Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaHanna Mészárosné Megváltozta több, mint 10 éve
1
Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
A magyar élelmiszer-kiskereskedelem jövedelmezősége nemzetközi összehasonlításban Jankuné Kürthy Gyöngyi AKI, Élelmiszerlánc Elemzési Osztály
2
Az élelmiszer-kiskereskedelemről szóló szlogenek…
Magas jövedelmezőség, profit A beszállítók „kizsákmányolása” Erőfölény Fogyasztók megtévesztése
3
Vizsgálatunk célja… Valóban magas az élelmiszer-kiskereskedelem jövedelmezősége? Milyen a szektor hatékonysága, jövedelmezősége nemzetközi összehasonlításban? Az egyes bolttípusok között milyen különbségek vannak? Hogyan fejlődött, merre tart a magyar élelmiszer-kiskereskedelem?
4
Módszertan NAV társas vállalkozások adóbevallásain alapuló adatbázis:
Pénzügyi mutatók elemzése Koncentráció számítás Statisztikai adatok elemzése: Boltadatok, boltsűrűség Kereskedelmi forgalom, fogyasztói jövedelmek Nemzetközi adatok: szakirodalom
5
A feldolgozó és kiskereskedő költségszerkezetének és jövedelmezőségének összehasonlítása forgalomnövekedés esetén
6
Az élelmiszer-kiskereskedelem nettó profitja az értékesítés százalékában, USA
Forrás: FMI Annual Financial Review
7
A világ top 8 élelmiszer-kiskereskedelmi cégének főbb pénzügyi mutatói
Forrás: Deloitte, 2012
8
Az élelmiszer-kiskereskedelem nettó profitja az értékesítés százalékában Magyarországon az egyes bolttípusokban, Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
9
A feldolgozó és kereskedő átlagos költsége az árbevétel százalékában, az európai országokban (2006)
Forrás: : (1) Journal of Retailing and consumer services 15 (2008) , Tabelle 6, Marakon and INSEAD client expertise, (2) EuroCommerce-számítás In: Durieu (2006)
10
A magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem költségeinek megoszlása 2005 és 2010 között
Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
11
A németországi élelmiszer üzletek ELÁBÉ-n felüli költsége üzemformák szerint (a nettó forgalom százalékában), (2005) Forrás: EHI Retail Institute
12
A magyarországi élelmiszer üzletek ELÁBÉN-n felüli költsége üzemformák szerint (a nettó árbevétel százalékában), Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
13
Üzletsűrűség Nyugat- és Kelet-Európában, m2/ezer fő
Forrás: Metro Retail Compendium 2011/2012
14
CR-3 mutató EU-27 Forrás: Europanel, 2011
15
A 2011-es kiskereskedelmi toplista
Forrás: AC Nielsen, május
16
Kiskereskedelmi láncok terjeszkedése
Forrás: AC Nielsen, 2012
17
Élelmiszerboltok alapterület szerinti megoszlása
Forrás: AC Nielsen, 2012
18
A reáljövedelem és fogyasztás volumenindexei, előző év=100%
Forrás: KSH
19
Az élelmiszer-kiskereskedelem volumen indexe, előző év=100%
Forrás: KSH
20
Az élelmiszer-kiskereskedelem eredményei 2005-2010
Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
21
Bolttípusok szerint… Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
22
Az okok… Az élelmiszer-kiskereskedelem néhány pénzügyi adatának alakulása 2005-2010 között
Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
23
Az élelmiszer-kereskedelem bruttó árrésének és egy főre eső bruttó árrésének, élőmunka- és bérhatékonyságának alakulása 2005 és 2010 között Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
24
Beruházások magas aránya
Forrás: NAV adatbázis alapján az Élelmiszerlánc Elemzési Osztályon készült számítás
25
Következtetéseink: A terjeszkedés, koncentrálódás természetes folyamat, piaci kényszer az élelmiszer-kiskereskedelmi szektorban Az élelmiszer-kiskereskedelem nettó profitrátája alacsony, ezt a nagy forgalom kompenzálja Magyarországon magas a boltsűrűség, de a koncentráció mértéke még csak közepes A magyarországi élelmiszer-kiskereskedelem hatékonysága és jövedelmezősége nemzetközi összehasonlításban gyenge, s az utóbbi években jelentősen romlott!
26
Okok: Magyarországon erőteljes fejlesztések történtek az élelmiszer-kiskereskedelemben között, főleg a diszkontok, hipermarketek körében. Eközben a vásárlóerő stagnált, majd csökkent. Mindez természetesen vezetett a szektor romló jövedelmezőségéhez. (A bevételek nem fedezték a növekvő bérköltséget, a beruházásokhoz felvett hitelek kamatterheit.)
27
Jövő… A magyarországi élelmiszer-kereskedelem új szakaszba lépett. A piac telítődött, új láncok már nem kívánnak megtelepedni, sőt, sok jel mutat rá, hogy megkezdődött a harc a piac újrafelosztásáért.. Amennyiben a recesszió elhúzódik − és sajnos ez a valószínűbb szcenárió −, az ágazat jövedelmezőségét csak a további fejlesztések elhalasztása, de még inkább költségek lefaragása, a bruttó árrés növelése tudná javítani. Kézenfekvő megoldás az „előremenekülési” stratégia, azaz a forgalom növelése akár más szereplők kárára, hiszen a szektor költségszerkezetéből adódóan ezáltal is javítható a jövedelmezőség. Mindez azt is jelenti, hogy további koncentráció várható az ágazatban
28
Köszönöm figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.