Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia"— Előadás másolata:

1 KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia
Semmelweis Egyetem, Magatartástudományi Intézet

2

3

4

5

6 AZ ALVÁS FILOGENEZISE

7 2-3 ? AZ ALVÁS FILOGENEZISE Aktivitás és pihenés
3 tudatállapot: ébrenlét, REM alvás, n-REM alvás

8 AZ ALVÁS ONTOGENEZISE

9 AZ ALVÁS ONTOGENEZISE

10 AZ ALVÁS ONTOGENEZISE

11 ÉRETLENÜL SZÜLETŐ EMLŐSÖK TARTÓSAN MAGAS REM ARÁNYA

12 NAPI ALVÁSIDŐ EMLŐSÖKNÉL, PÉLDÁK:
ZSIRÁF 1.9 SZARVAS 3.09 ELEFÁNT 3.1 BÁLNA 5.3 EMBER 8.0 PÁVIÁN 9.4 MACSKA 12.5 PATKÁNY 13.0 OROSZLÁN 13.5 MÓKUS 15.8 DENEVÉR 19.9

13 127 kultúra: 79% ugyanabban a szobában 44% egy ágyban (J.J.McKenna, 2007)

14

15 AKTÍV SZINKRONIZÁCIÓ ELALVÁS RITMUS (altatódal, ringatás, szoptatás)
játékkutya nagyi kukásautó rádió szomjúság SZINKRONIZÁCIÓ LASSULÁS

16 anya testmelege anya mozgása anya légzése (CO2) anya figyelme anyatej
ÁTALVÁS anya testmelege anya mozgása anya légzése (CO2) anya figyelme anyatej

17 Anya-baba szinkronizáció alvás során

18 SIDS 1/10.000 14/10.000 International Child Care Practices Study: infant sleeping environment. Nelson et al. Early Hum Dev Apr;62(1):43-55

19 MÓDSZER: Bizonyos időközönként verbálisan „megnyugtatni” a síró gyermeket AMIT A MÓDSZER TILT: KÉZBE VENNI ÉNEKELNI RINGATNI

20 KÖTŐDÉS biztonságos – bizonytalan (A,C,D) adekvát, megfelelő válasz

21 Fónagy Péter: tudatelmélet, mentalizáció
Sally és Ann teszt tudatelmélet: hamis vélekedést tulajdonít a másiknak viselkedés látható következményei, fizikai valóság, saját valóság alapján ítél „pszichés egyenlőség” 4 éves 3 éves

22

23 Mentalizáló képesség:
Tudatában van a mentális állapotoknak Kifejezett erőfeszítést tesz a a viselkedés hátterében álló belső okok megfejtésére Tudatában van annak, hogy egy gyermek gondolatai különböznek a felnőttétől 3-4-szer gyakrabban biztonságosan kötődő magas pontszám SOHASEM LEHET TÖKÉLETES!

24 fejlett reflektív képesség
biztonságos kötődés Sally-Ann teszt: helyesen megoldók között kétszer annyi biztonságosan kötődő „csakis a másik tudatának felfedezése révén fejlődhet ki a gyermeknél a mentális állapotok természetének teljes megértése” Hegel, 1807

25 élmény Tükrözés: ugyanaz, de mégsem ugyanaz reakció
túlságosan valósághű tükrözés félelem, pánik disszociáció, az anya vakká válik a valóságra nincs tükrözés fizikai valóság az egyetlen valóság: depressziós anyák alternatív valósága Optimális: tükrözés + egyéb affektusok (mosolygás, komikus utánzás)

26 Generációkon át… 68-75% konkordancia a csecsemőkori és a felnőttkori kötődési típusok között 3-4-szer nagyobb a valószínűsége, hogy gyermeke is biztonságosan kötődik Biztonságosan kötődő anya szeparáció magas reflektivitási érték alacsony reflektivitási érték összes gyermek biztonságos 17-ből 1 gyermek biztonságos

27 „Gondolkodom, tehát vagyok”
„Gondolkodik rólam mint gondolkodóról, következésképp vagyok mint gondolkodó”

28 Meltzoff and Moore (1977)

29 Myowa-Yamakoshi et al. (2004)

30 (Ferrari et al. 2006),

31

32

33

34

35 Eisenberger, N.I. et al. (2003) Does rejection hurt:
an fMRI study of social exclusion. Science 302, 290–292

36 Nem csak a babának fáj…

37 AGG. ELKER. BIZALMATLAN BIZTONSÁGOS KÖTŐDÉS ALVÁS

38 BIZONYTALAN KÖTŐDÉS (aggodalmaskodás) ÉJSZAKAI FELRIADÁS ISMÉTLŐDŐ TARTALMÚ IJESZTŐ ÁLMOK

39 RÉMÁLOM Szorongásos zavarok Neuroticizmus
Szkizofrénia spektrum zavarok Egészségkárosító viselkedés Alvászavarok Poszttraumás stressz szindróma Egyéb pszichiátriai zavarok ÖNGYILKOSSÁG

40


Letölteni ppt "KÖTŐDÉS ÉS ALVÁS „Akit nappal épít: az éjjel leomlott” Csóka Szilvia"

Hasonló előadás


Google Hirdetések