Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaDániel Szekeres Megváltozta több, mint 10 éve
1
TUDOMÁNYKÉP ÉS JÖVŐKÉP TAMÁS PÁL [MTA SZKI,BP] A terepmunka irányítója: FERENCZ ZOLTÁN
2
A PROJEKT KERETEI MAGYARORSZAG 2015 PROJEKT a.elit-Delphi b.reprezentativ jövőkép felvétel FORGATÓKÖNYVEK: a. humántőke- és tudásközpontú b. iparkamarai [középtávú versenyképesség] c. soft növekedésmodell [kohézió és fenntarthatóság érzékeny]
3
RESEARCH Sustainable Environment Healthy Society Wealth Generation Value leads to wealth and is the foundation for a healthy society and a sustainable environment VALUE INNOVATION SYSTEMS
4
Strategic Marketing and Trend Research Technology Foresight (e.g. Delphi-Studies, Technology Monitoring) Product Impact Assessment Technology Assessment (e.g.Offices for technology assessment) Scenarios of Future Societies (e.g. Political think tanks) Global Trends (e.g. World Bank, Worldwatch Institute) Strategic Technology Monitoring Long term perspective (Conventional market research Strategic Market Research Technology Monitoring Prospective Economic Analyses Competition Analysis Short/medium term perspective Focus on Markets and Business Environments (economic, political, societal, ecological) = non-technological driving forces Focus on Technologies Today + 10 years+ 15 years+ 5 years Landscape of Foresight Activities Innovation and Technology Analysis
5
LEHETSÉGES CÉLRENDSZEREK
6
S&T Futures Approaches ApproachLead RoleScope, TimeApplication S&T Foresight (STFS) Government scientists + outside experts + policy analysts 10-25 years, based on plausible, diverse scenarios, outcomes Strategic/generic S&T development and R&D priorities Technology Assessment Technical specialists in industry, government 1-5 years, analytical focus: existing technology performance Product development, marketing Technology Roadmaps Industry + government program or project planners Actionable steps, 3-10 years, industry ROI horizons key Sectoral priorities actions specify Technology Forecasting Planners, engineers & financial sponsors 3-5 years, focus on a precise issue, predictive results Investment decisions by partners, sponsors
7
Foresight : improving coordination between different elements of innovation capacity / policy
8
A MODELL HORIZONTJA
9
MODELLSZERKEZET: EU FISTERA
10
SAROKPONTOK “Identify – by what means and manner? technology – what constitutes a technology? fields – and at what level of aggregation? likely to be of – probabilities; uncertainty; alternatives? strategic importance to HU – defined by whom? business and industry – other stakeholders? in the next ten years”- what governs time course?
11
JÖVŐTÍPUSOK 1 2 3 AB CD ? Clear-enough future forecast Traditional toolkit Alternate futures Discrete options Game theory Decision analysis True ambiguity No basis for forecast analogies Pattern recognition Range of futures No natural option Scenario planning Levels of uncertainty:
12
JŐVŐHORIZONTOK: KRITIKUS TÖRÉSPONTOK
13
GONDOLKODASI MINTAK: KOREA ÉS A VILÁG I Korea World leader
14
GONDOLKODASI MINTAK: KOREA ES A VILÁG II Korea World leader
15
TUDÁSTERMELÉS AZ ELIT DELPHIBEN „TUDÁS-TUDOMÁNY-TECHNOLÓGIA” - a felsőközéposztály jövőmetafórája az a.életminőségre, b.emancipáltságra a világban, c.csoportautonómiára, d.KKE geopolitikára.
16
ALAPPROBLÉMÁK a.Létezik-e még „haladás” paradigma a köztudatban? b.Kimutatható-e [még?] a „pesszimista” kulturális alapminta? c.Hol és miben maradhatnak meg döntési autonómiák stratégiai szinteken? d.Milyen pontokon igénylik leginkább az állam beavatkozását?
17
MAGYAR TUDOMÁNY A JÖVŐALAKÍTÁSBAN 1.„tudomány” lehetőségei [erősségei, gyengeségei] az aktív jövőalakításban 2.„push-pull” a hazai „nemzeti innovációs rendszerben” 3.A rendszer feltételezett nyitottsági foka 4.„excellence, or relevance” 5.Lehetséges beavatkozási pontok
18
TUDÁSELOSZTÁS 4-5 értékelések megoszlása k97-107. kérdés Bekövetkezés lehetősége 4 - 5 Konfliktus potenciál 4 - 5 Állami beavatkozás szükségessége 4 - 5 2015-ben a 18-22 éves korosztály 60%-a már részt vesz a felsőoktatás valamilyen formájában. 62,123,457,3 A magyar felsőoktatás hallgatóinak 10%-a külföldi lesz. 12,817,126,0 A nem-diplomás apák gyermekeinek 40%-a is bekerül a felsőoktatásba. 39,316,638,7 A községekből származók 40%-a is bekerül a felsőoktatásba. 33,119,247,0 A roma származásúak egynegyede leérettségizik. 17,936,368,5 A továbbképzés, kiegészítő képzés a legelőnyösebb felkészültségi csoportok képzőcsatornájává válik (a jelenlegi helyzettel ellentétben, amikor inkább „vigaszági” képzést nyújt). 37,516,439,5 Az agyelszívás miatt komoly minőségi kutató, egyetemi oktató hiány keletkezik az országban. 45,753,274,2 Magyarország a diplomás bevándorlás kedvelt célországává válik. 14,419,737,5 2015-re az országban legalább két olyan nagy nemzetközi kutatóközpont fog működni, amelyet elsősorban külföldi „közpénzből”: EU-forrásból fognak fenntartani. 49,710,362,0 A maihoz képest megkétszereződik a doktori iskolák kibocsátó képessége. 29,812,838,0 A GDP kutatás-fejlesztésre fordított hányada a mai 0.95%-ról 1.5-2.0%-ra nő. 42,127,577,8
19
TUDOMÁNYPOLITIKAI HORIZONTOK Bekövetkezés lehetősége 4 - 5 Konfliktus potenciál 4 - 5 Állami beavatkozás szükségessége 4 - 5 Az orvostudomány eredményeinek alkalmazásával öt évvel meghosszabbodik az átlagéletkor. 48,426,458,8 A tudományos elit társadalmi, döntéshozatali súlya a maihoz képest nemzeti és nemzetközi szinten is jelentősen megnő. 34,923,642,1 Az állami főhatalommal és a pártelvű döntéshozatallal szemben megerősödnek a szakmai autonómiák. 28,236,042,0 A tudás-termelés és –átadás szakemberállományának finanszírozását a költségvetés kiemelten fedezi. 22,935,072,4 A tudomány iránti közbizalom erősödik. 47,618,950,9 A médiában megnő az érdeklődés a tudás-közvetítő műsorok, termékek iránt. 38,514,643,8 A magyar gazdaság elsősorban a tudásintenzív ágazatokban válik versenyképessé. 60,419,266,8 A magasan képzett közalkalmazotti, köztisztviselői munkavállalók száma hosszú távon nem változik. 38,931,257,2 Magyarországon létrejön legalább két, nemzetközi szinten is versenyképes „Szilícium-völgy”. 22,011,962,5
20
Az agyelszívás miatt komoly minőségi kutató, egyetemi oktató hiány keletkezik az országban a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
21
A GDP kutatás-fejlesztésre fordított hányada a mai 0.95%-ról 1.5-2.0%-ra nő a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
22
Magyarország a diplomás bevándorlás kedvelt célországává válik a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
23
2015-re az országban legalább két olyan nagy nemzetközi kutatóközpont fog működni, amelyet elsősorban külföldi „közpénzből”: EU-forrásból fognak fenntartani a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
24
A maihoz képest megkétszereződik a doktori iskolák kibocsátó képessége a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
25
A tudás-termelés és –átadás szakemberállományának finanszírozását a költségvetés kiemelten fedezi a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
26
A magyar gazdaság elsősorban a tudásintenzív ágazatokban válik versenyképessé a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
27
Magyarországon létrejön legalább két, nemzetközi szinten is versenyképes „Szilícium-völgy” a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
28
Budapestnek sikerül Közép-Európa meghatározó tudományos központjává válnia a válaszok megoszlása elitcsoportok szerint
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.