Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Társadalmi-gazdasági környezet A gazdasági válságot fellendülés követte A gazdasági válságot fellendülés követte II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Társadalmi-gazdasági környezet A gazdasági válságot fellendülés követte A gazdasági válságot fellendülés követte II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias."— Előadás másolata:

1 Társadalmi-gazdasági környezet A gazdasági válságot fellendülés követte A gazdasági válságot fellendülés követte II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias érzés, a fekete katonák szerepe II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias érzés, a fekete katonák szerepe A nagyvárosi életmód a kikapcsolódás és az éjszakai élet terepe A nagyvárosi életmód a kikapcsolódás és az éjszakai élet terepe Fehér értelmiségiek a feketék egyenjogúsága mellett Fehér értelmiségiek a feketék egyenjogúsága mellett Új öntudatosság a feketék között: művész státusz a zenészeknek Új öntudatosság a feketék között: művész státusz a zenészeknek A Fats Waller, Cab Calloway, Louis Armstrong nevével fémjelzett szórakoztatóipari szerep elutasítása A Fats Waller, Cab Calloway, Louis Armstrong nevével fémjelzett szórakoztatóipari szerep elutasítása Szembefordulás a fehér kultúrával, a fekete örökség ápolása Szembefordulás a fehér kultúrával, a fekete örökség ápolása

2 Bebop kontra Swing Előadói gyakorlat Kisegyüttesek a big band helyett Kisegyüttesek a big band helyett Az átlagos tempó gyorsabb Az átlagos tempó gyorsabb A klarinét és a ritmusgitár ritka A klarinét és a ritmusgitár ritka A hangszeres virtuozitás nagy szerepe A hangszeres virtuozitás nagy szerepe Párbajok, vetélkedések Párbajok, vetélkedések A hangszerelés kevésbé fontos A hangszerelés kevésbé fontos Improvizáció Szólónként több téma Szólónként több téma Kevés hasonlóság a témák között Kevés hasonlóság a témák között Gyakori kilépés a harmóniákból Gyakori kilépés a harmóniákból Ritmikailag tovább lépett Ritmikailag tovább lépett Többnyire nyolcad vagy tizenhatod menetek Többnyire nyolcad vagy tizenhatod menetek Szaggatott dallamvezetés: hirtelen irányváltások, nagy szünetek Szaggatott dallamvezetés: hirtelen irányváltások, nagy szünetek Gyakran átlépik az ütemvonalakat Gyakran átlépik az ütemvonalakat Stiláris elemek A dallamok és a harmóniák bonyolultabbak A dallamok és a harmóniák bonyolultabbak A kísérőritmusok változatosabbak A kísérőritmusok változatosabbak Populáris kompozícióktól kölcsönzött harmóniavázak új témákkal Populáris kompozícióktól kölcsönzött harmóniavázak új témákkal A bop-témák és akkordmenetek sokszor feloldatlanok maradtak A bop-témák és akkordmenetek sokszor feloldatlanok maradtak Erőteljes, intenzív játékmód Erőteljes, intenzív játékmód Ritmus Változatos textúra Változatos textúra Az alaplüktetést a bőgő hozza Az alaplüktetést a bőgő hozza Dob: ritmus a cineken Dob: ritmus a cineken Előlegzett és késleltetett hangsúlyok a pergőn, a lábdobon és a zongorán Előlegzett és késleltetett hangsúlyok a pergőn, a lábdobon és a zongorán A szólók alatt ritmikus interaktivitás A szólók alatt ritmikus interaktivitás

3 A bebop jellemzői Harmónia Zsúfoltság Zsúfoltság Bontások, kromatikus és szekvenciális mozgások, alterált hangok Bontások, kromatikus és szekvenciális mozgások, alterált hangok Újra harmonizálás, helyettesítő akkordok, szűkített kvint Újra harmonizálás, helyettesítő akkordok, szűkített kvint Bonyolult akkordmenetekre szerettek improvizálni Bonyolult akkordmenetekre szerettek improvizálniRitmus A beates lüktetés háttérbe szorulása A beates lüktetés háttérbe szorulása A metrikus súly jelzése: a ritmusszekció eltávolodik a 4/4-es ütem valamennyi negyedének kijátszásától A metrikus súly jelzése: a ritmusszekció eltávolodik a 4/4-es ütem valamennyi negyedének kijátszásától Összetett, pregnáns off-beates hangsúlyozás Összetett, pregnáns off-beates hangsúlyozás Dob: könnyed, levegős, pergő, cintányér, a lábdob effektusszerű közbeütései Dob: könnyed, levegős, pergő, cintányér, a lábdob effektusszerű közbeütései Dallam Gyors futkározások, kromatikus menetek Gyors futkározások, kromatikus menetek Éles regisszterváltások, merész ugrások, csúszkálósan kitartott magas állóhangok Éles regisszterváltások, merész ugrások, csúszkálósan kitartott magas állóhangok Ritka a riff, a motivum ostinato ismétlése Ritka a riff, a motivum ostinato ismétlése Nem kedveli a szabályos periódusokat, dallamsorokat: átkötések Nem kedveli a szabályos periódusokat, dallamsorokat: átkötések Eltávolodás a tonalitástól Eltávolodás a tonalitástól Improvizáció Dallamilag és ritmikailag eltávolodik a témától Dallamilag és ritmikailag eltávolodik a témától Alapja a periódus és a harmónia Alapja a periódus és a harmónia Az önálló zenei gondolatok bemutatásának kerete Az önálló zenei gondolatok bemutatásának kerete De: téma és rögtönzés stiláris és hangulati egysége De: téma és rögtönzés stiláris és hangulati egysége

4 Bebop muzsikusok Trombita Dizzy Gillespie Fats Navarro Howard McGhee Miles Davis HarsonaJ.J.Johnson Kai Winding Bennie Green Bőgő Oscar Pettiford Ray Brown Tommy Potter Curley Russell Vibrafon Milt Jackson Szaxofon Charlie Parker Dexter Gordon Wardell Gray Sonny Stitt Gene Ammons Zongora Bud Powell Thelonious Monk Tadd Dameron John Lewis George Shearing Oscar Peterson Dob Kenny Clarke Max Roach Art Blakey

5 Charlie ParkerDizzy Gillespie Kansas City, 1920-1955 Kansas City, 1920-1955 Szegény család, gondoskodás nélkül Szegény család, gondoskodás nélkül Önpusztító élet: drogok, alkohol Önpusztító élet: drogok, alkohol Ösztönös zenész, lázadó Ösztönös zenész, lázadó Tökéletes technika, nagy sebesség Tökéletes technika, nagy sebesség Új rendszert épít ki: Új rendszert épít ki: Új módon választja meg a hangokat Új módon hangsúlyoz, a frázisoknak szinkópált jelleget ad Új módszerrel illeszt harmóniákat a létező akkormenetekbe, más akkordokat rögtönzéssel érzékeltet Kimeríthetetlen melodikus invenció Kimeríthetetlen melodikus invenció Kétszeres, négyszeres tempójú futamok Kétszeres, négyszeres tempójú futamok Száraz, éles tónus Száraz, éles tónus Sok hatást magába szívott Sok hatást magába szívott Kölcsönzött harmóniák Kölcsönzött harmóniák Témái a bebop nyelvezetévé váltak Témái a bebop nyelvezetévé váltak Dél-Karolina, 1917-1993 Dél-Karolina, 1917-1993 Középosztálybeli, zenei képzés Középosztálybeli, zenei képzés Rendezett, gondos neveltetés Rendezett, gondos neveltetés Parker a bop szíve, Gillespie az agya Parker a bop szíve, Gillespie az agya A bop-zenész archetípusa: okos, szellemes, szórakoztató A bop-zenész archetípusa: okos, szellemes, szórakoztató Harmóniailag rendkívül képzett Harmóniailag rendkívül képzett Virtuóz hangszeres, uralja a felső regisztert is Virtuóz hangszeres, uralja a felső regisztert is Frázisok egész fegyvertára Frázisok egész fegyvertára Szaggatott, szinkópált hangokkal emelkedik egyre magasabbra; kötött (legato) futamokkal ereszkedik le Szaggatott, szinkópált hangokkal emelkedik egyre magasabbra; kötött (legato) futamokkal ereszkedik le Improvizáció tele meglepetésekkel Improvizáció tele meglepetésekkel Sok ismertté vált saját szerzemény Sok ismertté vált saját szerzemény Magas szinvonalú kisegyüttesek, nagyzenekarok Magas szinvonalú kisegyüttesek, nagyzenekarok Az elsők között használt afro-kubán ritmikai elemeket a jazzben Az elsők között használt afro-kubán ritmikai elemeket a jazzben

6 Thelonious MonkEarl Bud Powell Zongorista, zeneszerző 1917-1982 Zongorista, zeneszerző 1917-1982 Excentrikus személyiség Excentrikus személyiség Szokatlan melódiái komoly feladat elé állították a szólistákat Szokatlan melódiái komoly feladat elé állították a szólistákat Témái logikusak és szimmetrikusak Témái logikusak és szimmetrikusak Hangsúlyok váratlant helyeken: mélységgel és egyszerűséggel párosuló mesterségbeli tudás Hangsúlyok váratlant helyeken: mélységgel és egyszerűséggel párosuló mesterségbeli tudás A frázisok a legváratlanabb hangokon végződnek A frázisok a legváratlanabb hangokon végződnek Harmónia: kontrasztáló hangok kombinációja. „A felhangolt zongora is hamisan hangzik” Harmónia: kontrasztáló hangok kombinációja. „A felhangolt zongora is hamisan hangzik” Perkusszív technika, fúvósokat idéző dallamok Perkusszív technika, fúvósokat idéző dallamok Levegős játék: a csend majdnem olyan fontos, mint a hangok Levegős játék: a csend majdnem olyan fontos, mint a hangok Hangsúlyos, de könnyed ritmika Hangsúlyos, de könnyed ritmika Nyugtalanító megfontoltság érzete Nyugtalanító megfontoltság érzete Zongorista. 1924-1966 Zongorista. 1924-1966 A balkéz redukált szerepe: ritkás akkordok, a harmónia érzékeltetése. Általánossá vált A balkéz redukált szerepe: ritkás akkordok, a harmónia érzékeltetése. Általánossá vált Sebesség, hajlékonyság Sebesség, hajlékonyság Szólói Parkerével és Gillespie-ével vetekedtek invencióban Szólói Parkerével és Gillespie-ével vetekedtek invencióban Mintául szolgált a zongoristáknak Mintául szolgált a zongoristáknak John Lewis Termékeny komponosta Több ismert bop-téma szerzője Gillepie big bandjével dolgozott + MJQ Tadd Dameron Kedvelt bop-témák szerzője Hangszerelő: gazdag texturák, ritmikus előadásmód

7 A bebop helye A jazz státusa: művészi zene, klasszikus kamarazene A jazz státusa: művészi zene, klasszikus kamarazene Bonyolult, kiszámíthatatlan nyelvezetét elsősorban a zenészek értékelték Bonyolult, kiszámíthatatlan nyelvezetét elsősorban a zenészek értékelték Komoly színpadi megjelenés, látványosság nélkül Komoly színpadi megjelenés, látványosság nélkül Énekesek ritkák, kevésbé élvezhető a nagyközönség számára Énekesek ritkák, kevésbé élvezhető a nagyközönség számára Az improvizációk túlságosan absztraktak, nincsenek ismert kapaszkodók Az improvizációk túlságosan absztraktak, nincsenek ismert kapaszkodók A dallam és az improvizáció között nincs kapcsolat. A dallam és az improvizáció között nincs kapcsolat. Nehéz követni a kapcsolatot a harmóniaváz és a rögtönzések között Nehéz követni a kapcsolatot a harmóniaváz és a rögtönzések között Kevesebb hangszerelés, több improvizáció. Más élőben, mint lemezen Kevesebb hangszerelés, több improvizáció. Más élőben, mint lemezen Nem tánczene Nem tánczene Sikeres formációk: kidolgozott hangszerelések, énekelhető dallamok, ismerős témák, összepróbált előadásmód (George Shearing, Modern Jazz Quartet, Charlie Ventura) Sikeres formációk: kidolgozott hangszerelések, énekelhető dallamok, ismerős témák, összepróbált előadásmód (George Shearing, Modern Jazz Quartet, Charlie Ventura) Mégis: a bebop további stílusok atyja lett Mégis: a bebop további stílusok atyja lett A modern jazz továbbra is hatást gyakorolt az amerikai populáris zenére, de a beboppal keskeny ösvényre lépett, amelyen csak zenészek és a laikusok szűk tábora követte A modern jazz továbbra is hatást gyakorolt az amerikai populáris zenére, de a beboppal keskeny ösvényre lépett, amelyen csak zenészek és a laikusok szűk tábora követte

8 Bebop 1. Dizzy Gillespie Sextet: Groovin’ High (1945)02:44 2. Dizzy Gillespie All Star Quintet: Shaw ’Nuff (1945)03:02 3. Dizzy Gillespie All Star Quintet: Salt Peanuts (1945)03:18 4. Dizzy Gillespie: Jump Did-Le Ba (1949)02:30 5. Dizzy Gillespie: Cubana Be (1947)02:43 6. Charlie Parker’s Reboppers: Now’s the Time (1945)03:16 7. Charlie Parker’s Reboppers: Koko (1945)02:53 8. Charlie Parker Septet: Moose the Mooche (1946)03:03 9. Charlie Parker Septet: Ornithology (1946)03:18 10. Charlie Parker Quintet: Klacktoveesedstene (1947)03:05 11. Thelonious Monk: Well, You Needn’t (1947)02:57 12. Thelonious Monk: Round Midnight (1947)03:11 13. Thelonious Monk: Misterioso (1948)03:22 14. Thelonious Monk: Criss Cross (1951)02:57 15. Bud Powell Trio: Parisian Thoroughfare (1951)03:25 16. Dexter Gordon / Wardell Gray Quintet: The Chase (1947)06:47 17. McGhee/Navarro Boptet: Double Talk (1948)05:34 18. Tedd Dameron Septet: Lady Bird (1948)02:49 19. J. J. Johnson: Bee Jay (1949)02:42 20. Sonny Stitt / Bud Powell: All God’s Chillun Got Wings (1949)03:00 21. Coleman Hawkins Orchestra: Woody ’n You (1944)03:00 22. Woody Herman: Four Brothers (1947)03:13 23. Sarah Vaughan: Shuli-a-bop (1954)02:40 24. Lambert, Hendricks and Ross: Cloudburst (1959)02:14

9 Képtár Charlie Parker Dizzy Gillespie Art Blakey Bud Powell

10 Thenlonious Monk Dexter Gordon J.J. Johnson Charlie Christian

11 Sonny Stitt Kenny Clarke Oscar Peterson The tomb of Fats Navarro

12 Tadd Dameron Milt Jackson Dizzy and Max Max Roach


Letölteni ppt "Társadalmi-gazdasági környezet A gazdasági válságot fellendülés követte A gazdasági válságot fellendülés követte II. Világháború: nyugtalanság, új hazafias."

Hasonló előadás


Google Hirdetések