol három sánc fut párhuzamosan, Csörsz-ároknak, - A Tiszántúlit, --ahol 2—4 sánc halad párhuzamosan- Ördög-ároknak nevezi a népnyelv. - A negyedik -Magyarországon kívül- Románia területén fut. - Az előbbi osztás tovább bontható: a Duna-Tiszaközi Kisárokra és Csörsz-árokra, a Tiszántúli bánátira és Berettyó-, Körös-menti Ördög-árokra. - Egy másik felosztás a Tiszántúli sáncokat legbelső, belső, és külső szakaszra osztja.
3
A CSÖRSZ-ÁROK (KISÁROK) ÉS A KISKÖREI TURISZTIKA
- A sánc nem minden helyen követhető nyomon egyértelműen, egyes szakaszok megsemmisültek, betemették, beszántották, így csak fúrásokkal, kartográfiai módszerekkel, légi vagy műhold-felvételekkel lehet következtetni a nyomvonalra. Összességében elmondható: a Kínai Nagyfalhoz mérhető épít-ményrendszerről van szó. - Az árok mélysége 2–5 m, az árok szélessége 5–8 m, a körbekerített terület nagysága 60-65,000. km2, a megmozgatott föld mennyisége: 10 millió m3. Stb. - Az árok a 4. század utolsó évtizedéig a rómaiak előretolt védelmi vonala (limes Sarmatiae) volt, és a népvándorlás miatt betörő barbár népek támadásai ellen védte a Római Birodalmat.
4
- Tájanként több elnevezése ismert: Ördög árka, Avarárok, Ördögárok, Ördögborozda, Csörsz-árok, Rasponné útja, Ördögszántás, Kakasborázda. - Az árkot 1067-ben említi először oklevél. Az évig maradványai jól láthatóak voltak, a 19. században ipari méretekben megindult talajrendezések nyomán azonban mára már csak kis szakaszai ismerhetők fel világosan. - Helyének pontos meghatározásában nagy segítséget nyújt a légirégészet. A nyomvonal kikerülte a laza, homokos talajú területeket (ahol hamar betemetődhetett volna), ahol pedig vizes, ingoványos területre fut, ott építésekor valószínűleg a maitól eltérőek voltak a terepviszonyok. - A Dunától a Tiszáig tartó délebbi árok a Transaquincum nyomvonal: Dunakeszi, Fót, Mogyoród, Kerepes, Gödöllő, Isaszeg, Valkó, Vácszentlászló, Tura, Zsámbok, Boldog, Jászfényszaru, Pusztamonostor, Jászágó, Jászberény, Jászdózsa, Jászjákóhalma, Jászapáti, Jászivány, Pély, Tarnaszentmiklós, Kisköre.
14
A SPOT 5 MŰHOLD FELVÉTELE A CSÖRSZ-ÁROKRÓL
17
AZ ANTONINUS ÁROK ANGLIA ÉS SKÓCIA HATÁRÁN
18
AZ ANTONINUS ÁROK ANGLIA ÉS SKÓCIA HATÁRÁN
19
TAUNUSSTEIN LIMES WACHTURM
20
TAUNUSSTEIN LIMES WACHTURM
21
A Kisárok a Szent Vendel szobor előtt 100 m-re keresztezi a Pélyre vezető utat és a Hanyi csatornát.
27
A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál
28
A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál
29
A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál
30
A Csörsz-árok helyreállított szakasza a Debrecen melletti Fancsikánál
31
Kiskörén pedig –ha már ott található a Tisza, a Tisza-tó, és a különböző főcsator-nák, beleértve a Hanyi csatornát is, akkor- a Csörsz/Kis-árok rekonstrukciójánál lehetne a “vizes”-megoldást is választani; őrtornyokkal. A turizmus érdekében pedig utakat, kerékpárutakat, valamint turista útvonalakat lehetne építeni Kiskörétől . Stb. (A távolság mindössze 4 km.)
32
Kiskörén pedig –ha már ott található a Tisza, a Tisza-tó, és a különböző főcsatornák, beleértve a Hanyit is, akkor- a Csörsz/Kis-árok rekonstrukciójánál lehetne a “vizes”-megoldást is választani; őrtornyokkal. A turizmus érdekében pedig utakat, kerékpárutakat, valamint turista útvonalakat lehetne építeni Kiskörétől . Stb. (A távolság mindössze 4 km.)
33
Kiskörén pedig –ha már ott található a Tisza, a Tisza-tó, és a különböző főcsatornák, beleértve a Hanyit is, akkor- a Csörsz/Kis-árok rekonstrukciójánál lehetne a “vizes” és nemvizes-megoldást is választani; eredeti római őrtornyokkal. A turizmus fellendítése érdekében pedig utakat, kerékpárutakat, valamint turista útvonalakat lehetne építeni Kiskörétől . Stb. (A távolság mindössze 4 km.) Például EU-s, valamint hazai pályázati pénzekből. Komolyabb pályázati pénzek elnyerése esetén korabeli római őrtornyokat is lehetne építeni.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.