Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hard Bop Időszak: 1955-1970  Központ: New York, Keleti Part, Közép-Nyugat  Feketék játsszák úgy, hogy a fehérek ne tudják utánozni  Erő, ösztönösség,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hard Bop Időszak: 1955-1970  Központ: New York, Keleti Part, Közép-Nyugat  Feketék játsszák úgy, hogy a fehérek ne tudják utánozni  Erő, ösztönösség,"— Előadás másolata:

1 Hard Bop Időszak: 1955-1970  Központ: New York, Keleti Part, Közép-Nyugat  Feketék játsszák úgy, hogy a fehérek ne tudják utánozni  Erő, ösztönösség, ritmikai lendület, vitalitás  A bophoz képest a dallamok és a szólók egyszerűbbek és érzelemgazdagabbak  A hagszínek komorabbak, sötétebbek, nyersebbek  Formailag kevésbé kapcsolódik a korabeli slágerekhez, a harmóniavázak többnyire eredetiek, nem kölcsönzöttek  A ritmusszekció lazább, de erőteljesebb: a dob kilép a kísérőfunkcióból, poliritmikus szólamok - ellenszólamok  Lendületes tempó, erőteljes swing  Funky jazz: visszatérés a gyökerekhez; autentikusság

2 Az 50-es évek főbb stílusai CoolHard bop Hangszínvilágossötét Hangsúlykönnyednehéz Hang textúralágynyers Dallamvilágegyszerűbonyolult Általános jellemzőlaza, oldottlendületes Domináns hatásswing és bopbop

3 Jelenségek  Stílusok egymásmellettisége  A jazz aranykora: egyéniségek sokasága  Iskola: Art Blakey és a Jazz Messengers  Sonny Rollins kivonulásai  A közönség rétegződése  A Blue Note lemezkiadó  A jazz main stream kialakulása  Mérsékelt népszerűség és ismertség

4 Fontos muzsikusok ZongoraDobSzaxofon Horace SilverArt BlakeyCannonball Adderly Tommy FlanaganMax RoachSonny Rollins Herbie HancockPhilly Jo Jones Joe Henderson Bobby TimmonsJohn Coltrane Junior ManceHarsonaBennie Golson McCoy TynerJ.J. JohnsonHank Mobley Curtis FullerWayne Shorter TrombitaJackie McLean Clifford BrownGitárDexter Gordon Freddie HubbardWes Montgomery Johnny Griffin Lee MorganKenny Burrell Eddie Lockjaw Davis Donald ByrdGrant Greene Lou Donaldson

5 Két város – 20 zenész Philadelphia  Clifford Brown (tp)  Lee Morgan (tp)  McCoy Tyner (p)  Philly Joe Jones (dr)  Jimmy Heath (s)  Percy Heath (b)  John Coltrane (s)  Bobby Timmons (p)  Benny Golson (s)  Kenny Barron (p) Detroit Thad Jones (tp) Thad Jones (tp) Elvin Jones (dr) Elvin Jones (dr) Hank Jones (p) Hank Jones (p) Tommy Flanagan (p) Tommy Flanagan (p) Paul Chambers (b) Paul Chambers (b) Donald Byrd (tp) Donald Byrd (tp) Curtis Fuller (tb) Curtis Fuller (tb) Louis Hayes (dr) Louis Hayes (dr) Kenny Burrell (g) Kenny Burrell (g) Barry Harris (p) Barry Harris (p) Ron Carter (b) Ron Carter (b)

6 Soul Jazz Időszak: 1959-től napjainkig Stílusismérvek, előadási gyakorlat  Közvetlenség, egyszerűség, őszinteség  Egyszerű, ismétlődő akkordok,melodikus, ritmikus ostinato  Majdnem mindig blues-alapú  Erőteljes, magával ragadó ritmus  Népdalszerű, énekelhető dallamok  Szorosan kapcsolódik a rhythm and blues és a gospel hagyományhoz  Az afrikai-amerikai kultúra magasztalása Fontos muzsikusok  Horace Silver (p)Jimmy Smith (org)  Cannonball Adderley (as)Shirley Scott (org)  Ray Charles (p, voc)Lou Donaldson (as)  Gene Ammons (ts)Ramsey Lewis (p)

7 Bossa Nova  1962. A brazil poluláris zene és a jazzrögtönzés ötvözete  Jelentése: új érzékenység  Szamba cool harmóniákkal párosítva, vonzó dallamok  A 60-as évek eleje: növekvő érdeklődés a latin zene iránt a jazzmuzsikusok körében  Az első siker: Stan Getz/Charlie Byrd: Jazz Samba (1962)  A második siker: Getz/Gilberto 70 hétig a slágerlisták élén Brazil muzsikusok Antonio Carlos Jobim, Luiz Bonfa, Joao Gilberto Amerikai jazzmuzsikusok Stan Getz (ts)Laurindo Almeida (g) Charlie Byrd (g)Herbie Mann (fl) Dizzy Gillespie (tp)Paul Desmond (as)

8 Úttörő egyéniségek Charles Mingus (1922-1979)  Profil: zeneszerző, zenekarvezető, nagybőgős  Hatások: afro-amerikai folklór (blues, gospel, ének), New Orleans-i jazz, francia impresszionisták, Ellington, bebop  Újítások: kollektív rögtönzés, atonalitás, fekete öntudat Miles Davis (1926-1991)  Birth of the Cool (1949/50)  Hard Bop (1955)  Modális zene: Kind of Blue (1959) John Coltrane (1926-1967)  50-es évek: „hangfüggönyök”  1961: kvartet. A szabadság keresése. Arab és keleti spirituális és zenei hatások  1965: Ascension. Free jazz. Kozmikus dimenziók

9 Hard Bop/Soul Jazz/Bossa Nova Hard Bop 1. Clifford Brown/Max Roach: Cherokee (1955)05:45 2. Sonny Rollins: St. Thomas (1956)06:45 3. Cannonball Adderly: Alison’s Uncle (1958)05:05 4. Wes Montgomery: Four on Six (1960)06:17 5. Joe Henderson: Jinrikisha (1963)07:25 6. Freddie Hubbard: Blue Frenzy (1964)03:18 7. Art Blakey and The Jazz Messengers: Cheryl (1981)05:19 Soul Jazz 8. Ray Charles: What’d I Say (1959)06:31 9. Horace Silver: The Jody Grind (1966)05:48 10. Jimmy Smith: The Organ Grinder’s Swing (1965)02:13 11. Ramsey Lewis: The ’In’ Crowd (1965)05:51 Bossa Nova 12. Charlie Byrd: Desafinado (1962)02:28 13. Stan Getz/Joao Gilberto: Girl from Ipanema (1963)05:22 Új irányok 14. Miles Davis: Blue on Green (1959)05:54 15. Charles Mingus: Gunslinging Bird (1959)05:14

10 Art Blakey Grant Green Tommy Flanagan Cannonball Adderly Hank Mobley Képtár Hard Bop

11 Clifford Brown Jimmy Smith Donald Byrd Lee Morgan Freddie Hubbard

12 Sonny Rollins Horace Silver Wes Montgomery Johnny Griffin Ramsey Lewis

13 Wayne Shorter Jackie McLean John Coltrane Max Roach Joe Henderson

14 Antonio Carlos Jobim Joao Gilberto Stan Getz Charlie Byrd Bossa Nova

15 Charles Mingus Miles Davis John Coltrane Úttörő egyéniségek

16

17

18 Blue Note-lemezborítók


Letölteni ppt "Hard Bop Időszak: 1955-1970  Központ: New York, Keleti Part, Közép-Nyugat  Feketék játsszák úgy, hogy a fehérek ne tudják utánozni  Erő, ösztönösség,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések