Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
A lelki egészség védelme az iskolában
Második otthonunk….?
2
Lelki egészségvédelem
Egy közösség lelki egészségének fogalma több mint a betegség, viselkedészavarok hiánya. Pszichoprofilaxis, kockázatredukció mellett a közösségi kapcsolatok, emberi személyiség színvonalasabbá válását elősegítő programok, intézmények, szemlélet. A hazai állapotoknak megfelelő sajátosságok és a proszociális viselkedések kultúrája. Buda, Veér Jellegzetesen magyar önpusztító viselkedések (öngyilkosság, alkoholizmus, izoláció, rezignáció), mortalitás, fertilitás Társadalmi értékkorientáció, tolerancia, Fogyasztói mentalitás, túlzott ingerkeresés, teljesítménykényszer
3
Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 1.
Komplex rendszer, az egyéni vetület mellett fontos a társaslélektani és a szociológiai aspektus is. Megelőzés (főképpen a WHO szerinti elsődleges, és részben a másodlagos) Fejlesztés (pozitív mentálhigiéné: kortárscsoport, referenciacsoport védelme és fejlesztő hatása) Kapcsolatépítés – szociális képességek Közösségépítés – együttműködés, stresszkezelés Másodlagos: a kockázati tényezők kezelése, korai kezelésbevétel A személyiség rendszerjellegének fejlesztése: életkori feladatok megoldása, jó emberi kapcsolatokat kidolgozásának megoldása, közösségi kapcsolatok, intim kapcsolatok, aktivitás és kreativitás a csoportban.
4
Az iskolai mentálhigiéné tevékenységei és viszonyulásai 2.
Szélesebb kontextusban: Kollektív felelősség Autonómia fokozódás Társadalmi öntudat és cselekvőképesség Hajtóerő a demokratizálódás irányába Bizalmi tőke és gazdaság Hungarostudy 2002 / 2006
5
Az iskolapszichológus és az oktatás, nevelés
Gyermekcsoportok / pedagógusok / csoportdinamika /kommunikációs technikák Önismeret Konfliktuskezelés erőszakmentesen Motiváció !!! A nem tantárgyi ismeretek elismerése
6
Az iskola nem okvetlen borzalmas hely!
A tanuló nem okvetlen borzalmas lény, inkább „nemes, küzdő, szabadlelkű diák”
7
Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa
A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a nem problémás gyerekek mentálhigiénéje, ennek során: - a kreativitás gondozása - a tehetség azonosítása, gondozása - az iskolai közösségek fejlesztése (pozitív élmények, kötődés) - személyiségfejlesztés, megküzdési stratégiák kialakítása - mindenféle pozitív értelemben vett kapcsolatépítés
8
Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa
A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körébe tartozik a pedagógusok mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - a pedagógusok hatékonyságtudatának növelése - a szakmai kihívások azonosítása a kiégést megelőzendő - egyes konfliktuskezelési eljárások alkalmazása (resztoratív technikák), és gyakorlattá alakítása - az oktatási folyamatban rejlő lehetőségekre való nyitottság kialakítása, a valóban „fontos” események iránti érzékenység fokozása
9
Az iskolapszichológus az iskola pszichológusa
A tűz csiholója és nem az örökös tűzoltó Tevékenységi körében tartozik az iskolavezetés mentálhigiénéjének gondozása, ennek során: - részvétel a döntés-előkészítésben - részvétel, és a pszichológiai szempontok érvényesítése az iskola stratégiai céljainak megfogalmazásában (a kapcsolatok megerősítése, a közösségi felelősség kialakítása, a tanárok felkészültségének fokozása, az iskola kultúrájának kibontakoztatása) - a vezetők szorongásának finom ápolása - a jó kérdések feltevésének szorgalmazása
10
Az iskolapszichológus alternatív kérdései
Milyen diszfunkciója van? / Milyen védőfaktorral rendelkezik? A kockázatok ellenére megvalósuló sikeres alkalmazkodás érdekében (reziliencia) Elkövető? / Áldozat? / Miért elégedetlen a életével? Hogyan tántorítsuk el a dohányzástól, az alkoholfogyasztástól, szerhasználattól? / Hogyan alakítsuk ki benne a helyes egészségmagatartást? Hogyan segítsük különböző test-lelki tünetek észlelésekor?
11
Ars poetica „A tanítás nem egy vödör telitöltéséhez hasonló, hanem a tűz fellobbantásához” W. B. Yeats
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.