Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
„ Múzeumpedagógiai képzés a felsőoktatásban”
Készítette: Dr. Foghtűy Krisztina 2009
2
MÚZEUMPEDAGÓGIAI SZAKIRÁNYÚ KÉPZÉS MAGYARORSZÁGON
A 35/1999. (VIII. 24.) OM rendelet alapján a múzeumpedagógia szakirányú továbbképzési szak az 1999/2000. tanévben másoddiplomás képzés keretében indult be. Képzési idő 4 félév, 465 óra
3
I.ELMÉLETI ALAPKÉPZÉS - a képzési idő 41 %-a
Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév ea. szem. Múzeumpedagógia 30 k 15 k 15 sz Muzeológia 15 ai Művészetpszichológia 15 gyj Művészettörténet Természettudományi múzeumi ismeretek 15.k Néprajz
4
II. MÓDSZERTAN ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA - a képzési idő 24 %-a
Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Múzeumpedagógia módszertan 15 gyj Művészetpedagógia Kommunikáció elmélet 15 ai Mikrotanítás
5
III. MÚZEUMPEDAGÓGIAI ISMERETEK (elmélet és gyakorlat) - a képzési idő 26 %-a
Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Képzőművészet 30 gyj Történettudomány Természettudomány Művelődéstörténet
6
IV. SPECIÁLIS TÉMAKÖRÖK – szabadon választható, min
IV. SPECIÁLIS TÉMAKÖRÖK – szabadon választható, min.15 óra – a képzési idő 9 %-a Tantárgy neve 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév szem. Bevezetés az Egyiptológiába 15 ai Történeti játszóház Kreatív képzőművészeti foglalkozás Interaktív kiállítások
7
V. Alkotótábor - Keszthely
Szövés-fonás, gyöngyfűzés – Bordácsné Kishonti Erika Kerámia – Simon Edit Festőkurzus – Sipos Endre, Sinkó István Címer festészet – Kovács Gergely Kézművesség – Gulyás Anikó, Juhász Éva, Leskó Valéria Mézeskalács díszítés – Vásárhelyi Tamás Balaton Múzeum – Havasi Bálint, Drubelné Molnár Adél Helikon Kastélymúzeum – Czoma László Georgikon Majormúzeum – Szabóné Lázár Ibolya Állandó segítőtársaink – Magyar Erzsébet, Huszics György, Bencze Judit, Bondor Mária, Palotainé Simon Ilona, Szepesházyné Kurimay Ágnes
8
Élet az alkotótáborban
9
A képzéshez kapcsolódó múzeumok I.
Művészeti blokk Szépművészeti Múzeum – Bartos Zoltán Magyar Nemzeti Galéria – Veress Ágnes Petőfi Irodalmi Múzeum – Végh Károly Ludwig Múzeum – , Hemrik László Néray Katalin
10
A képzéshez kapcsolódó múzeumok II.
Történettudományi blokk Magyar Nemzeti Múzeum – Pintér János, Kesik Gabriella, Lovas Márta Hadtörténeti Intézet és Múzeum - Holló József Ferenc, Maros Zsuzsa Budapesti Történeti Múzeum - Jeszenkovitsné Gebhardt Margit
11
A képzéshez kapcsolódó múzeumok III.
Természettudományi blokk Magyar Természettudományi Múzeum – Vásárhelyi Tamás Magyar Mezőgazdasági Múzeum – Darvas Lászlóné Fővárosi Állat- és Növénykert – Sárfalvi Judit
12
A képzéshez kapcsolódó múzeumok IV.
Műszaki blokk Közlekedési Múzeum – Kócziánné Szentpéteri Erzsébet, Gulyás Anikó Öntödei Múzeum – Lengyelné Kiss Katalin, Huszics György
13
A képzéshez kapcsolódó múzeumok V.
Néprajz blokk Néprajzi Múzeum – Selmeczi Kovács Attila, Szabadtéri Néprajzi Múzeum Szentendre – Káldy Mária Sárospatak Református Kollégium Tudományos Gyűjteményei Múzeuma – Pocsainé Eperjesi Eszter Lux Éva
14
A képzésben résztvevő oktatók -pedagógiai területről
Victor András - ELTE TTK (természettudomány, módszertan elmélet) Bencze Judit – Kodolányi János Főiskola (történettudomány) Sipos Endre - a Fazekas Mihály Gyakorló Gimnázium vezető tanára (művészet) Sinkó István - GYIK Műhely Bondor Mária – Pesterzsébeti Pedagógiai Intézet (történettudomány) Palotainé Simon Ilona – József Attila Általános Iskola (módszertan gyakorlata) Szepesházyné Kurimay Ágnes – József Attila Általános Iskola (módszertan gyakorlata)
15
Végzett hallgatók száma
Végzett hallgatók száma: 271 fő 2008/2009-es tanévben 34 fő végzi tanulmányait A teljes hallgatói létszámon belül a múzeumpedagógiai képzésben résztvevők aránya: 3-5 %
16
Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30.
A 10 éves képzés tartalmi elemeinek összegzése - előadások
17
Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30.
Szekciók: 1. A képzés oktatási formái-elmélet és gyakorlat aránya 2. A képzés tartalmi áttekintése, változtatások, javaslatok 3. A múzeumpedagógiai képzés használhatósága a múzeumban 4. A képzés hasznosítása az óvodai, az iskolai területen és a felsőoktatásban
18
Országos Múzeumpedagógiai Konferencia 2008. október 30.
Összegzés Tartalmi struktúrája jó Művészeti múzeumok túlsúlya tapasztalható Meg kell teremteni a diploma elismertségének kompetenciáját Múzeumpedagógiai szakirodalom és múzeumpedagógiai saját honlap létrehozása Speciális modulok létrehozása végzettség szerint: Múzeumi terület több pedagógiai és pszichológiai ismeretet Iskolai terület több muzeológiai ismeretet
19
Kérdőív az eddig végzett munkáról
A kérdőívek szerkesztésében részt vettek: Bencze Judit, Bondor Mária, Foghtűy Krisztina, Kovács Gergely, Németh András, Palotainé Simon Ilona, Sípos Endre, Szabolcs Éva, Szepesházyné Kurimay Ágnes, Vásárhelyi Tamás Végleges szerkesztés: Bárd Edit, Szepesházyné Kurimay Ágnes Kérdőívek begyűjtése: Szepesházyné Kurimay Ágnes Értékelés: Bárd Edit
20
A kérdőív Főbb kérdéscsoportjai
Az oktatás tartalmi és módszertani elemeinek értékelése Az ismeretek gyakorlati alkalmazhatósága, hatékonysága Képzés során kialakult kapcsolatok, kapcsolatrendszerek
21
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján)
Minden volt hallgatónak kiküldtük a kérdőívet Visszaérkezett a negyede Településileg 48% fővárosi 17 % nagyvárosi 35 % kisváros és falu Végzettség szerint 50 % tanító és általános iskolai tanár 22 % középiskolai tanár 28% népművelő, óvodapedagógus, muzeológus
22
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján )
Hasznosság 5,5-6,2 pont (mindenki) Speciálkollégiumok Inkább elméleti jellegű -55 % Közvetlenül alkalmazható eszközök és módszerek – 59 % A tanultak egységes rendszerré álltak össze–55 % Módszertani kultúra Gazdagította -76 % Alapjaiban megváltoztatta - 12%
23
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján )
Jelenlegi múzeumpedagógusi aktivitás Rendszeres - 24 % Alkalmanként – 30 % Visszanyúl a képzés során nyert tudáshoz Sokszor % Többször – 35 %
24
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján )
25
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján)
26
Kutatási eredmények ( Bárd Edit értékelése alapján)
27
A képzés során szerzett Személyes kapcsolatok szerepe
92 % baráti vagy munkakapcsolatban van csoporttársaival 70 % ismer korábbi vagy későbbi évfolyamon végzettet 37 % kért segítséget egykori oktatójától 79 %-nak segít a személyes ismeretség a múzeumi foglalkozások tervezésében
28
jövőkép Az oktatói szakmai munka színvonalának megőrzése
Hallgatói vélemények, visszajelzések az oktatói munkával és a képzés színvonalával kapcsolatban A múzeumpedagógia nappali tagozatának mielőbbi elindítása
29
Kiadványok
30
„ Rengeteget tanultam, rengeteget változtam, rengeteg jó és okos embert ismertem meg. Szerencsésnek mondhatom magam, hogy részese lehettem mindennek, és köszönet érte mindazoknak, akik elindították és megvalósították ezt a képzési formát.”
31
Köszönöm a figyelmet!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.