Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaNándor Gál Megváltozta több, mint 10 éve
1
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20061 A LKG kalandjai az SDT-vel és Moodle-val Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium www.leovey.hu/sdt/lkgsdtmood.ppt
2
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20062 Az esettanulmány fejezetei Miért pont a LKG? SDT: tapasztalatok, tippek Moodle: a vonzalom tárgya KIT érdekel(het) ez? Summázat
3
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20063 Az egyik szereplő (LKG) Vas Iskola: 3 gépterem, 4 MM tanterem, könyvtári gépek, tanári gépek, hálózat, információs rendszer, „kütyük”, WiFi Otthon: tanárok többségének van gépe (27 fő SZT-IS-3/P-ben!) diákok (nappali) : 98%-os számítógép-, 72%-os internet-ellátottság !!! diákok (felnőtt) : 62%-os számítógép-, 44%-os internet-ellátottság tanulásszervezési következmények?! Tudás Diák : hozza (?!), + „alapozó” informatika kezdő évfolyamokon Tanár: többségük rendelkezik legalább alapfokú ismerettel Tartalom Immár van ! (Pl. SDT, Sunflower, NDA, CELEBRATE, NAVA, stb.)
4
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20064 Előjáték CELEBRATE 1. és 2. (European Schoolnet - e-learning fejlesztése) 2002/03, digitális tananyagok fejlesztése ( 10 tananyag) 2003/04, tananyagok kipróbálása, fejlesztése 85 tananyag kipróbálása, 9 fejlesztése, 6 adaptálása SDT 1. – „IKT középfokon” (OKI kutatás) 2004/05, Sulinet Digitális Tudásbázis „tesztelése” – TIP és TAP 5 tanár, 5 tantárgy, 50 tanóra, 160 diák SDT-monitor (OKI kutatás – iskolafejlesztés ) 2005/06 tavasza 5 tanár, 8 tantárgy, 56 tanóra, ~120 diák SDT „tevékenységek” készítése 2006 nyara/ősze IKT kompetencia-fejlesztés (58 „tevékenység” elkészítése)
5
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20065 Együttélés Az eszközöket (tárgyakat, tudást) használni kell – nem informatika órán is! informatika „rendes” tantárgyak eszköz: érthetőbb, színesebb, taníthatóbb cél, tartalom, gyakorlat, visszajelzés Rozsdásodás! Erőforrások (óraszám, pénz, eszköz, tudás)
6
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20066 SDT nyitólap (sdt.sulinet.hu)
7
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20067 Szükséges szoftverek Böngészők: Internet Explorer 6.0 + Firefox 1.0 + Mozilla 1.7 + Netscape 7.2 + Kiegészítő szoftverek ( kellenek !): Adobe Flash Player (animációkhoz) MathPlayer (képletekhez) Adobe SVG Viewer 3.0 (fogalomgráfokhoz) Java Virtual Machine (chat-hez)
8
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20068 SDT alap-hierchia Műveltségi terület, tantárgy Téma Foglakozás (~ óra) Lap (~ képernyő) Elemek
9
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 20069 SDT elemek Önálló egységek!!! (~ újrafelhasználhatóság) Szöveg: összefüggő szövegrész Kép: fényképek, illusztrációk, ábrák, grafikonok Animációk, szimulációk (interaktívak?!) Filmek, mozgóképek,… Hivatkozás: külső, internetes erőforrásra (link) Tesztek: csak önellenőrzésre! Hang : zenei részletek, beszédek, zörejek, zajok, … Fogalom : tananyagban előforduló új ismeretek leírása
10
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200610 TIP és TAP Módszertani segítség, javaslat „A tanárnak vannak TIPpjei, a diák csak TAPogatódzik.”
11
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200611 Hol használtuk? Tanórán frontális, egyéni/csoportmunka feladatlap ! (egyértelmű utasítások; tevékenység! ) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása
12
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200612 Nyomtatott feladatlap
13
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200613 Digitális feladatlap (~weblap)
14
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200614 Link-kezelés az SDT-ben
15
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200615 Keresés az SDT-ben Nem „teljes szövegű” kereső!! (ún. „metákban” keres!) Szűkíteni csak sok találat esetén érdemes!
16
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200616 A regisztráció előnyeiről Regisztráció/bejelentkezés nélkül: Regisztráció/bejelentkezés után: Könyvjelző Munkacsoport Fórum Előadásszerkesztő Ami kell: e-mail cím
17
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200617 Könyvjelző az SDT-ben
18
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200618 Munkacsoportok, fórumok Munkacsoport: regisztrált felhasználókból hozható létre Fórum: munkacsoport-tulajdonosként hozhatjuk létre Tanári: Ötletek, problémák, tapasztalatcsere, stb. Diák: Feladatok, linkek, konzultáció, stb.
19
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200619 Előadásszerkesztő (friss! – 2006.12.08-án publikálva!)
20
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200620 SDT tevékenységek
21
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200621 SDT tananyag szerkesztése (SDT_WorkflowClient)
22
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200622 Miért is szerkesztenénk tananyagot? (Egy nap alatt megtanulható…) Mert… túl sok az információ, (lap képernyő ?) túl kevés az információ, (újdonságok, érdekességek, stb.) felépítése nem szerencsés, (adott csoport, didaktika,…) szétszórtan lelhetők fel az anyagok… (pl. informatika) Privát publikus terület! (~ fából vaskarika) Nulláról csak akkor érdemes, ha… nincs iskolai weblap/portál nincs webszerkesztési tapasztalatunk nincs Moodle…
23
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200623 További információk www.sulinet.hu/sdt_kepzes/
24
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200624 A hályogkovács megszerelmesedik A vonzalom jelei: 20% helyett 35%- nyi órán használtuk 6 db komplett tananyag készült el: latin érettségi felkészítő (5 „tanóra”), genetika (4 „tanóra”), titkosírások (6 „tanóra”), szénvegyületek (5 „tanóra”), növénytan (2 „tanóra”) Moodle tanfolyam tanároknak (4 „ tanóra”) közkívánatra (!) Moodle továbbképzés(ek) a tantestületnek közkívánatra (!) továbbképzés környező iskoláknak diákok „nyomására”!
25
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200625 De mi is az a Moodle? (www.moodle.org) A Moodle olyan nyílt forráskódú programcsomag, amely elektronikus tanulás és tanítás komplex lebonyolítását teszi lehetővé egy tanulási környezeten keresztül. Moodle = M odular O bject- O riented D ynamic L earning E nvironment CMS – Content/Course Management System LMS – Learning Management System VLE – Virtual Learning Environment Szabad forráskódú, ingyenes (GPL) Futtatási környezet a szerveren: „ AMP ” = Apache, MySQL, PHP Futtatási környezet a felhasználó gépén: tetszőleges böngésző, JavaScript és Cookie használattal.
26
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200626 Moodle oldalak száma (2006. nov.)
27
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200627 Moodle szerverek a világban 169 országban (73 nyelvi csomag) 19 097 regisztrált szerver, 7 739 612 felhasználó, …
28
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200628 LKG ToP – a kapcsolat gyümölcse www.leovey.hu/moodle/
29
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200629 Miért e vonzalom? Ahogy a tanár és/vagy a diák látja: változatos tevékenységi formák (~ „érdekes az óra”), tanulói munka irányíthatósága, szervezhetősége, morzsákból való építkezés lehetősége, visszajelzések, ellenőrzés, (diák is igényli!) távmunka, távtanulás, távoktatás, viszonylag(!) egyszerű kezelés, egyéni tempó lehetősége, világos játékszabályok (teszt, feladat) kommunikációs lehetőség (tanár-diák, diák-diák) nyomonkövethetőség (hitelesítés, naplózás,…)
30
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200630 Hol? Tanórán feladatlap-jelleg ! (egyértelmű utasítások; címkék használata) + kiegészítő anyagok, tehetséggondozás, hátránykompenzáció Otthon hiányzás, ismétlés, háttéranyagok, házi feladatok(?), alacsony óraszám kompenzálása Oktatáson kívül közösség-építés; felmérések; …
31
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200631 Afrodiziákumok, avagy milyen tevékenységekre kényszeríthető a diák a Moodle által? Tantárgyfüggő! Feladat (doc, xls, ppt, stb. beküldése) gyakran alkalmazható - viszonylag kevés előkészítő munka pontos specifikáció!; illik értékelni utómunka! Fórum (szabályozott eszmecsere) viszonylag kevés előkészület – de számos esetben nehéz elképzelni jó témafelvetés!; gondok az érveléssel; egymásnak feladat Teszt (feleletválasztós, kiegészítő, igaz/hamis, párosító, kitöltő, stb.) meghökkentően népszerű ↔ azonnali visszajelzés, komoly előkészítő munkát igényel (Hot Potatoes import!) kötött formák - diszlexia, diszgráfia! Lecke (több oldal, elágazási pontokkal) a differenciálás egy eszköze És még: Wiki, Párbeszéd, Műhely, stb.
32
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200632 Miként? Címkék eligazítás, teendők, utasítások Weblap (belső) formázott, képeket, linkeket, stb. tartalmazhat pl. pontos specifikáció; „olvasnivaló” Állományok képek, animációk, videók,… pl. kimenet képe, nyers állományok, elemzendő ábra, … Weboldal (külső) „olvasnivaló”, kép, animáció, teszt, háttérismeret, stb. címke!: mit, hogyan használjon belőle!
33
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200633 Egy példa…
34
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200634 Másik példa…
35
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200635 2. példa folytatása
36
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200636 Moodle-teszt
37
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200637 Moodle-feladat
38
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200638 Muszáj? 1. Számítógép + hálózat: jött, látott, győzött a kommunikáció, információszerzés, munkavégzés eszköze e-levelezés, információgyűjtés, csoportmunka, távmunka, távoktatás, stb. digitális írástudás digitális analfabétizmus ↕ diákjaink életesélyei 2. Média/internet-generáció az iskolapadokban információ-özönben, kattintva nőnek fel vizualitás (MM) iránti igény, hipertext ↔szekvencia, … Iskola érdektelenné, hiteltelenné (nem „evilági”), anakronisztikussá válhat!
39
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200639 Konfliktusok egy jó családban nem (hogyan) működik az izé a SDT/Moodle-ban!? miért, mit, hogyan, minek tanítsak a SDT/Moodle-val? Történet 1.: ~1680 – Newton és Leibnitz: megszületik a kalkulus ~1850 – Cauchy és Weierstrass: korrekt matematikai leírás ~1920 – elemei a középfokú oktatásban megjelennek Történet 2.: ~1991 – megszületik a WWW ~2002 – Moodle, 2004 - SDT Csoda-e, hogy nincs minden a helyén, hogy bizonytalanok vagyunk a mit, a hogyan, a kinek kérdéseiben? ~250 év ~15 év
40
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200640 Summázat Köszönöm a figyelmet! www.leovey.hu/sdt/ www.leovey.hu/moodle/ banhegy@leovey.hu MindenKIT (kellene, hogy) érdekel(jen)! Docendo discimus…
41
2006.11.24LKG, SDT, Moodle - 200641 PS. „Az óra utolsó részében olyan feladatot adtam, amit csak az oldhat meg a tanórán, aki gyorsan megértette és el is sajátította az aktuális anyagot, így ideje és „ereje” is maradt a feladat megoldására. Ezt az osztály kb. 17%-a teljesítette is órán. További 25% már az óra végén papíron kész volt a megoldással, amit megmutatott nekem, de digitális változatban már nem volt ideje feltölteni. További 50% a délután folyamán továbbította e-mailben, mivel nem sikerült otthonról az iskolai szervert elérniük. Ez azt jelenti, hogy a gyerekek közel 90%-a adott választ egy olyan feladatra (még a szabadidejét is rááldozva), amit legtöbbször alapórán a tanár be sem mer vinni az órára.”
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.