Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaBoglárka Csonkané Megváltozta több, mint 10 éve
1
A belső kontrollok és kockázatelemzés az Integritás felmérés alapján
2011. december 9., Budapest Dr. Benkő János, ÁSZ számvevő tanácsos
2
KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK KÜLSŐ ÉS BELSŐ KONTROLLRENDSZER A KOCKÁZATELEMZÉS LEHETŐSÉGEI IV. KOCKÁZATI TERÜLETEK
3
I. KÉRDÉSEK ÉS VÁLASZOK IDŐSZERŰSÉG ÖNÉRTÉKELÉS AD-E A PROJEKT MÓDSZER TÖBBLETET NÖVELI-E A TÚLSZABÁLYOZOTTSÁGOT
4
II. KÜLSŐ ÉS BELSŐ KONTROLLRENDSZER
5
AZ ÁLLAMHÁZTARTÁS ELLENŐRZÉSI RENDSZERE Külső ellenőrzés (ÁSZ, könyvvizsgálók) Kormányzati ellenőrzés (KEHI) Intézményi belső kontrollrendszer
6
A BELSŐ KONTROLLRENDSZER SZABÁLYOZÁSA
7
BELSŐ KONTROLLRENDSZER
A belső kontrollrendszer folyamatrendszer, amely a kockázatok kezelésére szolgál és célja, hogy a költségvetési szervezet: működési és gazdálkodási tevékenységeit etikusan, szabályszerűen hajtsa végre, teljesítse az elszámolási kötelezettségeket és megvédje a szervezet erőforrásait a veszteségektől (károktól) és a nem rendeltetésszerű használattól.
8
Törvényi szint, Áht. 120/B. § (1) - 2009.januárjától
A költségvetési szerv vezetője köteles belső kontrollrendszert kialakítani, működtetni, a működést folyamatosan nyomon követni, arról évente jelentést készíteni.
9
A belső kontrollrendszer elemei:
kontrollkörnyezet kockázatkezelés kontroll tevékenységek, információ és kommunikáció monitoring (része a független belső ellenőrzés)
10
KONTROLLKÖRNYEZET A kontrollkörnyezet képezi a teljes kontrollrendszer alapját, elemei: a vezetők és dolgozók szakmai értékrendje, folyamatos támogatás a belső kontrollrendszerhez elkötelezettség a szakmai hozzáértés iránt, felső vezetés hozzáállása, elköteleződése, szervezeti felépítés humánpolitika etikai értékek és integritás.
11
INTEGRITÁSI SZINTEK ÉS KOCKÁZATOK
12
teljes folyamat felülvizsgálata.
KOCKÁZATKEZELÉS A költségvetési szerv vezetője köteles kockázatkezelési rendszert működtetni, ennek elemei: a kockázatok meghatározása, felmérése (a csalás, a korrupció kiemelt kockázatok) kockázatok elemzése, kockázatok kezelése, teljes folyamat felülvizsgálata.
13
A vezető köteles kontroll tevékenységeket kialakítani, melyek biztosítják a kockázatok, kezelését hozzájárulnak a szervezet céljainak eléréséhez: megelőző, helyrehozó, iránymutató, feltáró kontrollok KONTROLL TEVÉKENYSÉGEK
14
III. A KOCKÁZATELEMZÉS LEHETŐSÉGEI
15
Kockázat elemzések az ÁSZ gyakorlatában
Zárszámadási audit Átfogó önkormányzati ellenőrzés Önkormányzatok „pénzügyi helyzetének” vizsgálata Korrupciós/integritás kockázat elemzés
16
A PROJEKT MÓDSZER LÉNYEGE
Korrupció veszélyeztetett területekre koncentrálás, veszélyek és a védelmi rendszer állapotának mérése. Eredendő veszélyeztetettség meghatározása (EKV), Veszélyeztetettséget növelő tényezők (KVNT), Kontrollok hiányából eredő veszélyeztetettség (KHKT) Eszköz: kérdőív (155 kérdés) - gyorsteszt Súlyozás, pontok összeadása, eredményskála: pont Eredménybeli eltérések térképi megjelenítése
17
A PROJEKTBŐL SZÁMÍTOTT KOCKÁZATI INDEXEK
18
KOCKÁZAT „TÍPUSOK” JÓ KÖZEPES GYENGE
19
EREDENDŐ VESZÉLYEZTETETTSÉGI INDEX
20
Korrupciós veszélyeztetettséget növelő tényezők indexe
21
Korrupciós veszélyeztetettséget növelő tényezők indexe
22
Kontrollok hiányából fakadó kockázatok indexe
23
IV. KOCKÁZATI TERÜLETEK
24
A LEGFŐBB KOCKÁZATI TERÜLETEK, %
25
SZABÁLYOZÁSI KOCKÁZATOK
32
KÖZBESZERZÉSEK
37
KÖZBESZERZÉS
40
KOCKÁZAT HALMOZÓDÁS UNIÓS FORRÁSFELHASZNÁLÁS KÖZBESZERZÉS BERUHÁZÁS
46
KÖSZÖNÖM A FIGYELMÜKET
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.