Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaKlaudia Deákné Megváltozta több, mint 10 éve
1
PEDAGÓGIAI KÍSÉRLET KOOPERATÍV MÓDSZEREK ALAKAMAZÁSA II. OSZTÁLYBAN A MATEMATIKA TANÍTÁSÁBAN ARI LÁSZLÓ II. év- távoktatás
2
A KUTATÁS CÉLJA: Feltárni és bemutatni azokat a lehetőségeket, amelyek segítséget nyújtanak a tanulók tudásszintjének növelésére és motiválják őket a jobb teljesítmény elérésére.
3
PROBLÉMAKÉRDÉS: Hogyan hat a II. osztályos tanulók matematikai tudásszintjének és társas kapcsolatainak alakulására a kooperatív módszerek alkalmazása?
4
HAT KULCSFOGALOM Csoportok Szervezés Együttműködési szándék
Együttműködési készség Alapelvek Módszerek
5
CSOPORTOK A kooperatív tanulás alapegysége; 3- 6 tag;
Legoptimálisabb a 4 főből álló (Kagan); Csoportalakítás: - véletlenszerű; - irányított;
6
SZERVEZÉS A tér kialakítása Csoportszabályok
7
EGYÜTTMŰKÖDÉSI SZÁNDÉK
Közösségépítés Kooperatív feladatok Jutalmazási/értékelési rendszer
8
EGYÜTTMŰKÖDÉSI KÉSZSÉG
Fejleszti az együttműködési készséget Együttműködő csapatmunka
9
ALAPELVEK Párhuzamos interakciók Építő egymásrautaltság
Egyéni felelősség Egyenlő részvétel
10
MÓDSZEREK Biztosítják az alapelvek teljesülését
11
ÖSSZEHASONLÍTÁS: HAGYOMÁNYOS - KOOPERATÍV
Versengés Egyéni tanulás Nincs pozitív függés Együttműködő tanulás Szociális kompetenciák fejlesztése Csoport = motivációs bázis
12
HIPOTÉZISEK: 1. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán nő a tanulók tudásszintje. 2. A kooperatív módszerek alkalmazása matematikaórán motiválja a tanulókat a tanulásban, amely a javuló teljesítményben nyilvánul meg.
13
HIPOTÉZISEK: 3. Kooperatív tanulásszervezést alkalmazva fejlődik a gyengébb képességű tanulók számolási készsége. 4. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán új társas kapcsolatok alakulnak ki.
14
MÓDSZEREK, ESZKÖZÖK típusa: alkalmazott kutatás
stratégia: induktív kísérleti- kétcsoportos feltáró módszerek: - tudásmérés - szociometriai módszer eszközök:- feladatlap - szociometriai szavazólap feldolgozó módszerek: statisztikai módszerek
15
MINTA Érsemjéni „Kazinczy Ferenc” I-VIII. Osztályos Iskola
2010. november december 15. Minta Fiú Lány Összesen Kísérleti csoport- II.A 12 71% 5 29% 17 47% Kontroll csoport- II.B 11 58% 8 42% 19 53%
16
A KÍSÉRLET LEBONYOLÍTÁSA
Előzetes felmérés: 65,23% ,71% Minősítés Kísérleti csoport Kontroll csoport elégtelen % % elégséges % % jó % nagyon jó %
17
A KÍSÉRLET LEBONYOLÍTÁSA
Szociometriai teszt: - 98 deklarált kapcsolat - 28 kölcsönös választás:- 6 háromszoros - 4 kétszeres - 18 egyszeres - 2 tanulót nem választottak
18
1. szociogram 13 15 3 8 11 4 1 5 10 6 16 7 17 9 14 Jelmagyarázat: - fiú - lány 12 2
19
A KÍSÉRLET LEBONYOLÍTÁSA
Tanulási tér kialakítása Csoportok kialakítása Csoportszabályok megbeszélése Csöndjel Kooperatív módszerek fokozatos bevezetése Zárófelmérés
20
1. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán nő a tanulók tudásszintje.
21
A két csoport teljesítményének összehasonlítása
22
2. A kooperatív módszerek alkalmazása matematikaórán motiválja a tanulókat a tanulásban, amely a javuló egyéni teljesítményben nyilvánul meg.
23
3. Kooperatív tanulásszervezést alkalmazva fejlődik a gyengébb képességű tanulók számolási készsége.
24
- 101 deklarált kapcsolat (+3)
4. Kooperatív módszereket alkalmazva matematikaórán új társas kapcsolatok alakulnak ki Szociometriai teszt: - 101 deklarált kapcsolat (+3) - 28 kölcsönös választás:- 2 háromszoros(-4) - 4 kétszeres(0) - 22 egyszeres(+4) - 1 tanulót nem választottak(-1)
25
Sorszám Kísérlet előtt Kísérlet után Új kapcsolatok 1. 2↔17 2↔5 2. 3↔9 3↔8 3. 3↔13 4↔8 4. 4↔6 6↔8 5. 4↔7 6↔17 6. 4↔17 7. 5↔8 8. 6↔7 9. 6↔10 10. 7↔10 11. 8↔16 12. 9↔11 13. 14↔15 14. 14↔17
26
6 5 3 7 10 8 4 17 2 16 9 11 14 1 12 13 15 Jelmagyarázat: - fiú - lány 4. szociogram
27
KÖVETKEZTETÉS Kedvezően befolyásolta a tanulók matematikai tudásszintjét. Hatékonyabb a hagyományos tanítási módszereknél. Hatása a társas kapcsolatokra. Motiválja a tanulókat.
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.