Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
KiadtaTivadar Kis Megváltozta több, mint 10 éve
1
Kamionról vasútra A Levegő Munkacsoport sajtótájékoztatója BILK, 2008. április 3.
2
A vasúti árufuvarozás aránya Németországban 2001 óta folyamatosan növekszik Mehr Bahn wagen - Praxisbeispiele von Unternehmen, die auf die Schiene setzen BME-Kongress 13.11.2007 2 A vasúti teherszállítás piaci részesedése (tonnakilométerben mért aránya a teljes fuvarozási teljesítményen belül – beleértve: vasút, közút, folyami hajózás, csővezetékes szállítás)
3
A vasúti árufuvarozás a közútinál gyorsabban növekszik Németországban Mehr Bahn wagen - Praxisbeispiele von Unternehmen, die auf die Schiene setzenBME-Kongress 13.11.20073 A tonnakilométerben mért fuvarozási teljesítmény növekedése az előző évhez képest
4
A fuvarok kilométer szerinti megoszlása a közúti áruszállításban az Európai Unióban Forrás: Európai Bizottság, Energiaügyi és Közlekedési Főigazgatóság, 2006
5
Kamionról vasútra – 13 gyakorlati példa Az utóbbi években Németországban 13 cég (nemzetközi nagyvállalatok és középvállatok) állította át szállítását kamionról vasútra. Vajon miért? 5
6
Miért érte meg például egy teljesen felhagyott vasútvonalat is újjáéleszteni? A Raubach–Selters vonal az újjáélesztés előtt és után
7
A cég neveTermékVonalhossz (km) Kiváltott kamionok száma évente BASF AGvegyipari termékek17 új vonal40 000 Berentzen Gruppe AGszeszesital415 000 Danone Waters Deutschland GmbHásványvíz7007 500 Dickie Tamiya Modellbau GmbH & Co. KGjáték5601 000 Felix Schoeller Holding GmbH & Co. KGcellulóz8501 500 Fritz Winter Eisengießerei GmbH & Co. KGkohászati adalékok2509 000 Fromm Plastics GmbHműanyag termékek40 / 45018 Josera Erbacher GmbH & Co. Betriebs KGkalciumkarbonát2631 000 Dr. Ing. h.c. F. Porsche AGjárműalkatrész759 / 19067 000 Schütz GmbH & Co. KGaAacéltekercsek12,9 / 1306 000 Compagnie de St.-Gobainüvegipari alapanyag57015 400 Warsteiner Brauerei Haus Cramer KGsör és alapanyagai6015 000 Deutsche Woolworth GmbH & Co. OHGtextíliák3 000200 13 cég, amely kamionról vasútra váltott
8
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 1.A vasút egyre többször kínál költséghatékonyabb megoldást. A legtöbb vállalatnál a tehergépkocsik útdíjának bevezetése döntő tényező volt. Az üzemanyagadók infláció feletti emelkedése is hatásosnak befolyásolta a döntést. 8
9
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 2.A vasút logisztikai előnyöket nyújt. Még olyan esetekben, amikor a vasút költségesebb, ha csak a szállítási költséget nézzük, a logisztikai folyamatokban jelentkező, számszerűsíthető előnyök számos esetben a vasút javára szóltak. 9
10
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 3. Hosszú viszonylatokon megbízhatóbb a vasút. A dugók miatt a közúti fuvarozás egyre kiszámíthatatlanabb. 10
11
Az átállások indokai – a fuvaroztatók szemszögéből 4.A vasút jobban kíméli a környezetet. A szállítási módozatnak összhangban kell legyen a cég illetve a termék arculatával. 11
12
Készült az Európai Bizottság PHARE Access programja és a Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium támogatásával. A kutatás vezetője: Dr. Kiss Károly (Budapesti Corvinus Egyetem)
13
Útépítés és útfenntartás210 Környezeti, egészségi stb. károk (OECD)860 Járműgyártás, kőolajkitermelés stb. kárai90 Forgalmi torlódások20 Károk utakban, épületekben, közművekben200 Kár a többi járműben600 Adóelkerülés bérelszámolásnál110 Fekete/szürke gazdaság egyéb vonatkozásai200 Közlekedésbiztonsági stb. szabálysértés130 Külföldi napidíj kedvezménye11 Elvonás vasúti árufuvarozástól100 ÖSSZESEN ≈2530 A tehergépkocsikkal összefüggő állami kiadások 2004-ben (milliárd Ft) Autópálya-építések áfamentessége27
14
Üzemanyagok jövedéki adója54 Gépjárműadó (belföldi)12 Gépjármű átírási illeték1 Termékdíjak5 Túlsúlydíj1 Autópályadíj6 Gépjárműadó (külföldi)3 ÖSSZESEN81 A tehergépkocsikkal összefüggő állami bevételek 2004-ben (milliárd Ft)
15
TEHERGÉPKOCSIK KIADÁSOK ÉS BEVÉTELEK EGYENLEGE: –2500+80 ≈ –2400 milliárd Ft
16
A nemzetközi tehergépkocsi-forgalom A Magyarországra belépő külföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100) A Magyarországról kilépő belföldi tehergépkocsik számának és a GDP alakulása (1990=100)
17
A tehergépkocsik útdíja bevezetésének hatása a járműkilométerekre Svájcban (bevezetés 2001-ben, emelés 2005-ben) millió járműkm
18
Svájc azóta is a világ egyik legversenyképesebb állama Forrás: World Competitiveness Yearbook, 2007
19
A tehergépkocsik útdíja javítaná Magyarország versenyképességét és csökkentené az inflációt! 1.A díj jelentős részét külföldiek fizetik. 2.Csökkenthetők a munkabért terhelő adók. 3.Csökken a környezetszennyezés, egészkárosodás. 4.Kevésbé mennek tönkre az utak, épületek, közművek. 5.Kevésbé rongálódik a többi jármű a rossz utak miatt. 6.Kisebb lesz az ország energiaszámlája. 7.Visszaszorulnak a jogsértések, a fekete és szürke gazdaság. 8.Versenyképesebbé válik a vasút. 9.Kevesebb lesz az értelmetlen fuvar. 10.Ésszerűsödik az áruszállítás.
20
Az üres fuvarok arányának alakulása a németországi közúti áruszállításban Megjegyzés: Az útdíjjal érintett utakon a javulás az átlagosnál nagyobb mértékű. Forrás: Statistische Mitteilungen des Bundesamtes für Güterverkehr und des Kraftfahrt-Bundesamtes, Reihe 8
22
Köszönöm a figyelmüket!
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.