Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

a mai magyar iskolákban

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "a mai magyar iskolákban"— Előadás másolata:

1 a mai magyar iskolákban
Értékek és tehetség a mai magyar iskolákban Prof. Csermely Péter a Nemzeti Tehetségsegítő Tanács elnöke Semmelweis Egyetem

2 Az oktatást érintő nemzetközi változások az ezredfordulón
információrobbanás az emberi kapcsolatrendszer gyökeres átalakulása (cuccok és virtuális kapcsolatok az emberek és természet helyett) a fogyasztói beállítódás térhódítása  túlfogyasztási válság ismeretátadás ÉS közösségfejlesztő, értékőrző önkiteljesedés

3 Az oktatást érintő hazai változások a rendszerváltás után
differenciálódás, társadalmi ellentétek rövid távú, egyéni érdekek térhódítása (legvidámabb barakk  legszomorúbb shopping center) értékrend- és tekintély-válság neheztelés, anómia csökkenő iskolás korosztályok + tömegesedés ördögi kör: a pedagógusi pálya leértékelődése  rosszabb jelentkezők  fokozott leértékelődés igény: pedagógusok példája – gátló környezetben

4 A legfontosabb hibák koncepcionális és konszenzusos oktatási stratégia hiánya bizalmatlanság a pedagógusokkal szemben kudarc-centrikusság egyéni és intézményi szinten értékrend-hiány egyéni és intézményi szinten tisztázatlan irányítási és finanszírozási viszonyrendszer

5 A legfontosabb teendők
hosszú távú, kiszámítható oktatási stratégia a pedagógusképzés  elitképzés a pályán lévő pedagógusok segítése (mentorokkal, segítő felügyeleti hálózattal, a legjobbaknak többletlehetőségekkel) értékek és sikerek a hátrányok és kudarcok helyett az oktatási rendszer integrációja külső, egységes, komplex értékelés a leszakadó iskolák célzott segítése a legjobbaknak szabadság + pályázatok ezzel együtt és ennek eredményeként: az iskola mint értékőrző sziget

6 tehetségígéret  tehetség  siker

7 A tehetség összetevői További részletek: www.tehetsegpont.hu
átlag feletti általános képességek (absztrakció, memória, kommunikáció, információ-feldolgozás, IQ, bal agyfélteke) kreativitás (jobb agyfélteke) motiváció (érdeklődés, kitartás, érzelmi stabilitás) speciális képességek További részletek:

8 A kicsi c és a nagy C 10000 óra gyakorlás kell = 10 év
A kreativitást a hosszú távú elköteleződés teszi naggyá 40 35 Úgy hiszi hogy 10-15 év gyakorlás kell 3-4 év gyakorlás kell 1 év gyakorlás kell ahhoz, hogy jó zenész legyen 30 25 Zenei tudás 20 15 10 5 Alacsony Közepes Magas Heti gyakorlás McPherson, 2001, Pléh Csaba 10000 óra gyakorlás kell = 10 év

9 Hogyan lehet felismerni a tehetséget? I.
Mindenki tehetséges lehet „csak” meg kell találni, hogy ki – miben az! IQ teszt versenyek kreatív versenyfeladatok real life: projekt (komplex feladat + együttműködési készség) Hosszú távú visszajelzések bátorítása

10 A váratlan felismerésének bátorítása
Hogyan lehet felismerni a tehetséget? II. Nagyon sok tehetség az iskolai mércén megbukik. keresd a furcsát! ne tartsd bajnak tedd fel a kérdést: nem tehetséget látok esetleg? (matematikaóra) A váratlan felismerésének bátorítása (ami váratlan: öröm, esély a fejlődésre)

11 Tehetséggondozási feladatok
tehetséges-e?  miben tehetséges? a rengeteg fajta tehetségből melyiket először? hogyan segíthetem a tehetségét optimálisan?  háló mi a szűk keresztmetszet? környezet nevelése (szülők) a kiégés elkerülése: regeneráció További részletek:

12 14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet www.tehetsegpont.hu
Tehetségsegítő hálózatok: Nemzeti Tehetségsegítő Tanács (Magyar Tehetségsegítő Szervezetek Szövetsége) Bolyai Farkas Alapítvány Zenta, Vajdaság Katolikus Pedagógiai Intézet Magyar Tehetséggondozó Társaság 14  27 tagszervezet, 150 (+800) partner szervezet

13 Magyar Géniusz Program
Integrált Tehetségsegítő Program – kiemelt projekt segíti a tehetséggondozó programokat Tehetségtérkép – sikeres programok terjesztése (EU is) (>2000 db) képzési program – módszertani anyagok ( tehetséggondozó) hálózatképzés: konferenciák, Tehetségpontok (>300 db) Tehetségnapok (>100 db/év) Tehetségsegítő Tanácsok ( ) tehetséghasznosulás (képzés, Tehetségbónusz, Tehetséghitel, Tehetség Rt. – ) tehetségbarát társadalom, fenntarthatóság (Tehetségbarátok Köre – ) 2009. június 4. – október 31, 698 mFt minimum: sokkal jobb feltételek maximum: nagyságrendekkel több tehetséggondozó Pályázatok: lezárult, ősszel megint I. szakasz II. szakasz

14 tehetségbarát társadalom
A kiemelt projekt szervező csapata NFÜ, IH, KSz, OKM Szakmai megvalósítást segítő team Programtanács (szakmai felügyelet) Magy. Tehseg. Szerv. Szöv. (projektgazda) Szántó Judit menedzser-h. Szilágyi Zsuzsanna vez. asszisztens Csermely Péter elnök Mentler Mariann képzések Balogh László vezető Havass Miklós Pakucs János Sulyok Katalin a Tanács titkára Tarr Judit fenntarthatóság Menedzsment team M. Szilágyi Zsuzsa honlap Németh Péter informatikus Szendrő Péter Rajnai Gábor Tehetségpont Molnár István koordináció Hercz Alexandra asszisztens Rácz Tünde rendezvények Váradyné Nagy Erika pénzügyi vezető Szénási Istvánné program koord. Váradi Győző monitoring Bajor Péter projektmenedzser Gózon Ákos PR Gyarmathy Éva hátr. hzet. Fuszek Csilla EU tehetséggondozók tehetséges fiatalok tehetségbarát társadalom Polonkai Mária közoktatás

15 Nemzeti Tehetség Program
126/2008 (XII. 4.) Országgyűlési határozat (7 ellenszavazattal) 1119/2009 (VII.23.) korm. hat.: akcióprogram 152/2009 (VII. 23.) korm. rend. + 1120/2009 (VII.23.) korm. hat.: Nemzeti Tehetség Alap Nemzeti Tehetség Program Nemzeti Tehetség Alap (nyitott, 1,4 mrdFt/év) Nemzeti Tehetségügyi Koordinációs Fórum Fenntarthatóság: pénzeszközök 2028-ig DE helyi összefogás: Tehetségpontok, Tehetségsegítő Tanácsok Tehetségnapok

16 Nemzeti Tehetség Program pályázatok
közoktatás: tehetséggondozás közoktatás: természettudomány felsőoktatás: tehetséggondozás tehetségsegítő szolgáltatások térségi hálózata kb. 1 mFt – határidő: január 25.

17 Regisztrált Tehetségpontok®
2007 179 Tehetségpont a mai napig 2010 Ki lehet? Bárki, aki megfelel iskola, önkormányzat plébánia, egyesület, stb., stb. Információk:

18 Miért éri meg? Tehetségnap: március 27-28.
érdekes, izgalmas, új kincstalálás jellegű saját magam fejlődése (szakmailag, emberileg) öröm Tehetségnap: március


Letölteni ppt "a mai magyar iskolákban"

Hasonló előadás


Google Hirdetések