Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaZsófia Mezeiné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Kognitív pszichológia közös MA kurzus AZ EMLÉKEZETI RENDSZEREK ÉS A TELJESÍTMÉNY 2012 tavasz pleh@cogsci.bme.hu pleh@cogsci.bme.hu
2
Vázlat Hol számít a munkamemória? Munkamemória mérések Foglalkozások és készségrendszerek a munkamemória függvényében Egy példa: téri navigáció hipertext rendszerekben
3
Kis ismétlés Akusztikus Számemlék Szóemlék Nem-szó Mondatterjedelem Corsi kockák Minta emlékezet Út emlékezet
4
Nézzünk példákat ! Triviális a munkamemória Mondatmegértés Szótanulás Fejszámolás Nem triviális a munkamemória Szókincs Repülőgépirányítás
5
Kor (30,53, 75) és tapasztalat Cornoldi et al, 2008
6
Az életkor mint kézenfekvő tényező Számemlék sztenderdek Ostrovsky és Lozano 2006
7
Mexico és a többiek,kor szerint kiegyenlítve
8
Műveleti feladat Turner és Engle 1989 (2x 16)- 2=30 ? (3x 18)-5= 50? Zeintl és Kliegl 2009
9
Életkor (26 vs. 62 ) hatása Vagyis a kor nem mindig segít a kontextuallizálásban
10
Kor és érzelmi információ 22 vs. 72 Mikels et al, 2005 Érzelmi kiváltó érték megítélése
11
Interakció kor és érzelmi érték között
12
Egy kis példa: Vörös Zsófia és Pléh Csaba Virtuális navigálás és egyéni különbségek Egyéni eltérések a Corsi próbban Kettős feladat paradigma Térképszerű és logikai mozzanatok
13
Kiindulópontok Téri metaforák. Hol van a képernyőn az „alatt” ? Kognitív túlterhelés a navigáció során Hipertext exploráció hasonló a fizikai navigációhoz Kognitív térkép a hipertextről
14
Hipertext Olvasási változások Csomópontok és összekötő vonalak Információs tartalom = Szemantikai tér Formai reprezentáció = topológiai tér A kettő nem izomorf
15
Kísérletek a navigációról Téri metaforák pozitívak (Bromme & Stahl, 2005; Hsu & Schwen, 2003) Téri modellt építünk frl a navigáció során (Otter, & Johnson, 2000; Edwards, & Hardman 1989, Padovani & Lansdale, 2003) Vizuális képességek befolyásolnak (Downing, Moore et Brown, 2005; Nilsson et Mayer, 2002) Térkép segíti a hiperteszt navigációt (Danielson, 2002; Padovani et Lansdale, 2003; McDonald, & Stevenson, 1999)
16
Két eljárás Egyéni eltérések Vizu a fontos vagy a verbális? Versengő feladatok Vizu a fontos vagy a verbális?
17
Touristic site about Iceland 15 nodes Text + image Mixed structure 14 binary bidirectional relations 6 unidirectional relations 3 hierarchical levels 6 spatial units The semantic structure is not Apparent in the spatial arrangement Experiment I Hipertext
18
Underlying structure of the site
19
Egyéni különbség mércék Akusztikus munkaemlékezet Digit span 2 4 5 6 8 2 1 3 4 5 9 Vizuális munkaemlékezet Corsi visual span
20
Computerized version Nine grey buttons appear on the screen. Three buttons will flash after each other in a tempo of one per second. Then the testee has to point to the buttons in the same order as they appeared on the screen. There are three study items. Then the real trials start. If the order touching the buttons by the testee is correct, the amount of buttons will be incremented by one, until the testee fails on two consecutive trials. Then the "Span" is reached, the number of buttons which can be correctly pointed at.
21
I. Kísérlet Pretest Acoustic working memory Visual working memory Munka Navigáció On-line mércék Utóteszt Téri rajzok Megértési kérdések (Kintsch)
22
Alacsony vizuális WM Magas vizuális WM Rekonstrukciók
23
Függő változókRegresszióR2R2 Helyes oldalakCorsi span37 % Oldalak hierarchiája Corsi + number 38 % MintázatCorsi32 % Értelmezés : van kezdeti kettős reprezentáció, DE a vázlattömb fontosabb a rekonstrukcióban
24
II. Kísérlet: Kettős feladat Hipertext mintát zavarja a vizuális versengő feladat Verbális versengő feladatnak nagyobb hatása van az olvasási és megértési időkre Zavar: minden 2. percen. Vizuális, verbális, kontroll
25
Vizuális zavaró feladat Pont minta memorizálása navigálása közben
26
Verbális kettős feladat Számom memorizálása navigálás közben
27
Térkép tudás
28
Feldolgozási mutatók
29
Értelmezés Két szakasz: 1. megértés és kódolás 2. reprezentáció fenntartása Kettős kódolás a reprezentáció kialakításában A reprezentáció fenntartásában a vizuális kódolás fontosabb
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.