Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A European Social Survey (mint kutatási infrastruktúra és jó gyakorlat) Róbert Péter Kutatási infrastruktúra, teljesítménymérés és a politikatudomány Konferencia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A European Social Survey (mint kutatási infrastruktúra és jó gyakorlat) Róbert Péter Kutatási infrastruktúra, teljesítménymérés és a politikatudomány Konferencia."— Előadás másolata:

1 A European Social Survey (mint kutatási infrastruktúra és jó gyakorlat) Róbert Péter Kutatási infrastruktúra, teljesítménymérés és a politikatudomány Konferencia a Magyar Tudomány Ünnepe alkalmából MTA PTI, Jakobinus terem 2011. november 8.

2 Kutatási infrastruktúra és társadalomtudomány Az infrastruktúra: kutatási feladatok ellátását biztosító eszközállomány, intézmények Van tárgyi és humán infrastruktúra A tudományos ismeretszerzés (egyebek mellett) méréssel valósul meg: ennek eredménye az adat (információ) A társadalomtudományok terén az adat (információ), amely a kutatási kérdés megválaszolásához szükséges, sajátos mérési folyamatok és eljárások során áll elő Az adatot előállító intézmény is úgy jelenik meg, mint infrastruktúra

3 A komparatív kutatás jelentősége A (kvantitatív) empirikus társadalomtudományi kutatás olyan kérdéseket fogalmaz meg, amelyeket adatok alapján kíván megválaszolni (= evidence based) „Egy adat nem adat” – a kutatási adat (eredmény) akkor értelmezhető, ha összehasonlító kontextusba helyeződik Az összehasonlítás két fő dimenziója: nemzetközi összevetés és időbeli változás (illetve ezek kombinációja) Kézenfekvő politikatudományi példa: választásokon való részvétel

4 „Adatgyártó” infrastruktúra Társadalomtudományban egy intézmény, pl. közvélemény kutató intézet, amely szállítja az információt (bemenő adat) a kutató számára Összetevők: – a mérőműszer: a kérdőív, amely a kutatási probléma lefordításának eszköze –a megkérdezettek („minta”), ami egy statisztikai szabályokon alapuló kiválasztási eljárás során áll elő –az adatfelvételi eljárás sztenderdizált módon történik

5 Komparatív adatok előállítása Elvárások a komparatív adatokkal szemben: Az adatok nemzetközileg összehasonlíthatóak legyenek: - a különböző országokban azonos mérőműszert (kérdőívet) alkalmaznak a kutatók - a különböző országokban azonos elven alapul a kérdezettek (minta) kiválasztása és az adatfelvételi eljárás Az adatok időben összehasonlíthatóak legyenek: –a kérdések megfogalmazása azonos azzal, ahogy korábban történt –a mintavétel módja és az adatfelvételi eljárás megegyezik „if you want to measure change, do not change the measure” (Ha változást akarsz mérni, ne változtass a mérésen) Az elvárások teljesítése komoly nehézségekbe ütközhet a gyakorlatban

6 Nemzetközi intézményrendszer a komparatív adatok előállítása A komparatív adatokkal szembeni fenti elvárások teljesülését nem bízhatjuk a véletlenre Ha egy kutatási kérdésre választ keresünk (pl. hogyan teljesít a kormány?) spontán módon nem feltétlen találunk térben és időben megalapozottan összevethető adatokat, méréseket Ezért alakultak ki a kvantitatív empirikus adatgyűjtés nemzetközi intézményei, amelyek infrastruktúra jelleggel működnek és szolgáltatnak adatokat a tudományos közösségnek Ez az infrastruktúra az esetek többségében közjószágot állít elő, közpénzből dolgozik és tudományos célú kérdések, non-profit jelleggel történő megválaszolását segíti elő

7 ISSP [International Social Survey Program]  Start: 1985  From 5-6 to currently 40 countries  Includes US, CAN, JAP and AUT (and many others)

8 Waves in –1981-1984 –1989-1993 –1994-1999 –1999-2004 –2005-2009 97 countries altogether http://www.worldvaluessurvey.org/ WVS [World Values Survey]

9 Waves: 1981, 1990, 1999, 2008 1981: 16 countries, 2008: 45 countries EVS countries

10 ESS - countries

11 Kiválóság! Az ESS, mint jó gyakorlat 2005-ben a European Social Survey (ESS) nyerte el a Descartes Prizes for Research & Science Communication díjat A hivatalos indoklás szerint az ESS ezt a díjat a nemzetközi kutatásokban való, általa megvalósított „radikális újításokkal” (radical innovations in cross- national surveys) érdemelte ki A nemzetközi / időbeli összehasonlító kutatások nehézségeivel ez a program néz szembe a legkövetkezetesebben; a minőségbiztosításra a legtöbbet áldoz

12 Szervezeti struktúra (nemzetközi) Scientific Advisory Board Funders’ Forum Central Coordinating Team Specialist Advisory Groups Question Design Teams Methods Group Sampling Panel Translation Taskforce National Coordinators and Survey Institutes etc… Country 1 Country 2 Country 3

13 ESS történet „Monitoring attitude change in over 30 countries” Alapítás: 2001 Eddig 5 adatfelvételi hullám: - 2002, 2004, 2006, 2008, 2010 A kérdőív időtartama: kb. 1 óra A kérdések egy része kétévente ismétlődő (az un. core modules), más része egy adott felvételre kifejlesztett (az un. rotating modules) A kérdezés módja: személyes (face-to-face)

14 A kétévente ismétlődő kérdésblokkok Véleménykérdések Media, trust in institutions Political Engagement Socio-political values Moral and social values Social capital Social exclusion National, ethnic, religious identity Well-being, health and security Társadalmi háttér kérdések Demographic composition Education and occupation Financial circumstances Household circumstances Ezeket a témákat, kérdésblokkokat a kutatás indulásakor alakították ki, karbantartásukat a Központi Koordináló Csoport (CCT) és a Nemzetközi Tanácsadó testület (SAB) végzi

15 A téma-specifikusok kérdésblokkok 2002 - Citizen involvement, organizational membership, citizenship values - Immigration and asylum issues, attitudes, perceptions, policy preferences 2004 - Health and care seeking - Economic morality, trust and interactions between producers and consumers 2006 - Timing of life; the life course; timing of key life events - Personal and social well-being, life satisfaction, satisfaction with work 2008 - Attitudes towards welfare provision, views on taxation, attitudes towards future dependence on welfare - Ageism, attitudes towards and experiences of ageism, age related status, stereotypes, experience of discrimination 2010 - Trust in justice, confidence in the police and courts, contact with the police and attitudes towards punishment - Work, family and wellbeing, job security, experiences of unemployment, work-life balance 2012 -Europeans’ understandings and evaluations of democracy; citizens’ attitudes towards their democratic systems; dissatisfaction and the quality of democracy -Personal and social well-being, life satisfaction, satisfaction with work (ismétlés 2006) Ezeket a témákat, kérdésblokkokat nemzetközi kutatócsoportok dolgozzák ki pályázati rendszerben. A beérkező témajavaslatok és kérdésblokkok közül a Question Design Team és a Central Coordinating Team)választja ki azokat (általában kettőt), amelyek bekerülnek a kérdőívbe

16 Munkamenet, időzítés Az ESS ötödik hullám (2010) példáján Question Module Design Teams meghirdeti a tendert a téma- specifikus kérdésblokkra - 2008 november Question Module Design Teams begyűjti a pályázatokat - 2009 február Question Module Design Teams és CCT dönt - 2009 március A core és rotating blokkok lezárása - 2010 április Mintavétel és minta készítés - 2010 folyamán szeptemberig A kérdőív fordítása, helyi adaptálása - 2010 áprilistól szeptemberig Adatfelvétel kezdődik - 2010 szeptember Adatfelvétel vége - 2011 január Angol nyelvű adatbázis elküldése az ESS adatbankba (NSD, Norvégia) - 2011 április Adatok ellenőrzése, javítása, nemzetközi adatbázis készítése az NSD-ben - 2011 októberig Az ESS ötödik hullámának adatait publikálják - 2011 október

17 Minta, adatfelvétel A vizsgálatot országos, 15 éves és ennél idősebb mintán végzik. A hazai minta a Magyarországon élő 15 éves és idősebb magyar népességet kell reprezentálja: nem, életkor, iskolai végzettség, településtípus és régió szerint reprezentatív, valószínűségi minta, ami többlépcsős, arányosan rétegzett kiválasztással készül. A lekérdezés személyesen történik, kérdezőbiztos alkalmazásával.

18 Adatok, elérhetőség (ESS / NSD) Adat hozzáférés Az adatok tudományos (non-profit) kutatási célra ingyenesen és korlátozás nélkül elérhetők az NSD honlapjáról. Egyetlen feltétel, hogy a kutatónak regisztrálnia kell, hogy bejegyzett ESS adathasználó legyen. Ha valaki korábban már regisztrált, akkor egy e-mail címmel és jelszóval bármikor beléphet. Az ESS dokumentáció regisztráció nélkül is elérhető. User Registration Please enter your information in the fields below. (The fields marked with a red dot are mandatory.) Title: Surname: First name: Email Address: Institution: Department: Country: Type of Activity:

19 Adatok, elérhetőség (EUTE) Letölthető adatbázisok ESS 5. Hullám magyar adatai ESS 4. hullám hazai és nemzetközi adatbázisa és kérdőíve ESS 3. hullám hazai és nemzetközi adatbázisa és kérdőíve ESS 2. hullám hazai és nemzetközi adatbázisa és kérdőíve ESS 1. hullám hazai és nemzetközi adatbázisa és kérdőíve Felhasználói adatok Felhasználói név: Email cím: Jelszó: Jelszó megerősítése: Személyes információk Valódi név Regisztráció oka

20 Tájékozódási pontok http://www.europeansocialsurvey.org/ http://www.europeansocialsurvey.org/

21 Tájékozódási pontok http://www.eute.hu/ http://www.eute.hu/

22 Példa az alkalmazásra

23 Példa az alkalmazásra

24 Köszönöm a figyelmet! Róbert Péter MTA PTI probert@mtapti.hu


Letölteni ppt "A European Social Survey (mint kutatási infrastruktúra és jó gyakorlat) Róbert Péter Kutatási infrastruktúra, teljesítménymérés és a politikatudomány Konferencia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések