Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál1 Open Access: Nyílt hozzáférés Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál1 Open Access: Nyílt hozzáférés Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár"— Előadás másolata:

1 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál1 Open Access: Nyílt hozzáférés Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár gyk@lib.unideb.hu

2 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál2 Vázlatosan:  Nyílt hozzáférés  Érdekeltek elemzése  Működő példák  Magyarországon mi valósítható meg - és hogyan?

3 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál3 I. Open Access  A tudományos kommunikáció folyamata  A nyílt hozzáférés definíciója, mérföldkövei  Intézményi archívumok

4 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál4 A tudományos kommunikáció folyamata olyan átalakulás előtt áll, amely a nyomtatás feltalálásához mérhető. ( Stevan Harnad, 1990)

5 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál5 A tudományos kommunikáció  1665: Journal de Scavans Philosophical Transactions of the Royal Society (of London)  Folyamat: a tudósok lektorált folyóiratokban közlik eredményeiket – olvassák egymás cikkeit – újabb cikkek születnek  A tudományos munka minőségi mutatói: citáció, impakt faktor (IF)

6 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál6 A könyvtár szerepe a publikációs folyamatban  Hagyományos szerep: a tudományos információk, kiadványok közvetítése a felhasználók felé  XXI. sz.: aktív szerepvállalás

7 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál7 A kezdetek  Digitalizálási projektek, print-on- demand (80’-as évek vége)  Könyvtárak és kiadók együttműködése: Project Muse (1993, Johns Hopkins Univ.) HighWire Press (1995, Stanford Univ. Library)

8 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál8

9 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál9

10 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál10 XXI. század  Az Egyetemi Könyvtár mint kiadó Project Euclid (2003, Cornell Univ. Library)  Az egyetemi kiadók integrálódása

11 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál11

12 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál12 Open Access - előfeltételek  Tudományos kommunikáció folyamata  Folyóirat krízis  Technológia  Cél, ideológia megfogalmazása

13 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál13 OA – történet I.  Preprint anyagok publikálása arXiv (1991)  OAI (1999, Santa Fe) interoperabilitás, kereshetőség – OAI-PMH  BOAI (2001/02, Budapest) definíció stratégiák finanszírozás copyright „mérföldkő”

14 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál14 OA – történet II.  Bethesda Statement (2003) on Open Access Publishing  Berlin Declaration (2003) on Open Access to Knowledge in the Sciences and the Humanities Berlin találkozók  OECD (2004)  CERN találkozók (2001-)

15 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál15 Open Access: nyílt hozzáférés Célja:  Olcsó hozzáférés  Nagyobb hatás (idézettség)  Tudományos információcsere felgyorsítása  Saját (intézményi, személyes) kutatások láthatóvá tétele

16 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál16 A nyílt hozzáférés stratégiái 1.Nyílt hozzáférésű (alternatív) folyóiratok, kiadók – „golden road” 2.Szerzői archiválás  Személyes vagy intézeti weblapok  Nyílt hozzáférésű archívumok (intézményi / tudományterületi)

17 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál17

18 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál18 http://www.biomedcentral.com/info/about/faq

19 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál19

20 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál20

21 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál21

22 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál22

23 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál23

24 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál24

25 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál25

26 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál26 A nyílt hozzáférés módjai 1.Nyílt hozzáférésű (alternatív) folyóiratok, kiadók – „golden road” 2.Szerzői archiválás  Személyes vagy intézeti weblapok  Nyílt hozzáférésű archívumok (intézményi / tudományterületi) „green road”

27 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál27 Kiadói copyright politika és szerzői archiválás (self-archiving)  Pre-print  Post-print (a szerző utolsó saját változata: lektorálás után, szerkesztés előtt)

28 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál28 Rights MEtadata for Open archiving

29 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál29

30 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál30

31 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál31 A nyílt hozzáférés módjai 1.Nyílt hozzáférésű (alternatív) folyóiratok, kiadók – „golden road” 2.Szerzői archiválás  Személyes vagy intézeti weblapok  Nyílt hozzáférésű archívumok (intézményi / tudományterületi) „green road”

32 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál32 Nyílt hozzáférésű archívum  Szabványos metaadatok (Dublin Core)  OAI-PMH  Kereshető OpenDOAR (http://opendoar.org) OAIster (http://oaister.umdl.umich.edu/o/oaister/) ROAR (http://roar.eprints.org/) BASE (Bielefeld Academic Search Engine) Google

33 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál33 Nyílt hozzáférésű archívumok  Tudományterületi arXiv (1991) PubMed Central CogPrints RePEc  Intézményi

34 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál34 Intézményi archívumok  Ingyenes szoftver vagy „hosted”  Szerver  Tárhely  Informatikus  Könyvtáros  PR, népszerűsítés, „tudatosítás”

35 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál35 Feltölthető dokumentumok  Kutatási eredmények (pre- vagy postprint)  Hallgatói dolgozatok  Oktatási segédletek  Digitalizált anyagok  Előadásanyagok  Intézményi dokumentáció  Adathalmazok

36 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál36 100% Open Access  Stevan Harnad: Azonnali és folyamatos, ingyenes online (webes) hozzáférés a 24000 lektorált tudományos folyóiratban megjelenő évi 2.5 millió cikkhez

37 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál37 A valóság  DOAJ: 4000 OA folyóirat (~17%)  Szerzői archiválás: 1000-1500 OA repozitórium világszerte, átlagos méret: 300 postprint/archívum (~15 %)  A kutatók 22%-a archiválja munkáját az intézménye archívumában

38 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál38 Archívumok földrajzi megoszlása (ROAR) Magyarország: CEU: 4, Corvinus: 2, DE: 1

39 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál39 Szoftver-alkalmazások (2008/2009)

40 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál40 Repozitórium-tartalom

41 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál41 Intézményi archívumok számának növekedése

42 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál42 A stratégia  Az „arany” út (OA folyóiratok) lassú és bizonytalan (a kutatótársadalom hatáskörén kívül álló)  A „zöld” út: a kutatók saját archiválással megvalósíthatják

43 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál43 Szerzői archiválás ösztönzése  Intézményi és szponzori rendelkezések UK Research Councils Wellcome Trust European Comission Egyetemek: Minho, Southampton, Zurich, Queensland, Kutatóintézetek: CERN

44 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál44 Szponzori feltételek nyilvántartása

45 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál45

46 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál46 ROARMAP

47 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál47

48 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál48 ROARMAP-statisztika

49 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál49 Harvard

50 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál50

51 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál51

52 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál52 Kérdések  Melyek a nyílt hozzáférés akadályai, hogyan lehet ezeket leküzdeni?  Kik az OA érdekeltjei, mik az ő érdekeik?  Melyek azok az érvek, üzenetek amelyeket közvetítenünk kell a kutatói társadalom felé?

53 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál53 II. Érdekeltek  Kutatók  Intézmények (vezetői)  Kiadók  Könyvtárosok

54 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál54 Intézmények  Marketing eszköz (eredmények kirakata)  Gyűjtemény  Megőrzés  Vezetői információ-forrás  Stratégiai elemző segédeszköz

55 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál55 Kutató(k)  Alany (szerző)  Első számú kedvezményezett (olvasó)

56 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál56 Szerzők  Láthatóság  Hatás  Elismertség  Kommunikáció  Együttműködés  Szakmai előrelépés

57 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál57 Olvasók  Azonnali, korlátlan, ingyenes hozzáférés a szakirodalomhoz

58 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál58 Kiadók  Nem kiadó-ellenes mozgalom!  Kiegészíti az elérhetőséget  Nem jár az előfizetések visszaesésével, sőt!

59 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál59 Könyvtárosok  Belső tájékoztatás, PR  Mit vállalunk fel? – Elvárások, kihívás  A szükséges erőforrások felmérése  A munka jelentőségének tisztázása

60 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál60 Akadályok  Technológia  Költségek  Kiadók  Emberek szerzők intézményvezetők

61 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál61 Technológia  Egyszerű  Szerver  Szoftver: EPrints, DSpace, Fedora, etc.  OAI

62 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál62 Költségek  Szoftver nyílt forráskódú kiszervezett  Hardver szerverköltség, tárhely (kapacitás!) kiszervezett  Humán erőforrás

63 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál63 Szerzők feltöltési aktivitását befolyásoló tényezők  OA ismeretek hiánya  Jogok (zavar, téves információk)  Idő  A feltöltés komplikáltsága  Közöny

64 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál64 OA ismeretek – senki nem tájékoztatta a szerzőket  Nem tudnak róla  Még kevésbé értik

65 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál65 Jogok  Joga van ahhoz hogy megtartsa a copyrightot  A kiadók engedélyezik a szerzői archiválás valamely formáját  Komplikáció: harmadik személy

66 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál66

67 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál67 Idő  Tényezők a kért metaadatok mennyisége, bonyolultsága a számítógépük rendszerezettsége  Feltöltés átlagos ideje: 7 perc (évente 20 perc)

68 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál68 Idő

69 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál69 A feltöltés komplikáltsága

70 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál70 Közöny – Miért OA?  Nagyobb hatás a tudományos kutatásban  Gyorsabb, hatékonyabb tudományos fejlődés, az eredmények hasznosítása  Jobb értékelés, monitoring, kutatás- menedzsment  Új, jobb technológia alkalmazásával jobb minőségű információk készíthetők

71 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál71 Intézményvezetők  Nehéz megtalálni a megfelelő szinten a bevonható, fogékony személyt  Meggyőzés a megfelelő rendelkezés kialakításáról  Szükséges informálni a kötelező rendelet előnyeiről

72 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál72 Irányelvek, rendeletek (policy, mandate)  Jelentésbeli különbség  Intézményi, szponzori, nemzeti, nemzetközi szinten  Hatékonyságuk

73 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál73 Előnyök  Vezetői szint  Szerzők

74 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál74 Vezetői szint  OA rendeletek (munkaadó, finanszírozó részéről)  Vezetői információs eszköz intézményi szinten akkreditációhoz  Marketing eszköz az intézmény számára  Megőrzési szándék, eredmények hosszú távú dokumentálása

75 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál75 Rendeletek – szerzői reakciók

76 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál76 Rendeletek  Southampton: az értékelés alapja az archívumban elhelyezett tartalom  Queensland: nincs szankció, de erős könyvtári támogatottsága van  Minho: anyagi érdekeltség (ld. ábra)

77 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál77 Mire vonatkozik a rendelet?  Szerző utolsó verziója (teljes szöveg!)  Publikáláskor  Milyen formátumban? (eredeti/pdf/XML)  Metaadatok  Embargó  Kiadói PDF verzió / link csatolása később Retrospektíven nem működik!!!

78 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál78 A kutatótársadalom számára a digitális repozitóriumok biztosítják  a dokumentumok elérését  a maximális hozzáférést  megtalálhatóságot  hozzáadott funkciókat  hosszútávú megőrzést Mindezt a felhasználó számára ingyenesen!

79 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál79 Előnyök: Szerzők Miért publikálnak?  Munkájuk dokumentálása  Minőségi mérce  Elvárás (munkaadó, kutatásfinanszírozó részéről)

80 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál80

81 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál81 A nyílt elérés növeli a citációt

82 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál82 Tanulmányok  Lawrence 2001 (informatika)  Kurtz 2004 (csillagászat)  Brody & Harnad 2004 (több tudományterület)  Hajjem et al. 2005 (10 tudományterület)  Antelman 2005 (filozófia, politikatudomány, műszaki tudományok, matematika)  Wren 2005  Eysenbach 2006

83 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál83 Visszacsatolás: használat  Citáció  Letöltések

84 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál84 CiteBase

85 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál85 III. Működő példák  USA  UK  Hollandia  Ausztrália  Németország  Franciaország  Írország  India

86 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál86 Egyesült Államok  1966: ERIC, MEDLINE  1969: ARPANET  National Electronic Article Repository, E-BioMed, Astrophysics Data System, Bethesda Statement, Google, HighWire Press, LOCKSS, OAI, OAIster, Project Gutenberg, NDLTD, Wikipedia

87 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál87 USA Top 10 1.arXiv: legelső (1991), legsikeresebb tudományterületi repozitórium 2.Internet Archive (1996) 3.PLoS (2001) 6 OA folyóirat kiadója 4.Repozitórium szoftverek: DSpace (MIT), Fedora (Cornell & Virginia) 5.Creative Commons

88 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál88 USA Top 10 6.Egyetemi állásfoglalások, irányelvek 7.Online fórumok: American Scientist OA Forum, SPARC OA Forum 8.Szervezetek:ATA, UAWG, PK, SPARC 9.NIH 10.Kormányzat

89 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál89 Egyesült Királyság - JISC  Joint Information Systems Committee  1990-es évek: eLib program (Eprints szoftver)  2002: FAIR: intézményi archívumok kialakítása, SHERPA, RoMEO lista, TARDis  Digital Repositories Programme (2005-08)  Tájékoztató kampányok szerzők, intézmények, kiadók részére  Szponzorok: Wellcome Trust, Research Councils

90 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál90 Egyesült Királyság  Szponzor: FAIR (Focus on Access to Institutional Repositories)  Projekt: TARDis (Targeting Academic Research for Deposit and dISclosure)  Helyszín: Southampton University

91 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál91

92 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál92

93 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál93 1

94 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál94 http://universitymetrics.com/gfactor2006top300

95 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál95 Hollandia  DARE: Digital Academic Repositories http://www.darenet.nl/en/page/language.view/search.page  Cream of Science  Promise of Science

96 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál96

97 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál97

98 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál98 Ausztrália  „Backing Australia’s Ability” kormány program 14 nyilvános egyetemi archívum 9000< tudományos cikk

99 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál99 Németország  DINI (Deutsche Initiative für Netzwerk Information, 2000)  Nestor (Network of Expertise in Long- term STOrage of Digital Resources

100 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál100 Franciaország: HAL (Hyper Article Online)  Kutatók 80%-át reprezentáló, nemzeti szintű  Koordinátor: Felsőoktatási és Kutatási Minisztérium

101 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál101

102 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál102 Írország: Expertise Ireland  Expertise Ireland

103 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál103 India  Indian Medlars Centre  Az OA hatása az indiai folyóirat- kiadásra  „Optimal National Open Access Policy”

104 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál104 Kezdeményezések európai szinten

105 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál105 EUA munkacsoport

106 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál106  European Research Advisory Board Final Report: Scientific Publication: Policy on Open Access http://ec.europa.eu/research/eurab/pdf/eurab_sci pub_report_recomm_dec06_en.pdf

107 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál107 Kérdések  Milyenek a nyílt hozzáférés esélyei hazánkban?  Mely szinteken mit lehetne tenni az OA kultúrájának kialakulásáért?  Milyen megvalósítási stratégia működhetne hazánkban?

108 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál108 Magyar esettanulmány: DEA

109 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál109 Szabad (?) hozzáférés  Jogi keretek Szjt. 38.§ (5) 117/2004. Kormányrendelet (51/2001. Kormányrendelet 40-41.§ ) 33/2007. (III.7.) Kormányrendelet 11§ Szjt. 30.§ DE szellemi tulajdon kezelési szabályzata  Hozzáférési szintek definiálhatók cím és szerző metaadatok teljes szöveg

110 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál110 Keresés a DEA-ban

111 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál111

112 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál112 Alap-adatok

113 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál113 Adatrekord

114 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál114 Metaadat-rekord

115 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál115

116 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál116 A DEA összekapcsolható  a Könyvtár katalógusával  LDAP szerverrel  az Egyetemi Bibliográfiával  referensz szoftverrel

117 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál117 A DEA-t a Google indexeli

118 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál118 Továbblépés  Jogi körülmények tisztázása  Felhasználói, hozzáférési szintek definiálása  Munkafolyamatok kidolgozása dokumentumcsoportonként  Beépítés a Könyvtár szolgáltatási rendszerébe  Humán erőforrás biztosítása  Népszerűsítés  Kapcsolatépítés

119 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál119 Kedvező áramlatok  DE ENK Működési rendje  DE Doktori szabályzata  Szponzori feltételek változása  Nemzetközi kapcsolatok  EU támogatás

120 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál120 ????????  A nyílt hozzáférés kultúrája hazánkban  Hazai együttműködések, fórumok  Külföldi gyakorlatok tanulmányozása  Nemzetközi együttműködések

121 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál121 A DEENK Egyetemi Bibliográfia

122 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál122

123 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál123 Reference software használata

124 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál124

125 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál125

126 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál126

127 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál127

128 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál128 DEA és Egyetemi Bibliográfia Cél: az Egyetem szellemi tulajdonának számbavétele és archiválása  Közös feltöltőlap  Tartalomgyűjtés  „Eladhatóság”  Hozzáadott érték  Hogyan tovább?

129 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál129 Eredmények  DART-Europe  DRIVER

130 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál130

131 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál131 DART-Europe adatszolgáltatók

132 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál132

133 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál133 DEA találatok a DEEP-ben

134 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál134

135 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál135 DRIVER

136 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál136 DRIVER

137 2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál137 Köszönöm a figyelmet! Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár gyk@lib.unideb.hu


Letölteni ppt "2009. április 14. Szeged Open Access Tutoriál1 Open Access: Nyílt hozzáférés Karácsony Gyöngyi DE Egyetemi és Nemzeti Könyvtár"

Hasonló előadás


Google Hirdetések