Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Nyomda- és Papíripari Szövetség
Tavaszi Gazdasági Konferencia és XXXIX. Közgyűlés Termékdíj a nyomdaiparban – jogszabályi változások Nagy Miklós főtitkár, CSAOSZ 2014. május 22.
2
a „régi” környezetvédelmi termékdíj törvény és kapcsolódásai
Előzmények, a „régi” környezetvédelmi termékdíj törvény és kapcsolódásai 1995-ben fogadta el a Parlament és december 31-ig volt érvényben. Nem volt közvetlen összefüggése EU szabályozással, a szennyező fizet elve a harmonizációs időszakban mégis beépült a jogszabályba: az fizette a termékdíjat, aki a kibocsátásért felelős volt. EU irányelvek hazai jogszabályokba való átültetése során (HGT/HT, CSKR) – a reklámhordozó papír kivételével – valamennyi termékdíj-köteles áru után a gyártókat /első belföldi forgalomba hozókat hasznosítási kötelezettség terhelte. A képződő hulladékról való gondoskodást a kötelezettek egyénileg, vagy ún. koordináló szervezetek szolgáltatásainak igénybe vételével oldhatták meg, cserébe a termékdíj alól mentességet kaptak. Ez az ún. mentességi rendelet teremtett összefüggést a környezetvédelmi termékdíj törvény és az EU szabályokon alapuló joganyagok között.
3
az „új” környezetvédelmi termékdíj törvény és kapcsolódásai
Jelen állapot, az „új” környezetvédelmi termékdíj törvény és kapcsolódásai 2012. január 1-je óta teljes körűen hatályos és eddig kilencszer változott, ben 5 hatálybalépési időállapota van. Az alanyi és – a csomagolás esetében – a tárgyi hatály is megváltozott. A reklámhordozó papírok megrendelői helyett a nyomdákat, a csomagolást előállítók helyett a csomagolószerek gyártóit, importőreit tette kötelezetté, ezzel az EU gyártói felelősség elvét gyakorlatilag felszámolta. A képződő hulladékokról való gondoskodás egy, az állam által alapított szervezet feladata lett, a koordináló szervezetek működése okafogyottá vált. Egyéni hulladékkezelést ugyan enged a törvény, de nem ösztönző, A termékdíj megfizetése alól nem lehet mentességet szerezni, minden kötelezett termékdíjat kell fizessen. A termékdíj mértéke reklámhordozó papír esetében: 26 Ft/kg-ról 64 Ft/kg-ra, a papír csomagolószer esetében pedig 16 Ft/kg-ról 20 Ft/kg-ra emelkedett.
4
2014. évi változások I. Az idei változások négyféleképpen jellemezhetők: Hibaelhárítás: gyártási eselék újra termékdíj mentes. Definíció pontosítás: reklámhordozó papír. Finomhangolás: - „nem kell megfizetni a termékdíjat” eseteinek bővítése, - átvállalási lehetőség, valamint - a termékdíj-átalány kiterjesztése, - újrahasználható csomagolóeszközök termékdíj mentességének esetei - újrahasználható csomagolóeszközök bérleti rendszere. Új intézményrendszer bevezetése: termékdíj raktár.
5
2014. évi változások II. A reklámhordozó papír fogalmát pontosította:
2013 2014 reklámhordozó papír: a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben meghatározott gazdasági reklámot tartalmazó, a médiaszolgáltatásokról és a tömegkommunikációról szóló törvény által meghatározott sajtótermékek közül az időszaki lap egyes lapszámai, a röplap és az egyéb szöveges kiadvány, a grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány - beleértve azt is, ha mindezek más, nem termékdíj-köteles kiadvány külön mellékletét képezik -, továbbá a térkép. reklámhordozó papír: a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló törvényben meghatározott gazdasági reklámot tartalmazó, a médiaszolgáltatásokról és a tömeg-kommunikációról szóló törvény által meghatározott sajtótermékek közül az időszaki lap egyes számai, az egyéb nyomtatott anyagok közül a grafikát, rajzot vagy fotót tartalmazó kiadvány, a térkép, a nyomtatott képeslap, az üdvözlő- és más hasonló kártya - a névjegykártya kivételével -, a nyomtatott naptár, a nyomtatott üzleti reklámanyag, a katalógus, a prospektus, a reklámposzter és hasonlók, a röplap és az egyéb szöveges kiadvány - ideértve azt is, ha mindezek más kiadvány külön mellékletét képezik.
6
Termékdíj törvény 2014 III. Nem kell megfizetni a termékdíjat a kötelezett belföldi vevőjének nyilatkozata alapján: - a mezőgazdasági termelőnek, - a felhasználó kérelmére nyilvántartásba felvett újrahasználható rakodólapok után, ha 365 napig csomagolás létrehozására használják, - a felhasználó kérelmére nyilvántartásba felvett újrahasználható csomagolószer után, ha betétdíjat alkalmaznak, - csomagolóanyagot, csomagolási segédanyagot nem csomagolás előállítására, vagy más termék előállításához közvetlen anyagként (alapanyagként) használják, - újrahasználható csomagolószerek belföldi bérleti rendszere és kv-i hatósági engedély megléte esetén. Az átvállalási lehetőségek köre egy elemmel bővült, a disztribútorok export céllal átvállalhatnak, Kereskedelmi csomagolás hatálya alá helyezték a az ide tartozó termékek (italfélék) PVC alapanyagú címéit (övcímkék)
7
2014. évi változások IV. A csekély kibocsátók körét valamennyi termékdíj-köteles termékáramra kiterjesztették és termákdíj-átalány fizetését tették lehetővé - reklámhordozó papír esetében: 100 kg/év és 6000 Ft/év - csomagolószerek esetében anyagtípusonként változik a mennyiségi határ, az átalány összege Ft/év. 2014. július 1-től bevezeti a kereskedelmi, valamint az ipari termékdíj raktár intézményét: - ipari termékdíj raktár: termék előállítás, tovább feldolgozás lehetséges, - kereskedelmi termékdíj raktár: legfeljebb átcsomagolás lehetséges.
8
Ipari termékdíj raktár
bevallás Csomagolóanyag-gyártó számlazáradék Csomagolóanyag-gyártó bewvallás NAV bevallás Számla-záradék Nyilat- kozat Nyilat- kozat Ipari termékdíj raktárat üzemeltető csomagolószer-gyártó, feldolgozó
9
A CSAOSZ a termékdíj törvénnyel kapcsolatban
az alábbi álláspontot képviseli: Rövid távon: – alanyi és tárgyi hatály visszaállítása a csomagolásra, – az egyéni hulladékkezelés lehetőségének tényleges bővítése, az ún. rendszerhasználati díjak erőteljes mérséklésével, – az átalánydíj-fizetés rendszerének felülvizsgálata és érdemi bővítése. Hosszabb távon: – a gyártói felelősségi rendszer érvényre juttatása az Európai Uniós irányelvek szerint, – az egyéni mellett a kollektív hulladékhasznosítás teljesítési lehetőség megteremtése a kötelezettek ellenőrzési és döntési kompetenciákba való bevonásának lehetőségével, – a termékdíj rendszer felváltása egy egyszerűbb, kevesebb adminisztrációval járó zöld adóval.
10
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.